Autoiluketju

  • 3 315 438
  • 19 009

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Paljonkos renkaiden tasapainoitus maksaa? Jos vaikka nyt vianorilla tai euromasterille veisi.
Jos nyt nopeasti laskee, että ½ tunnin työ on kyseessä. Ja tuo veloitushinta voisi olla suuruusluokkaa 50-60 €/h, niin tuosta voi sitten laskea hinnan.

Jokatapauksessa puhutaan niin pienestä summasta, että se kannattaa teettää. Ajomukavuus paranee, ja renkaat kestävät pidempään olleessaan tasapainossa. Itseasiassa tuo tasapainoitus kannattaa tehdä aina keväisin ja syksyisin, kun niitä renkaita alle vaihtelee.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Lasketaanpa, 9 ranskalaista autoa, joista ainoastaan yhdessä(?) 206:sta "ominaisuus" ja selityksiä perään. Lisäksi omista 309 ja 306 Pösöt olivat ei niin hyviä ja 307 sw ja selityksiä perään. Eli eikö 4/9 Pösöistä, joissa ohjekirjaan kuulumattomia ominaisuuksia, ole muka paljon?

Isäukolla 14 Pösöä, joista muistuu mieleen yksi (niinhän se on että aika kultaa muistot) ja taas selityksiä...

Tämä on niin tätä :) (hymiö perään ettei kukaan pahoita mieltään)

Hyvä haku ja en pahoita mieltäni. Sen verran pakko vielä noita omia autoja on puolustella, että tuo 206 pösö oli mulla 5 vuotta ja yhtenä talvena, kun pakkasta oli jotain -30 astetta, niin silloin tuo hälytin temppuili. En pidä sitä minään ihmeellisenä vikana.

306.ssa ei taas ollut mitään teknisiä tai sähköisiä vikoja. Oli vaan 1.6 koneella tajuttoman laiska. Ei sopinut mun ajotyyliin.

309 taas oli noin 250000 ajettu, 17 vuotta vanha ja maksoin siitä 300 euroa. Ei siitä ihan ihmeitä voinut edes odottaa. Työmatka-autona meni ihan kivasti sen 7 kuukautta, kun leimaa oli jäljellä.

Jos taas aletaan vikoja hakemaan, niin olihan noissa kaikissa Pösöissä jotain. Renkaat kuluivat, öljyt piti vaihtaa aina silloin tällöin. Jarrutkin piti laittaa, kun olivat kuluneet, parit pallonivelet ja "koiranluut" tuli vaihdettua ja pyyhkijän sulatkin aika ajoin. Huolloissakin nuo käytettiin suhteellisen säännöllisesti. Polttimoitakin meni ja menee edelleen silloin tällöin.

Onko missään muissa merkeissä ollut vastaavaa? Tuskin ainakaan saksalaisissa. Nehän kestää ikuisesti.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuskin ainakaan saksalaisissa. Nehän kestää ikuisesti.

Varsinkin, jos ikuinen saksalainen on varustettu 1.9 TDI-moottorilla. Ennen ko. moottorikonstruktiota maailmassa ei ollut valmistettu yhtään hyvää henkilö- ja pakettiautoon tarkoitettua moottoria. Ja epäilen ettei valmisteta sen jälkeen kun tuosta paketista luovutaan...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jouduin vaihtamaan ranskalaiseeni kesäkiekot muutama kuukausi sitten. Näyttää vahvasti siltä, että renkaidenvaihto on edessä jälleen joskus loppusyksystä. Alkaa mennä hermo näihin ranskalaisiin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aina niitä ranskalaisia haukutaan. Tänä kesänä Traficissa syttyi kesken ajon hehkuvalo ja tehot katosivat, jolloin ei ylämäkiä meinannut ylös päästä. Seuraavalla viikolla vika oli löydetty jostain löysällä olleesta liittimestä ja eikun kovaa ajoa. 100 kilometrin päästä syttyi sitten hehkuvalo ja tehot katosivat. Tämän jälkeen vaihdettiin sitten pakokaasuventtiili (taijokusellainen) ja hyvin kulki taas sen 100 km kunnes hehkuvalo syttyi.

En ole muuten jäänyt tien päälle koskaan muun maalaisilla autoilla kuin...
 

scholl

Jäsen
Pitäis mennä viikonloppuna Hankoon. Onko tietoa onko 51 tiellä vielä sitä huuhaa nollatoleranssia?

Ei ole. Aika miedoista ylityksistä (n. 5km/h) välähtää kamera, mutta mulle ei oo tullut lappua niistä kertaakaan. Muistan kyllä kameroiden paikat, joten useimmiten se pääsee välähtämään vain silloin, kun ajan jonossa, jolloin todennäköisesti edelläajava peittää rekkarin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei ole. Aika miedoista ylityksistä (n. 5km/h) välähtää kamera, mutta mulle ei oo tullut lappua niistä kertaakaan. Muistan kyllä kameroiden paikat, joten useimmiten se pääsee välähtämään vain silloin, kun ajan jonossa, jolloin todennäköisesti edelläajava peittää rekkarin.

Eli "nollatoleranssi" on edelleen käytössä. Siskon miehelle tuli kirjallinen huomautus 4km/h ylityksestä mutta siitä taitaa olla jo vuosi.
 

Särki

Jäsen
Renkaat kuluivat, öljyt piti vaihtaa aina silloin tällöin.
Onko missään muissa merkeissä ollut vastaavaa? Tuskin ainakaan saksalaisissa. Nehän kestää ikuisesti.

Heh, no tuota noin. Kyllä noita samoja vikoja löytyy myös omasta saksalaisesta. On nimittäin renkaat loppu ja uudet pitäisi saada alle. Koko on maltillinen 195/65/15 joten mitähän kannattaisi alle laittaa?
Pikakierros paikallisissa liikkeissä tuotti seuraavanlaisia tuloksia Nokian Hakka H hinnat olivat 390€, 400€ ja 420€. Samassa hintaluokassa GoodYear Duragripit 390€ ja Michelin EnergySaver 390€ ja 400€.
Halvimmat merkit Kleber, Aurora ja Sava pyörivät hintaluokassa 250-290€. Kaikki hinnat sisältävät asennukset ja tasapainoituksen.

Ovatko hinnat kilpailukykyisiä ja onko Nokian, Michelinin ja GY renkaista kokemuksia?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nokian Hakka H hinnat olivat 390€, 400€ ja 420€. Samassa hintaluokassa GoodYear Duragripit 390€ ja Michelin EnergySaver 390€ ja 400€.
Halvimmat merkit Kleber, Aurora ja Sava pyörivät hintaluokassa 250-290€. Kaikki hinnat sisältävät asennukset ja tasapainoituksen.

Ovatko hinnat kilpailukykyisiä

Vastaavat varmasti hyvin kotimaisia hintoja. Saksasta tilaamalla voinet säästää noin 50e noista kustakin (hinnat yleensä 70e/kumi Suomeen toimitettuna), olettaen että viet kumit lähihuoltsikalle vanteille laitettavaksi ja siellä velotetaan 40-60e. Paremmilla suhteilla tietty lisäsäästöä. Halparenkaista ei kokemusta, henkivakuutuksena laadukas rengassatsi on halpa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Muista käyttää kytkintä seuraavalla kerralla kun ajat manuaalilla.

Turengista kajahtaa aina ja takuuvarmasti. Voi voi.

Ajettaessa motarilla reilua 140 km/h yhtäkkiä alkoi auto tärisemään ja vaihdekeppi heilumaan kun kaasu oli melko pohjassa. Loppujen lopuksi sai ajettua max 120 km/h ja alamäessä vähän kovempaa, mutta aina sama homma kun kierrokset meni vähän yli 31-32k. Lämmöt oli koko ajan kuosissa ja koneessa öljyä.

Kiihdyttäessä pienemmillä vaihteilla yli 30k kierroksiin ei tärise.

Minulla Renault teki aikaslailla samaa.
Korjaamossa todettiin että vitosvaihde on paskana, tai oikeastaan koko laatikko, ja laatikko koittaa vääntää samaan aikaan toista vaihdetta päälle. Tilasin ajan laatikon vaihtoon, ja ajelin kuitenkin sen aikaa Rellulla huoletta. Tien päällehän se sitten levisi, kun vaihdoin neloselta vitoselle.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Torsti kirjoitti:
En ole muuten jäänyt tien päälle koskaan muun maalaisilla autoilla kuin...

Luin juuri hiljakkoin artikkelin autoista, joissa on eniten vikoja. Korealaiset ja nuo kolme ranskalaista olivat piikkipaikalla. Toyota Corolla oli vähiten vikoja haalinut ja minulle niin rakas Volvo, heti siinä Corollan perässä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luin juuri hiljakkoin artikkelin autoista, joissa on eniten vikoja. Korealaiset ja nuo kolme ranskalaista olivat piikkipaikalla.

Monenlaisia vikatilastoja on luettu. Korealaisten ja Renujen lisäksi häntäpäätä ovat viime vuosina (TÜV, Ruotsin katsastuslaitos) uudempien autojen osalta täyttäneet myös Chrysler (ilmeisesti erityisesti Voyagerin voimalla mutta myös PT Cruiser), Ford (lähinnä Ka), Alfa 145/146, Seat (Toledo ja Alhambra). Yksikin ongelmallinen malli näyttää riittävän vetämään muuten keskiluokkaan luotettavuudessa sijoittuvan merkin alimpaan neljännekseen. Kymmenvuotiaiden autojen kisassa Ford pläjäytti peräti viisi eri mallia (Esko, Scorpio, Mondeo) Ruotsin surkeimpien listalle, jolle ylsi myös Audi A4 AvantD ja kas kas Volvo V70. Vuoden 2000-malleissa Volvo edustaa kolmella autolla heikoimpia (V70 ja V40 kombiD).

Ilmeisesti et Olkku ajele uudenkarhealla XC70:llä kun sekin luurailee tuolla pahnan pohjimmaisten matolaatikoiden seassa?

Valmistajat ottavat toki avolompakkoisten kuluttajien beetatestauksesta opikseen ja moni malli paranee vanhetessaan. Itsekin olen noudattanut tätä sääntöä suosimalla jo useamman vuoden tuotannossa olevia malleja ja välttämällä juuri ilmestyneitä. Tuossa listalla silmään iskee mm. VW:n Sharanin 0% -tulos joka on melkoinen parannus alkuvaiheesta jolloin kai lähemmäs puolet oli katsastuksessa vikaisia, kuten muillakin isoilla tila-autoilla.

Mutta Hondan olisi syytä päivittää se kauhumainoksensa ja vaihtaa täydellisyyslähiön asukkaiden autoiksi normi-Corollat.
 

scholl

Jäsen
Eli "nollatoleranssi" on edelleen käytössä. Siskon miehelle tuli kirjallinen huomautus 4km/h ylityksestä mutta siitä taitaa olla jo vuosi.

Nollatoleranssi oli käsittääkseni kehissä vain syyskuun 2007. Itselleni ei ole tullut kertaakaan huomautustakaan pienistä ylinopeuksista ja ainakin pari krt on tilanne ollut sellainen, että rekkarin olisi pitänyt näkyä kuvassa, kun edelläajavaa autoa ei ollut. Esim. epähuomiossa painanut kaasua juuri ylämäessä, jolloin mittarin neula menee hetkittäin yli ja salama välähtää, vaikka tiesin, että siinä on kamera. Siinä mielessä kai se on nollatoleranssia kun kamera välähtää, mutta mielestäni toisaalta ei, jos mussutuslappua ei lähetetä.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jooh.

Tää japski-ranskis-saku-jenkki-taistelu tulee jatkumaan ikuisesti. Itse olen ollut melko merkkiuskollinen, johtuen autoon kohdistamistani kriteereistä suhteutettuna hintaan ja kokemuksiin merkistä.

Taloudessani on tällä hetkellä 2kpl Opel-merkkisiä kulkineita. Vanhempi on -04 Zafira, ja uudempi on juuri vuoden täyttänyt Vectra. Ei tässä valittaa voi, aiemmin on ollu omega A sekäö astra F. Myös yksi audi on ollut, sekä vanha mazda. Ne kaksi voi kyllä aika huoletta unohtaa, mazda ja audi, vanhoja romuja. Mutta eipä noista opeleista pahaa voi sanoa. Tottahan toki vanhoissa louskuissa on vikoja ollut, omegassa ja astrassa. Ja kaveripiirissä on kokemusta useammista merkeistä ja malleista, ja ei niistä nyt voi sanoa että yksi olisi ylitse/alitse muiden. Mutta yksi asia on opelissa mainittava, nimittäin se, että huollot/varaosat on mun mielestä kohtuullisen edullisia ja helposti saatavilla. Lisäksi autojen hinta suhteutettuna varusteisiin ja kokoluokkaan jne, pidän autoja edullisena vrt esim vw ja ford.

Volkkarissa saat vakiona samalla rahalla ehkä neljä rengasta ja ratin, kun opeliin tulee hilppeitä reilusti. Reilu vuosi sitten, kun oli auton hankinta edessä työsuhdeautoksi, tuli kauppoja tiiviisti kierrettyä. Ja hintaluokassaan vectra oli aivan omaa luokkaansa. Iso tilava auto, hyvillä varusteilla ja vieläpä nätti. Miksipä ei? Usein on solvattu "opelismin" takia, mutta mä pystyn sen kanssa elämään. Kannatanhan mä Jokereitankin, joten solvaaminen on erittäin tuttua.

Ehkäpä pääasia on se että ihminen on tyytyväinen siihen millä ajaa. Nyt on vectralla ikää vuosi ja mittarissa 40tkm ja ainoa mitä on erikseen tarvinnut normi huollon lisäksi tehdä, oli se että kun öljyn pinta laski 2dl ylärajasta, syttyi alhaisen pinnan merkkivalo. Soitin Opelin huoltoon, sanoivat että on softassa virhe, tuu tänne ladataan päivitys ja taas mennään. Zafirassa taasen oli maatajärisyttävän kallis ja suuri sähkövika, kun jarruvalokytkin sanoi sopparin irti. Meni tosin vielä käytetyn "takuuseen", ja jos ei olisi mennyt olisi lasku ollut luokkaa 80€. Ja kyllä, pystyn itsekin tekemään monenmoisia juttuja autoille, nykyään ainoastaan tekopaikka puuttuu.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
E: ja tuohon japanilaisten autojen kehumiseen en viitsi edes sanoa mitään. Olen sanaton.
Hmm, tämä kuulostaa aivan kuin implikoisit japanilaisten kehumisen olevan aiheetonta? Tätä ei voi päästää läpi ihan pelkkänä mielipideasiana. Niin moni tutkimus on vahvistanut japanilaisten autojen ylivertaisuuden, jos puhutaan kestävyydestä ja vähävikaisuudesta.

Tuossa hieman faktaa, vaikka vastaavaa dataa löytyy toki muualtakin:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota+nousi+laatuvertailun+kärkeen/1135240407850

Sama selvitys kommentoi myös ranskalaisia...

Jokainen saa toki arvostaa autoissa haluamiaan asioita. Joku nostaa kärkeen saksalaisten ajo-ominaisuudet, ranskalaisten mukavuuden, italialaisten muotoilun tai venäläisten pakkaskestävyyden. Kuitenkin jos laadulla tarkoitetaan vähäistä vikojen määrää, mikään mahdollinen mielipide ei kumoa japanilaisten autonvalmistajien totaalista ylivoimaa.

Niin, ja itselläni ei ole tällä hetkellä japanilaista autoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Jooh.

Tää japski-ranskis-saku-jenkki-taistelu tulee jatkumaan ikuisesti. Itse olen ollut melko merkkiuskollinen, johtuen autoon kohdistamistani kriteereistä suhteutettuna hintaan ja kokemuksiin merkistä.

Totta. Kaikki pysyvät poteroissaan ja puolustavat sitä omaa merkkiään, joten tätä "paremmuutta" ei kyllä koskaan pystytä ratkaisemaan. Merkkiuskollisia ollaan myös tässä perheessä ja 4. peräkkäinen Opel kierroksessa. Tällä hetkellä ajokkina on Opel Vectra.

Miksipä ei? Usein on solvattu "opelismin" takia, mutta mä pystyn sen kanssa elämään. Kannatanhan mä Jokereitankin, joten solvaaminen on erittäin tuttua.

Ei tuo "opelismi" ole yhtään helpompaa HIFK:n kannattajallekaan, nooo mutta kaikkeen tottuu ;-)

Ehkäpä pääasia on se että ihminen on tyytyväinen siihen millä ajaa.

...tai se että vaimo on tyytyväinen autoon. Itse ajelen työmatkat julkisilla ja terassille fillarilla.
 

12961

Jäsen
Heh, no tuota noin. Kyllä noita samoja vikoja löytyy myös omasta saksalaisesta. On nimittäin renkaat loppu ja uudet pitäisi saada alle. Koko on maltillinen 195/65/15 joten mitähän kannattaisi alle laittaa?


Ovatko hinnat kilpailukykyisiä ja onko Nokian, Michelinin ja GY renkaista kokemuksia?

Kannattaa kysellä myös kokoa 205/60R15, on lähes prikulleen sama kehä ja ainakin viitisen vuotta sitten oli samoissa hinnoissa, osassa rengasmalleja jopa halvempi. Tuossa koossa löytyy myös välimallin hintainen, mutta hyvä ajettava, kumhon sporttirengas KU-31. Kahden satsin kokemuksella sanon, että kannattaa harkita. On rungoltaan tosi jäykkä rengas, jopa tuon kokoisena asentajan mukaan hankala saada vanteelle ja autosta tulee aika lailla jämäkämpi ajettava myös korkeaprofiilisilla renkailla.

Miinuspuolena se, että kumiseos on melko pehmoinen ja näin rengas ei kestä ihan sitä kilometrimäärää mitä esim. misukan/contin kovaseoksiset perusmallit. Rengasmelu taas on samasta syystä johtuen vähäistä. Puolensa kullakin.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Kuitenkin jos laadulla tarkoitetaan vähäistä vikojen määrää, mikään mahdollinen mielipide ei kumoa japanilaisten autonvalmistajien totaalista ylivoimaa.

Moni vaan haluaa ajamiseltaan enemmänkin kuin muovista sisustaa, kankaisia penkkejä ja tehottomia moottoreita. Jonkinlainen mukavuus/elämykset varsinkin enemmän autoileville ja autoilusta nauttiville voivat olla kynnyskysymyksiä. Henkilökohtaisesti kulkisin mieluummin Malminkartanon junalla kuin 1,6L Corollalla. Toki jos ainoa kriteeri on kestävyys niin ihmettelen jos samoilta Japania über alles tyypeiltä ei löydy Nokia 1610 kännyä joka ei hajonnut kirveelläkään. Hinta-/laatusuhde niissäkin kohdallaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Moni vaan haluaa ajamiseltaan enemmänkin kuin muovista sisustaa, kankaisia penkkejä ja tehottomia moottoreita. Jonkinlainen mukavuus/elämykset varsinkin enemmän autoileville ja autoilusta nauttiville voivat olla kynnyskysymyksiä. Henkilökohtaisesti kulkisin mieluummin Malminkartanon junalla kuin 1,6L Corollalla. Toki jos ainoa kriteeri on kestävyys niin ihmettelen jos samoilta Japania über alles tyypeiltä ei löydy Nokia 1660 kännyä joka ei hajonnut kirveelläkään. Hinta-/laatusuhde niissäkin kohdallaan.

Eipä olisi klassisempaa vastausta voinut Beeman kirjoittaa, tästähän tämä lähtee taas! Nokitan varmistamalla vielä, että oletko siis Beeman samaa mieltä kuin Vaughan siitä, että japanilaiset autot ovat ylivertaisia laadultaan, jos laadulla tarkoitetaan kestävyyttä ja vähävikaisuutta (eikä esimerkiksi istuimen nahkaisuutta tai jalopuun määrää)?
 

12961

Jäsen
Edelliseen kommentoin vain, että laadukkuutta voi tarkastella niin monelta eri kantilta, että heikompaa hirvittää.

Se laatu, mitä itse haluan kokea liittyy ajamiseen sekä muuhun käyttämiseen. Vertailkaapa huviksenne esimerkiksi ilmastoinnin/radion käyttökytkimiä, ovien toiminnan äänekkyyttä/äänettömyyttä jne saksalaisissa (varauksella ruotsalaisissa) loppuun asti hiottuja pikkuasioita corollaan/anjovikseen ja osin jopa lexukseen (IS). Myös penkit ovat ainakin näissä perustoyotissa yhtä huonot kuin 80-luvun mersuissa.

Mikäli ajaminen ei tunnu hauskalta ja pikkuasiat ovat hiomattoman tuntuisia, kuljen mieluummin vaikka bussilla. Valitsisin mieluummin vaikka sen 10 vuotta vanhan vikapesän hohdokkuuksineen ja vikoineen päivineen kuin uuden HMV-corollan.

Yleensä muuten auto "näyttää" omistajaltaan.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moni vaan haluaa ajamiseltaan enemmänkin kuin muovista sisustaa, kankaisia penkkejä ja tehottomia moottoreita.
Olet siis sitä mieltä, että saksalaiset ja italialaiset ovat automaattisesti tehokkaampia kuin japanilaiset? Ja ettei japanilaisiin saisi halutessaan nahkaistuimia, kun taas muissa ne ovat vakiona? Se nyt on selvää, että saksalaisissa autoissa on sisustuksessa käytetty pelkkää jalopuuta. Hyvä esimerkki esim. VW Golf, siitähän ei muovia löydy hakemallakaan ja varustelutaso vakiona on muutenkin huippuluokkaa. Kannattaisi ehkä päivittää autotietämyksesi 2000-luvulle.

Olen edelleen sitä mieltä, että jostain syystä saksalaisella autolla ajavat ovat kaikista herkimpiä näissä merkkiasioissa. Itse voin hyvin kuvitella ostavani niin saksalaisen, ranskalaisen kuin japanilaisenkin autolla. Tosin kaikista näistä löytyy vain muutama merkki, jonka hankkimista voisin harkita.

P.s. On muitakin japanilaisia autoja kuin Toyota Corolla.
 

12961

Jäsen
Olet siis sitä mieltä, että saksalaiset ja italialaiset ovat automaattisesti tehokkaampia kuin japanilaiset?

Olen edelleen sitä mieltä, että jostain syystä saksalaisella autolla ajavat ovat kaikista herkimpiä näissä merkkiasioissa.

Vastaan beemanin puolesta, mutta jaappanilaiset eivät automaattisesti ole tehottomampia kuin saksalaiset, mutta suurin osa japanilaisista hiukankin tehokkaammista peleistä on täysin tyylittömiä muropakettivehkeitä kuten nyt vaikka mazda RX-8 tai viimeiset toyota suprat. Lisäksi esim. tehokkaat dieselit puuttuvat valikoimista, ja korostan ettei se uusi 2.2 ole tehokas.

Yhtä voimakkaita mielipiteitä japanilaisia autoja vastaan on myös saabisteilla, volvisteilla, italiaano- ja ranskanpatonkifaneista puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
...suurin osa japanilaisista hiukankin tehokkaammista peleistä on täysin tyylittömiä muropakettivehkeitä kuten nyt vaikka mazda RX-8 tai viimeiset toyota suprat. Lisäksi esim. tehokkaat dieselit puuttuvat valikoimista, ja korostan ettei se uusi 2.2 ole tehokas.

Juuri näin. Jos jaappanialaisista auton korvikkeista haluaa vähänkin tehokkaamman version, niin vaihtoehtoina on lähinnä lintulaudoilla varustetut amisrassit tyyliin impreza ja mitsun evo. Kuka yli 18wee jantteri Keravan ulkopuolella haluaa sellaisella ajella? Mitenköhän nippon-fanaatikot määrittelisivät premium-merkit? Vai onko nekin saksalaisten omahyväistä hapatusta? Mites riisikulhojen jälleenmyyntiarvo. Miten voi selittää esim käytetyn Nissan Maxima 3,0:n hinnan versus Mersun E-sarja, bimmerin 5-sarja tai audin A6? Mistä syistä saksalaisten autojen hinnat laskevat huomattavasti vähemmän kuin japanilaisten? Anglo-saksien salaliitto ylivertaisten japanilaisten nujertamiseksi?

Myönnän kernaasti että corolla on kestävä ajokki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös