Kuljettaja löi matkustajaa ja sai potkut, vastalauseena osa bussilinjoista jää ajamatta tänään – Työntekijöiden selitys: ”Valvontakameran videolla näkyy uutta tietoa, joka ei ole ollut julkisuudessa saatavilla”
Aika karua katsottavaa tuo lyhyt pätkä missä kuski painaa pummilla matkustavaa turpiin. En hetkeäkään usko etteikö kyseessä olis hankala asiakas ja jopa potentiaalisesti väkivaltainen, mutta tuo lyhyt pätkä näyttää omaan silmään yliampuvalta. Vaikea sanoa mitä mieltä olen ulosmarssista. Hyvä että työntekijät pitävät toistensa puolta ja tukevat hankalassa tilanteessa. Toisaalta, asiakasta turpaan paneminen menee kyllä liian pitkälle.
Pohjolan Liikenteen liikennöimiä HSL-vuoroja jää torstaina ajamatta kuljettajien mielenilmauksen takia. Työntekijät vetoavat valvontakameran videoon, jossa heidän mukaansa näkyy uutta tietoa kuljettajan irtisanomiseen johtaneesta tilanteesta. Tulehtunut tilanne saattaa johtaa työntekijöiden puolelta jatkotoimenpiteisiin.
TYÖNTEKIJÖIDEN edustaja Niko Lehtimäki sanoo torstaiaamuna julkaistussa tiedotteessa, etteivät kuljettajat ole ”missään nimessä puolustamassa väkivallan käyttöä”.
”Olen nähnyt linja-auton valvontakameran videon. Mielestäni näemme myös työnantajan kanssa samat asiat videolta, mutta tulkitsemme niitä eri tavalla. Ero saattaa johtua siitä, että toinen osapuoli työskentelee toimistossa, kun taas me työskentelemme haastavassa asiakaspalvelutyössä”, Lehtimäki toteaa tiedotteessa.
”Oleellista on, että valvontakameran videolla näkyy uutta tietoa, joka ei ole ollut julkisuudessa saatavilla. Näkemäni perusteella olen vilpittömästi sitä mieltä, että kokonaisuutta mietittäessä ja valvontakameran tiedon ollessa käytössä, työsuhteen purku on ollut hätiköity sekä ylimitoitettu toimenpide.”
Aika karua katsottavaa tuo lyhyt pätkä missä kuski painaa pummilla matkustavaa turpiin. En hetkeäkään usko etteikö kyseessä olis hankala asiakas ja jopa potentiaalisesti väkivaltainen, mutta tuo lyhyt pätkä näyttää omaan silmään yliampuvalta. Vaikea sanoa mitä mieltä olen ulosmarssista. Hyvä että työntekijät pitävät toistensa puolta ja tukevat hankalassa tilanteessa. Toisaalta, asiakasta turpaan paneminen menee kyllä liian pitkälle.