Autoiluketju

  • 3 220 738
  • 18 565

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Auton vahauksesta. Niin, autolla nyt ikää joku 9-10 kuukautta.
On ainakin myyjän mukaan vahattu liikkeessä kertaalleen.

Koska minun pitäisi vahata auto? Onko mitään "autoa ei saa vahata kesällä" -sääntöjä olemassa? Jatkokysymykseksi suositelkaa jotain vahausta hoitavia firmoja PK-seudulta, itsehän en varmasti mihinkään vahoihin koske.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Auton vahauksesta. Niin, autolla nyt ikää joku 9-10 kuukautta.
On ainakin myyjän mukaan vahattu liikkeessä kertaalleen.

Koska minun pitäisi vahata auto? Onko mitään "autoa ei saa vahata kesällä" -sääntöjä olemassa? Jatkokysymykseksi suositelkaa jotain vahausta hoitavia firmoja PK-seudulta, itsehän en varmasti mihinkään vahoihin koske.

Jos haluat vahata auton, niin sitten suosittelen Autoglym-tuotteita.

Perinteisten autovahojen antama suoja on lyhytikäinen. Tämä johtuu paljolti siitä, että ne kaikki ovat vesipohjaisia sisältäen vettä n. 20-60%. Vesipohjaisten autovahojen jättämä suojakalvo jäätyy ja halkeilee pakkasessa, lämpimässä sen kalvo kuivuu ja kesii.

Eli jos haluat kunnollisen maalipinnan, niin sitten voin suositella Finikor Brilliantin erikoismaalikäsittelyä. Se maksaa hieman - koska se on aikaa vievää käsityötä - mutta tämän jälkeen sinun ei tarvitse huolehtia auton maalipinnasta muutamaan vuoteen.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Hämäys kameratolpassa
Linkki menee Aamulehden juttuun.

Mitä ideaa on hämätä autoilijoita laittamalla CD-levy kameratolpan sisälle. Välillä liikenteessä tuntuu, että kameratolpat aiheuttavat enemmän vaaratilanteita, kuin edistävät turvallisuutta. Toki tätä ongelmaa ei olisi, jos kaikki ajaisivat nopeusrajoituksien mukaan, mutta siihen ei ikinä päästä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Välillä liikenteessä tuntuu, että kameratolpat aiheuttavat enemmän vaaratilanteita, kuin edistävät turvallisuutta. Toki tätä ongelmaa ei olisi, jos kaikki ajaisivat nopeusrajoituksien mukaan, mutta siihen ei ikinä päästä.

Sinänsä vanha juttu, noita cd-levyjä tolppien sisällä on ollut ympäri suomen jo monia vuosia. Tolpat on ihan jees, varsinkin kun (ainakin nykyään) sijoittelua oikeasti mietitään ja tolpalla saadaan autoilijat hidastamaan tilastollisesti vaarallisissa paikoissa. Näistähän taitaa olla ihan tutkimuksiakin, että kameratolpat vähentävät onnettomuuksia.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tämä pitää niin paikkaansa, kun tarkemmin ajattelee. Sähkövikoja "puolustelevat" ainoastaan ranskalaisten autojen omistajat.

Noniin, tietysti minulla on kokemusta vain lähipiireissä vakituiseen olleista autoista ja otteita tilastoista. Ainakin kaverin isän V70 on ollut pahempi murheenkryyni kuin kumpikaan tuttavaperheiden sitikoista (C5 I). Sitä paitsi hintaluokassaan ~9-12 kiloeuroa vastaavan kokoluokan ylihinnoitellut ja alivarustellut volkkarit ja japskit ovat useampia vuosia vanhempia kuin tämä ranskis, joten luotettavuus tuskin on juurikaan parempi. Saman ikäluokan (-05) autoista taas se 4-6 kiloeuron hintaero saa pitää sisällään aika monta sähköongelmaa. Kuriositeettina mainittakoon, että esimerkiksi koeajettu Ford Mondeo 2.0 vuosimallia 2005 oli jo ruosteessa!

Tilastoista sen verran, että ranskalaiset ovat kyllä yleensä hännillä kestävyyttä katsottaessa - mutta C5 on toista maata. Jos nyt käytetään vaikkapa sitä Volvoa vertailukohteena, niin saadaan tällaisia lukemia katsastustilastoista:

Suomen A-katsastus
S60, hylky 6,8%, ajettu ka. 65tkm.
C5, hylky 7,3%, ajettu ka. 83tkm.
V70, hylky 8,9%, ajettu ka. 100tkm.


Report 2007, age of cars 4-5 years - reliability rating -- TÜV reports
10. Toyota Yaris 5.6%
11. Mercedes-Benz C 6.0%
12. Honda Accord 6.1%
13. Subaru Legacy 6.3%
14. Audi A2 6.7%
14. Toyota Avensis 6.7%
16. Citroën C5 7.1%
17. Volvo S60 7.2%
18. Mitsubishi Space Wagon 7.5%
18. Audi TT 7.5%
20. Suzuki Vitara 7.6%
21. Mazda Premacy 7.7%
21. Opel Corsa 7.7%
23. Mitsubishi Pajero 7.8%
24. Mercedes-Benz S 7.9%
24. Smart City Coupé 7.9%
26. Volvo S40/V40 8.1%

Toki niitä surullisempiakin esimerkkejä ranskalaisista löytyy :D

TÜV:

100. Chrysler PT Crusier 17.5%
101. Hyundai Accent 17.7%
101. Seat Alhambra 17.7%
103. Citroën Saxo 18.2%
104. Peugeot 106 19.3%
105. Renault Laguna 21.2%

106. Chrysler Voyager 22.6%
107. Kia Carnival 33.9%

Tai A-katsastus:
Peugeot 206 hylky 17,9%, ajettu ka. 42tkm
Renault Laguna hylky 28,7%, ajettu ka. 67tkm


Mutta nämä vähemmän kestävät ranskanpullathan vain mahdollistavat hyvät kaupat kestävemmistä, joten ei parane valittaa ;)
 

scholl

Jäsen
Mielestäni erittäin huono tilasto mitata vikattomuutta se, että onko auto hylätty katsastuksessa. Itse en tunne ketään, jonka auto olisi joskus siellä hylätty. Silti monella on jos jonkinlaista vikaa. Esim. Touareg V10 dieselissä ei kestä turbot uutenakaan, joten kannattaa myydä ennen kuin takuu umpeutuu jne. Sitten jossain voi olla hyvinkin pieniä, mutta kiusallisia vikoja kuten taipumus siihen, että ajovalopoltin palaa herkästi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silti monella on jos jonkinlaista vikaa. Esim. Touareg V10 dieselissä ei kestä turbot uutenakaan, joten kannattaa myydä ennen kuin takuu umpeutuu jne.

Se on jo melkoista typeryyttä pistää rahojaan kiinni johonkin VAG-paskaan, kun samalla hinnalla saa jo ihan autojakin.
 

12961

Jäsen
Faidelle ollaan "uutta" eli uudehkoa autoa katsottu ja lähes varmasti päädytään Citroen C5 II (-05-08) Berlineen. Ranskalaisfobia kaikkosi koeajon jälkeen.


+ Hyvä käytös väistöissä yms., myös passiivinen turvallisuusvarustelu kohdillaan
+ Erinomainen vakiovarustelu -01-vuosimallista lähtien
+ Tilastoista katsottuna: huomattavasti mainettaan vähävikaisempia (ranskalaisiin suhtaudun kuitenkin edelleen varauksella - relluja ja sitikan muita malleja löytyy paljon tilastojen hänniltä...)
+ HINTA!! Näistä voi tehdä uskomattoman hyviä kauppoja noin niinkuin hinta-laatusuhteeltaan!

-/+ Ei ole varsinaisesti aktiivisen ajajan auto vaan selvästi mukavuuspainotteinen
-/+ Kaasunestejousituksen hyvät ("mukavajämäkkyys") ja huonot puolet (muljahtelu tietynlaisella alustalla)

- Sähkövikoja, tosin näitä löytyy lähes kaikista uusista autoista
- Kohtalaisen kallis huoltaa
- Status "ooppeliluokkaa" tyylikkyydestä huolimatta, tämäkin monelle merkitsee
- Tunnoton kevyt ohjaus vaatii totuttelua

Onkos jatkislaisilla käytännön kokemuksia ceevitosesta? Toki niitä essonbaaripuheita ja mututuntumiakin saa nakella, mutta niille toleranssi on kasvanut aika suureksi. Hankintaan on menossa siis 05 tai 06 sedani kahden litran bensalla (140hv).


Hyvä käytös väistössä on melko suhteellista, kyllä se ceefemma aika lulla on menemään. Kaasunestejousitus tuo lisäksi mukanaan alustan täydellisen tunnottomuuden, eli perstuntuma ei kerro enää mitä tien ja renkaiden välillä tapahtuu. Omasta mielestäni inhottava ominaisuus, tuossa kun pitää luottaa täysin ratin kääntämissuuntaan ja auton ESP:n.


Varustelu on tosiaan hyvä, plyyshisisusta on siitä pitäville ehdoton eikä moniin autoihin nykyään edes sitä saa. Hinta/laatusuhde tosiaan kyllä kohdallaan.

Anoppi ajaa tuollaista 2-litraista automaattia ja ainakin tuolla luistavalla laatikolla tuo on melko laiska. Omat ajokokemukset rajoittuvat yhteen helsinginmatkaan, ja lohjan jälkeisellä vanhalla motarinpätkällä en kokenut oloani ratissa mukavaksi. 4 hengen kuormalla ja pari matkalaukkua takakontissa perä tuntui 140 vauhdissa samalta kuin perinteisessä, kierrejousitetussa autossa ilman iskareita. Täysin levottoman tuntuista menoa. Tosin voi olla myös, että tuossa yksilössä oli jotakin vikaa.

KAiken kaikkiaan kyseessä on mielestäni huomattavasti tyylikkäämpi auto kuin opel vectrat/toyota anjovikset. Sitikalla ei huku massaan, ei hyvässä eikä pahassa, eivätkä nuo tosiaan niiiiin sähkövikaherkkiä (ainakaan kesällä) ole. Mikäli kantti kestää olla persoonallinen, osta C5.

PS. Anoppi soitti lapinreissulta viime talvena, että C5 haluaa syystä tai toisesta kääntää peilit koria vasten matkavauhdissa eikä anna kääntää takaisin ajoasentoon.
 

12961

Jäsen
Esim. Touareg V10 dieselissä ei kestä turbot uutenakaan, joten kannattaa myydä ennen kuin takuu umpeutuu jne.


No, tuo V10 on sen lisäksi, että turboja paukkuu, myös sellainen tapaus, että mylly napataan niiden vaihtoa varten kokonaan ylös keulilta. Tilaa kun on melkoisen vähän, ja tuohan sitten maksaa hunajaa.

Miksi ostaa porsche cayennen pirkkaversio kahden volkkarin pakusta napatun antiikkisen rivi-5 dieselin risteytyksellä kun kaupasta saa nykyään myös cayennea modernilla dieselillä?
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hyvä käytös väistössä on melko suhteellista, kyllä se ceefemma aika lulla on menemään. Kaasunestejousitus tuo lisäksi mukanaan alustan täydellisen tunnottomuuden, eli perstuntuma ei kerro enää mitä tien ja renkaiden välillä tapahtuu. Omasta mielestäni inhottava ominaisuus, tuossa kun pitää luottaa täysin ratin kääntämissuuntaan ja auton ESP:n.

Allekirjoitan tuon tunnottomuuden (varsinkin ohjattavuuden osalta), mutta väistöissä tarkoitan nimenomaan esim. testeistä saatuja arvosanoja ja mittauksia. Pärjännyt kuitenkin paremmin kuin esim. jotkut Subarut, vaikka rallimaine on bokserikoneisillakin kova... Eli väistöturvallisuudesta kai voisi puhua, ja se ei välttämättä ole siis lainkaan yhteydessä aktiivisen ajamisen kokemiseen yleensä.

Anoppi ajaa tuollaista 2-litraista automaattia ja ainakin tuolla luistavalla laatikolla tuo on melko laiska. Omat ajokokemukset rajoittuvat yhteen helsinginmatkaan, ja lohjan jälkeisellä vanhalla motarinpätkällä en kokenut oloani ratissa mukavaksi. 4 hengen kuormalla ja pari matkalaukkua takakontissa perä tuntui 140 vauhdissa samalta kuin perinteisessä, kierrejousitetussa autossa ilman iskareita. Täysin levottoman tuntuista menoa. Tosin voi olla myös, että tuossa yksilössä oli jotakin vikaa.

Itse olen ajanut sekä tomaatin, että manuaalin ja ensimmäinen tosiaan on aivan toivottoman laiska. Vain 4 vaihdetta... Ero esim. 0-100-kiihtyvyydessä manuaaliin 1,3 sekuntia! Ei tuo käsin vispattavakaan mikään raketti tosin ole, suuntavakaus maantiellä taas on ollut lastissakin erinomainen. Kovin pitkiä matkoja en sentään ole päässyt ajamaan.

KAiken kaikkiaan kyseessä on mielestäni huomattavasti tyylikkäämpi auto kuin opel vectrat/toyota anjovikset. Sitikalla ei huku massaan, ei hyvässä eikä pahassa, eivätkä nuo tosiaan niiiiin sähkövikaherkkiä (ainakaan kesällä) ole. Mikäli kantti kestää olla persoonallinen, osta C5.

Näinpä juuri. Sitikka ei ole kaikessa paras, mutta hyvää keskitasoa ja hinta kohdillaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Voisitko antaa esimerkkejä näistä autoista.

No ainakin Saksasta löytyy kaksi Audia ja Volkkaria laadukkaampaa autovalmistajaa. Ei, en laske tähän mukaan Opelia.

VAG on nykyisin huikean yliarvostettu asia. Sen tuotteissa ei ole samalla lailla munaa kuin esimerkiksi Mersussa tai Bimmerissä. Volkkari, Seat ja Skoda ovatkin vitsejä, kun aletaan automerkkejä laittamaan järjestykseen. Audissa on yritystä, mutta miksi ostaa Audi, jos samalla rahalla saa S-sarjan Mersun?

Voisi siis todeta, että VAG on epätoivoinen, se yrittää epätoivoisesti saada omista tuotteistaan munallisia, joku Volkkari ei ole syntynyt premiumluokkaan, niin miksi siitä pitää väkisin yrittää sellainen tehdä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Audissa on yritystä, mutta miksi ostaa Audi, jos samalla rahalla saa S-sarjan Mersun?

No jos vaikka siksi että uudet Mersut taitaa olla vieläkin paskempia kun ne Audit? Ja jos aletaan sitten arvottamaan sitä missä autossa on munaa ja missä ei, ja mitkä ovat tyylikkäitä ja mitkä ei, niin siihen ei kyllä löydy mitään absoluuttista totuutta vaikka miten joku yrittäisi vängätä. Nuo on niitä kuuluisia makuasioita. Esim. minun mielestäni jostain Bemareista ei löydy yhtään sen enempää munaa kuin vaikkapa jostain Skodasta.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
No ainakin Saksasta löytyy kaksi Audia ja Volkkaria laadukkaampaa autovalmistajaa. Ei, en laske tähän mukaan Opelia.

VAG on nykyisin huikean yliarvostettu asia. Sen tuotteissa ei ole samalla lailla munaa kuin esimerkiksi Mersussa tai Bimmerissä. Volkkari, Seat ja Skoda ovatkin vitsejä, kun aletaan automerkkejä laittamaan järjestykseen. Audissa on yritystä, mutta miksi ostaa Audi, jos samalla rahalla saa S-sarjan Mersun?

Voisi siis todeta, että VAG on epätoivoinen, se yrittää epätoivoisesti saada omista tuotteistaan munallisia, joku Volkkari ei ole syntynyt premiumluokkaan, niin miksi siitä pitää väkisin yrittää sellainen tehdä?

Tuskinpa tuo Volkkari nyt kovin ylihypetetty on. Testivoittoja tulee liukuhihnalta, jotain on tehty oikein, ehkä testaajille on annettu munaa. Munakkuuttahan noissa ei ole.

OK. En siis osta VAG:n tuotteita, koska niistää puuttuu munakkuus verrattaessa BMW:n ja MB:n vastaaviin. Munakkuushan on se asia, jonka takia autoja ostetaan.

VW, Seat ja Skoda ovat vitsejä? Mihin tämä väittämä perustuu? Henkilökohtaiseen mielipiteeseen, vai....?
Väittämäsi on fiktiota. Miksi? Koska VAG tekee pirun hyviä autoja.
 

12961

Jäsen
Allekirjoitan tuon tunnottomuuden (varsinkin ohjattavuuden osalta), mutta väistöissä tarkoitan nimenomaan esim. testeistä saatuja arvosanoja ja mittauksia. Pärjännyt kuitenkin paremmin kuin esim. jotkut Subarut, vaikka rallimaine on bokserikoneisillakin kova... Eli väistöturvallisuudesta kai voisi puhua, ja se ei välttämättä ole siis lainkaan yhteydessä aktiivisen ajamisen kokemiseen yleensä.

Ohjaus on mielestäni moniin japanilaisiin verrattuna sitikassa ihan kohtuullinen, joskin voimakas tehostus vaatii tottumista. Sen ihan hyvän tunnon löytää kyllä sieltä takaa, mutta jos esim BMW:stä siirtyy C5:n rattiin, voi tottuminen kestää.

C5 voi hyvinkin käyttäytyä väistössä/ääritilanteissa hyvin, mutta nimenomaan alustan kautta välittyvä tuntuma siitä, mitä tapahtuu on mielestäni aina ollut kaasunestejousitettujen huonompia puolia. Vaikka auto käyttäytyisi hyvin, sen pitää omaan makuun myös tuntua siltä, että se käyttäytyy hyvin. Tapahtumia ei pitäisi joutua seuraamaan ikkunoista vaan perstuntumalla penkistä.

Voipi olla, että tuo on myös pelkästään tottumisen vaativa seikka.
 

12961

Jäsen
Tuskinpa tuo Volkkari nyt kovin ylihypetetty on. Testivoittoja tulee liukuhihnalta, jotain on tehty oikein, ehkä testaajille on annettu munaa. Munakkuuttahan noissa ei ole.

OK. En siis osta VAG:n tuotteita, koska niistää puuttuu munakkuus verrattaessa BMW:n ja MB:n vastaaviin. Munakkuushan on se asia, jonka takia autoja ostetaan.

VW, Seat ja Skoda ovat vitsejä? Mihin tämä väittämä perustuu? Henkilökohtaiseen mielipiteeseen, vai....?
Väittämäsi on fiktiota. Miksi? Koska VAG tekee pirun hyviä autoja.

Kyllä VAG:n tuotteet laadullisesti hyviä ovat, osa jopa erinomaisia, mutta ne ajettavimmatkin mallit aavistuksen HMV-tasolla verrattuna nyt ainakin BMW:n vastaaviin malleihin. Testivoitot eivät kerro totuutta kuin suomalaisen keskivertojorman autonoston näkökulmasta, koska se on ainoa, jota niissä kannattaa käyttää vertailukohtana.

Toiseksi audilla on mielestäni onnistuttu hyvin varsinkin A5:n ja 6:n kanssa. Varsinkin A6 on kirkkaasti luokkansa paras ajettava vakioalustoin, mikäli BMW on M-sportilla, kääntää se kakun baijerin suuntaan. A6 on ikäänkuin sportti pappamallin kuorissa. Audin haluttavuutta laskee selvästi esim. kytkimet ja muu pikkusälä, jota löytyy samana ainakin golfeista. A8:ssa onkin sitten ihan erilaisia osia, jotta VW-mielleyhtymää ei missään nimessä syntyisi.

Kysymys on siitä, että 95% VAG-yhtymän tuotteista on melko tasaisen hyviä ja niistä puuttuu erilaisuutta ja karismaa. Skodahan on ikäänkuin Euroopan corolla. Auto ei ole huono, mutta niitä on liikaa ja se on liian tasapaksu.

Viimeisenä Seat. VAG-konsernin perusmerkeistä ostaisin mieluiten espanjalaisen. Hyvännäköisiä vehkeitä. Tekniikka voisi olla aavistuksen mielenkiintoisempaa. Katsotaan mitä huhuttu Exeo (vanha A4 muunnelluilla pelleillä) Cupra tuo tullessaan. Seat V8?
 

12961

Jäsen
No jos vaikka siksi että uudet Mersut taitaa olla vieläkin paskempia kun ne Audit? Ja jos aletaan sitten arvottamaan sitä missä autossa on munaa ja missä ei, ja mitkä ovat tyylikkäitä ja mitkä ei, niin siihen ei kyllä löydy mitään absoluuttista totuutta vaikka miten joku yrittäisi vängätä. Nuo on niitä kuuluisia makuasioita. Esim. minun mielestäni jostain Bemareista ei löydy yhtään sen enempää munaa kuin vaikkapa jostain Skodasta.

Tähän voisi puritanisti sanoa, että Audissa kone on liian edessä ja painonjakauma siksi sukka, vastaavasti skodassa se on kokonaan väärinpäin.

Bemareissa on yleisesti munaa, koska koneen sijoittelusta ja vetotavasta lähtien kaikki on tehty ajettavuuden ehdoilla. Taitaapi olla esim kaikissa uusissa bemareissa painonjakauma 50%-50% ~1 prosentin marginaalilla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No ainakin Saksasta löytyy kaksi Audia ja Volkkaria laadukkaampaa autovalmistajaa. Ei, en laske tähän mukaan Opelia.

VAG on nykyisin huikean yliarvostettu asia. Sen tuotteissa ei ole samalla lailla munaa kuin esimerkiksi Mersussa tai Bimmerissä. Volkkari, Seat ja Skoda ovatkin vitsejä, kun aletaan automerkkejä laittamaan järjestykseen. Audissa on yritystä, mutta miksi ostaa Audi, jos samalla rahalla saa S-sarjan Mersun?

Voisi siis todeta, että VAG on epätoivoinen, se yrittää epätoivoisesti saada omista tuotteistaan munallisia, joku Volkkari ei ole syntynyt premiumluokkaan, niin miksi siitä pitää väkisin yrittää sellainen tehdä?

Jos nyt totta puhutaan, niin Saksan autotuotannon ykkösmerkki on Porsche. Nuo muut on sitten samanlaista kuraa keskenään, muutamia erikoismalleja lukuunottamatta. Ja selvennykseksi minulla ei ole Porschea, ettei luulla oman hännän nostajaksi.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Ei löydy, urbaanilegendaa jota ranskalaisten autojen omistajat viljelevät.

Tämä pitää niin paikkaansa, kun tarkemmin ajattelee. Sähkövikoja "puolustelevat" ainoastaan ranskalaisten autojen omistajat.

Kyllähän se taitaa vähän noinkin olla. Kyllä minä olen sitä mieltä että jos haluaa Ranskalaisen jossa ei ole sähkövikoja niin kannattaa ostaa polkupyörä. Minulla on Peugeotin polkupyörä ja koskaan ei ole ollut yhtään sähkövikaa... Vaan mikähän olisi tilanne jos tuohon laittaisi valot tai mittarin?

Paskat. Mulla on itsellä tällä hetkellä 9.s Peugeot menossa ja missään niissä ei ole esiintynyt sähkövikoja*. Ainoastaan 206.sen varashälytin innostui kovilla pakkasilla ujeltamaan yksinään. Sekin hoitui sillä, että laittoi ovet avaimella lukkoon*.

Isäukolla noita Pösöjä on nykyinen mukaan laskettuna ollut muistaakseni 14. Ja noiden autojen aikana ei ole kovinkaan montaa pommia löytynyt.

Mieleen muistuu isän autoista yksi 504 Pösö, joka oli ihan susi ja omista 309 ja 306 Pösöt olivat ei niin hyviä. Niin juu ja sähköviaksi voidaan varmaan laskea mun 307 sw.n tapa polttaa polttimoita ennätystahtiin. Niitä sai vaihtaa todella usein*. Niinpä vaihdoin mallia.

Nyt on vuoden ajan ollut alla 2004 vuosimallin Peugeot 406 3.0 V6 automaattivaihteilla ja minkään näköistä kipua ei siinä ole ollut.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Laitetaan nyt vaikka tänne ketjuun. Päivän Iltasanomat uutisoi pahasta onnettomuudesta joka on sattunut Orimattilassa. "Yllättäen" 2 nuorta kuolivat ja yksi loukkaantui rajussa ulosajossa. Onnettomuus on tapahtunut 60km/h alueella ja jos onnettomuudesta jäänyt jälkiä 150 m matkalle on vauhtia varmaan ollut vähän oli 60 km/h.
Minkä vitun takia juuri kortin saaneiden pitää olla jotain mukamas Vatasia jolla se auto ei pysy sitten mutkassa enään lapasessa !

Kyllä sitä suoralla voi kovaa ajaa mutta kun tulee mutka niin heti kutsuu kaheikko.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkä vitun takia juuri kortin saaneiden pitää olla jotain mukamas Vatasia jolla se auto ei pysy sitten mutkassa enään lapasessa !

Kyllä sitä suoralla voi kovaa ajaa mutta kun tulee mutka niin heti kutsuu kaheikko.

Minä olen miettinyt monesti samaa. En tiedä minkälaisella ajokokemuksella nuoret menevät nykyisin autokouluun kun esim. jääratoja on nykyisin niin kovin vähän ja käyttökin varsin rajattua. Kyllähän sitä itsekin tuli silloin nuorena (ja tulee vieläkin) vähän "leikittyä" mutta minulla oli kuitenkin sen verran kokemusta kovaa ajamisesta jääradalla että minulla oli melko hyvä tuntuma silloin miten lujaa sillä autolla voi mihinkin tilanteeseen suht' turvallisesti ajaa ja miten se auto erilaisissa tilanteissa käyttäytyy. Jos menee ihan kylmiltään autokouluun niin saako siellä tarpeeksi opetusta siitä miten se auto käyttäytyy kovemmissa nopeuksissa, kun kuitenkin liikennesääntöjen puitteissa mennään? Pitäisiköhän autokouluun laittaa pakolliseksi "kovaa ajamisen kurssi" että nuoret saisivat paremman tuntuman siihen auton käytökseen? Tiedän, erittäin hankala toteuttaa, mutta tämä nyt on vaan tällaista pohdiskelua hiljaisen työpäivän ratoksi.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mieleen muistuu isän autoista yksi 504 Pösö, joka oli ihan susi ja omista 309 ja 306 Pösöt olivat ei niin hyviä.
309 nyt olikin Talbot eikä Peugeot. Autostahan piti tulla Talbot Horizonin seuraaja, mutta PSA päätti lakkauttaa Talbotin eikä nyt lähes valmista autoa voinut jättää käyttämättä, joten siitä tuli "Peugeot" 309: lammas leijonan vaatteissa.

Jostain syystä monella saksalaisen auton omistajalla on tarve vähätellä ranskalaisia autoja. Jos haluaa sen luotettavamman, mutta persoonattoman saksalaisen, eikö voisi vaan olla tyytyväinen ja ymmärtää sitäkin, että toiset haluavat ajaa persoonallisemman näköisillä autoilla silläkin riskillä, että pikkuviat saattavat vaivata. Sitten jos haluaa yhdistää siistin näköisen, suorituskykyisen ja hyvinvarustellun auton toimintavarmuuteen, kannattaa kävellä Honda- tai Mazda-kauppaan.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jostain syystä monella saksalaisen auton omistajalla on tarve vähätellä ranskalaisia autoja. Jos haluaa sen luotettavamman, mutta persoonattoman saksalaisen, eikö voisi vaan olla tyytyväinen ja ymmärtää sitäkin, että toiset haluavat ajaa persoonallisemman näköisillä autoilla silläkin riskillä, että pikkuviat saattavat vaivata. Sitten jos haluaa yhdistää siistin näköisen, suorituskykyisen ja hyvinvarustellun auton toimintavarmuuteen, kannattaa kävellä Honda- tai Mazda-kauppaan.
Onneksi kyse on vain mielipiteistä, eihän tällaista paskaa muuten jaksaisi lukea.
Saksalaiset persoonattomia? Ihan ensimmäisenä tulee mieleen että mitä niin erikoista Ranskalaisissa autoissa on ollut, että muut ovat alkaneet matkia niitä? Saksalaisista tuli heti mieleen nyt nämä Audin ledirivistöt etuvaloissa. Ja se oli vasta ensimmäinen ajatus. Tämäkin C5 on lähes suora kopio Audi A4:stä.

Lisäksi ranskikset eivät ole ikinä kehittäneet yhtään mitään "mullistavaa" teknistä osaa, kuten Volkswagenin kehittämä Direct-Shift -vaihdelaatikko.

Ranskalaiset ovat lähes poikkeuksetta etuvetoja. Helvetin persoonallista! Saksasta bemarit ja mersut ovat pääasiassa takavetoja. Saiko mitään näitä perus-ranskalaisia edes nelivedolla? Vaikka näitä tänäpäivänä yleismpiä 7000 - 10 000€:n autoja? Kuten VW Golf TDI.

E: ja tuohon japanilaisten autojen kehumiseen en viitsi edes sanoa mitään. Olen sanaton.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös