Miksi et? Itse menin aikanaan yliopistossa peruskurssille, jonka "tiesin olevan paskaa". Se olikin paskaa, enkä kurssista edes päässyt läpi. Oli kuitenkin pakollinen peruskurssi, joten menin seuraavana lukukautena uudestaan. Tällä kertaa aihe kuitenkin upposi erittäin hyvin. Sain kurssista 5/5 arvosanan ja aiheesta tuli sekä kandidaatin, että maisterin pääaine.
Opiskeluaikana minulla oli yksi inhokki aine. Muistaakseni tein sen peruskurssin tentin 6-8 kertaa ennen kuin pääsin läpi. Tässä osasyyllisenä oli toki kurssinvetäjän tapa vetää kurssia ja tehdä tenttejä. Se oli kuitenkin suurinta paskaa opiskeluaikana. Osin sitten kuitenkin myös olosuhteiden pakosta kyseistä aihetta tuli tehtyä useampi kurssi, ja siitä tulikin yksi minun sivuaineistani. Ja kas kummaa mitä sen jälkeen tapahtuikaan. Hain valmistumisen jälkeen pitkälti toistasataa työpaikkaa, ja lopulta napsahti. Olin työhaastattelu prosessissa psykologisissa testeissä, jotka koskivat tätä "paskaa aihetta". Testeissä selvisi, että 1% suomalaisista testin tehneistä oli siitä saanut minua paremman tuloksen. Lisäksi suurin osa heistä oli aihetta pääaineena opiskelleita, ja pitkän työuran omaavia esimiestason henkilöitä. Luonnollisesti sain työpaikan, työpaikan joka suurimmaksi osaksi käsittelee opiskeluaikani inhokkiainetta, sivuten perusopiskeluiden inhokkiainetta. Näissä molemmissa luulin lisäksi olevan huono, mutta ensimmäisessä se vain vaati kärsivällisyyttä opiskella aihetta, toisessa väitän ettei luennoitsijan ja minun henkilökemiat vain kohdanneet.
Opiskelin siis molemmat tutkinnot aihetta jota menin tekemään sen vaikka tiesin sen etukäteen olevan paskaa, olin jopa ensimmäisellä kerralla aivan paska siinä. Se kuitenkin tarvitsi tehdä, joten sen tein. Lisäksi opiskelin pääaineen ohella paskaa, jonka tiesin olevan paskaa ja jossa olin paska, mutta se vain piti tehdä joten tein. Lopulta tein tutkinnot ja työllistyin, tiedostaen tekeväni paskaa vain tekemisen pakosta. Lopulta olen erittäin tyytyväinen tähän koko tiehen jonka olen läpikäynyt. Lisäksi tämän paskan pakkotekeminen on vahvistanut nimenomaisesti niitä omia heikkouksiani. Niitä asioita joita en halunnut tehdä koska ne oli paskaa, ja paskaa ne oli pääsääntöisesti sen takia etten niitä osannut. Nyt samalla ne minun vanhat vahvuuteni ovat edelleen voimassa, ja voin oikeasti sanoa olevani monipuolinen työntekijä. Paljon monipuolisempi kuin moni näidenkin alojen "huippuyksilö". Toki huippu asiantuntijaksi minusta tuskin on, mutta sitten voin palkata sellaisen avukseni.