Siksi juuri tässä on prosessi jota tulee noudattaa, joka on lainmukainen ja oikein toteutettuna aukoton. Jos työnantaja ei pysty dokumentoimaan että missä työntekijä ei onnistu, niin ei silloin mielestäni oikein irtisanomisen perusteetkaan täyty. Jos taas ne saa dokumentoitua, niin eihän liiton juristitkaan nyt tietenkään oikeuteen mene selvästä keissistä.
Ja tuo järjestelmä on isoja yrityksiä varten, joissa näihin pystytään perehtymään ja on oikeat ihmiset viemässä näitä eteenpäin. Tiedän liikaa tapauksia joissa ns. Hyvälle ihmiselle on kosahtanut kauhea kasa paskaa, muutama tapaus on sellainen että puolituttuja on ollut saamapuolelle, yksi jopa omasta suvusta. Sanotaan että hänen kohdallaan sopimuksen purkaminen (eli ei irtisanominen) olisi ollut oikein, jonkun sana-sanaa vastaan jutun perusteella sai 9kk palkan, liiton avulla (oli sattumoisin myynyt talonsa irtisanomisen jälkeen ja se oli yksi seikka joka tuohon korvaukseen vaikutti, vaikka asioilla ei ollut mitään tekemistä toistensa kanssa)
Ja en tiedä oletko koskaan tuota irtisanomisprosessia tehnyt, enkä tarkoita t&t-syitä ja yt-neuvotteluita, vaan huonon yksilön irtisanomista. Se on isossakin firmassa valtavan raskas prosessi ja aika saakelin vaikea. Olen todistanut yhtä vierestä (reilu sadan hengen firma) ja liiton lakimies soitti mulle tuosta asiasta useasti ja juteltiin pitkään. Kyseessä oli oikeasti aivan paska työntekijä, siis oikeasti sysipaska, koeajan lopulla hänen perheessään oli vaikeuksia, eikä häntä viitsitty siitä syystä irtisanoa, reilun vuoden päästä todettiin että tästä ei tule yhtään mitään ja liitto hyppäsi peliin. Ei siinä auttanut hänen työtehonsa todistelu tai keskustelut mitä oli ollut tai mitkään toimenpiteet. Ja lopulta tuo taidettiin sopia rahalla, kun oikeuden päätöksestä ei varmuutta ja kuitenkin Liiton kalliit lakimiehet vastassa.
Olen ihan liian monta tapausta nähnyt vierestä ja kaikki paitsi yksi on mennyt oman oikeustajun vastaisesti.
Sen takia itseäni kiinnostaa tietää että onko tuota prosessia oikeasti nähnyt tai ollut siinä mukana, yleensä huutelut tulevat sellaisilta jotka näistä eivät tiedä. Ja itsekin olen porukkaa palkannut, varsinkin nuoremmissa osa jäänyt palkkaamatta sen takia etten ole ollut aivan varma. Kun ei se 6kk riitä oikein mihinkään nuorella ja irtipääseminen on kallista ja vaikeaa.