Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 607 883
  • 16 333

rpeez

Jäsen
Ei tullut ihan halpa case tästä. Me veronmaksajathan tämän lystin loppujen lopuksi maksamme ja tätä ilmeisesti AY-liike ei tullut ajatelleeksi. Taisivat liitot ampua omaan jalkaansa pahemman kerran tällä naurettavalla lakkopelleilyllä.

Ei AY-liikettä kiinnosta. Tämä on nähty niin monta kertaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lasku SAK:lle??? Lakko on vähintä mitä tässä tilanteessa voi tehdä.

Sipilä tässä tekee haitallista politiikkaa. Vastuutonta pettää lupaukset ja tehdä leikkauksia välittämättä seurauksista.

Vaikka tätä aktiivimallia mitenpäin tahansa pyörittää, ei sitä voida yleisen edun nimissä perustella.
Juu, ei mitään voi perustella yleisen edun nimissä. Sipilän hallituskin pettää lupaukset joita AY-johtajat (tahalleen) väärinymmärsivät hänen antaneen. Kaikki hallituksen tekemä on täyttä paskaa, ainoastaan kommunismi on hyväksi.

Toki se on pakko myönnettävä että tästä lakosta seurasi jotain hyvää, muutama tuttu erosi tänään liitosta ja yksi pitkän linjan SDP:n äänestäjä laittoi tekstiviestin (siis oikeasti tekstarin, ei whatsapp-viestiä, kertoo kuinka wanhan liiton mies on kyseessä) että oli viimeinen kerta kun ääni menee punaisille, jättää mieluummin tästä lähtien äänestämättä. AY-liikkeiden valta oikeasti murenee, vielä kun saataisiin yhdelle järjestölle vähän järkeä (vinkkinä että kyseinen liitto voi pysäyttää viennin). Ja parasta tässä kaikessa on se AY-liikkeet ovat tehneet tämän täysin itse. AY-liikkeillä olisi vieläkin tärkeä rooli olemassa yhteiskunnassa, mutta tuo täysin turhanpäiväinen kitinä jokaisesta saatanan asiasta osoittaa että muuntautumiskyky muuttuu ja nykyisellään AY-liikkeet ovat syöpä, loiseliö jne. Ilmeisesti niidenkin täytyy tehdä pohjakosketus ennen kuin asiat alkaa muuttua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mites irtisanomisajat tähän liittyvät millään tavalla ? Ja toisekseen, mikä ongelma niissä nyt oikeasti on ? Jos tarvii vähentää väkeä, niin sitten vähennetään, ei se sen vaikeampaa ole. Mutta ei ihmisiä voi alkaa käsitellä kuin karjaa.
Tanskan mallin oleellinen osa on lyhyet irtisanomisajat, jolloin sekä irtisanomisen että palkkaamisen kynnys laskee. Suomessa irtisanomisajat voivat olla jopa 6kk. Aika erikoista että kyselet Tanskan mallin perään ja sitten ihmettelet miten se liittyy asiaan.

Olen samaa mieltä, että karjalle ei työttömyyskorvauksia tule maksaa. Ei vaikka kepu hallituksessa olisikin.
 
Viimeksi muokattu:

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Monesti on parempi toimia ja tehdä puolivalmista, kun jättää kokonaan tekemättä. Kaiken pystyy korjaamaan ja säätämään myöhemmin paremmaksi ja toimivammaksi, mutta sen kynnyksen yli pitää astua. Se tässä nykyhallituksessa on ollut hyvää, että se on tehnyt. On tosin tehnyt paskaa ja niitä sitten perunut ja korjannut myöhemmin, mutta eivät ole pelkästään puhuneet.

Reaktiosta päätellen parempi olisi ollut tässä kohtaa olla toimimatta, kuin toimia tällä tavalla. Aika iso joukko ihmisiä joutuu täysin epäreiluun tilanteeseen aktiivimallin takia ja iso osa täysin syyttömiä. Täällä puhutaan loisista, parasiiteista, laiskoista ja ties mistä. Aika harvalla ihmisellä tuntuu olevan mitään kykyä asettua näiden ihmisten asemaan. Osa on varmasti tyytyväisiä tilanteeseensa, mutta väitän että valtaosa mielellään kävisi töissä ja hankkisi paremman elintason perheelleen.

Siitä olen samaa mieltä että jotain on pakko tehdä, mutta tässä tapauksessa tämä Tanskan mallista kopioitu MVP on kyllä täysin käsittämätön viritys. Ajatellaan että on parempi tehdä jotain, niin ehkä olisi hyvä sitten tehdä se modernilla tavalla. Laittaa selvitysryhmä tekemään pikainen kartoitus siitä mikä nykyisessä mallissa on pielessä, sen jälkeen benchmarkata miten muualla asiat on tehty paremmin ja toki myös katsoa mikä nykymallissa toimii.

Sen jälkeen luoda ajatus siitä mikä on optimaalinen malli toimia ja lähteä miettimään millä tavalla sitä voi tehokkaasti kokeilla pienellä joukolla ihmisiä. Toinen vaihtoehto on luoda tiekartta millä tätä lähdetään rakentamaan ja valita sellainen palanen ensin toteutettavaksi, jolla saadaan järkeviä muutoksia aikaan. Toisaalta rikkomatta mitään täysin ja sen jälkeen arvioida onko järkevää toteuttaa seuraava osa vai korjata ensimmäinen toteutus.

Jokainen varmaan tietää että työttömyyspolitiikka ei toimi. Toisaalta kun puhutaan aktivoinnista, niin voidaan miettiä että nykyään työttömyysrahalla ei saa opiskella, joka johtaa siihen että omaa ammattitaitoa ei saa kehittää. Yrittäjäksi et voi ryhtyä, et edes kevyesti koska se voi suistaa sinut tilanteeseen jossa olet täydellisesti tukien ulkopuolella. Nyt seuraava askel on antaa näille ihmisille keppiä myös siinä tapauksessa, kun töitä ei löydy.

Miksi tämä aktivointi aloitetaan näin vatipäisellä ratkaisulla? Miksi ei lähdetä kokeilemaan yrittäjyyden / koulutuksen tukemista ja helpottamaan tätä kautta asioita. Tanskassa tuetaan uuden ammatin löytämisessä ja mahdollistetaan kouluttautuminen. Jokainen varmaan ymmärtää ettei esim perheellinen 40v työtön voi lähteä kovin helposti millään opintorahalla opiskelemaan, koska edes sitä osa-aikatyötä ei ole helppo löytää jolla tämä rahoittaa.

Tanskan malli sellaisenaan soveltuu Tanskaan, joka on pienempi maa ja jossa työvoimapalvelut on mitoitettu tukemaan ko. toimintatapaa. Suomessa ei ole tarvittavia palveluita, eikä Suomen kokoisessa maassa voi toteuttaa samanlaista politiikkaa.

Sipilän hallitus teki täysin idioottimaisen ja paskan ratkaisun, sitä saa ja pitää kritisoida. Se oli yritys joka ei ollut edes sinnepäin. Voidaan toki miettiä soveltuuko moderni palveluiden kehittäminen poliittiseen ympäristöön, mutta jos jotain ns. tehdään nopeasti, niin sitä suurempi syy se on tehdä edes kunnolla.
 

ipaz

Jäsen
Sipilän hallitus teki täysin idioottimaisen ja paskan ratkaisun, sitä saa ja pitää kritisoida. Se oli yritys joka ei ollut edes sinnepäin. Voidaan toki miettiä soveltuuko moderni palveluiden kehittäminen poliittiseen ympäristöön, mutta jos jotain ns. tehdään nopeasti, niin sitä suurempi syy se on tehdä edes kunnolla.

Mm. Kokoomuksen Harri Jaskari totesi eilen televisiossa, että tähän malliin ollaan jo nyt suunnittelemassa muutoksia. Kyllä ne hallituksessakin ovat erittäin tietoisia siitä, että tämä on juosten kustu ja on hyvä että reagoivat siihen heti. Inhimillisin vaihtoehto olisi kaiketi jättää nuo sanktiot toteuttamatta siihen saakka kun nähdään miten malli alkaa toimimaan. Luulisi kesään mennessä olevan selvää toimiiko tämä vai ei. Toisaalta se olisi taas yksi myöntymisen merkki, että vituiksi meni, mutta ei tämä hallitus ole niistä ennenkään hetkahtanut. Edelleen tärkeintä on se, että yritetään saada muutoksia aikaan.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tanskan mallin oleellinen osa on lyhyet irtisanomisajat, jolloin sekä irtisanomisen että palkkaamisen kynnys laskee. Suomessa irtisanomisajat voivat olla jopa 6kk. Aika erikoista että kyselet Tanskan mallin perään ja sitten ihmettelet miten se liittyy asiaan.

Olen samaa mieltä, että karjalle ei työttömyyskorvauksia tule maksaa. Ei vaikka kepu hallituksessa olisikin.

Pk-seudulla voisi kokeilla tuollaista systeemiä.

- flexurity sellaisenaan, samanlaisella panostuksella, jobcentereineen.
-1 kk irtisanomisaika
- aluksi työttömyysturva sama 80% kta:sta, sama kun Tanskassa
- 0-soppareille kielto
- perustulo pohjalle
-työelämään kykenemätön suoraan eläkkeelle, millä pystyy elämään
- vaikeasti työllistettäville tehdään moniammatillinen työllistymissuunnitelma. Ihminen voi tarvita lääkärin, psykiatrin tai fysioterapeutin palveluja tai koulutusta

Tanskan etu tuossa on maan pieni koko. Olisiko Suomessa vastaava läänien mukaan ? Eos.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mm. Kokoomuksen Harri Jaskari totesi eilen televisiossa, että tähän malliin ollaan jo nyt suunnittelemassa muutoksia. Kyllä ne hallituksessakin ovat erittäin tietoisia siitä, että tämä on juosten kustu ja on hyvä että reagoivat siihen heti. Inhimillisin vaihtoehto olisi kaiketi jättää nuo sanktiot toteuttamatta siihen saakka kun nähdään miten malli alkaa toimimaan. Luulisi kesään mennessä olevan selvää toimiiko tämä vai ei. Toisaalta se olisi taas yksi myöntymisen merkki, että vituiksi meni, mutta ei tämä hallitus ole niistä ennenkään hetkahtanut. Edelleen tärkeintä on se, että yritetään saada muutoksia aikaan.

Mielestäni tässä tapauksessa mallin voimaantulo tulisi jäädyttää siihen asti, kunnes malli on saatu sellaiseksi, että hallitus voi seistä sen takana. Juosten kustu ja heikosti valmisteltu malli antaa vain epäpätevän kuvan hallituksesta, ja altistaa myös tällaisille vastatoimenpiteille kuin tänään. Vastatoimenpiteille, joiden seurauksista kärsii pahiten joku muu kuin hallitus...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pk-seudulla voisi kokeilla tuollaista systeemiä.
-1 kk irtisanomisaika
- 0-soppareille kielto
En nyt ainakaan tältä pohjalta lähtisi hirveästi syyttelemään harkitsemattomien lakien sorvaamisesta...
Aika vaikea on perustuslain mukaan säätää lakia joka olisi vain paikallinen. En oikein edes vakavissaan viitsi miettiä, että jos 6kk irtisanomisajalla oleva ihminen saisi kenkää, niin pelastaisiko kirjojen muutto Nurmijärvelle, vai olisiko ratkaisevaa irtisanomisilmoituksen antamishetkinen asuinkunta vai työsuhteen päättymishetki?

Mitä hyötyjä kuvittelet 0-soppareiden kieltämisessä olevan? kiellettäisiinkö kaikki osa-aikainen työ, vai kävisikö 1-tuntisopparit. Saisiko tuntimäärää ylittää vai onko sopimuksien oltava aina kiinteitä? jos 0-sopimuksia ei olisi, niin saisiko joka viikko tai päivä tehdä aina päiväkohtaisen sopimuksen? kiellettäisiinkö vuokratyö-sopimuksistakin 0 takuut?
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Mm. Kokoomuksen Harri Jaskari totesi eilen televisiossa, että tähän malliin ollaan jo nyt suunnittelemassa muutoksia. Kyllä ne hallituksessakin ovat erittäin tietoisia siitä, että tämä on juosten kustu ja on hyvä että reagoivat siihen heti. Inhimillisin vaihtoehto olisi kaiketi jättää nuo sanktiot toteuttamatta siihen saakka kun nähdään miten malli alkaa toimimaan. Luulisi kesään mennessä olevan selvää toimiiko tämä vai ei. Toisaalta se olisi taas yksi myöntymisen merkki, että vituiksi meni, mutta ei tämä hallitus ole niistä ennenkään hetkahtanut. Edelleen tärkeintä on se, että yritetään saada muutoksia aikaan.

Niin no käsittääkseni se on ihan tervettä, että tekee muutoksen ja sen törmätessä seinään ollaan valmiita myöntämään että pieleen meni. Näin ainakin yritys joka kohtaisi noin massiivisen vastustuksen toimisi. Periaatteessa tässä kohtaa niin hassua kuin se onkin työttömät ovat hallituksen asiakkaita ja nämä asiakkaat hallitus sai takajaloilleen. Samalla tavalla kuin AY-liikkeen, joka ei sekään liene kovin hyvä asia. Itse olisin toivonut hieman maltillisempia keinoja, mutta hallitus tykkää pelata kovaa ja silloin yleensä pelataan kovaa myös takaisin.

Valtavassa murroksessahan tässä eletään. Suorittava työ vähenee ja poistuu pikku hiljaa. Osa työvoimasta on kykenevä lähinnä suorittavaan työhön. Nuorista ikäluokista huolestuttavan iso osuus ei käy mitään tutkintoa peruskoulun jälkeen ja tippuvat käytännössä työmarkkinoiden ulkopuolelle ennen varsinaista työikää. Nämä ovat ainakin itselle ne isoimmat kysymykset, miten nämä ihmiset saataisiin aktivoitua? Tämä aktiivimalli lähinnä kiusaa niitä ihmisiä, jotka eivät saa toimeentulotukea ja yrittävät työllistyä.

Ne todellisissa ongelmissa olevat joihin pitäisi päästä jollain tavalla kiinni saavat puuttuvan osan sosiaalitoimistosta ja parhaimmassa tapauksessa hyötyvät ko. mallista. Miten nämä ihmiset saadaan aktivoitumaan niin että heidät pystyttäisiin oikeilla palveluilla nostamaan työmarkkinoille? Samalla tavalla isoja ongelmia on 50-60 vuotiaiden joukossa, joilla voi olla jopa vahva ammattitaito mutta kukaan ei heitä uskalla palkata.

Tämä aktiivimalli on kuin laittaisi sialle huulipunaa, jokainen tietää että nykyinen TE-toimistojen malli on iso vitsi ja meillä ei ole edes riittävästi avoimia työpaikkoja työttömiä varten. Samoin tämä aktivointivaatimus on täysin älytön, kun kuka haluaa palkata ihmisen noin lyhyeksi aikaa? Voin toki kuvitella että Kempeleestä löytyy yrityksiä jotka tarjoavat sopiville uskonveljille mukavaa suorittavaa työtä ilmaiseksi.

Eikö tätä työelämän murrosta pitäisi paikata sillä että mahdollistetaan kouluttautuminen ja sopiva kevyt yrittäjyys, jolloin ihmiset voisivat kehittää ammattitaitoaan ja kokeilla kykyjään markkinoilla. Keppiä jos tähän ei olla valmiita ja porkkanaa jos pyrkii kehittämään itseään. Tällöin leikkaukset voi perustella jollain, koska ihmisille tarjotaan mahdollisuuksia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juosten kustu ja heikosti valmisteltu malli antaa vain epäpätevän kuvan hallituksesta, ja altistaa myös tällaisille vastatoimenpiteille kuin tänään.
Se on ihan sama miten hyvin malli on valmistettu.Kun SAK:n poliittinen siipi on oppositioissa, niin kaikki päätökset ovat alttiita tällaisille vastatoimille. Onneksi edes keinot ovat enemmän mallia omaan nilkkaan, jotta useampi heräisi huomaamaan että lainsäädäntö vaati korjaamista työehtosopimusten noudattamisen suhteen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin no käsittääkseni se on ihan tervettä, että tekee muutoksen ja sen törmätessä seinään ollaan valmiita myöntämään että pieleen meni.
Aito avioliitto -aloite keräsi lähes yhtä paljon nimiä eli yli 100 000. Olisi siis ollut tervettä, että hallitus olisi näin "massiiviseen vastustukseen" törmätessään myöntänyt, että pieleen meni tasa-arvoisen lainsäädännön kanssa ja perääntynyt?
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
En nyt ainakaan tältä pohjalta lähtisi hirveästi syyttelemään harkitsemattomien lakien sorvaamisesta...
Aika vaikea on perustuslain mukaan säätää lakia joka olisi vain paikallinen. En oikein edes vakavissaan viitsi miettiä, että jos 6kk irtisanomisajalla oleva ihminen saisi kenkää, niin pelastaisiko kirjojen muutto Nurmijärvelle, vai olisiko ratkaisevaa irtisanomisilmoituksen antamishetkinen asuinkunta vai työsuhteen päättymishetki?

Mitä hyötyjä kuvittelet 0-soppareiden kieltämisessä olevan? kiellettäisiinkö kaikki osa-aikainen työ, vai kävisikö 1-tuntisopparit. Saisiko tuntimäärää ylittää vai onko sopimuksien oltava aina kiinteitä? jos 0-sopimuksia ei olisi, niin saisiko joka viikko tai päivä tehdä aina päiväkohtaisen sopimuksen? kiellettäisiinkö vuokratyö-sopimuksistakin 0 takuut?

Itse asiassa kun täällä on puhuttu piilaaksosta ja maailman muuttumisesta, niin tuollainen alueellisten kokeilujen mahdollistaminen olisi yksi mahdollisesti kannatettava idea. Luodaan väliaikaisia alueita joilla voi kokeilla erilaisia yrittämisen malleja, alustataloutta ja virtuaalivaluuttoja etc. Tällä tavalla saadaan kokemuksia oikeata päätöksentekoa varten, kun niitä ei tarvitse sohia ns. pimeässä vaan voidaan perustaa ne joillekin testatuille oletuksille.

Täällä joku mainitsi että tuotteen julkaisun kanssa ollaan auttamattomasti myöhässä jos se on valmis, mutta eivät yritykset julkaisua puolivalmiita tuotteita ilman testattuja oletuksia. Startupit ja markkinahäiriköt erikseen, mutta en ehkä hallitusta ja yhteiskuntaa rinnastaisi näihin. Mitä isompi muutos sitä paremmin se pitää tutkia, suunnitella, prototypoida, valmistella ja julkaistaan sitten siinä kohtaa kun MVP kantaa riittävästi.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Aito avioliitto -aloite keräsi lähes yhtä paljon nimiä eli yli 100 000. Olisi siis ollut tervettä, että hallitus olisi näin "massiiviseen vastustukseen" törmätessään myöntänyt, että pieleen meni tasa-arvoisen lainsäädännön kanssa ja perääntynyt?

Aito avioliitto ei tainnut saada kannatustaan yhtä nopeana aaltona ja hankkia siinä sivussa aika hyvää varjokannatusta. Toisaalta argumenttisi on hyvä, jos näitä asioita haluaa lähteä rinnastamaan. Toinen aiheuttaa mahdollisesti hankaluuksia yksittäisille ihmisille, koska valmisteltu lakimuutos on sekava ja osin epäreilu. Toinen aiheuttaa mielipahaa ihmisille, jotka uskovat että 2000 vuotta vanha kirja voi edelleen määritellä lainsäädännön (heidän mielestään soveltuvin osin).

Edelleen argumentoin tuolla paljon muutakin, mutta lähinnä ihmettelen sitä että hallitus ei voi myöntää että esitys oli huono jos AY-liike sitä vastustaa. Arvovaltakysymys ymmärrän, mutta silti naurettavaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on ihan sama miten hyvin malli on valmistettu.Kun SAK:n poliittinen siipi on oppositioissa, niin kaikki päätökset ovat alttiita tällaisille vastatoimille.

Kuten jo muutamaan otteeseen olen täällä maininnut, niin mallia on vastustettu laajalti. Kyse ei ole vain vasemmistolaisten ja SAK:n vastatoimista, vaan myös Akava pitää sitä huonosti toteutettuna, ja sen jäsenjärjestöjä on myös ollut mukana mielenosoituksessa. Kaikkien etu olisi, jos mallin sisältöä täsmennettäisiin. Aktivointi itsessään on hyvä ajatus, mutta toteutus ontuu pahasti.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@dana77
Tarkoitin lähinnä sitä, että jos tähdätään siihen, että ihmiset löytäisivät työtä millä tulee toimeen, ja valtion työttömyysluvut vähenisivät, olisi mallilla tähdättävä siihen, että ihmiset löytäisivät työn millä tulee toimeen. Saadessaan työtä, kuormittaa hän vähemmän myös valtion kirstua. Totta hitossa voidaan tarjota määrä-aikaista työtä, mutta lähtökohtaisesti hylätään nollasopimukset minkä varjolla ei välttämättä aamulla tiedä työpäivänsä pituutta.

Minkä kokoiselta alueelta pitää työtä ottaa vastaan? Millä mennä osoitettuun työpaikkaan, jos ei ole autoa ?

Jos alueella ei ole osoittaa työtä ä, harjoittelua, tai koulutusta, ei työtöntä voi sanktioita. Itse lähtisin rakentamaan sitä tuolta pohjalta.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@depre
Tuota voisi rakentaa paljon pidemmällekin antamalla kunnille vapaita käsiä kehittää omalle alueelleen sopivinta mallia. Toki, aletaan puhua enemmän jo liittovaltiomallista, missä lääneillä olisi verotusoikeus, ja mahdollisuus houkutella yrityksiä alueelleen vaikka verotusta helpottamalla. Toki, toi olisi jo totaalinen mylläys.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toisaalta argumenttisi on hyvä, jos näitä asioita haluaa lähteä rinnastamaan. Toinen aiheuttaa mahdollisesti hankaluuksia yksittäisille ihmisille, koska valmisteltu lakimuutos on sekava ja osin epäreilu. Toinen aiheuttaa mielipahaa ihmisille, jotka uskovat että 2000 vuotta vanha kirja voi edelleen määritellä lainsäädännön.
Molemmissa tosiaan tietyt ihmisryhmät haluavat pitää kiinni vanhasta maailmasta ymmärtämättä että maailma muuttuu ja täälläkin on syytä tehdä samoja uudistuksia joita muualla on jo tehty jo aiemmin
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Molemmissa tosiaan tietyt ihmisryhmät haluavat pitää kiinni vanhasta maailmasta ymmärtämättä että maailma muuttuu ja täälläkin on syytä tehdä samoja uudistuksia joita muualla on jo tehty jo aiemmin

Moni on ymmärtänyt, että vanha maailma on mennyttä. Se joka tässä pykii on TE-toimisto. Työtä voi tehdä oman yrityksen kautta, palkkatyötä useamman eri työnantajan piikkiin ja se tulee olemaan uusi normaali (pardon my french). Miksi tämä on yhä edelleen mahdoton yhtälö TE-toimiston ja lainsäädännön puitteissa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi tämä on yhä edelleen mahdoton yhtälö TE-toimiston ja lainsäädännön puitteissa?
Amerikkalainen sanoisi että tämä lyö minua. Minä olen vuosikaudet puhunut perustulomallin puolesta ja tiedossa on että se on hallituksenkin listalla ollut. Tiedossa myös on että demarit mallia vastustavat, joten pitää toivoa että he jatkavat oppositiossa ja hallituksessa jatketaan systeemin kehittämistä tuohon suuntaan.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Molemmissa tosiaan tietyt ihmisryhmät haluavat pitää kiinni vanhasta maailmasta ymmärtämättä että maailma muuttuu ja täälläkin on syytä tehdä samoja uudistuksia joita muualla on jo tehty jo aiemmin

Niin no voidaan kysyä miksi niitä uudistuksia ei sitten tehdä, vaan tehdään tällaista puolivalmista valmiina kuollutta. Nimenomaan tällaiset huonot uudistukset saavat sen osan kansasta jotka näitä valmiiksi vastustavat takajaloilleen ja vastustamaan uudistuksia jatkossakin. Jos nämä uudistukset pyrittäisiin tekemään järkevästi, niin että kepin lisäksi on sitä porkkanaa tarjolla joka helpottaa työllistymistä, niin tällainen olisi helpompi hyväksyä ja hyvän uudistuksen jatkoksi on helpompi tehdä lisää uudistuksia. Huono aloitus pahimmassa tapauksessa karauttaa koko homman kiville, kun kukaan ei enää usko että mitään hyvää voisi seurata.

Toisekseen kun täällä puhutaan Tanskan mallista ja kaivataan kovempaa työllisyyspolitiikkaa, niin jos Tanskan luvuista voi jotain päätellä niin siinä on iso riski siihen että myös lakkoilu lisääntyy.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@depre lakkoilua Tanskassa on kyllä tarjolla huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Eiköhän näillä siihenkin ole joku hieno visio. Ja taas voidaan kaikki kaataa ay:n niskaan.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Hauska lukea vaalilupauksia ja hallituksen muodostamisen aikaisia puheita.

Sipilän hallitus loi hallitusohjelman kärkihankeen, jolla päästään eroon ylimääräisestä sääntelystä ja byrokratiasta. Ketterää uudistumista tuetaan luottamukseen, vuorovaikutukseen perustuvalla johtamiskulttuurilla. Kansalaisten arkea sujuvoitetaan hallinnollista taakkaa keventämällä. Lakien täytäntöönpanoa vahvistetaan avoimuudella ja tietoon perustuvalla toimintatavoilla.

Ei jukoliste mitä paskaa. Jakkaraleikeissä ministerit edustavat nykyään hallitusta eikä ministeriöä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minun puoletani voitaisiin ottaa, mutta mm. irtisanomisajat ovat Suomessa olleet työmarkkinoilla sovittavia asioita, joten miten luulet AY:n suhtautuvan jos hallitus puuttuisi oikeasti heidän pelikentälleen kuuluviin asioihin kun reaktio on tällainen silloinkun asia ei heille kuulu?

Sikäli en usko kynnyskysymyksiin, että nimenomaan palkansaajapuoli flexicuritya aikanaan Suomeen promosi ja oli tuomassa jo 10 vuotta sitten.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Näistä kommenteista tulee ilmi, että sisällisodasta on kulunut niin kauan, etteivät kaikki ihmiset enää arvosta yhteiskuntarauhaa. Ihmiset ovat lakossa eli ovat pois töistä. Jotkut viettävät aikaansa kotonaan, toiset ilmaisevat mieltään torilla. Kukaan ei ole kaappaamassa valtaa, mutta silti löytyy näitä, jotka puhuvat demokratian sallimia keinoja käyttävistä ihmisistä loisina ja termiitteinä. Voin vain kuvitella, mikä olisi nimimerkki @Malmi'n reaktio, jos Li Andersson käyttäisi samanlaista retoriikkaa.

Tämä. Jotenkin pelkkä ajatus saa jo nauramaan. Muutenkin ammattiyhdistysliikkeen alasajoa vaativat ihmiset ovat kumman huolissaan työehtosopimuksista ja ay-liikkeen neuvotteluvoimasta. Samalla kuitenkin sivuutetaan täysin EK ja kumppanit, mikä on ihan täysin käsittämätöntä. Suomessa ei ole kovin montaa tahoa, jotka suoraan hyötyvät suuryritysten eduista. Samalla ne pk-yritykset unohtuu koko ajan, ilman, että niitä halutaan edes kuunnella. Sinne pk-sektorille ne työpaikat kuitenkin nykyään syntyy.

No, en nyt tiedä oliko se kaikki osoitettu sulle, mutta olkoon nyt.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Voihan sen laskun toki lähettää SAK:lle, mutta tietenkään SAK:lla ei ole mitään juridista velvoitetta moista laskua maksaa. Painotettakoon edelleen sitä, että kyseessä oli täysin laillinen lakko. Sen voin ymmärtää, että laittomien työtaistelujen kohdalla esitetään turhautuneena moisia ehdotuksia, mutta laillisen lakon jälkeen moiset maksuvelvoite-ehdotukset ovat minusta erittäin tyhmiä.

Näin. Ja jos jollekin lasku pitäisi lähettää, niin Sipilän hallitukselle. He tietävät tasan tarkkaan, että kun tehdään tällaisia köyhiä kyykyttäviä päätöksiä, ei ay-liikkeellä oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin lakon kautta protestointi. Ei tämä heille yllätyksenä tullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös