Autoiluketju

  • 3 315 581
  • 19 009

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eivät Alfa-fanaatikotkaan halua, että auto on koko ajan pajalla.

Eihän sitä tietenkään kukaan halua, mutta tarkoitinkin sitä että yleensä Alfa-miehet ovat vähän samanlaisia kuin harrasteautoilijat, että ostavat sen Alfan joka tapauksessa vaikka sitä saisi vähän väliä pajalle ollakin kuskaamassa, ja ihan vaan sen takia että Alfassa on heille "sitä jotain".

Minulla ei siis ole yhtään kokemuksia näistä uusista Alfoista joten en tiedä oikeasti miten laadukkaita pelejä nämä ovat. Mutta tuo minun mielikuvani perustuu jonnekin 90-luvulle kun parilla tutulla oli Alfa. Koko ajan ne oli remontissa (toinen jopa paloi) mutta nämä tyypit vaan hyväksyivät sen koska Alfa oli heille "se juttu".
 
^ Juu, kyllähän iso osa AR-kuskeista on sellaisia, ettei muita vaihtoehtoja ole. Joko Alfan idean ymmärtää, tai sitten ei. Samalla rahalla saa nopeampia, kestävämpiä, paremmin tehtyjä, mukavampia ja tilavampia autoja.

Itse köröttelin toistasataatuhatta kilometriä noilla 156:lla ilman määräaikaishuoltojen välisiä operaatiota (pl. yksi etupyörän laakeri), mutta moni muu taas ei. Saapasmaan hihnoilta tulee edelleen niitä maanantaiautojakin. Mutta niin tulee Saksasta ja Ruotsistakin, kun noita tuttujen autohommia olen seuraillut.

EDIT. Yksi - ja Minin lisäksi omasta mielestäni ainoa - varteenotettava vaihtoehto MiTolle voisi olla Abarth 500. Ei taideta tuoda virallisia teitä Suomeen, mutta siinähän tuollaisen uittaa kuin jonkun -98 mallisen Audinkin. Hinta toki nousee Alfaa korkeammaksi. Mutta eipä tule joka viikko vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Enpä kyllä tuota miksikään isommaksi molskahdukseksi sanoisi. Kannattaa lukea tuo uutinen...

Eli uskotaan mukisematta viestintäpäällikön höpinät siitä, että Delta Auto Oy:n emoyhtiön konkurssi ei vaikuta millään tavalla kys.yhtiön toimintaan, rahoituspohjaan, maahantuotaviin automerkkeihin jne.? Herätys ;-)
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eli uskotaan mukisematta viestintäpäällikön höpinät siitä, että Delta Auto Oy:n emoyhtiön konkurssi ei vaikuta millään tavalla kys.yhtiön toimintaan, rahoituspohjaan, maahantuotaviin automerkkeihin jne.? Herätys ;-)
Parempi vaihtoehto sekin kuin keksiä itse mahdollisia seurauksia. Luotan huomattavasti enemmän Delta Motor Groupin viestintäpäällikön informointiin seurauksista, kuin Jatkoajan käyttäjän salama15 spekulaatioihin. Herää kuule itse.

EDIT: Sanoinko että ei vaikuta millään tavalla? Ei, en sanonut. Eikä sanonut ko. viestintäpäällikkökään. Ihan oikeasti hei, kannattaa lukea se uutinen. Tässä Taloussanomien uutinen aiheesta.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Luotan huomattavasti enemmän Delta Motor Groupin viestintäpäällikön informointiin seurauksista, kuin Jatkoajan käyttäjän salama15 spekulaatioihin. Herää kuule itse.

Joo, näinhän se menee, herätty on! Kannattaa aina luottaa asianosaisten (J.Korhonen, M.Vanhanen jne.) antamiin lausuntoihin niitä mitenkään kyseenalaistamatta... Venäjältä on DMG:n osalta rahahanat kiinni ja suomalainen pankki ei enää luotota. Mutta ans kattoo ny, ennen syksyä ollaan varmasti viisaampia!
 

12961

Jäsen
Joo, näinhän se menee, herätty on! Kannattaa aina luottaa asianosaisten (J.Korhonen, M.Vanhanen jne.) antamiin lausuntoihin niitä mitenkään kyseenalaistamatta... Venäjältä on DMG:n osalta rahahanat kiinni ja suomalainen pankki ei enää luotota. Mutta ans kattoo ny, ennen syksyä ollaan varmasti viisaampia!


Tänään ainakin saatiin vielä luovutukseen firmalle uusi kevyt kuorma-auto Deltalta, vaikka konkurssi kolkuttaakin jo oven takana.

Kummalta kuulostaa mikäli pelkkä emoyhtiö tekee konkurssin, kaikki maahantuonti on kuitenkin sen kautta. Miten mahtaa onnistua tällä hetkellä uuden auton tilaaminen Deltan kautta?

Jotenkin odotan joko rahahanojen yhtäkkistä aukeamista venäjän suunnasta tai koko ketjun konkurssia ja uudelleenjärjestelyä.
 

scholl

Jäsen
Onko Hummer mahdollista saada henkilöautoksi tai pakettiautoksi?
Haluaisin ostaa Jenkeistä H2 SUT, mutta ei ole demarikorttia, eikä tule.
Lisäksi, jos vetää traileria niin sit pitäisi olla kuulemma jopa yhdistelmäkortti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Hummer mahdollista saada henkilöautoksi tai pakettiautoksi?
Haluaisin ostaa Jenkeistä H2 SUT, mutta ei ole demarikorttia, eikä tule.
Lisäksi, jos vetää traileria niin sit pitäisi olla kuulemma jopa yhdistelmäkortti.

Ilmeisesti onnistuu: Hummer H2 henkilöauto (Nettiauto)

Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys että vaikka noita kai saa muuttoautona rekisteröityä henkilöautoksi niin ajamiseen vaadittaisiin silti C-kortti koska paino menee yli 3500 kg, mutta ilmeisesti asia ei olekaan niin.

EDIT: Mutta eikö tuo H2 ole aika tyttömäinen ajopeli? Se sotilasversio on minusta ainoa oikea Hummer ja sellaisella kehtaisi ajaakin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys että vaikka noita kai saa muuttoautona rekisteröityä henkilöautoksi niin ajamiseen vaadittaisiin silti C-kortti koska paino menee yli 3500 kg, mutta ilmeisesti asia ei olekaan niin.
Ei vaadita C-korttia, vaikka paino menisi yli 3500 kg, ainakin olen törmännyt muutamaan tuon painorajan ylittävään vaniin, joita saa B-kortilla ajella.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Faidelle ollaan "uutta" eli uudehkoa autoa katsottu ja lähes varmasti päädytään Citroen C5 II (-05-08) Berlineen. Ranskalaisfobia kaikkosi koeajon jälkeen.

+ Premium-luokan hiljaisuus ja mukavuus varauksin, unelma-auto pitkälle matkalle
+ Hyvä käytös väistöissä yms., myös passiivinen turvallisuusvarustelu kohdillaan
+ Erinomainen vakiovarustelu -01-vuosimallista lähtien
+ Tilastoista katsottuna: huomattavasti mainettaan vähävikaisempia (ranskalaisiin suhtaudun kuitenkin edelleen varauksella - relluja ja sitikan muita malleja löytyy paljon tilastojen hänniltä...)
+ HINTA!! Näistä voi tehdä uskomattoman hyviä kauppoja noin niinkuin hinta-laatusuhteeltaan!

-/+ Ei ole varsinaisesti aktiivisen ajajan auto vaan selvästi mukavuuspainotteinen
-/+ Kaasunestejousituksen hyvät ("mukavajämäkkyys") ja huonot puolet (muljahtelu tietynlaisella alustalla)

- Sähkövikoja, tosin näitä löytyy lähes kaikista uusista autoista
- Kohtalaisen kallis huoltaa
- Status "ooppeliluokkaa" tyylikkyydestä huolimatta, tämäkin monelle merkitsee
- Tunnoton kevyt ohjaus vaatii totuttelua

Onkos jatkislaisilla käytännön kokemuksia ceevitosesta? Toki niitä essonbaaripuheita ja mututuntumiakin saa nakella, mutta niille toleranssi on kasvanut aika suureksi. Hankintaan on menossa siis 05 tai 06 sedani kahden litran bensalla (140hv).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on saman konsernin 407 2.0 -05. Oikein tyytyväinen pitkälti samoista syistä kuin listasit positiivisiksi puoliksi. Lisäisin siihen omaan makuuni sopivan sporttisen muotoilun, vaikka kyseessä on puhdas perhetossu.

Tosimiehet dissaa ranskalaisia, mutta fiksut tajuavat, että mielikuvilla on vähän kosketuspintaa todellisuuteen. Näin on nännit.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei löydy, urbaanilegendaa jota ranskalaisten autojen omistajat viljelevät.

Kyllähän se taitaa vähän noinkin olla. Kyllä minä olen sitä mieltä että jos haluaa Ranskalaisen jossa ei ole sähkövikoja niin kannattaa ostaa polkupyörä. Minulla on Peugeotin polkupyörä ja koskaan ei ole ollut yhtään sähkövikaa... Vaan mikähän olisi tilanne jos tuohon laittaisi valot tai mittarin?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Auton vahauksesta. Niin, autolla nyt ikää joku 9-10 kuukautta.
On ainakin myyjän mukaan vahattu liikkeessä kertaalleen.

Koska minun pitäisi vahata auto? Onko mitään "autoa ei saa vahata kesällä" -sääntöjä olemassa? Jatkokysymykseksi suositelkaa jotain vahausta hoitavia firmoja PK-seudulta, itsehän en varmasti mihinkään vahoihin koske.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Auton vahauksesta. Niin, autolla nyt ikää joku 9-10 kuukautta.
On ainakin myyjän mukaan vahattu liikkeessä kertaalleen.

Koska minun pitäisi vahata auto? Onko mitään "autoa ei saa vahata kesällä" -sääntöjä olemassa? Jatkokysymykseksi suositelkaa jotain vahausta hoitavia firmoja PK-seudulta, itsehän en varmasti mihinkään vahoihin koske.

Jos haluat vahata auton, niin sitten suosittelen Autoglym-tuotteita.

Perinteisten autovahojen antama suoja on lyhytikäinen. Tämä johtuu paljolti siitä, että ne kaikki ovat vesipohjaisia sisältäen vettä n. 20-60%. Vesipohjaisten autovahojen jättämä suojakalvo jäätyy ja halkeilee pakkasessa, lämpimässä sen kalvo kuivuu ja kesii.

Eli jos haluat kunnollisen maalipinnan, niin sitten voin suositella Finikor Brilliantin erikoismaalikäsittelyä. Se maksaa hieman - koska se on aikaa vievää käsityötä - mutta tämän jälkeen sinun ei tarvitse huolehtia auton maalipinnasta muutamaan vuoteen.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Hämäys kameratolpassa
Linkki menee Aamulehden juttuun.

Mitä ideaa on hämätä autoilijoita laittamalla CD-levy kameratolpan sisälle. Välillä liikenteessä tuntuu, että kameratolpat aiheuttavat enemmän vaaratilanteita, kuin edistävät turvallisuutta. Toki tätä ongelmaa ei olisi, jos kaikki ajaisivat nopeusrajoituksien mukaan, mutta siihen ei ikinä päästä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Välillä liikenteessä tuntuu, että kameratolpat aiheuttavat enemmän vaaratilanteita, kuin edistävät turvallisuutta. Toki tätä ongelmaa ei olisi, jos kaikki ajaisivat nopeusrajoituksien mukaan, mutta siihen ei ikinä päästä.

Sinänsä vanha juttu, noita cd-levyjä tolppien sisällä on ollut ympäri suomen jo monia vuosia. Tolpat on ihan jees, varsinkin kun (ainakin nykyään) sijoittelua oikeasti mietitään ja tolpalla saadaan autoilijat hidastamaan tilastollisesti vaarallisissa paikoissa. Näistähän taitaa olla ihan tutkimuksiakin, että kameratolpat vähentävät onnettomuuksia.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tämä pitää niin paikkaansa, kun tarkemmin ajattelee. Sähkövikoja "puolustelevat" ainoastaan ranskalaisten autojen omistajat.

Noniin, tietysti minulla on kokemusta vain lähipiireissä vakituiseen olleista autoista ja otteita tilastoista. Ainakin kaverin isän V70 on ollut pahempi murheenkryyni kuin kumpikaan tuttavaperheiden sitikoista (C5 I). Sitä paitsi hintaluokassaan ~9-12 kiloeuroa vastaavan kokoluokan ylihinnoitellut ja alivarustellut volkkarit ja japskit ovat useampia vuosia vanhempia kuin tämä ranskis, joten luotettavuus tuskin on juurikaan parempi. Saman ikäluokan (-05) autoista taas se 4-6 kiloeuron hintaero saa pitää sisällään aika monta sähköongelmaa. Kuriositeettina mainittakoon, että esimerkiksi koeajettu Ford Mondeo 2.0 vuosimallia 2005 oli jo ruosteessa!

Tilastoista sen verran, että ranskalaiset ovat kyllä yleensä hännillä kestävyyttä katsottaessa - mutta C5 on toista maata. Jos nyt käytetään vaikkapa sitä Volvoa vertailukohteena, niin saadaan tällaisia lukemia katsastustilastoista:

Suomen A-katsastus
S60, hylky 6,8%, ajettu ka. 65tkm.
C5, hylky 7,3%, ajettu ka. 83tkm.
V70, hylky 8,9%, ajettu ka. 100tkm.


Report 2007, age of cars 4-5 years - reliability rating -- TÜV reports
10. Toyota Yaris 5.6%
11. Mercedes-Benz C 6.0%
12. Honda Accord 6.1%
13. Subaru Legacy 6.3%
14. Audi A2 6.7%
14. Toyota Avensis 6.7%
16. Citroën C5 7.1%
17. Volvo S60 7.2%
18. Mitsubishi Space Wagon 7.5%
18. Audi TT 7.5%
20. Suzuki Vitara 7.6%
21. Mazda Premacy 7.7%
21. Opel Corsa 7.7%
23. Mitsubishi Pajero 7.8%
24. Mercedes-Benz S 7.9%
24. Smart City Coupé 7.9%
26. Volvo S40/V40 8.1%

Toki niitä surullisempiakin esimerkkejä ranskalaisista löytyy :D

TÜV:

100. Chrysler PT Crusier 17.5%
101. Hyundai Accent 17.7%
101. Seat Alhambra 17.7%
103. Citroën Saxo 18.2%
104. Peugeot 106 19.3%
105. Renault Laguna 21.2%

106. Chrysler Voyager 22.6%
107. Kia Carnival 33.9%

Tai A-katsastus:
Peugeot 206 hylky 17,9%, ajettu ka. 42tkm
Renault Laguna hylky 28,7%, ajettu ka. 67tkm


Mutta nämä vähemmän kestävät ranskanpullathan vain mahdollistavat hyvät kaupat kestävemmistä, joten ei parane valittaa ;)
 

scholl

Jäsen
Mielestäni erittäin huono tilasto mitata vikattomuutta se, että onko auto hylätty katsastuksessa. Itse en tunne ketään, jonka auto olisi joskus siellä hylätty. Silti monella on jos jonkinlaista vikaa. Esim. Touareg V10 dieselissä ei kestä turbot uutenakaan, joten kannattaa myydä ennen kuin takuu umpeutuu jne. Sitten jossain voi olla hyvinkin pieniä, mutta kiusallisia vikoja kuten taipumus siihen, että ajovalopoltin palaa herkästi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silti monella on jos jonkinlaista vikaa. Esim. Touareg V10 dieselissä ei kestä turbot uutenakaan, joten kannattaa myydä ennen kuin takuu umpeutuu jne.

Se on jo melkoista typeryyttä pistää rahojaan kiinni johonkin VAG-paskaan, kun samalla hinnalla saa jo ihan autojakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös