Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 906
  • 19 049
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko kenelläkään kokemuksia Mazda 6:sta ja mielellään farmarista vuosimallia 05-07? Onko ruosteongelmia tai muuten tekniikan kanssa? Huollot ovat kaiketi aika tyyriitä? Ja onko kuinka taloudellinen auto sekalaisessa ajossa?
 

msg

Jäsen
Jaahas, jätkät venyttelee taas pippeleitään. Tiedä sitten, voittaako saksalainen vai ranskis. Japseilla ei kai ole tässä sanansijaa, vaikka ihan ok autoja tekevät.

Äläs nyt. Onhan se ihan yhtä hauskaa naureskella automerkkiuskovaisille kuin muillekin uskovaisille ja fanaatikoille. Yksi uskoo Putiniin, toinen johonkin jumalaan ja kolmas jaappanilaisien autojen ylivoimaiseen viattomuuteen.
Ymmärtäähän sen, että autovakaumuksen pilkka rinnastuu muuhun vakaumuksen pilkkaan ja siksi reaktiot tässäkin ketjussa ihan vastaavanlaisia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Äläs nyt. Onhan se ihan yhtä hauskaa naureskella automerkkiuskovaisille kuin muillekin uskovaisille ja fanaatikoille. Yksi uskoo

Kävinpäs oikein miettimään omaa merkkiuskollisuuttani tämän viestin luettuani, ja totesin yllätyksekseni että minulla ei ole koskaan ollut kahta samanmerkkistä autoa omistuksessani. On ollut Nissan, Mazda, Volkkari, Skoda, Mersu, Volvo... mutta ei tosiaan kahta samanmerkkistä. Että ilmeisesti minä en kovinkaan fanaattinen ole minkään merkin suhteen. Sellainen "ennakkoluulo" tosin on että Ranskalaista autoa en ihan vähässä kummassa tule hankkimaan, on tullut sen verran nähtyä/kuultua huonoja esimerkkejä noista. Seuraava auto saattaisi hyvinkin olla joku Amerikkalainen, sellainen on vielä omassa käytössä kokeilematta vaikka muuten jenkeillä on tullutkin jonkin verran ajeltua.

Sellaisenkin havainnon olen muuten tehnyt tästä merkkiuskollisuudesta, että se näyttäisi olevan periytyvää. Esim. omat vanhempani ei olleet mitenkään merkkiuskollisia vaan kokeilivat hyvinkin paljon eri merkkejä, joten eipä ole minustakaan sitten mitään merkkifanaatikkoa tullut. Sitten tunnen taas näitä tyyppejä jossa esim. joku Ford-uskollisuus on periytynyt jo usean sukupolven ajan ja tällaisten perheiden jälkikasvut eivät sitten muuta osaa edes harkita kuin sitä merkkiä jolla jo isoisoisät on ajaneet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Äläs nyt. Onhan se ihan yhtä hauskaa naureskella automerkkiuskovaisille kuin muillekin uskovaisille ja fanaatikoille. Yksi uskoo Putiniin, toinen johonkin jumalaan ja kolmas jaappanilaisien autojen ylivoimaiseen viattomuuteen.
Ymmärtäähän sen, että autovakaumuksen pilkka rinnastuu muuhun vakaumuksen pilkkaan ja siksi reaktiot tässäkin ketjussa ihan vastaavanlaisia.
En nyt ole aivan varma, onko tämä suora piikki minua kohtaan vai vain sarkasmia tjsp. Sanotaan nyt varmuuden vuoksi, että itse en oikein tajua fanaattisuutta sen enempää uskonto- kuin autokeskusteluissakaan. Tottakai omia mieltymyksiään saa perustella ja puolustellakin, mutta yksipuolinen paasaaminen asiasta kuin asiasta ei ole järin fiksua.

-OO-:n viestistä tuli mieleeni, että meillä on myös ollut autoja vähän joka maasta ja sama toistuu itselläni. Omissa nimissäni tai vaimoni kanssa meillä on ollut kaksi korealaista, yksi italialainen, yksi saku ja kolme ranskista. Kaikki ovat olleet oikein hyviä käyttöautoja, enkä mistään ole saanut niin suurta ihottumaa, ettenkö joskus voisi kuvitella ajavani ko. merkillä uudestaan. Ranskalaiset painottuvat historiassani lähinnä siksi, että heiltä löytyy edullisimmat vaihtoehdot uudehkoihin perheautoihin.
 

-STR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kenelläkään kokemuksia Mazda 6:sta ja mielellään farmarista vuosimallia 05-07? Onko ruosteongelmia tai muuten tekniikan kanssa? Huollot ovat kaiketi aika tyyriitä? Ja onko kuinka taloudellinen auto sekalaisessa ajossa?

Muutaman kuukauden Mazda kokemuksella voin sanoa, että katso auton takapyörien kaaret tarkasti. Samoin ovien ja takaluukun alareunoista. siinä ne yleisimmät ruoste kohdat.

Tekniiikka suht luotettavaa ja huoltojen hinnat ei varmastikkaan ole sieltä kalliimmasta päästä. Esim: jakohihnan vaihtoja ei ole. (ketjukone)
Ja onko Bensiinillä käyvä moottori koskaan taloudellinen? Keskikulutus pyörii varmastikkin jossain 7,5-8L välillä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Muutaman kuukauden Mazda kokemuksella voin sanoa, että katso auton takapyörien kaaret tarkasti. Samoin ovien ja takaluukun alareunoista. siinä ne yleisimmät ruoste kohdat.

Tekniiikka suht luotettavaa ja huoltojen hinnat ei varmastikkaan ole sieltä kalliimmasta päästä. Esim: jakohihnan vaihtoja ei ole. (ketjukone)
Ja onko Bensiinillä käyvä moottori koskaan taloudellinen? Keskikulutus pyörii varmastikkin jossain 7,5-8L välillä.

Niin, eihän nuo bensakoneet ole mitään lompakko-ystävällisiä menopelejä, mutta dieseliäkään ei viitsi hommata kun kilometrit jää sen verran pieniksi. Vaika sehän nyt olisi kaikin puolin mukavempi ajettava tänä päivänä.

Onko niitä myös näissä uudemmissa malleissa, kun mulla oli sellainen käsitys, että näissä ensimmäisissä kutosissa olisi ollut vain ruoste ongelmaa? Sitten sellanen kyssäri vielä, että kannattaako ostaa manuulia- vai automaattivaihteinen. Siis onko automaatti täysin susi vai hyväkin ajettava?
 

-STR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten sellanen kyssäri vielä, että kannattaako ostaa manuulia- vai automaattivaihteinen. Siis onko automaatti täysin susi vai hyväkin ajettava?

Automaatti on ruuhka-ajossa kiistatta miellyttävämpi kuin manuaali, mutta muistelen, että Mazdan huoltokaavioihin ei kuulu Automaattilaatikon kohdalla öljyn vaihtoa. Itseäni ainakin hieman hirvittäisi ajella autolla jossa olisi samat öljyt lootassa läpi eliniän. (en kuitenkaan maalaile piruja seinille. Sillä en ole toisaalta koskaan kuullut Mazdan automaatin hajoamisestakaan.)

Manuaalivaihteisto nyt on idiottivarma ratkaisu melkein joka merkillä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onko kenelläkään kokemuksia Mazda 6:sta ja mielellään farmarista vuosimallia 05-07? Onko ruosteongelmia tai muuten tekniikan kanssa? Huollot ovat kaiketi aika tyyriitä? Ja onko kuinka taloudellinen auto sekalaisessa ajossa?

2-litrainen bensa on hyvä käyttöominaisuuksiltaan, muttei mikään talousihme. Keskikulutus 8,5 sekalaisessa ajossa. Muuten luja auto ja hyvä ajaa! Meluisa se on ja ruostumisongelmaa on ollut jonkin verran. Kokemuksia vain yhdestä sedanista, manuaaliaskilla.

Vaika sehän nyt olisi kaikin puolin mukavempi ajettava tänä päivänä.

Ei se diisseli "kaikin puolin mukavampi" ole, taloudellisempi kyllä. Itse pidän bensakoneen laajasta vääntöalueesta ja modernit ahdetut bensat (joihin kai ahdettuja dieseleitäkin tulisi verrata?) ovat useimmiten upeita pelejä!
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Tekniiikka suht luotettavaa ja huoltojen hinnat ei varmastikkaan ole sieltä kalliimmasta päästä. Esim: jakohihnan vaihtoja ei ole. (ketjukone)

Esim miksi sitä tarvitsee mennä merkkiliikkeeseen jakopäähihnan vaihtoon? Minä kävin tutulla pajalla vaihtamassa tuulettimen hinhan, jakopään kilkkeineen ja myös ilmastoinnin hihna meni vaihtoon kuten myös vesipumppu. Itse ostin osat ja asentaja otti työstä 60 euroa.

Itsellä olisi keväällä vaihdon paikka kun saa entisestä velat maksettua. Vaihtoehtoina on ollut audin a6, mazdan 6, avensis ja accord. Mielelläni ottaisin 04-06 ave farkun, mutta tarvitsee myös punnita minkälaisia ropposia audilla on tarjota. Tyhmää tietenkin näin tojotamiehenä olisi mennä vaihtamaan, kunnei tähänkään asti kummassakaan ole ollut mitään sanomista, mutta tarttee nyt katsoa, toivottavasti ei katua.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Automaatti on ruuhka-ajossa kiistatta miellyttävämpi kuin manuaali, mutta muistelen, että Mazdan huoltokaavioihin ei kuulu Automaattilaatikon kohdalla öljyn vaihtoa. Itseäni ainakin hieman hirvittäisi ajella autolla jossa olisi samat öljyt lootassa läpi eliniän
Omassa Hyundaissa tomaatin öljyt pitää vaihtaa n. 100 000km välein, ja suurin piirtein samaa kannattanee noudattaa muissakin merkeissä vaikkei sitä erikseen mainittaisi. Eiköhän se merkkihuollossakin onnistu, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on myös muutama automaatteihin erikoistunut korjaamo (ainakin Powermaticissa oli hyvä palvelu, mutta tuossa myös muita):

http://www.powermatic.fi
http://www.carmatic.fi
http://www.automaattivaihteisto.net
 

-STR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Esim miksi sitä tarvitsee mennä merkkiliikkeeseen jakopäähihnan vaihtoon? Minä kävin tutulla pajalla vaihtamassa tuulettimen hinhan, jakopään kilkkeineen ja myös ilmastoinnin hihna meni vaihtoon kuten myös vesipumppu. Itse ostin osat ja asentaja otti työstä 60 euroa.

Ei merkkiliikkeessä toisiaan pakko ole käydä. Mutta jos kyseessä on -07 mallinen auto ja jakohihnan vaihdattaa "nyrkkipajalla", niin tehdastakuuhan raukeaa siihen paikkaan.

Ymmärrän kuitenkin mitä tarkoitit. Merkkihuolloissa on aina suolaisempi hinta kuin pienemmillä korjaamoilla.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ei merkkiliikkeessä toisiaan pakko ole käydä. Mutta jos kyseessä on -07 mallinen auto ja jakohihnan vaihdattaa "nyrkkipajalla", niin tehdastakuuhan raukeaa siihen paikkaan.

Ymmärrän kuitenkin mitä tarkoitit. Merkkihuolloissa on aina suolaisempi hinta kuin pienemmillä korjaamoilla.

Jep, siispä itselläni ei taida koskaan olla alle 100 000 ajettua tai 2 vuotta vanhaa autoa.
 

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Sattuisiko kukaan tietämään minkälainen vika kyseessä?:

Auto on Renaulta Laguna -96 ja mittarissa 320000 km, on toiminut ihan ok ja leima toukokuulta.

Ajettaessa motarilla reilua 140 km/h yhtäkkiä alkoi auto tärisemään ja vaihdekeppi heilumaan kun kaasu oli melko pohjassa. Loppujen lopuksi sai ajettua max 120 km/h ja alamäessä vähän kovempaa, mutta aina sama homma kun kierrokset meni vähän yli 31-32k. Lämmöt oli koko ajan kuosissa ja koneessa öljyä.

Kiihdyttäessä pienemmillä vaihteilla yli 30k kierroksiin ei tärise.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Manuaalivaihteisto nyt on idiottivarma ratkaisu melkein joka merkillä.

Itselläni ei ole hajonnut koskaan yhtään automaattia mutta manuaalilaatikoita on mennyt jo 3. Eikös sitä muutenkin sanota että automaatti on kestävämpi kuin manuaali?
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itselläni ei ole hajonnut koskaan yhtään automaattia mutta manuaalilaatikoita on mennyt jo 3. Eikös sitä muutenkin sanota että automaatti on kestävämpi kuin manuaali?
Muista käyttää kytkintä seuraavalla kerralla kun ajat manuaalilla.

Sattuisiko kukaan tietämään minkälainen vika kyseessä?
Mulla nyt ei ainakaan tuu muuta mieleen kun ihan perus onko renkaat tasapainossa? Ja pultit hyvin kiinni..
btw aika kovat kierrosluvut tommoset 30 000rpm.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Enää muutama viikko

Ja Super-Skodani saapuu. Kyse on työsuhdeautosta, jonka liisingin tosin hyvin pitkälle maksan nettopalkastani. Loppuviivalle pääsi myös A6, mutta super b:n edullisuus käänsi näin laman kunniaksi vaakakupin Kooraan. Kyseessä on tomaatti sillä 170hvn bensakoneella ja muutamilla muilla lisävarusteilla ambitioniin.
On muuten ruma mutta perhanan hyvä auto.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Käytiinpä reissussa kesän aluksi ja vuokra-autoksi sattui Peugeot 207. ... Tuon perusteella suosittelisin, mutta tiedä sitten jos vastaava kulkine tuotaisiin Suomen pakkasiin, mitä sitten sanoisi?

Exälläni on 1.6 TDi 207 ja Suomen oloihin se on mainio auto. Ketterä, kokoisekseen yllättävänkin vakaa, lähtee talvella ykkösellä säällä kuin säällä, vie dieseliä n. 5.5 litraa satasella ja 110 hv/300 Nm riittää tosiaan Suomessa about kaikkeen, mitä autolla mukavasti siirtymiseltä paikasta A paikkaan B voi vaatia.
 

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Renkaiden tasapaino varmaan helpoin testata, mutta alatukivarren puslat alkaa joskus väsyessään tehdä samaa. Lagunoissa ainakin takapään puslat ovat noilla kilometreillä usein vaihtokunnossa.

Niin, varmaan ihan syytä testata. Jotenkin ihmetyttää se, että koneessa ei tahdo vääntö riittää siihen 140 km/h asti vaan tallaa saa pitää pohjassa, että sinne asti ikinä päästään. Kiihtyminen on siis ihan olematonta...

Muuten auto ei siis tärise normaalia enempää, jotenkin käsitykseni mukaan rengasongelmien kanssa auto tärisisi koko ajan. No enhän minä niistä juuri mitään tiedä, siksi kyselenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
170hv bensa???????

Eikä se nyt niin ruma ole kun silmä tottuu ja omassa pihassa seisovaanhan silmä tottuu nopeammin kuin naapurin pihassa seisovaan.

Ei se nyt muuten olisikaan ollenkaan ruma, jos se ei olisi niin pirun pitkä. Nyt se sivuprofiili näyttää suurin piirtein linja-autolta kun se katto on niin pitkä. Mutta hyvän tuntuinen auto kyllä muuten, kävin silloin koeajamassa kun se tuli myyntiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se nyt muuten olisikaan ollenkaan ruma, jos se ei olisi niin pirun pitkä. Nyt se sivuprofiili näyttää suurin piirtein linja-autolta kun se katto on niin pitkä. Mutta hyvän tuntuinen auto kyllä muuten, kävin silloin koeajamassa kun se tuli myyntiin.

Onhan se muuten ihan perustyylikäs auto, mutta peräpää on kyllä aivan kaamea, kopioitu Fiat Bravasta tai Mazda 121 sedanista.
Kuin kaksi marjaa:
http://www.oz8.org/gallery/albums/Seedyrom/mazda_121.jpg
http://mycarblog.org/wp-content/uploads/2008/03/skoda-superb-5.jpg

Niin, varmaan ihan syytä testata. Jotenkin ihmetyttää se, että koneessa ei tahdo vääntö riittää siihen 140 km/h asti vaan tallaa saa pitää pohjassa, että sinne asti ikinä päästään. Kiihtyminen on siis ihan olematonta...

Muuten auto ei siis tärise normaalia enempää, jotenkin käsitykseni mukaan rengasongelmien kanssa auto tärisisi koko ajan. No enhän minä niistä juuri mitään tiedä, siksi kyselenkin.

Onko vika siis koneessa vai jossain muualla? Selviää suht varmasti ja helposti kun kiihdytät sinne vähän yli tärinänopeuteen ja sitten painat kytkimen pohjaan, jatkuuko tärinä?
Kyllä ne rengasongelmat voi olla ihan millaisia vaan. Itsellä tärinävaiva alkoi juuri suurissa nopeuksissa, paheten pikkuhiljaa, kunnes tärisi ihan hitaassakin nopeudessa. Rengaspaineet yms ok. Vika löytyi lopulta oikeasta eturenkaasta jonka runko oli rikki, eli sellaisia metallisäikeitä puski sivusta ulos. Perkele että oli vaikea havaittava (säikeet renkaan sisäsyrjässä), renkaan vaihdon yhteydessä sitten havaitsin vian haavoista kädessä. Eräässä toisessa tapauksessa renkaaseen painautunut naula aiheutti tärinää, vaikka paineet pysyikin sisällä suht ok.
Muutenkin veikkaan jotain renkaisiin liittyvää, paitsi tietysti jos moottorissa on ilmennyt jotain voimattomuushäikkää?
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Ajettaessa motarilla reilua 140 km/h yhtäkkiä alkoi auto tärisemään ja vaihdekeppi heilumaan kun kaasu oli melko pohjassa. Loppujen lopuksi sai ajettua max 120 km/h ja alamäessä vähän kovempaa, mutta aina sama homma kun kierrokset meni vähän yli 31-32k. Lämmöt oli koko ajan kuosissa ja koneessa öljyä.

Muijan kiesissä oli samanlaista vikaa pariinkin otteeseen ja ensimmäisellä kerralla syynä oli renkaan kudosvaurio ja toisella etutukivarren löystyminen. Muistaakseni jälkimmäisessä tapauksessa rupesi täristämään 120km/h kohdalla ja tärinä lakkasi 135-140km/h kohdalla.
 

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Muijan kiesissä oli samanlaista vikaa pariinkin otteeseen ja ensimmäisellä kerralla syynä oli renkaan kudosvaurio ja toisella etutukivarren löystyminen. Muistaakseni jälkimmäisessä tapauksessa rupesi täristämään 120km/h kohdalla ja tärinä lakkasi 135-140km/h kohdalla.

Niin, tuonne 135-140 km vauhteihin ei pääse oikein kokeilemaan ilman alamäkeä. Kun hurraa alamäkeen talla pohjassa, niin auto kyllä kiihtyy, mutta heti tasaiselle tultaessa vauhti hyytyy ja siinä +120 km/h se tärinä tulee.

Vastaavasti taas ylämäkeen mentäessä saa tallan työntää pohjaan ja toivoa, ettei mäki ole liian jyrkkä ja vääntö lopu kesken. Satasta kun vetelee, niin kaasua tarvii hipoa ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta heti kun lyö sen tallan pohjaan, niin homma muuttuu huumoriksi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Onhan se muuten ihan perustyylikäs auto, mutta peräpää on kyllä aivan kaamea, kopioitu Fiat Bravasta tai Mazda 121 sedanista.
Kuin kaksi marjaa:
http://www.oz8.org/gallery/albums/Seedyrom/mazda_121.jpg
http://mycarblog.org/wp-content/uploads/2008/03/skoda-superb-5.jpg

Farmaria odollessa:

http://www.cochesmas.com/wp-content...rb_wagon_preview_002-0312-950x650-550x268.jpg

Näyttäisi tuon (feikki?) kuvan mukaan farmari sointuvan paremmin pitkän auton muodoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös