Jos autolla on ajettu > 100 tkm, huoltokustannukset nousevat hetkellä millä hyvänsä, vaikka ajelisi ns. luotettavalla merkillä. Ihan vaan normaalin kulumisen vuoksi melkein mikä tahansa osa voi laueta. Tyypillisesti siinä käy sitten vielä niin, että ko. osan saa vaan tilaamalla jostain maapallon toiselta puolelta. Ja sitten kun osa saapuu, ei ole mitenkään harvinaista ettei se olekaan oikeanlainen.Ja tosiaan suotavaa olisi, että varsinkin käytettyä autoa ostettaessa varautuisi siihen worst-case-skenaarioon, eikä sokeasti uskoisi että mitään ylimääräisiä kuluja ei olisi tulossa.
Aika äkkiä oppii myös sen, että pienikin kikkare voi maksaa maltaita. Juuri mitään ei saa alle 100 euron. Ja se on vasta sen osan hinta. Asennustyö se vasta kallista onkin. Vaikka asentamiseen menisi 10 minuuttia, tunnin työstä maksat. Eikä huoltoliikkeen Arskan ja Penan tuntitaksa ole millään mittarilla edullista.
No, toisilla autoilla varaosat ovat edullisempia kuin toisilla. Itelläkin on ollut joskus escortti, ja jossain vaiheessa myös ooppeli. Kummassakin oli suht halvat varaosat, mutta niitä sitten kyllä tarvitsikin uusia runsain mitoin ja usein. Varmaan tuli loppujen lopuksi kalliimmat kilometrit noilla budjettiautoilla, kuin olisi jollain paremmalla kotterolla (ransk. Cottereau). tullut.
Ja kokonaan oma lukunsa ovat nämä maahantuojan liikkeet, jotka tarjoavat valohoitoa ja öljynvaihtoa 20 tkm välein edulliseen 450 euron hintaan.