Mutta jotta varsinkin pienet yritykset uskaltaisivat palkata rohkeammin, pitäisi myös työnantajamaksuja laskea kunnolla. Yhdessä irtisanomisen helpottamisen kanssa pääsisi varmasti suuri määrä nyt työttöminä olevia töihin. Meilläkin keskisuuressa yrityksessä jossa olisi varaa ja tarvetta palkata, ollaan tällä hetkellä todella tarkkoina ja varovaisina sen suhteen että palkataanko lisää, vai puristetaanko nykyisellä porukalla hieman enemmän. Ja tämä ymmärtääkseni osittain sen vuoksi että säästytään kaikelta ylimääräiseltä paskalta mitä varsinkin vakituisen, alisuorittavan työntekijän irtisanomisen yhteydessä lähes poikkeuksetta tulee vastaan. Koeajalla irtisanottujen kanssa ei luonnollisesti niin suurta ongelmaa ole.
Amen.
Tämä on kuin omalta näppäimistöltä kirjoitettuna.
Meillä jatkuu edelleen hyvä meininki duunissa. Kirjoitin alkuviikosta seinälle että saa tehdä ylitöitä joustotunneiksi tai rahallisesti korvattavaksi, miten itselle sopii. Melko moni tarttui täkyyn ja koneet pyörii ylityökiellon aikaan normaalia pidempään.
Takaan ja vannon, että kun vuodesta syntyy kelpotulos niin muistan nämä miehet jotka joustavat myös firmaan päin. On vanhanaikaista ajatella että on pomot ja duunarit. Kaikilla on erilainen toimenkuva ja erilaiset vastuut sekä niiden mukaiset korvaukset mutta yhdessä ollaan yhtä ja samaa porukkaa, toistemme duunikavereita. Hyvin on suhtauduttu myös komennuskohteissa joissa talon oma väki viettää ylityökieltoa. Meidän porukoille on käyty sanomassa että periaatteessa urakoitsijoiden pitäisi noudattaa samaa, mutta ylityötä ei tulla kieltämään. Kun tehdään vielä kiinteähintaista hommaa niin ei näitä talon omia kuulema kiinnosta minkä verran kiinteän urakan tekemiseen tunteja käyttää, kunhan on määräaikaan valmis.
Kyllä, tämä kertoo että monessa paikassa ihmiset arvostavat työpaikkojaan ja ajattelevat myös niiden etua. Kun näin ajatellaan, ajattelee myös yhtiöt työntekijöidensä etua. Tyytyväinen työntekijä näet on yhtiön etu.
Osakeyhtiölain 5§ olisi kuitenkin kaikkien hyvä osata ulkoa ja ymmärtää.
Boldasin oleelliset kohdat... Ai hemmetti, kun AY-liikekin uskoisi tämän. Mutta, ei, siellä mennään sokeasti sillä vanhalla "hyväksi havaitulla" kaavalla.
Itsehän olen ollut duunari koko elämäni, ja ihan omasta valinnasta. Ei ole koulutus ja/tai opiskelu kiinnostanut, vaan mieluummin olen tehnyt työtä. Ei se silti ole koskaan estänyt minua ajattelemasta sitä kuuluisaa kokonaiskuvaa. Itse kannatan paikallista sopimista (tuota AY-liikkeen pahinta kirosanaa), koska siinä jos missä, se HYVÄ työntekijä saa ansionsa mukaan. Sen huonon työntekijän ei tarvitsekaan saada hyvää liksaa, jos kerran tuloskaan ei ole hyvää. Koskaan en ole kuulunut ammattiliittoon, ja kuitenkin olen saanut ihan pyytämällä mm. palkankorotuksia hyvin tehdyn työn ansiosta. Onko se sitä kuuluisaa AY-liikkeen aikaansaannosta, vai ihan omasta työpanoksesta johtuvaa? Jos ensimmäistä, nii sittenhän kaikki on hyvin. Työntekijä saa pyytämällä palkankorotuksen...
Työskentelen turvallisuusalalla maan suurimpiin kuuluvassa hälytyskeskuksessa, Ilokseni olen saanut huomata, että alalla vallitsevasta epävarmasta tilanteesta huolimatta, suurin osa työkavereistani hälytyskeskuksessa (me kaikki olemme siis ammattinimikkeellä vartija, eli duunarimeiningillä) tuomitsee jyrkästi lakot ja ulosmarssit, eikä aio osallistua mihinkään mahdollisiin työtaistelutoimiin. Meille kaikille maksetaan tällä hetkellä enemmän palkkaa kuin mitä (edellinen) TES vaatii... Siis hetkinen... Se Suomen kolmanneksi suurin vartiointialan yritys maksaa VAPAAEHTOISESTI enemmän kuin mitä olisi pakko? Mitenkäs tämä nyt istuu siihen AY-liikkeen ajatukseen niistä riistofirmoista, jotka yrittää polkea työntekijän oikeudet suohon kasvattaakseen omaa pääomaansa?
Ja
@Murkula vaikka viestiäsi lainasinkin tähän vuodatukseen, niin pointti oli se, että uskon suurimman osan (ainakin pien-)yrittäjistä ajattelevan samalla lailla kanssasi. Itse olen aina lähtenyt siitä ajatusmallista ihan duunarinakin, että mitä paremmin itse hoidan työni, sitä paremmin firmalla menee. Ja mitä paremmin firmalla menee, sitä paremmin meikäläisellä menee.
Ja loppuun toki pieni provokaatio. Jos meidän alalla tulee joku lakkohässäkkä, niin itsehän aion hoitaa oman leiviskäni kunnialla. Enkä myöskään laita pahakseni niitä hillittömiä ylityökorvauksia, jotka muiden lusmuilu ja laiminlyönti eteeni tuo. Arvatkaa, kummat on vahvoilla seuraavissa YT-neuvotteluissa? Lakkoilijat vai suoraselkäiset, oman hommansa hoitavat työntekijät?