Virheet pitää olla selvästi todennettuja ja ylös kirjattuja, koska jos asia viedään oikeuteen on todistustaakka aina työnantajalla.
No kyllä minusta on varsin kohtuullista, että virheet pitää olla todennettavissa. Ymmärrän toki myös, että vaikeaahan se on terveelle ihmiselle kirjata koko ajan porukan virheitä ylös sen varalta, että joskus tarvitaan näyttöä.
Mulla on vähän kaksijakoiset mielipiteet tästä lakialoitteesta. Toisaalta olen valmis kokeilemaan ja tiedostan "lusmutyöläisten" olevan oikea ongelma ja jos jotain työllistäviä vaikutuksia on, niin aina parempi. Toisaalta on niinkin, että taloudellisen aseman turvallisuus(monelle yhtä kuin varma, vakinainen työ) taas saa ihmiset kuluttamaan ja puuhastelemaan, joka myös luo työtä ja työpaikkoja. Lain voimaan tultua iso joukko joutuisi miettimään näitä uusiksi. En ole myöskään vakuuttunut, että näiden "lusmujen" tilalle löytyy automaattisesti paremmat työvoimareservistä. Siis keskimäärin, yksittäiset yritykset sitten onnistuvat ja epäonnistuvat. Mutta jos johtaa pitkässä juoksussa siihen, että isompi osa "lusmuista" valuu työttömäksi ja enemmän päteviä työläisiä työelämään, niin hyvä sekin.
Usein muuten sanotaan, ettei hyvää työntekijää pois potkita. Miksei potkita. Voin kuvitella montakin tilannetta, jossa tuollainen voisi tapahtua ihan järkevistä syistä. Esimerkiksi nyt vaikka tarjolle tulee huipputekijä, mutta lisätyövoiman tarvetta ei ole. Joku sitten lähtee alta pois, esimerkiksi. Eikä siinä, näen tässä ilman muuta myös sen puolen, että miksei yritys voisi päättää, kenet töissä pitää. Mutta ei kaiken tarvitse minun maailmassani myöskään olla ainaista kilpailua ja varuillaan oloa. Pidän myös ajatuksesta, että hyvin ja asiallisesti duuninsa tekevä voi olla varma duunistaan, ja suunnitella elämäänsä sen mukaan, viittaan tässä taas myös ihmisten kulutustottumuksiin. Ei tee mieli kuluttaa, jos työpaikka ei ole "varma".