Jooh.
Tää japski-ranskis-saku-jenkki-taistelu tulee jatkumaan ikuisesti. Itse olen ollut melko merkkiuskollinen, johtuen autoon kohdistamistani kriteereistä suhteutettuna hintaan ja kokemuksiin merkistä.
Taloudessani on tällä hetkellä 2kpl Opel-merkkisiä kulkineita. Vanhempi on -04 Zafira, ja uudempi on juuri vuoden täyttänyt Vectra. Ei tässä valittaa voi, aiemmin on ollu omega A sekäö astra F. Myös yksi audi on ollut, sekä vanha mazda. Ne kaksi voi kyllä aika huoletta unohtaa, mazda ja audi, vanhoja romuja. Mutta eipä noista opeleista pahaa voi sanoa. Tottahan toki vanhoissa louskuissa on vikoja ollut, omegassa ja astrassa. Ja kaveripiirissä on kokemusta useammista merkeistä ja malleista, ja ei niistä nyt voi sanoa että yksi olisi ylitse/alitse muiden. Mutta yksi asia on opelissa mainittava, nimittäin se, että huollot/varaosat on mun mielestä kohtuullisen edullisia ja helposti saatavilla. Lisäksi autojen hinta suhteutettuna varusteisiin ja kokoluokkaan jne, pidän autoja edullisena vrt esim vw ja ford.
Volkkarissa saat vakiona samalla rahalla ehkä neljä rengasta ja ratin, kun opeliin tulee hilppeitä reilusti. Reilu vuosi sitten, kun oli auton hankinta edessä työsuhdeautoksi, tuli kauppoja tiiviisti kierrettyä. Ja hintaluokassaan vectra oli aivan omaa luokkaansa. Iso tilava auto, hyvillä varusteilla ja vieläpä nätti. Miksipä ei? Usein on solvattu "opelismin" takia, mutta mä pystyn sen kanssa elämään. Kannatanhan mä Jokereitankin, joten solvaaminen on erittäin tuttua.
Ehkäpä pääasia on se että ihminen on tyytyväinen siihen millä ajaa. Nyt on vectralla ikää vuosi ja mittarissa 40tkm ja ainoa mitä on erikseen tarvinnut normi huollon lisäksi tehdä, oli se että kun öljyn pinta laski 2dl ylärajasta, syttyi alhaisen pinnan merkkivalo. Soitin Opelin huoltoon, sanoivat että on softassa virhe, tuu tänne ladataan päivitys ja taas mennään. Zafirassa taasen oli maatajärisyttävän kallis ja suuri sähkövika, kun jarruvalokytkin sanoi sopparin irti. Meni tosin vielä käytetyn "takuuseen", ja jos ei olisi mennyt olisi lasku ollut luokkaa 80€. Ja kyllä, pystyn itsekin tekemään monenmoisia juttuja autoille, nykyään ainoastaan tekopaikka puuttuu.