Autoiluketju

  • 3 315 643
  • 19 009

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja tosiaan suotavaa olisi, että varsinkin käytettyä autoa ostettaessa varautuisi siihen worst-case-skenaarioon, eikä sokeasti uskoisi että mitään ylimääräisiä kuluja ei olisi tulossa.
Jos autolla on ajettu > 100 tkm, huoltokustannukset nousevat hetkellä millä hyvänsä, vaikka ajelisi ns. luotettavalla merkillä. Ihan vaan normaalin kulumisen vuoksi melkein mikä tahansa osa voi laueta. Tyypillisesti siinä käy sitten vielä niin, että ko. osan saa vaan tilaamalla jostain maapallon toiselta puolelta. Ja sitten kun osa saapuu, ei ole mitenkään harvinaista ettei se olekaan oikeanlainen.

Aika äkkiä oppii myös sen, että pienikin kikkare voi maksaa maltaita. Juuri mitään ei saa alle 100 euron. Ja se on vasta sen osan hinta. Asennustyö se vasta kallista onkin. Vaikka asentamiseen menisi 10 minuuttia, tunnin työstä maksat. Eikä huoltoliikkeen Arskan ja Penan tuntitaksa ole millään mittarilla edullista.

No, toisilla autoilla varaosat ovat edullisempia kuin toisilla. Itelläkin on ollut joskus escortti, ja jossain vaiheessa myös ooppeli. Kummassakin oli suht halvat varaosat, mutta niitä sitten kyllä tarvitsikin uusia runsain mitoin ja usein. Varmaan tuli loppujen lopuksi kalliimmat kilometrit noilla budjettiautoilla, kuin olisi jollain paremmalla kotterolla (ransk. Cottereau). tullut.

Ja kokonaan oma lukunsa ovat nämä maahantuojan liikkeet, jotka tarjoavat valohoitoa ja öljynvaihtoa 20 tkm välein edulliseen 450 euron hintaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No itse en kyllä ole maksanut korjaamolla missä olen aina autoani käyttänyt. Monestikin on puolikkaita tunteja veloitettu.

Jos on käyttänyt pitkään samaa korjaamoa, voi pikkutöitä teettää vieläkin edullisemmin. Itse olen pariinkin kertaan teettänyt jonkun pienen, mutta sen verran hankalan työn ettei omat sormet kykene. Olen ajanut korjaamon pihaan, kertonut mitä pitäisi tehdä, ja kysynyt paljonko veloittaa. Kympillä lähtee helposti pikkutöitä, tosin siinäkin minuutille tulee jo suolainen hinta.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Just ku pääs kirjoittaa Ibizasta, taitaa se mennä lunariin..


Mites 1999-2000 vuosimallin diisseli golffit (neloskoppaset). Mitä varoa ja tarkastaa? Hintahaitari heiluu 5 tuhannen euron kieppeillä..

Jos jollakin on myynnissä vastaavanlainen (Hyväkuntoinen,suht pieni, diesel, tuttu merkki ja luotettavia ajokilometrejä edessä) auto, niin otan innolla yksityisviestejä vastaan.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt sitten kesän proggiksena olisi katsastaa uusi rassi... vaihtoehtoina on lähinna uusi A4 (1.8Tfsi Multitronic, Qatro), BMW 320 (automaatti) taikka Lexus IS 220d. BMW:n olen käynyt 2x koeajamassa, ja jotenkin riisutulta vaikuttaa Audin rinnalla.

Itsellä oli nuo saksalaiset listalla (Audi 2.0T myös vaihtoehtona), tosin Audista vain etuveto koska tuo Pro Business tarjous ei sisältänyt Quatro-malleja. Päädyin BMW:hen vaikka koneen suorituskyky ei, varsinkaan 2.0T pääse samalle tasolle. Takaveto vain vei mennessään kun kävin tuota koeajamassa. Alunperin Audi oli listalla selkeänä ykkösenä.

Noh, ainakin auto on vähän harvinaisempi tuolla teillä kun noita Audeja tuntuu vilisevän melkein Toyotan lailla :)
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mites 1999-2000 vuosimallin diisseli golffit (neloskoppaset). Mitä varoa ja tarkastaa? Hintahaitari heiluu 5 tuhannen euron kieppeillä..

Aika perusvarma laite. Moottorista taitaa hajoilla ainoastaan ilmamäärä mittari (50e) ja lämpötilananturi (25e). Siis heikot tyyppiviat, muut onki sitten kulumaa. Itse autossa on heikkoja kohtia käppärinvaijerit, koiranluut, takahelat, takajouset voi joskus katkeilla ja reistaileva keskuslukko. Mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen. Ja tietysti normaaleja kuluvia osia. Mut mitään ihmeellisiä sähköongelmia eikä muitakaan noissa ole ja samat viat löytyy myös A3, Octaviasta, Leonista, Toledosta, Borasta ja Beetlestä, joten varmasti joku on kohdannut vian joskus. Netti siis pullollaan vastauksia.

Suosittelen ainakin omasta puolestani. Ostin tässä taannoin Fiesta ST:n, mutta palasin takaisin Golf GTI:hin, koska oli vaan niin monessa suhteessa parempi auto, eikä vähiten siksi että tuo Golf IV on oikeasti hiljainen auto kokoluokassaan. Myös tuo huoltamisen helppous ja osien halpuus (kun niitä menee noihin muihinkin merkkeihin) on käytetyissä etu nim. monta Ranskalaista omistanut.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hankin vajaa 2 kesää sitten "leluksi" Seat Leon 2.0TDi FR:n

Leluksi diesel Leonin? No perversioita on kaikenlaisia, ja jätän puuttumatta niihin sen enempää. :)


uusi A4 (1.8Tfsi Multitronic, Qatro)

Uudesta Audin 1.8T -koneesta ei ole kokemuksia. Vetotapa, eli quatro on toteutettu torsenilla, joten ehdoton + audille sekä vetotavasta, että toteutuksesta. Multitronic vähän epäilyttää..


BMW 320 (automaatti)

Tusina bemari, ihan ok ajettava, ei muuta. Mä en tosin pidä bemuista, jos ei tyyppimerkinnässä ole Ämmää.


Lexus IS 220d.

Lexus on ihan loistopeli, vastentahtoisesti pitää myöntää.

Audi, jos neliveto kiinostaa, tai Lexus, jos vaan hyvää käyttöautoa olet vailla. Tässä oma subjektiivinen mielipide.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
...
Tuosta riisikiposta ei minulla ole minkäänsortin kokemusta, mutta edistyksellinen tekniikka ja miellyttävä muotoilu vetoaa. Onko kenelläkään kokemusta em. autosta? Sisätilat? Tekniikka? Laatu?

Kannattaa tutustua tämmöseen saittiin jos Lekat kiinnostaa:
www.lexusfinland.com

Asiallista keskustelua.

Mut lyhyesti kysymyksiisi:
Sisätilat: Takana todella vaatimattomat mutta jos aikuisia ei ole päätoimena siellä tarkoitus kuskata niin menettelee. Konttiin mahtuu yhdistelmävaunut kun irroittaa pyörät.

Tekniikka: Taattua Toyotaa eli eipä juuri mitään vikaa jos ei satu maanantai kappaletta, aika harvinaista jos näin. Yleensä tilastojen kärjessä kun tutkitaan katsastustilastoja vähiten vikaisista autoista

Laatu: Tässä taas ei ole taattua Toyotaa vaan viimeistelyt on joka asiassa pyritty tekemään paremmin. Huomaa kyllä eron kun vertaa peräkkäin Toyotaa ja Lexusta. Tosin uuden mallin Avensis on jo aika lähellä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Laatu: Tässä taas ei ole taattua Toyotaa vaan viimeistelyt on joka asiassa pyritty tekemään paremmin. Huomaa kyllä eron kun vertaa peräkkäin Toyotaa ja Lexusta. Tosin uuden mallin Avensis on jo aika lähellä.

Jotain on mennyt uuden Avensiksen suunnittelussa väärin, kun sedanissa takaluukun saranat ovat mallia tavaroiden murskaaja. Edestä tuo Avensis on aika onnistuneet näköinen, mutta takaa katsottuna näyttää siltä, kun kaksi eri koria olisi yhdistetty kohtuullisen tökerösti yhteen.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jotain on mennyt uuden Avensiksen suunnittelussa väärin, kun sedanissa takaluukun saranat ovat mallia tavaroiden murskaaja.
Jotain on mennyt oikeasti suunnittelussa väärin, jos(=kun) vielä vuonna 2009 tuodaan myytäväksi autoja, joissa ei ole tavarasäiliön luukkua toteutettu iskunvaimentimin tai jollain paremmalla tekniikalla. Toyota ei taida olla edes ainut.

Oli muuten yllättävän huono tuo uusi Avensis bensa-versiona. Ikäväkseni ei ollut koeajoon tarjolla dieseliä, jonka kuulemma pitäisi olla aika paljon parempi suorituskyvyltään.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Jotain on mennyt uuden Avensiksen suunnittelussa väärin, kun sedanissa takaluukun saranat ovat mallia tavaroiden murskaaja. Edestä tuo Avensis on aika onnistuneet näköinen, mutta takaa katsottuna näyttää siltä, kun kaksi eri koria olisi yhdistetty kohtuullisen tökerösti yhteen.

Se on kyllä totta että saranat on uudessa Avessa murskaajat sedanissa, Lexuksessa menevät piiloon. Samoin konepelti aukeaa/pysyy ylhäällä Lexussa kaasulla, kun taas Avessa halvalla tikulla.

Farkkuna perä istuu huomattavasti paremmin kokonaisuuteen, muuten olen samaa mieltä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
..
Oli muuten yllättävän huono tuo uusi Avensis bensa-versiona. Ikäväkseni ei ollut koeajoon tarjolla dieseliä, jonka kuulemma pitäisi olla aika paljon parempi suorituskyvyltään.

Kyllä niitä suosikkijoukkueesi kotikaupungin Toyotalla on monella eri dieselillä koe-ajettavana, myös automaatti-dieselinä. Kannattaa käydä koettamassa.

Et hirveästi perustellut miksi oli huono? Mikä kone, mikä vaihteisto? Käys ajaa 2.0l bensa multidrivena. Ei nyvi vaihtaessa ja käytännössä momentinmuuntajalla (cvt) maksimivääntö käytettävissä koko ajan, sama kuin ajaisi dieselillä. Tosin ei ne mitään "turbo" raketteja ole.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Autokuume prkl

Iski kuumetta pintaan, ku vahingossa eksyin kotimaisille autosivustoille.

Alfa Romeo MiTo

Noita näki viikko sitten Roomassa useampiakin, mut eipä ole Suomessa viel noita ehtinyt paljon nähdä. 155 hevosvoimainen 1.4 T-jet irtoaa alle 20k euron :O Onhan se hieno, klassista Alfaa. Jotkut tykkää, jotkut ei.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ruotsalainen urheiluautovalmistaja Koenigsegg on ilmeisesti yhdessä norjalaisten ja yhdysvaltalaisten sijoittajien kanssa Saabin uusi omistaja. Saabin johto ei ole vielä vahvistanut tietoa, mutta paikallinen media pitää uutista erittäin varmana.

Olisihan se hieno juttu, jos Saab olisi taas osittain edes ruotsalaisessa omistuksessa, Koenigseggin CCR:ää yhdistämällä uusi 9-3 markkinoille...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Iski kuumetta pintaan, ku vahingossa eksyin kotimaisille autosivustoille.

Alfa Romeo MiTo.

Minua ei kyllä uudet autot yleensä sytytä oikein ollenkaan, varsinkaan tuollaiset pikku-hatchbackit, mutta täytyy myöntää että tuo uusi Alfa on kyllä helvetin tyylikäs auto. Herättää jopa ihan hitusen omistushaluja meikäläisessäkin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minua ei kyllä uudet autot yleensä sytytä oikein ollenkaan, varsinkaan tuollaiset pikku-hatchbackit, mutta täytyy myöntää että tuo uusi Alfa on kyllä helvetin tyylikäs auto. Herättää jopa ihan hitusen omistushaluja meikäläisessäkin.
Täällä valitaan jo väriä ja kysyisinkin onko mielestänne tuo esittelyauto Alfa punainen vai Giulietta punainen?
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Hoi!

Mikä auto teidän mielestänne täyttää seuraavat kriteerit? Diesel, tehokas, taloudellinen, hyvä (jämäkkä alusta) ajettava, koiralle tilaa ja tietenkin hieno. Hintaa saa olla maksimissaan 14k.
Kas tässä pulma...

Vituttaa kun joutuu autoa vaihtamaan kun kalsareita mutta minkäs teet.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mikä auto teidän mielestänne täyttää seuraavat kriteerit? Diesel, tehokas, taloudellinen, hyvä (jämäkkä alusta) ajettava, koiralle tilaa ja tietenkin hieno. Hintaa saa olla maksimissaan 14k.
Kas tässä pulma....
Katso tämä ellei Skoda merkkinä ahdista
OK, aika paljon kilsoja, mutta vastineeksi löytyykin kaikkea kivaa, ajonvakautukset, DSG (mulla on itellä ja on ihan ylivoimainen), melko tehokas, ihan hyvin tilaa jne. Ja käsittääkseni Octaviat ovat olleet vähävikaisia, eivätkä kovin alttiita ruosteelle.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Katso tämä ellei Skoda merkkinä ahdista
OK, aika paljon kilsoja, mutta vastineeksi löytyykin kaikkea kivaa, ajonvakautukset, DSG (mulla on itellä ja on ihan ylivoimainen), melko tehokas, ihan hyvin tilaa jne. Ja käsittääkseni Octaviat ovat olleet vähävikaisia, eivätkä kovin alttiita ruosteelle.

Ei merkkinä Skoda ahdista. Tosin minulla ei ole minkäänlaista kokemusta Skodista. Kilometrejä kieltämättä hieman liikaa tuossa yksilössä, myös automaatti hieman hiertää koska auto matkaisi lähinnä moottoritiellä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Autoilijat kaiken maksajana

Harmittaa, että suomalaiset autoilijat saavat olla maksumiehinä, kun ihmisten ympäristöomatunto on herännyt. Sinällään on positiivista, että luontoa suojellaan, ja esim. korkealla polttoaineen hinnalla ohjataan kulutusta ympäristöystävällisempään suuntaan. Kuitenkin koko ajan suunnitellaan uusia päästöveroja ja samaan aikaan maailman suurimmat saastuttajat Kiina ja Yhdysvallat vaan työntävät saastetta ilmaan entiseen malliin ja Kiinan tapauksessa vain kiihtyvällä vauhdilla. Ei ole maailmassa mitään oikeudenmukaisuutta!

Olenko ainoa, jonka mielestä ei ole ihan oikein maksaa päättäjien ekologista pahoinvointia tavallisen ihmisen lompakosta? Tahdon toki itsekin jättää lapsilleni puhtaan maailman, mutta ehkä huomion voisi pikkuhiljaa kohdistaa suurimpien päästöjen lähteille, Kiinaan ja Yhdysvaltoihin. Kannan toki korteni kekoon, ja voinhan vaikka vaihtaa autoni hybridiin (ja maksaa taas itseni kipeäksi), mutta mitä sillä on vaikutusta, jos Kiina vain lisää päästöjä? Miksi ympäristöjärjestöjen nimenkerääjät ovat täällä, eivätkä Kiinassa?

Suojelupaine autoilijan kukkarosta Kiinan ja Yhdysvaltojen suuntaan, kiitos!
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Suojelupaine autoilijan kukkarosta Kiinan ja Yhdysvaltojen suuntaan, kiitos!

Tsekkaa paljonko Kiina rakentaa hiilivoimaa. Tulet yllättymään. Suomen autoilulla ei ole mitään merkitystä mihinkään mutta törkeä syyllistäminen päällä koko ajan. Jos Laakamadosta tulee Maailman Presidentti, kaikki yli 7 litraiset bensakasit saa ostaa verovapaata bensaa heti! J0s tuo kasi on tehty ennen vuotta 1970, omistajalle annetaan vielä oikeus ajaa justiinsa niin lujaa kuin haluaa kaikkialla paitsi taajamassa. Loppuu oikeiden asioiden harrastajien kiusaaminen!
Kansaa kusetetaan tässäkin asiassa, oikeisiin ongelmiin ei uskalleta puuttua sillä vastuullisia on tuota vesileimattua paperia taskussa tonni jos toinenkin...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä oli mennyt itseltä ohi, mutta vastataan nyt hieman viiveellä.
Et hirveästi perustellut miksi oli huono? Mikä kone, mikä vaihteisto? Käys ajaa 2.0l bensa multidrivena. Ei nyvi vaihtaessa ja käytännössä momentinmuuntajalla (cvt) maksimivääntö käytettävissä koko ajan, sama kuin ajaisi dieselillä. Tosin ei ne mitään "turbo" raketteja ole.
Moottori taisi juurikin olla 2.0 (en mene vannomaan) ja manuaalina. Oli ehkä huonosti sanottu, että yllättävän huono. Olisi pitänyt sanoa että pettymys, kun parissa testissähän tuota Avensista on kehuttu. Myöskin myyjä oli "liekeissä" tuosta autosta. Lähinnä tuo moottorin suorituskyky ei ollut odotetunlainen. Tosin täytyy tunnustaa että vertailupohjaa ei ole paljon, mutta ajoin muutamaa viikkoa aiemmin kaverin 1.8 litraisella Passatilla ja kyllä se oli kuin eri puusta veistetty. Myöskin alusta miellytti itseäni enemmän Passatissa. En tiedä miten paljon tuo kehumasi vaihteisto ja kokoaikaiset maksimiväännöt vaikuttaisi vääntöihin, mutta ajamani versio ei kyllä yhtään vakuuttanut dieselin ystävää.
Kyllä niitä suosikkijoukkueesi kotikaupungin Toyotalla on monella eri dieselillä koe-ajettavana, myös automaatti-dieselinä. Kannattaa käydä koettamassa.
Eipä ole vielä auton vaihto ajankohtaista. Tuo miksi ajoin tuon Avensiksen oli vähän sattumien summa, kun tapoin aikaa Kajaanilaisissa autoliikkeissä ja sitten Toyotalla myyjä käytännössä laittoi turvavyönkin paikalleen ja "pakotti" koeajolle. Ja olisi sielläkin ollut mahdollista koeajaa dieseliä, kun olisi odottanut että tulevat koeajolta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ei merkkinä Skoda ahdista. Tosin minulla ei ole minkäänlaista kokemusta Skodista. Kilometrejä kieltämättä hieman liikaa tuossa yksilössä, myös automaatti hieman hiertää koska auto matkaisi lähinnä moottoritiellä.
Entäs Matu? Mazda 6
Mä rullasin tuommoisella 180 000 tkm. Siinä yksilössä oli vikansa, mutta talossa oli varmaan reilu 50 tuommoista eikä muissa ollut mitään samanlaista (kadotti öljynsä, ilmeisesti pakosarjaan meni.) Tuokin vika sitten takuussa korjattiin.
Jos tuohon on vaan takuuna tehty helmojen ja takaovien ruosteenpoisto & uudelleensuojaus niin harkitse. Hyvä auto ajaa, mukavasti ruutia ja aika pieniruokainen. Tavaratila ei ihan niin suuri ole kuin Octaviassa, mutta tollanen Golfin kokoinen kuitenkin.

Joo, näköjään on ruosteenestohommat tehty kun tarkemmin katsoin tietoja. Toi on just sun auto.

Vähäruokainen ja siisti hopean harmaa (metalliv.) Elegance Wagon Diesel farmari. Hyvä ajettava, erittäin siisti ja huollettu. ABS+ESP, autom.ilmast., sähköikkunat x4, penkinlämm. RUOSTEENESTO-06, keskuslukitus kauko-ohjauksella, ajotietokone, 2x renkaat, lohko+sisäp, monitoimiohjauspyörä (vakionp. + radio), CD-stereot (nopeuden mukaan säätyvä volyymi), penkinlämmittimet, polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tihkukytkin (nopeuden mukaan säätyvä), lämmitettävät sähköpeilit yms.

Mukaan myös taakkateline ja "kalterit" (koiraverkko) - ei ole ollut koiria autossa. Erittäin siisti! SUOMI AUTO.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös