Faidelle ollaan "uutta" eli uudehkoa autoa katsottu ja lähes varmasti päädytään Citroen C5 II (-05-08) Berlineen. Ranskalaisfobia kaikkosi koeajon jälkeen.
+ Hyvä käytös väistöissä yms., myös passiivinen turvallisuusvarustelu kohdillaan
+ Erinomainen vakiovarustelu -01-vuosimallista lähtien
+ Tilastoista katsottuna: huomattavasti mainettaan vähävikaisempia (ranskalaisiin suhtaudun kuitenkin edelleen varauksella - relluja ja sitikan muita malleja löytyy paljon tilastojen hänniltä...)
+ HINTA!! Näistä voi tehdä uskomattoman hyviä kauppoja noin niinkuin hinta-laatusuhteeltaan!
-/+ Ei ole varsinaisesti aktiivisen ajajan auto vaan selvästi mukavuuspainotteinen
-/+ Kaasunestejousituksen hyvät ("mukavajämäkkyys") ja huonot puolet (muljahtelu tietynlaisella alustalla)
- Sähkövikoja, tosin näitä löytyy lähes kaikista uusista autoista
- Kohtalaisen kallis huoltaa
- Status "ooppeliluokkaa" tyylikkyydestä huolimatta, tämäkin monelle merkitsee
- Tunnoton kevyt ohjaus vaatii totuttelua
Onkos jatkislaisilla käytännön kokemuksia ceevitosesta? Toki niitä essonbaaripuheita ja mututuntumiakin saa nakella, mutta niille toleranssi on kasvanut aika suureksi. Hankintaan on menossa siis 05 tai 06 sedani kahden litran bensalla (140hv).
Hyvä käytös väistössä on melko suhteellista, kyllä se ceefemma aika lulla on menemään. Kaasunestejousitus tuo lisäksi mukanaan alustan täydellisen tunnottomuuden, eli perstuntuma ei kerro enää mitä tien ja renkaiden välillä tapahtuu. Omasta mielestäni inhottava ominaisuus, tuossa kun pitää luottaa täysin ratin kääntämissuuntaan ja auton ESP:n.
Varustelu on tosiaan hyvä, plyyshisisusta on siitä pitäville ehdoton eikä moniin autoihin nykyään edes sitä saa. Hinta/laatusuhde tosiaan kyllä kohdallaan.
Anoppi ajaa tuollaista 2-litraista automaattia ja ainakin tuolla luistavalla laatikolla tuo on melko laiska. Omat ajokokemukset rajoittuvat yhteen helsinginmatkaan, ja lohjan jälkeisellä vanhalla motarinpätkällä en kokenut oloani ratissa mukavaksi. 4 hengen kuormalla ja pari matkalaukkua takakontissa perä tuntui 140 vauhdissa samalta kuin perinteisessä, kierrejousitetussa autossa ilman iskareita. Täysin levottoman tuntuista menoa. Tosin voi olla myös, että tuossa yksilössä oli jotakin vikaa.
KAiken kaikkiaan kyseessä on mielestäni huomattavasti tyylikkäämpi auto kuin opel vectrat/toyota anjovikset. Sitikalla ei huku massaan, ei hyvässä eikä pahassa, eivätkä nuo tosiaan niiiiin sähkövikaherkkiä (ainakaan kesällä) ole. Mikäli kantti kestää olla persoonallinen, osta C5.
PS. Anoppi soitti lapinreissulta viime talvena, että C5 haluaa syystä tai toisesta kääntää peilit koria vasten matkavauhdissa eikä anna kääntää takaisin ajoasentoon.