Taksirenkejähän on ollut iät ajat, koska yhtä autoa voi pitää ajossa useamman henkilön voimin. Onko nykyinen taksilaki tehnyt tästä lopun muusta syystä kuin siitä, ettei irtisanominen onnistu? Luulisi, että nollasopimus on helppo tehdä taksirengeille. Kannattavuus on vanhan ajan taksiyrittäjillä varmaan romahtanut.
Joo, taksiala on kokenut melkoisen muutoksen ja merkittävimpänä tekijänä on ollut juuri tuo nykyisen taksilain aiheuttamat muutokset, mutta alalla on tapahtunut paljon muutakin. Keskustelin tässä jokunen aika sitten tämän yrittäjän kanssa kiekkopelin erätauon (ja parin lasillisen) aikana aiheesta. Hän toimii itse Tampereen naapuripaikkakunnalla, näissä taksin toimintaympäristö on selkeästi erilainen mitä suurten kaupunkien keskustoissa. Siellähän taksia voi periaatteessa pitää käynnissä vaikka vuorokauden ympäri, mutta vähänkin syrjemmässä ajetaan valtaosin ennalta sovittuja kyytejä (koulukyydit, Kelan kyydit, muut palvelukyydit jne.) ja lähestulkoon vain päivä- ja ilta-aikaan.
Nollasopimuksen ongelmana on se, ettei se sido kumpaakaan osapuolta. Työntekijä voi olla tulematta töihin, jolloin nämä ennalta sovitut kyydit jäävät ajamatta. Tämän seuraukset olisivat katastrofi yrittäjälle. Kuten moni on varmaankin kaikista iltapäivälehdistä lukenut, on taksialan työntekijöiden laatu laskenut taksiuudistuksen myötä, kun koulutuksen läpäisee nykyään suunnilleen kuka tahansa. Hyvät kuljettajat viedään käsistä ja heillä on mahdollisuus valita työnantajien välillä. Tarjoamalla nollasopimuksia pääsee monesti kilpailemaan ainoastaan siitä jäljellejäävästä osuudesta. Työ ei ole pelkkää ajamista paikasta toiseen, se sisältää myös paljon omatoimisuutta, aktiivisuutta ja järjestelmällisyyttä kyytien hankkimisessa myös siltä rengiltä. Ei ne kyydit eri keskuksista takseille itsekseen siirry. Taksiyrittäjän on tarkoin valittava työntekijänsä, sillä huono rekryn seurauksena voi rahan lisäksi menettää myös maineensa pienellä paikkakunnalla.