Autoiluketju

  • 3 315 684
  • 19 009

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tästä:

http://www.nettiauto.com/porsche/boxster/2487415

Mutta, jos tosiaan asut ulkomailla, niin eihän sun kannata lomien takia Suomesta autoa ostaa vaan haet joko Saksasta tai Ruotsista ja pidät ulkomaan kilvissä kunnes joskus muutat tänne. Saksasta saa esim -99 mallin reippaasti alle 100000 ajetun Boxterin 15-17000 juurolla.

Kiitoksia ehdotuksista! Joo bensankulutus ei ole kynnyskysymys. Mun kesäloman ajokilometreillä se on aivan sama, meneekö bensaan jokunen satanen enemmän tai vähemmän.

Mutta toi ipa rulesin ehdotus alkoi kiinnostamaan sen verran, että siitä pitää kysyä tarkemmin? Kuinka ja miten voin pitää auton Saksan rekisterissä jos sen kuitenkin Suomeen tuon? Vai pitääkö autoa säilyttää silloin Suomen rajojen ulkopuolella.. Sellainen menee turhan hankalaksi kikkailuksi. En ole kovinkaan hyvin selvillä noista tuontiauto rajoitteista. Muutama vuosi sitten lukaisin "muuttoauto" kategorian alla tuotavien autojen säädökset, mutta kun Suomeen muutto ei ole lähivuosina ajankohtaista, niin senkään mahdollisuuden hyödyntäminen ei onnistu. Muistaakseni muuttoauton maahantuonnin yhteydessä pitää todistetusti itsekin muuttaa takaisin Suomeen, ei pelkästään asua tiettyä aikaa ulkomailla.

Porsche on - yllättäen - ollut lapsuuvuosien haave, joten sitä voisi lähteä selvittämään tarkemminkin... Tosin linkittämäsi Boxter on muutoin kaikin puolin täydellinen, mutta auttavat takapenkki pitäisi autosta löytyä...
 

scholl

Jäsen
Mutta toi ipa rulesin ehdotus alkoi kiinnostamaan sen verran, että siitä pitää kysyä tarkemmin? Kuinka ja miten voin pitää auton Saksan rekisterissä jos sen kuitenkin Suomeen tuon? Vai pitääkö autoa säilyttää silloin Suomen rajojen ulkopuolella..

Et voi pitää Saksan rekisterissä, jos et asu Saksassa. Sinulla pitää olla se auto asuinmaasi rekisterissä. Itse esim. olen pitänyt välillä vuosia autoa Suomenkilvissä parkissa Tukholmassa ja käyttänyt sitä silloin, kun olen ollut siellä. Tuonut vain keskimäärin 2 krt vuodessa Suomeen renkaidenvaihtoon. Kun ollaan schengenalueella niin kukaan ei kysele mitään ja ei tarvitse säilyttää Suomen rajojen ulkopuolella.

Ainoa ongelma voi olla se, että ulkomaankilvissä olevaa autoa voidaan Suomessa tarkkailla. Ensinnäkin sillä ei saa ajaa kukaan Suomessa asuva, vaan sinun on sitä ajettava ja toiseksi voit joutua esittämään esim. asuinmaasi visalaskuja ja muuta todistusaineistoa siitä, ettet ole pelkästään kirjoilla ulkomailla, vaan todellakin asut siellä. Siis siinä tapauksessa, jos tulee ratsia, jollaisia poliisi ja tulli joskus tekevät.

Porsche Boxster on muuten aivan paska 2,5 koneella. Ei kannata ottaa. Näin minulle on aikoinaan maahantuojalta kerrottu. Ne eivät varmastikaan enää ole paljon kalliimpia 2,7:lla, joten unohda kaikki puheet 2,5:sta.

Meitä amerikkalaisen auton uutena hankkineita ei tämä lohduta, mutta Amerikan talousromahdus, heikentynyt dollari ja kohonnut polttoaineenhinta sekä ympäristötietoisuus. Sehän tarkoittaa sitä, että amerikkalaisia autoja saa nyt halvemmalla kuin koskaan ja kesällä millään ei ole kivempaa kruisailla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ensinnäkin sillä ei saa ajaa kukaan Suomessa asuva, vaan sinun on sitä ajettava

Vuonna 2005 kysyin poliisilta saanko ajaa Suomessa ulkomaan kilvissä olevaa autoa. Konsta vastasi, että onnistuu, kunhan vain ajoneuvon omistaja/haltija tai joku, joka siitä Suomessa vastaa, on kyydissä. Auto oli siis hollantilaisen vaihtarin mutsin omistama Hollannin kilvissä ollut vanha Astranromu.

Eipä sitä tämän säännön mukaan tietysti kavereille lainailla, mutta kyllä jonkun kännikuskiksi voi ottaa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Mukavan oloinen hinta ns. kesäautolle, mutta kuten scholl tuossa totesi, ei tuolla koneella kannata Boxteria ottaa. Sitä paitsi tuo kyseinen yksilö jäisi ainakin minulta ostamatta, kun ei sille löydy omistajan mukaan mitään historiaa. Tuo ipa rulesin viesti on ihan varteenotettava, että kannattaa käydä hakemassa Boxter itse suoraan Saksasta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse en Boxsterin koneisiin ole kauhesti perehtynyt, mutta Porschella oli omat ongelmansa siirryttäessä ilmajäähykoneista vesijäähykoneisiin. Sylinterin kansien kanssa oli alussa isojakin ongelmia.

Jos takapenkit pitää olla ja "vääränaamainen" 911 ei haittaa, niin sitten ehdottomasti esim. tästä:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Missä maassa siis tällä hetkellä Prof Puck asuu?
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Kovasti ihmetyttää, että minne unohdit tuosta 'oikeiden maastoautojen'' listaltasi Toyota Land-Cruiserin? Jotain kertoo se, että ainakin kehitysmaissa (surkeat tiet, ilmastollisesti rankat olosuhteet jne...) yli 80% oikeaan maastokäyttöön ostetuista maastureista on Land-Cruisereita. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa YK:n autot kehitysmaissa. Ainoastaan samanmerkin Hilux kilpailee kestävyydellään Land-Cruiserin kanssa, mutta on lienee makuasia, pitääkö Hiluxia 'maastoautona' vaiko vain lava-autona. Minusta se on molempia...

Land Cruiserissa ei ole (tai ollut ainakaan 2005) ainakaan Suomessa vakiona "ristilukitusta" eli kaikki pyörät eivät ole vedossa yhtä puuta. Pidonmenetystilanteessa vakio LC on siis kaksivetoinen auto, jossa toinen etu- ja toinen takapyörä vetävät. Esim YK-käytössä noissakin on varmasti lukitukset asennettu joka tasauspyörästöön, muttei vakiona.

Defendereitä on myös paljon olosuhteissa, joissa oikeasti kuljetaan paljon maastossa.

Toki millään noista ei ole asiaa tosi pahoihin paikkoihin ilman esim. korotuksia ja kunnon renkaita.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Vuodenvaihteen jälkeen esittelyyn tullut uusi Skoda Octavia herätti ihmisissä kiinnostusta, myös allekirjoittaneessa. Harmikseni siitä ei ole sen koommiin juurikaan missään mediassa sitten kirjoiteltu tai esitelty. Ilmeisesti nyt vasta on tarjolle tulevat mallit ja kombinaatiot saatavilla. Huomisessa Nelosen Start-ohjelmassa on sitten koeajo nähtävissä. Todennäköisesti lähitulevan IltaSanomissakin tullee olemaan enempi mainintaa. Mielenkiinnolla odotellen. No juu, tietysti kävikin jo niin, että täällähän siitä jo onkin mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Wartburg tekee comebackin? (Ilta-Sanomat)

Elikkäs Opel on suunnittelemassa Wartburgin henkiinherättämistä. Samoille apajille yritetään kuin Renault Dacian kanssa. Toivottavasti nyt kuitenkin kunnioittavat perinteitä sen verran että uudetkin Warret on kaksitahtisia...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Wartburg tekee comebackin? (Ilta-Sanomat)

Elikkäs Opel on suunnittelemassa Wartburgin henkiinherättämistä. Samoille apajille yritetään kuin Renault Dacian kanssa. Toivottavasti nyt kuitenkin kunnioittavat perinteitä sen verran että uudetkin Warret on kaksitahtisia...
Voi olla pikkusen niheetä noiden päästöarvojen kanssa. Kyllähän Warren sympaattista pörinää kuuntelisi ihan mielellään. Ja sanokaa mitä sanotte, vanha mopomies lämpenee aina kaksitahtipakokaasun hajusta.

Ja onhan tuo nyt oikeasti ihan vitun hieno: Wanha Warre-mainos
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toivottavasti nyt kuitenkin kunnioittavat perinteitä sen verran että uudetkin Warret on kaksitahtisia...

Miksi niin? Viimeset Wanhan polven Warret oli kuitenkin jo nelitahtisia!

Ja ei tosiaan nykypäivänä saa kaksitahtikonetta päästöistä läpi. VW muuten tekee edelleen noin 20000 kpl vanhoja Transporter T2 mallin hippibusseja joka vuosi Brasiliassa. Wolfsburgin VW museossa on esillä -98 mallin tuollainen auto - olis komeeta saada Suomeenkin myyntiin, mutta ei oo katista tietoakaan, :-)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi niin? Viimeset Wanhan polven Warret oli kuitenkin jo nelitahtisia!

Joo, mutta onhan se aito kunnon Warre tietenkin kaksitahtinen! Kyllähän se kakstahtisen pärinä kuuluu niin olennaisena osana Wartburgiin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hiukan samanlaiset tarpeet kuin Rodionilla, mutta vain hiukan... Eli olen katsomassa Suomeen kesäautoksi jotain messevää menopeliä, mutta en tiedä, mitä...

- Porsche 911 (996 malleja saa Saksasta hyviä yksilöitä alle 30 tonnin ja arvohan ei siitä juurikaan hyvällä pidolla vuosien saatossa tipu).

- Nissan 350Z (takapenkki puuttuu) 15K

- Mazda RX-8 (Maksimihupi minimirahalla) 13K

- Audi TT (200+ hp) 11K

- Jaquar XK8 13K

Nuita olen itse miettinyt. 911 kiinnostaa kyllä eniten (kunhan pysyy erossa niistä -97 -98 vuosien mahdollisista pommeista).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ladan pojat on arvelleet että tätä autoa ette perkeleen toimittajanretkut hauku:
Uutta Ladaa ei saa koeajoon!

Eipähän ne Tuulilasin ja TM:n arvostelut kyllä mitään markkinointimiehen unelmia olleet, vaan aika murskaavasti tylytettiin sitä Ladan hatchback-versiota. Vaan onkohan tämäkään strategia ihan loppuun saakka mietitty...
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Mitäs se autoilu maksaa?

Täällä ensiauton ostoa harkitseva haikailee tietoa. On toki saatettu aihetta käsitellä jo täällä, mutta laiskuuttani en jaksanut selailla kovin kauaa.

Siis, mitä autoilu noin vuositasolla jatkoaikalaisilla maksaa? Jos jätetään laskuista auton hinta, laina ja sen korot sekä bensat...ja ylinopeus- yms sakot. Otetaan siis huomioon vakuutukset, huollot, katsastukset jne.

Nyt olisi minulla semmoinen tilanne, että omaan autoon alkaisi olla varaa ja tarvettakin. Kiinnostaa vain tietää, mitä se autoilu todellisuudessa kustantaa.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Täällä ensiauton ostoa harkitseva haikailee tietoa. On toki saatettu aihetta käsitellä jo täällä, mutta laiskuuttani en jaksanut selailla kovin kauaa.

Siis, mitä autoilu noin vuositasolla jatkoaikalaisilla maksaa? Jos jätetään laskuista auton hinta, laina ja sen korot sekä bensat...ja ylinopeus- yms sakot. Otetaan siis huomioon vakuutukset, huollot, katsastukset jne.

Nyt olisi minulla semmoinen tilanne, että omaan autoon alkaisi olla varaa ja tarvettakin. Kiinnostaa vain tietää, mitä se autoilu todellisuudessa kustantaa.


No huollot ja katsastukset riippuu minkä merkkisellä autolla ajat ja missä asut, mutta annetaan nyt esimerkiksi vaikka että kun asun Porissa ja ajan tojjotaa, niin vuodessa rahaa menee noin 600 euroa täyskaskoon, huoltoihin 50e (eli 2X vuodessa öljyt ja suodatin) ja katsastukseen se 64 euroa. Yhteensä siis ~ 720... tuohon vielä päälle autoveroa ja bensoja, parkkisakkoja, ylinopeuksia... SE ON VAIN RAHAA..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin, jos kiinteitä kuluja mietitään, kyllä se ajoneuvoverokin niitä on. Onnellinen on myös se, joka vuodessa 50 eurolla huolloistaan selviää, vaikka olisi uusikin auto. Lisäksi autoon joudut ostamaan ainakin muutaman vuoden välein renkaita, joka on hyvä laskea tuohon kuoletukseen (hinta vaihtelee rajusti, mutta vuosikuluksi laskettuna lienee sen 100-200 euroa nyt kuitenkin).
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Kyllä, Kelju k kojootti, jos oikeasti alat miettimään mitä se auto oikeasti sinulle tulee kustantamaan, niin parempi että käytät bussia tahi ovelta ovelle kuljettavaa taksia. Auto on ökyrikkaiden mobiili. Minulla sellainen on. Vielä.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Porsche 911 (996 malleja saa Saksasta hyviä yksilöitä alle 30 tonnin ja arvohan ei siitä juurikaan hyvällä pidolla vuosien saatossa tipu).

- Nissan 350Z (takapenkki puuttuu) 15K

- Mazda RX-8 (Maksimihupi minimirahalla) 13K

- Audi TT (200+ hp) 11K

- Jaquar XK8 13K

Vähän riippuu, että mitä autolta hakee, mutta oma valintani on selkeästi 911. No valinta toki pohjautuu aika pitkälti omiin mieltymyksiin, ja yksinkertaisesti fiilikseen joka on Possulla ajaessa ihan jotain muuta, kuin mitä muiden listassa olevien kanssa, XK8:lla en tosin ole ajanut, kuin lyhyehkön koeajon, joten eipä siitä sen enempää.

RX-8 ei oikein tehnyt itseeni mitään vaikutusta, enkä pidä ulkonäöstä. On sen verran aikaa, kun kyseistä kinneriä ajoin, että en analysoi sen enempää.

Audi TT on joko etuveto taikka neliveto, ja kesäkärryä ollaan hakemassa, joten itse ottaisin mielelläni takavedon. Toki TTq turbokoneella omaa ihan kivasti viripotentiaalia, jos sitä haluaa, ja menee mukavasti talviautonakin.

Possun jälkeen valintani olisi kuitenkin 350Z. Ajo-ominaisuuksiltaan mielestäni ihan loistava ja varsinkin hauska peli, ja muotoilukin istuu omaan silmääni varsin hyvin.

Siinäpä oma subjektiivinen mielipiteeni, ja jos jälleenmyyntihinnalla autosta luovuttaessa on väliä, niin veikkaisin 911:n olevan järkevin valinta.
 

Tuamas

Jäsen
Täällä ensiauton ostoa harkitseva haikailee tietoa. On toki saatettu aihetta käsitellä jo täällä, mutta laiskuuttani en jaksanut selailla kovin kauaa.

Siis, mitä autoilu noin vuositasolla jatkoaikalaisilla maksaa? Jos jätetään laskuista auton hinta, laina ja sen korot sekä bensat...ja ylinopeus- yms sakot. Otetaan siis huomioon vakuutukset, huollot, katsastukset jne.

Nyt olisi minulla semmoinen tilanne, että omaan autoon alkaisi olla varaa ja tarvettakin. Kiinnostaa vain tietää, mitä se autoilu todellisuudessa kustantaa.

Niinkuin Seppis jo sanoikin, niin jos sitä tarvitsee hirveästi miettiä, niin autoon ei todennäköisesti ole varaa ja tuo Seppiksen oma laskelma antoi kyllä liian positiivisen kuvan noista kuluista.

Eli ensinnäkin koko homma riippuu todella monesta muuttujasta, joista tärkein on se minkä (ja minkäikäisen) auton ostat.

Itse suosittelisin autoilua/auton omistamista aloittelevalle mahdollisimman pientä ja uutta autoa (mielellään luotettavan merkin tylsä perusmalli), koska yleisesti ottaen mitä suurempi auto, sitä kalliimpi se on sekä ostaa että pitää.

Vakuutusten hinta riippuu monesta seikasta, ensinnäkin asiaan vaikuttaa autoilu-/vahinkohistoria (bonukset), auton merkki ja malli sekä vakuutusturvan haluttu laajuus (kaskolla vai ilman). Vakuutusmaksuissa muhii todellisia yllätyksiä, varsinkin vanhempien autojen osalta. Esim. Opel Asconassa vuosittainen liikennevakuutus on yleisesti ottaen korkeampi kuin auton arvo. Mutta tässä tosiaan liikutaan todella laajalla skaalalla, voisi sanoa että 500-1500 euroa vuodessa, yo. asioista riippuen.

Huoltojen hinnoissakin on monta muuttujaa, joista tärkeimmät lienevät auton merkki, ikä sekä ajokilometrit + se että huollattaako auton merkkiliikkeessä vai nyrkkipajalla. Sanoisin että minimissään 300 euroa pitää vuosittain varata, jos kyseessä on käytetty auto. Toki jos on edessä isompia huoltoja (jakohihna tms.) tai suoranaisia korjauksia, niin arvion voi helposti tuplata tai triplata.

Katsastusmaksu on sitten vähän paikasta riippuen 65-85 euroa vuosittain (pl. uudet autot).

Ajoneuvovero (+mahdollinen käyttövoimavero) on sitten autosta, sen iästä ja polttoaineesta riippuen jotakin 125e (94 tai uudempi bensiinikäyttöinen auto) -800e (iso dieselkäyttöinen henkilöauto).

Lisäksi mm. renkaisiin tulisi varata minimissään 150 euroa vuodessa, oletuksella että joko talvi- tai kesärenkaat tulee vaihtaa joka toinen vuosi. Tässäkin laskelmaan vaikuttaa mm. vuotuinen ajomäärä, renkaiden koko sekä haluttu rengastyyppi. Jos haluaa isot, erikoisen kokoiset laaturenkaat, voi yo. luvun vähintäänkin tuplata.

Ja tosiaan suotavaa olisi, että varsinkin käytettyä autoa ostettaessa varautuisi siihen worst-case-skenaarioon, eikä sokeasti uskoisi että mitään ylimääräisiä kuluja ei olisi tulossa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ostin halvan auton, ei maksanut paljoa ja halpa pitää (seat ibiza sdi -00), laskin pikasesti, mitä auto on tullut maksamaan.. Auto maksoi 1900€, muita kuluja on tullut 3650€, siihen sisältyy:

Vakuutukset osakaskolla
Verot
Kesärenkaat vanteineen
Talvirenkaiden osto
Huolto
Katsastus + uusintakatsastus
Uudet jarrupalat ja satulat
Kytkinpoljin rikkoutui (mutta saatiin kuntoon nollakuluilla)
parkkivalojen polttimot
Kilometrejä (huom. vuodessa) 25000
Öljyä kuluu n. 20l

tuo iso öljynkulutus voi ennakoida remonttia konehuoneeseen tai se on merkki huonoista öljyistä. lisäksi pakoputki jouduttaneen uusia lähiaikoina..

Lisäksi tuohon kuuluisi laskea ne ostokset, mitä tulee tehtyä vain koska autolla pääsee vaivattomasti jonnekin.. Lukemattomat jäätelöt ja kahvit yms.

Jos vaan on mahdollista pärjätä ilman autoa, kannattaa ehdottomasti yrittää!
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Hankin vajaa 2 kesää sitten "leluksi" Seat Leon 2.0TDi FR:n, joka on ollut ihan ok kapistus, mutta, koska vaimoni ilmoitti ykskantaan, että alusta ja jousitus ovat hänen makuunsa aivan liian jäykät (selvennykseksi, että em. ihminen ei edes käytä muuten tuota autoa) tulkitsin sen välittömästi lupaukseksi ostaa uusi auto ( tästä asiasta ei vielä tosin vakavampaa palaveri ole pidetty).

Pidän itseäni melko vahvaluontoisena ihmisenä, joka harvoin sortuu älyttömiin, hetken mielijohteessa tehtyihin hankintoihin, mutta autot ovat ehdoton akilleenkantapääni... 2005 vaihdoin vuoden vanhan A3:sen (Jonka hankin vaimoltani salaa) A4:seen, koska eräs sähkövika sai sappeni kiehahatamaan syysvitutuksessa hetkellisesti erittäin pahasti, A4:sen vaihdoin 2007 vain puhtaasti sen takia, että tuon vanhemman 1.8T-koneen bensakulutus kävi vituttamaan. Olen muutamaan otteeseen saanut näistä tempauksistani noottia kotona ja kaveripiirissä (eli krapulapäissään tai megavitutuksessa minulla on ehdoton autokauppakielto päällä).

Nyt sitten kesän proggiksena olisi katsastaa uusi rassi... vaihtoehtoina on lähinna uusi A4 (1.8Tfsi Multitronic, Qatro), BMW 320 (automaatti) taikka Lexus IS 220d. BMW:n olen käynyt 2x koeajamassa, ja jotenkin riisutulta vaikuttaa Audin rinnalla.
Tuosta riisikiposta ei minulla ole minkäänsortin kokemusta, mutta edistyksellinen tekniikka ja miellyttävä muotoilu vetoaa. Onko kenelläkään kokemusta em. autosta? Sisätilat? Tekniikka? Laatu?
 

Bay

Jäsen
Mulla on nyt jonkin aikaa ollut mielessä hankkia kakkosautoksi vuoden -90 Audi 80. Myöhemmin ajatus olisi päivittää se uudehkoon tilavaan farmariin (Avensis, Passat tms.), mutta tällä hetkellä tuollainen tonnin kesäautokin ajaisi tarkoituksensa. Tuossa Audissa olisi hyvinä puolina ainakin täyssinkitty kori ja kestävät koneet. Onko joku tuollaista omistanut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös