Onko irtisanominen Suomessa helppoa?
Suomea parempi työntekijän irtisanomissuoja on muun muassa Belgiassa, Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa ja Itävallassa. Eli käytännössä kaikissa keskeisissä kilpailijamaissa.
Linkki Roger Wessmanin sivuille blogikirjoitukseensa, jossa on esitetty kuvaaja kyseisestä indeksistä.
Niin, kuten on moneen kertaan todettua, Suomessa on kohtuullisen helppo irtisanoa suuryrityksissä, eli Suomessa on kohtuullisen helppo irtisanoa kollektiivisesti YT-neuvotteluiden kautta "tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia".
Suuryritykset kykenevät helposti suorittamaan tosiasiallisesti henkilöperusteisen irtisanomisen tarpeen tuota kautta.
Pienyrityksillä ei käytännössä tätä mahdollisuutta ole.
Ja jos sieltä linkkisi takaa katsotaan sitä yksilöllisen irtisanomisen vaikeutta, joka on vähän niin kuin se homman kluu, niin siellä Suomi on ihan kärkikahinoissa ja mainitsemistasi "keskeisistä kilpailijamaista" Suomen taakse jäävät Tanska, Belgia, Itävalta ja Norja, muiden mainitsemiesi maiden ollessa samalla tasolla.
Suomessa on (johtuen korporatiivisesta valtarakenteesta, jossa EK ja SAK ovat saaneet sanella työmarkkinoiden ehdot) helppo (jopa osin keskimääräisiä kilpailijamaita helpompi) irtisanoa suuryrityksissä, mutta pienyrityksissä merkittävästi vaikeampi.
Jos minä olisin työministeri Lindström, niin minä tekisin tästä osoituksen työmarkkinoiden korporatiivisesta valtarakenteesta ja paukuttaisin tätä näkökulmaa.
Eli samalla kun esitettäisiin pienyrityksen säännösten lieventämistä, hakisin suuryrityksiin pientä kiristystä kollektiivisiin irtisanomisvaatimuksiin.
Toki minä tosiasiassa olen markkinaliberaali idealisti, jolloin toivoisin vain, että kevennykset menisivät läpi.