Nyt on siis aiesopimus Koenigseggin ja GM:n välillä tehty ja näillä näkymin Saab siirtyy Koenigseggin hellään huomaan.
Linkki Hesarin uutiseen.
Mitenhän 45 henkilöä työllistävä yhtiö saa pidettyä moninkertaisen henkilöstön ja valmistusmäärän omaavan Saabin aisoissa? Tosin turboahdetulle automerkille tämä lienee paras mahdollinen uusi omistaja. Meneepä Saab ainakin takaisin Ruotsiin.
Ehdottomasti mielenkiintoisin ostaja saabille.
Tästähän annettiin koenigseggin puolelta jo haastattelu, jossa vihjailtiin suuntalinjoja tulevaisuudelle. Supistetaan tuotantokapasiteetti 120t --> 70t autoon vuodessa ja keskitytään hiukan erikoisempiin ja persoonallisempiin ratkaisuihin. Jospa se GM:n lähes täysin tuhoama, "opelistettu" saabin sydän sieltä taas löytyisi.
Tähän pystyy saabin nykyinen (ruotsalainen) paikallinen johto, joka varmasti jatkaa toimessaan kuten ennenkin, suuremmin vapauksin.
Kaiken kaikkiaan, mielenkiintoiset vuodet edessäpäin. Onhan noita erikoisempia ratkaisuja ammuttu jatkuvasti GM:n toimesta alas vaikka konsepteissa on väläytelty että mitä voitaisiin tehdä ilman talutusnuoraa. Olihan tuossa taannoin esitteillä tuotantovalmis 9-5 2-litraisella 300 hevosvoimaisella E85-etanolimyllyllä. Myös 9-3:sta vuodettiin aikanaan tietoa yli 350 heppaisesta White turbo-etanolimallista, mutta GM ilmoitti että konsernin moottorit ovat käytettävissä, johon nämä kehitykset sitten tyssäsivät.
Saabilla on muuten edellleen oikeudet aikanaan kehitettyyn muuttuvapuristesuhteiseen moottoriin, saab SVC:n, josta povattiin tuotantovalmista moottoria jo vuosituhannen vaihteeseen. GM ampui aikanaan tämänkin alas, olihan moottorikehitys turhaa kun V8-SUVeilla meni vielä lujaa.
Niin, ja olisikohan Aero X:lla nyt tulevaisuutta vaikkapa koenigsegg CCX:n uudelleenmuotoiltuna versiona, vaikka aidolla saabin 2.3-motilla ~300 hp tehoilla?
Tästä koko median leipomasta vahingonilon kakusta puuttuu enää uutinen "volvo myyty kiinalaiselle pling plong motor corporationille".