On yhtä tyhjän kanssa väittää, että japanilaiset autot olisivat tehottomampia, huonommilla materiaaleilla sisustettuja tai edes rumempia, jos ei pysty perustelemaan väitettään. Tottakai 500-sarjan Bemari on kaikkea tuota Toyota Aygoon verrattuna, mutta eipä niitä tulisikaan asettaa rinnan, vaan pitää verrata toistensa kilpailijoita. Minkälaisen saksalaisen auton saa 20 000 eurolla ja millaisen japanilaisen? Entäpä jos raja on 50 000€? Uskallan väittää, että saman hintaisia autoja vertailtaessa huomataan, että japanilaisten moottoritehot, varusteluettelot, ja sisustusmateriaalit ovat hyvinkin kilpailukykyiset. Ja kaikki tämä luotettavuuden kaupan päälle.
Mihin japsiin vertaisit tuota 500-sarjan bemaria, kenties lexus GS/Honda legend ovat ainoat suomen markkinoilta löytyvät vastaavat, jälkimmäinen kyllä ihan asiallisen oloinen vehjes. Camry ei ole samalta vuosikymmeneltä. Molemmat em. japanilaisista ovat niin harvinaisia vehkeitä luokassaan, että ovat todella hankala myydä eteenpäin ja menevät siksi halvalla, ja molemmista puuttuu se tuon luokan tärkein myyntivaltti, tehokas diesel. GS:a tietysti saa hybridinä, mutta suolaiseen hintaan. Mahtaakohan noista olla edes olemassa minkäänlaisia luotettavuustilastoja kun ovat niin harvinaisia koko Euroopassa? Veikkaisin, että nämä teknisesti huomattavasti perustoyotia monimutkaisemmat vekotukset eivät ole ainakaan yhtään luotettavampia kuin Eurooppalaiset vastaavat BMW, Audi tai MB.
Sellainen vaikeasti määriteltävä asia kuin ajo-ominaisuudet saattaa jäädä ainoaksi asiaksi, jossa suurin osa japanilaisista häviää vertailukelpoisissa malleissa muutamalle eurooppalaiselle laatumerkille, mutta se on sitten jokaisen autoilijan oma asia kuinka suuren painoarvon antaa sille, että tiukan paikan tullen pystyisi kiertämään moottoriradan 0,5 sekuntia nopeammin...
Sellainen asia kuin alustatunto on yksi tärkeimmistä esim. riittävän nopeassa reagoinnissa perän irtoamiseen liukkaalla tms. yllätykselliseen tapahtumaan vaikuttavista ominaisuuksista. Näistä euromerkeistä nyt ainakin BMW ja Alfa ovat aina osanneet säätää alustan niin, että perstuntuma välittyy suoraan ja tapahtumista on terävästi perillä. Tosin MB:n perusmallit ovat melko kamalia tästä näkökulmasta, mutta en ole toistaiseksi törmännyt yhteenkään japanilaiseen (pl. em. muropakettilelut), jossa kuskin perse olisi "yhtä puuta" auton kanssa. Nämä ovat kyllä pitkälti automerkki-, ei maanosakohtaisia asioita, mutta pääosin hyvät löytyvät saksasta ja italiasta.
Ulkonön mittaaminen onkin sitten vaikeampaa, koska makuasioita on hankala puristaa vertailukelpoisiksi numeroiksi. Ei ne perus-Toyotat hirveästi säväytä, mutta eipä kyllä Volkkaritkaan... Ja muistaakseni ainoa auto, joka hyväksyttiin heti valmistuttuaan New Yorkin modernin taiteen museoon (oman sektorinsa arvostetuin maailmassa), on Mazda Miata (MX-5).
Itse näen tämän keskustelun euro vs. japsiauto-mittelönä ja vedän tähän keskusteluun mukaan italialaiset. Onko esim Alfa 159 tai uusi fiat bravo nätti auto? Nämä ovat tosiaan täysin makuasioita.
Keskustelun kannalta olisi hyvä täsmentää myös sitä, mistä oikein puhutaan? Tarkoitetaanko japanilaisten laadukkuudella (tai laaduttomuudella) jotain autoteollisuuden keskiarvoa? Siinä uskallan väittää japanilaisten olevan aivan omalla planeetallaan kaikilla mitattavilla arvoilla. Jos taas otetaan vertailuun jokaisen autonvalmistajan paras malli, ja verrataan sitä kilpailijan huippumalliin, saksalaiset varmasti ohittavat japanilaiset, mutta tällainen tavallisen autoilijan kannalta täysin epäolennainen vertailu on puhtaasti teoreettista. En usko, että tälle palastalle kirjoittaa yhtään henkilöä, jolla olisi itsellään sen enempää Mersun kuin Bemarinkaan malliston lippulaiva... Sitäpaitsi tällaisen lippulaivavertailun voitto menisi luultavasti italiaan...
Jokaisella on tietenkin oikeus maksaa 5000€ enemmän muodikkaasta saksalaisesta, jos haluaa esim. 170 hevosvoimaisen, 4,7 metriä pitkän auton "kaikilla herkuilla". Toivottavasti tähän henkilökohtaiseen ratkaisuun on muitakin perusteita kuin se, että "faija kertoi, että Datsun 100A oli paska..."
Preferenssejähän nämä kaikki. Esimerkiksi mitä 170 heppaista 4,7m pitkää bemaria vertaat tuohon perheautoluokkaan? Entä VW:a? Kaikki herkut on suhteellinen käsite, ja todennäköisesti esim baijerista ei lähde kuin kahden käden sormilla laskettava määrä 3-sarjan autoja, joihin on rastitettu kaikki varusteet tuuletetuista istuimista aina nahkaiseen kattoverhoiluun saakka.
Vertailussahan on tietenkin järkeä vain mikäli vertaillaan autonvalmistajien vastaavia malleja, ja tuohon isompaan keskiluokkaan (BMW 5, MB E, A6 jne) kuuluvat japsit ovat todella iso kysymysmerkki myös laadun suhteen.
Pienemmissä autoissa totta on myös, että saksalaisesta joutuu samankokoisena maksamaan enemmän kuin japanilaisesta (esim passat vs avensis), mutta esim. tuossa vertailuparissa on ajettavuus ja pikkuasioiden laatuvaikutelma passatin hyväksi 100-0. Samoin on esim BMW 3-sarja vs. Lexus IS.
Esimerkki tuosta laatuvaikutelmasta voisi olla vaikka kaksi erilaista penkinlämmittimen kytkintä. Toinen voi olla hajoamisherkempi, mutta käyttö tuntuu jämäkältä ja asialliselta, toinen taas rimputtimen oloinen ja toimii ikuisesti. Makuasia se on kumman valitsee.
Voisihan tuota viestisi alussa mainittua aygoa verrata vaikka uuteen fiat 500:n. En empisi hetkeäkään ostaa noista italiaanoa. Toki polollakin voisi kehdata ajaa toisin kuin aygolla. Toisaalta itse varmaan ostaisin noiden sijaan jonkun käytetyn, vanhemman isomman eurooppalaisen.