Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 715 052
  • 33 934

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
KHL-kausi on näköjään alkanut. Ilmeisesti maalejakin on jo tullut.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maailma. Olen varmaan jo toista vuotta sinnitellyt todella paskan lähinäon kanssa ja viimeisen puolen vuoden aikana olen oikeasti joutunut taivuttelemaan luettevaa tekstiä suuntaan jos toiseenkin nähdäkseni jotain. Oon kyllä tiedostanut, että optikolle pitäis mennä, mutta jotenkin olen aina keksinyt jonkin ihmeellisen syyn, että juuri nyt ei muka kerkeis. Alkaa haittaamaan jo työelämääkin, sillä juuri huonon lähinäön johdosta soitin tänään väärään numeroon, kun kutonen näyttikin kasilta. Omaa saamattomuutta, tiedän.

Tänään baarissa tätä ongelmaa kertoessani kaveri kävi hakemassa tiskille joskus jääneet, kieltämättä hieman naismaiset lasit, mulle kokeiluun. Avautui uusi maailma.

Turhamaisuus vittuun! Näillä laseilla, vaikka eivät oo varmaan just mun vahvuuksille ihan passelit, maailma näyttää todella paljon paremmalta paikalta elää ja kykenee lukemaan pienempääkin tekstiä.

Se kyllä ketjun aiheesta poiketekseni ihmetyttää, että paljon pahoja tehnyt ja linnaan joutunut rosvo saa yhteiskunnalta ilmaiset silmälasit kun vaan pyytää, mutta kunnan työntekijä joutuu maksamaan kaiken omasta pussistaan, vittu!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tänään baarissa tätä ongelmaa kertoessani kaveri kävi hakemassa tiskille joskus jääneet, kieltämättä hieman naismaiset lasit, mulle kokeiluun. Avautui uusi maailma.

Hyvä ystäväni omistaa optikkoliikkeen, mutta ei todellakaan kiroile bisneksen takia miksi ihmiset eivät vain tee itselleen palvelusta. Tiedän erittäin paljon tuosta uuden maailman avautumisesta, koska olen sen kokenut. Olin silloin tosin 16vee, mutta sinnitellyt siinä hetken ennen kuin uskalsi äidille kertoa, että olisi kiva nähdä paremmin. Totta helvetissä koulussa oli vaikeaa, kun ei vain nähnyt.

Nykyään olen onnellinen piilareiden käyttäjä enkä tule ikinä enää rillejä käyttämään, koska ne ahdistaa. Mutta mikä siinä siis on, että puolisokea ihminen ei voi optikolle mennä?

Se uusi maailma mikä siinä avautuu on jotain aivan käsittämätöntä. Se ihan oikeasti on hienompaa kuin mikä tahansa kannun nosto tai muu mestaruus. Jostain syystä ihminen vain turtuu siihen, että näenpä nyt tämän verran, vaikka apua olisi saatavilla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tänään baarissa tätä ongelmaa kertoessani kaveri kävi hakemassa tiskille joskus jääneet, kieltämättä hieman naismaiset lasit, mulle kokeiluun. Avautui uusi maailma.

Turhamaisuus vittuun! Näillä laseilla, vaikka eivät oo varmaan just mun vahvuuksille ihan passelit, maailma näyttää todella paljon paremmalta paikalta elää ja kykenee lukemaan pienempääkin tekstiä.

Käy ihan optikolla ja hae omat, vaikka sitten miesmäiset lasit kunnon vahvuuksilla. Maailma avautuu taas paremmin eikä tule mitään silmien rasituksesta johtuvia ongelmiakaan kuten silmien väsymistä tai mahdollista päänsärkyä.

Se on toki epäkohta, että kaiken maailman konnat saavat lasinsakin ilmaiseksi, minun puolestani saisivat maksaa nekin pakkotyöllä takaisin. Mutta kuvauksesi perusteella sinun silmäsi eivät kovin kummoisia vahvuuksia kaipaa, joten linssit eivät maksa niin paljon ja niitä saa ihan tehdasvahvuuksillakin sen sijaan, että ne täytyy aina erikseen teettää. Kehyksistä on usein erilaisia tarjouksia. Jotkut käyvät kuulemma Tallinnassakin noita teettämässä, tulee varmaan halvemmaksi.

Meneehän noihin rahaa, se on selvä. Vaihdoin itsekin keväällä lasit kun onnistuin saamaan vanhat lasini rikki. Samoilla laseilla oli mentykin noin 12 vuotta tai niillä main. Uusiin laseihin meni monta sataa euroa, muistaakseni vähän reilut kuusisataa euroa, mutta yritetään pitää nämä nyt kuosissa ainakin vuosikymmenen ajan.

Piilareihin en vaihda, ne ahdistavat ja ärsyttävät silmiä. Myöskään silmäleikkauksiin en lähde, veljelläni silmät laseroitiin ja kaikenlaista arpeutumaa sekä hämäränäön heikkenemistä tuostakin seurasi, ja nyt on taas uudet lasit.

Silmälaseilla on menty vuodesta 1984 alkaen ja niillä mennään hamaan loppuun asti.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itse sain uudet lasit pari viikkoa sitten ja maailma kirkastui kummasti. Nykyään näkee lukea ihan painettua sanaakin. Optikko mittaustuloksia ja vanhoja laseja tarkastellessaan pudisteli päätään ja mutisi itsekseen, että "miten ihmeessä tuo on voinut pärjätä näillä..."
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi jumalauta. Hartford Whalersin logossa on keskellä H-kirjain.

Ja W ynnä vielä valaan pyrstö. Mun mielestäni yksi onnistuneimpia logoja. Ei ehkä hieno kaikilla mittareilla, mutta jotenkin nerokas.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Piilareihin en vaihda, ne ahdistavat ja ärsyttävät silmiä. Myöskään silmäleikkauksiin en lähde, veljelläni silmät laseroitiin ja kaikenlaista arpeutumaa sekä hämäränäön heikkenemistä tuostakin seurasi, ja nyt on taas uudet lasit.

Kyllä, joskus voi olla hieman jotain kirvelyä ja muuta odottamatonta, mutta sen kestää 4-6 viikon välein, kun tarvitsee vaihtaa. Uusi maailma muuten avautuu sittenkin, kun saa puhtaat linssit hoidettua.

Leikkauksistahan on erillinen ketju olemassa. Optikkokaveri ei sitä suosittele ja itse odotan rauhassa mitä tapahtuu.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kertokaapas asioistaperilläolevattahot, että miten nuo laserleikkaukset käyttäytyvät ns. ikänäön kanssa? Jos leikkautan silmäni nyt, niin ovatko ne viiden vuoden päästä kehnontuneet samalla tavoin, kuin kävisi ilman leikkausta?

Leikkaushan menee jotakuinkin hukkaan, jos viiden vuoden päästä olen taas tarvitsemassa laseja nähdäkseni painettua sanaa.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä ikänäöstä noin tarkempana terminä, mutta jos siihen liittyy mukaan kaihi, niin toki vastaan tulee jälkikaihi, usein jo ensimmäisen vuoden sisällä leikkauksen jälkeen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kertokaapas asioistaperilläolevattahot, että miten nuo laserleikkaukset käyttäytyvät ns. ikänäön kanssa? Jos leikkautan silmäni nyt, niin ovatko ne viiden vuoden päästä kehnontuneet samalla tavoin, kuin kävisi ilman leikkausta?

Leikkaushan menee jotakuinkin hukkaan, jos viiden vuoden päästä olen taas tarvitsemassa laseja nähdäkseni painettua sanaa.

Ainakin veljeni tarvitsee nykyisin silmälaseja, hänellä on kummatkin silmät laserleikattu, toinen kahteenkin kertaan. Lisäbonuksena toisen silmän näkö on leikkauksien yms. myötä jotenkin viturallaan, arpisumentumaa on ollut ja tosiaan myös hämäränäkö on mennyt. En häntä auton rattiin mielellään päästäisi iltasella, onneksi hänellä ei autoa olekaan.

Veljelläni tosin oli varsin vahva likinäköisyys ennen leikkauksia ja perinteiset pullonpohjalasit, joten leikkaus ainakin aluksi tätä paransi. Pienemmillä miinuksilla tai plussilla leikkauksen jälki on varmasti parempaa.

Ikänäkö kyllä tietääkseni hiipii kehiin joka tapauksessa, eli jos ns. nuorena ja vetreänä leikkauttaa silmät, niin varhaisen vanhuuden hiipiessä kehiin myös ikänäkö vie silmiä jonkin verran plussalle. Eli jos sattuu olemaan vähän miinusta (likinäköä), niin vanhemmiten tilanne saattaa korjaantua siten, että likinäkömiinukset nollautuvat. Jos näkö on kunnossa, niin sitten tarvitsee vanhemmiten yleensä ne lukulasit, joissa on pykälä tai pari plus-dioptereita.

Kaihi ja silmänpainetaudit tietysti saattavat sekoittaa tätäkin soppaa, mutta niistä joku muu varmaan tietää tarkemmin. Omassa tapauksessa on se, että suvussa on vahvasti taipumusta kumpaankin, joten ei senkään takia huvita lähteä sorkkimaan silmiä laserilla. Silmälaseilla näkee, ja lasit saa päähän kun herää, joten mitäpä sitä suotta vielä ronkkimaan. Katsotaan 20+ vuoden päästä, onko ikänäkö iskenyt tai kaihi vienyt näön.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kertokaapas asioistaperilläolevattahot, että miten nuo laserleikkaukset käyttäytyvät ns. ikänäön kanssa? Jos leikkautan silmäni nyt, niin ovatko ne viiden vuoden päästä kehnontuneet samalla tavoin, kuin kävisi ilman leikkausta?

Leikkaushan menee jotakuinkin hukkaan, jos viiden vuoden päästä olen taas tarvitsemassa laseja nähdäkseni painettua sanaa.

En ole varmasti asioistaperilläolevataho, mutta laserleikkaus ei poista iän tuomia muutoksia vaan parantaa nykytilaa.
Kauneusleikkaukset ei ole suoraan verrattavissa, mutta ajatus on sama.

Luonto vie ja ihminen vikisee.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käy ihan optikolla ja hae omat, vaikka sitten miesmäiset lasit kunnon vahvuuksilla. Maailma avautuu taas paremmin eikä tule mitään silmien rasituksesta johtuvia ongelmiakaan kuten silmien väsymistä tai mahdollista päänsärkyä.

Juu, näin ajattelinkin. Sain jo n. puoltoista vuotta sitten työterveylääkäriltä lähetteen optikolle, mutta jotenkin olen sitä vältellyt. Nyt alkaa tosiaan olla se viimeinen hetki, sillä nää halpislasit auttavat kyllä aika paljon, mutta vähänkään "vinoon" katsoessa alkaa taas harittamaan. Pitänee se muutama sata euroa kunnon laseihin sijoittaa.

Linssien hankkiminen toisaalta helpottaa elämää, mutta toisaalta tulee taas yksi muistettava asia lisää. Nykyäänkin uloslähteminen alkaa muistuttaa naisten touhua, kun joka kerta pitää tsekata, onko avaimet, lompakko, känny ja nuuskat mukana. Yleensä aina joku näistä jää ja nyt vielä pitäis muistaa lasit, huoh!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Linssien hankkiminen toisaalta helpottaa elämää, mutta toisaalta tulee taas yksi muistettava asia lisää. Nykyäänkin uloslähteminen alkaa muistuttaa naisten touhua, kun joka kerta pitää tsekata, onko avaimet, lompakko, känny ja nuuskat mukana. Yleensä aina joku näistä jää ja nyt vielä pitäis muistaa lasit, huoh!

En todellakaan jaksaisi käyttää piilareita, jos nykymaailmassa ne pitäisi joka päivä vaihtaa. Kehitys on kehittynyt. Tilasin tämän keskustelun innoittamana uuden satsin ja ne kolahtaa postilaatikkoon joskus ensi viikolla. Sitten pitää vain jaksaa vaihtaa ja sitten se on taas tehty.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä noita laseja saa nykyisin todella halvalla, esim. juuri Specsaversilta. Myös Nissen on edullinen. Kannattaa kuitenkin mielestäni sijoittaa se n. 50 euroa extraa kovempiin linsseihin. Normaalit linssit naarmuuntuvat todella helposti, mutta koviin linsseihin en ole koskaan onnistunut saamaan naarmun naarmua. Näitä parempia linssejä ne optikolla yrittävätkin aina kaupata, ja tässä tapauksessa ne kannattaa ottaakin. Itsellä on kerran ollut halvimmat mahdolliset linssit ja alle vuodessa linssit olivat täynnä naarmuja, vaikka mielestäni kohtelen laseja hyvin.

Itsellä silmälasit käytössä lähes joka päivä aina paitsi nukkuessa. Lomalle heitän yötäpäivääpiilarit silmiin. Arkena ei piilareita voi pitää kun työpaikalla on kova ilmastointi sekä tietokonetta täytyy tuijottaa, joten piilareiden kanssa silmät kuivuvat ja alkavat särkemään.

Edit: Hieman kyllä huvittaa kun aikuiset miehet (ilmeisesti) pelkäävät optikolla käyntiä. Itselläni näkö on keskinkertaisen huono (n. -2 linsseissä), mutta eihän sitä voi ilman laseja olla kun ei näe esimerkiksi ihmisten ilmeitä. Silmälasejakin kun nykyään saa todella hyvän näköisinäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös