Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 716 682
  • 33 934

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puolen litran pullo ja hinta oli karvan alle 10 euroa, jossain välissä tainnut olla 15 euroakin jossain.

Primen perustaneet somepersoona KSI ja Logan Paul, ja sitä on mainostettu raskaasti somessa. Jo pelkistä pulloista on tullut statusväline teinipoikien ja sitäkin nuorempien keskuudessa, riittää kun ne täyttää vedellä.

Jenkeillähän on tähän sanontakin: ”There’s a sucker born every minute.”

Kun olin skloddi, hampaita pilattiin urheilua harrastavien parissa Hart-Sportilla. Energiajuomailmiö meni meikäläiseltä lopulta pitkälti ohi. Tosin teininä vedin jollain ensimmäisen lukiovuoden aloitusristeilyllä virtasia(?). Muistikuva on, että pumppu tuntui tulevan rinnasta ulos. Hyviä aikoja.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Taidemaalari Vincent van Goghilla oli setä ja kuolleena syntynyt isoveli, joiden nimet oli myös Vincent van Gogh.
 

axe

Jäsen
Hiljattain törmäsin väitteeseen, että kaikkien muiden ohessa myös "siansaksa" on nykykielellä ongelmallinen sana ja olisi juutalaisvastainen. Googlettamalla löytyi mm. "Juutalaiset käyttivät Euroopassa yleisesti kieltä, jonka nimi on Jiddish. Se on muodostettu 1500-luvun saksan kielestä johon on sekoittunut seemiläisiä, slaavilaisia ja romaanisia kieliä. Sitä sanottiin myös juutalaissaksaksi. Siihen aikaa sanottiin juutalaisia hyvin yleisesti sioiksi. Vähitellen sanonta juutalaissaksa vaihtui sanaksi siansaksa. Sana siansaksa on siis hyvin paha, ja loukkaava pilkka juutalaisia kohtaan."

Vaan sittenpä avautui, että sekään nurkan takana lymynnyt natsi ei ollut natsi ollenkaan, vaan Suomessa on puhuttu siansaksaa jo pitkällä 1800-luvun puolella ennen kuin hitlerit ja natsit olivat edes syntyneet. Näköjään lisägoogletus kertoi, että mm. Ylilaudalla oli hiljattain juuri avattu sama paskapuhe.

Se sen sijaan ei vieläkään avautunut, että mitä ihmiset luulevat voittavansa näillä keksityillä natsijutuillaan?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hiljattain törmäsin väitteeseen, että kaikkien muiden ohessa myös "siansaksa" on nykykielellä ongelmallinen sana ja olisi juutalaisvastainen. Googlettamalla löytyi mm. "Juutalaiset käyttivät Euroopassa yleisesti kieltä, jonka nimi on Jiddish. Se on muodostettu 1500-luvun saksan kielestä johon on sekoittunut seemiläisiä, slaavilaisia ja romaanisia kieliä. Sitä sanottiin myös juutalaissaksaksi. Siihen aikaa sanottiin juutalaisia hyvin yleisesti sioiksi. Vähitellen sanonta juutalaissaksa vaihtui sanaksi siansaksa. Sana siansaksa on siis hyvin paha, ja loukkaava pilkka juutalaisia kohtaan."

Vaan sittenpä avautui, että sekään nurkan takana lymynnyt natsi ei ollut natsi ollenkaan, vaan Suomessa on puhuttu siansaksaa jo pitkällä 1800-luvun puolella ennen kuin hitlerit ja natsit olivat edes syntyneet. Näköjään lisägoogletus kertoi, että mm. Ylilaudalla oli hiljattain juuri avattu sama paskapuhe.

Se sen sijaan ei vieläkään avautunut, että mitä ihmiset luulevat voittavansa näillä keksityillä natsijutuillaan?
Ottamatta kantaa siansaksan alkuperään tai loukkaavuuteen, niin ei natsit antisemitismiä keksineet, vaan iät ajathan juutalaisia on sorrettu erinäisin tavoin. Tuossa lainaamassasi pätkässäkään ei puhuta natseista, vaan ilmeisesti vuosisatojen takaisista asioista.
 

axe

Jäsen
Ottamatta kantaa siansaksan alkuperään tai loukkaavuuteen, niin ei natsit antisemitismiä keksineet, vaan iät ajathan juutalaisia on sorrettu erinäisin tavoin. Tuossa lainaamassasi pätkässäkään ei puhuta natseista, vaan ilmeisesti vuosisatojen takaisista asioista.
Tämä kyllä totta. Toisessa vastaavassa mistä en lainannut puhuttiin Natsi-Saksasta. Mutta kaikkiaanhan kirjoituksesi pitää paikkansa. Ite just siis todistin, että natseja nähdään kaikkialla vaikkei niitä olisi edes tarkoitettu olevaksi!
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari päivää sitten tuli uusi pankkikortti. Jännästi toi on nyt pystysuunnassa eikä vaaka. Hetken kesti hoksata. Ja yhdessä reunassa on pieni lovi. Netissä luki että helpottaa näkövammaisia.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
”There can only be van Gogh” –Vincent saatuaan tiedon setänsä kuolemasta.
No tuo setä kuoli vuonna 1888. Vincent sitten itse vuonna 1890 ja pikkuveljensä Théodore (Theo) kuoli pian Vincentin jälkeen vuonna 1891.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Futiksen isot seurat ovat jo Jenkeissä sun muualla starttaamassa kautta. Ei tuosta voi olla montaakaan viikkoa, kun Stadikallakin pelattiin kauden päättäviä EM(?)-karsintaotteluita.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
20.7.1973 Peter Forsberg syntyi.
20.7.1973 Bruce Lee kuoli.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nyt selvisi mikä on karen.

Karen on Yhdysvalloista rantautunut yleisnimitys tiukkapipoiselle keski-ikäiselle naiselle. Vaativahkot ”Karenit” ovat nuorille tuttuja etenkin asiakaspalvelutilanteista. Karenista on myös jalostunut lausahdus ”ok Karen”.
Karen on tosikko ja valittaja. Hän saattaa uhkailla etenkin nuoria asiakaspalvelijoita potkuilla ja muilla ikävillä seuraamuksilla, ellei saa omasta mielestään kunnon palvelua.

Edit. Se ei avautunut että olenko minä karen.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Nyt selvisi mikä on karen.

Karen on Yhdysvalloista rantautunut yleisnimitys tiukkapipoiselle keski-ikäiselle naiselle. Vaativahkot ”Karenit” ovat nuorille tuttuja etenkin asiakaspalvelutilanteista. Karenista on myös jalostunut lausahdus ”ok Karen”.
Karen on tosikko ja valittaja. Hän saattaa uhkailla etenkin nuoria asiakaspalvelijoita potkuilla ja muilla ikävillä seuraamuksilla, ellei saa omasta mielestään kunnon palvelua.

Edit. Se ei avautunut että olenko minä karen.
Suomeksihan se on ykä. Urbaanisanakirjan mukaan "keski-ikäinen mies tai nainen joka raivoaa teineille/ lapsille ilman syytä. Luonnollisimpia vihollisia ovat kuitenkin mopo pojat jotka keulivat kaduilla."
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nyt selvisi mikä on karen.

Karen on Yhdysvalloista rantautunut yleisnimitys tiukkapipoiselle keski-ikäiselle naiselle. Vaativahkot ”Karenit” ovat nuorille tuttuja etenkin asiakaspalvelutilanteista. Karenista on myös jalostunut lausahdus ”ok Karen”.
Karen on tosikko ja valittaja. Hän saattaa uhkailla etenkin nuoria asiakaspalvelijoita potkuilla ja muilla ikävillä seuraamuksilla, ellei saa omasta mielestään kunnon palvelua.

Edit. Se ei avautunut että olenko minä karen.
Minä rohkeasti väitän ettet ole.

Youtube on noita pullollaan, joskus itseäni näiden katselulla. Karen.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomeksihan se on ykä. Urbaanisanakirjan mukaan "keski-ikäinen mies tai nainen joka raivoaa teineille/ lapsille ilman syytä. Luonnollisimpia vihollisia ovat kuitenkin mopo pojat jotka keulivat kaduilla."
Tätä en tiennyt - kuten en monia muitakaan asioita eli avautui.

Aina olen kuvitellut, että se tuntematon mieshenkilö on Arska.

Kiistän olevani Arska - tai Ykä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK




Äsken minulle avautui, että toisen maailmansodan aikaan Englannin kanaalissa oli englantilaisen haaksirikkoon joutuneen merimiehen tai vaikkapa alasammutun lentäjän mahdollista piiloutua tällaiseen "pelastuspoijuun" odottamaan pelastajia. Lienee ollut aika kuumottava paikka ja lisäksi lienee vaatinut aika kovaa sietokykyä, kun ottaa huomioon Englannin kanaalin aallokon.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly




Äsken minulle avautui, että toisen maailmansodan aikaan Englannin kanaalissa oli englantilaisen haaksirikkoon joutuneen merimiehen tai vaikkapa alasammutun lentäjän mahdollista piiloutua tällaiseen "pelastuspoijuun" odottamaan pelastajia. Lienee ollut aika kuumottava paikka ja lisäksi lienee vaatinut aika kovaa sietokykyä, kun ottaa huomioon Englannin kanaalin aallokon.

Ei saakeli, mulla tuli heti fiilis, että vois vaan mennä tonne kapseliin, napata brandyn punkan viereen ja nukkua kunnes sota on ohi. Viimeks mietin samaa, kun oli se tarina jostain ydinlaskeumabunkkerista löytyneestä jampasta. Mikäs siinä, luukut kiinni ja wake me up when September ends.

Pitäsköhän nukkua enemmän.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tällä hetkellä syömme siis varhaisperunoita (ei uusia perunoita) ja kohta taitaa olla sitten kesäperunoiden kausi (kun kuori vähän paksunee). Ja uudet perunat nostetaan syksyllä ja säilötään talvea varten. Meillä kun uusilla perunoilla on tarkoitettu näitä juuri nyt syötäviä uuden sadon perunoita (jotka ovat siis varhaisperunoita). Hitto, pieni ihminen on sekaisin näiden termien ja puhekielessä käytettyjen sanojen kanssa.

Uusilla perunoilla tarkoitetaan sen sijaan syksyllä nostettavia uuden sadon perunoita, joilla kellarit täytetään syksyisin.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Älä ikinä matkusta suomalaisten kesäsesongilla. Aaargh! Ei ne maanmiehet vaan jonot heidän kanssa "jaa mää ku luuli..." tai "mikä vittu sie oot miuta määrää?" tai "eksoo jonohon aikaasemmin törmänny aikanahan?"

Edit. siis tarkoitus että kuinka hyvä jonottaja suomalainen on.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Keittiövaakaan piti ostaa uusi patteri ja oikeaoppisesti katsoin kotoa lähtiessä, että minkämallista paristoa olen vailla. No eihän sitä tietenkään enää sitten kaupassa voinut muistaa, mutta sen verran tajusin, että kyseessä oli joko CR2025 tai CR2032. Ne näyttivät omaan silmään sen verran identtisiltä, että piti ihan googlata mitä eroa niillä onkaan.

Googlauksen perusteella minulle avautui, että nuo kaksi ensimmäistä numeroa (20) viittaavat pariston kokoon eli ilmeisesti halkaisijaan (20mm siis) ja kaksi jälkimmäistä numeroa taas kertovat pariston paksuuden millimetreissä. Periaatteessa siis kumpi tahansa olisi käynyt tarkoitukseeni, toki tuo pienempi olisi ollut hieman väljä, mutta sehän olisi ollut paikattavissa jollain paperinpalalla tms.

Jatkossa voin siis välttää pään raapimisen ja manailun siellä kaupan hyllyjen välissä ja ostaa vaan jompaakumpaa kokoa!
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Keittiövaakaan piti ostaa uusi patteri ja oikeaoppisesti katsoin kotoa lähtiessä, että minkämallista paristoa olen vailla. No eihän sitä tietenkään enää sitten kaupassa voinut muistaa, mutta sen verran tajusin, että kyseessä oli joko CR2025 tai CR2032. Ne näyttivät omaan silmään sen verran identtisiltä, että piti ihan googlata mitä eroa niillä onkaan.

Googlauksen perusteella minulle avautui, että nuo kaksi ensimmäistä numeroa (20) viittaavat pariston kokoon eli ilmeisesti halkaisijaan (20mm siis) ja kaksi jälkimmäistä numeroa taas kertovat pariston paksuuden millimetreissä. Periaatteessa siis kumpi tahansa olisi käynyt tarkoitukseeni, toki tuo pienempi olisi ollut hieman väljä, mutta sehän olisi ollut paikattavissa jollain paperinpalalla tms.

Jatkossa voin siis välttää pään raapimisen ja manailun siellä kaupan hyllyjen välissä ja ostaa vaan jompaakumpaa kokoa!
Oisit ostanu korin täyteen CR7-paristoja. No, ei toimi nekään enää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös