Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 033
  • 15 508

ipaz

Jäsen
Kaunis tarina nimim. Jeffreyltä, mutta eihän siinä oikein edes liipata tätä aihetta vaikka paska sanana esiintyykin kirjoituksessa kovin usein.

Pointti jota sinä en tahdo hyväksyvän on se, että joskus (aika useinkin) päästäkseen eteepäin, on vaan otettava sitä härkää sarvista vaikka saattaisikin sattua. On parempi tehdä puolivalmista, kuin jättää kokonaan tekemättä, koska sen puolivalmiin voi sitten myöhemmin tehdä valmiiksi. En tiedä onko hallituksella ollut tarkoitus tehdä vajaa lakiehdotus, mutta kun se on läpi ajettu, niin nyt sitä on helpompi tarkastella ja tehdä siihen tarvittavat muutokset. Parempi näin kuin että ei olisi tehty mitään.

Ja edelleen aktiivimallista. Jos se työllistää edes 10 000 henkilöä ja samaan aikaan heikentää toisen 10 000 työttömyyskorvausta (vajaa 5%), niin laki silloin on onnistunut. Ei tietenkään noiden mielestä jotka sen vajaa viisi pinnaa menettävät, mutta kokonaisuuden kannalta.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Onhan noita fiksuja demareita enemmänkin (mm. Junger ja Vartiainen). Ahtisaari on oikeassa siinä, että SDP antoi itsensä valua ay-liikkeen hallintaan. Rinne siellä tietysti etunenässä. Joskus 90-luvulla puhuttiin oikeistodemareista (mm. Lipponen) ja he sentään ymmärsivät talouden kokonaisuutta sen sijaan, että olisivat vääntäneet Vasemmistoliiton tavoin lillukanvarsista.

Kyllä muistan Lipposen hallitukset, jossa hän Sauli Niinistön kanssa toteutti laman jälkimainingeissa tiukkaa talouskuria. Kyllä tuo Demarit oli täysin eri puolue kuin Rinteen AY-demerit.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Meidän ihmiskunnan teknologian keskuspisteessä Piilaaksossa on sanonta, että jos olet tyytyväinen tuotteeseesi sen lanseeraus vaiheessa, olet lanseeraanut sen aivan liian myöhään.

Muutos tehdään aina vaiheittain, uutta tehdään vaiheittain. Lakiakin säädetään vaiheittain. Olemassa olevaa lakia on helpompi kehittää, kuin luoda kokonaan uusi.
Varmaan toimii pii- ja muumilaaksossa, mutta kun pelataan ihmisten elämällä, niin paskaksi tiedettyä ei vaan saa lanseerata. Ja olen kyllä tässä kertonut, että miksi laki kaikesta huolimatta tehtiin, mutta kun ei ole halua sitä ymmärtää, niin ei ole.
 

Jeffrey

Jäsen
Professori arvostelee aktiivimallin käyttöönottoa - ”Virkamiesjohto tulkinnut harhaanjohtavasti”

Tokkopa taloustieteen professori on jatkoaika-anonyymien tasoinen asiantuntija aktiivimallia kommentoimaan, mutta rohkenen silti linkin tänne tempaista.

Ja vastaavasti voidaan linkittää puolustavia puheenvuoroja.

Taloustieteen professorit on muuten hauska koulukunta. Heitä haukutaan kun he eivät ole kanssasi samaa mieltä "eihän taloustiede edes ole oikea tiede". Sitten kun sattuvatkin olemaan samaa mieltä, niin heti kelpaa puolestapuhujaksi.

Nykyhallituksella on aivan mielettömän hieno ideologia, joka heijastuu ajatukseen siihen, että mikään ei ole koskaan valmista, mutta silti pitää aloittaa jostain.

Suomi on syvällä perseessä isosti siitä syystä, että edelliset hallitukset eivät tehneet mitään kun ei uskallettu. Nyt tehdään, ja meillä on jo evidenssiä siitä että nyt tehtyjä muutoksia tarvittaessa muutetaan myös tulevaisuudessa.

Näin sen pitää toimiakkin.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Jeffrey

Jäsen
Varmaan toimii pii- ja muumilaaksossa, mutta kun pelataan ihmisten elämällä, niin paskaksi tiedettyä ei vaan saa lanseerata. Ja olen kyllä tässä kertonut, että miksi laki kaikesta huolimatta tehtiin, mutta kun ei ole halua sitä ymmärtää, niin ei ole.

Vaihtoehto on sitten tämä SDP:n pääministeri kausilla tekemä malli "ei tehdä mitään. Istutaan kädet taskussa tietäen, että kohta tulee housuun."

Ja tämä "paskaksi tiedetty" on täysin ylimitoitettu fraasi. Aktiivimalli tietää käsittääkseni maksimissaan noin 30€/kk menetystä ei-aktiivisille.

Ja samalla ihan hurjasti lisää niille aktiivisille.

Kerro nyt toki menetelmä, miten pystyttäisiin luomaan absoluuttisesti fantastisen hyvää ja mahtavaa uutta, josta kukaan ei nyrpistelisi nokkaansa?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Pointti jota sinä en tahdo hyväksyvän on se, että joskus (aika useinkin) päästäkseen eteepäin, on vaan otettava sitä härkää sarvista vaikka saattaisikin sattua. On parempi tehdä puolivalmista, kuin jättää kokonaan tekemättä, koska sen puolivalmiin voi sitten myöhemmin tehdä valmiiksi. En tiedä onko hallituksella ollut tarkoitus tehdä vajaa lakiehdotus, mutta kun se on läpi ajettu, niin nyt sitä on helpompi tarkastella ja tehdä siihen tarvittavat muutokset. Parempi näin kuin että ei olisi tehty mitään.
Kyllä minä kykenisin hyväksymään jonkin sortin aktiivimallin, mutta tässä mallissa nimi ei kyllä kohtaa todellisuuden kanssa. Puolivalmiskin on ihan väärä sana, kun tuotetaan mallia, joka eriarvoistaa ja on ihan suoraan sanottuna kansalaisillle epäreilu. Epis.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä minä kykenisin hyväksymään jonkin sortin aktiivimallin, mutta tässä mallissa nimi ei kyllä kohtaa todellisuuden kanssa. Puolivalmiskin on ihan väärä sana, kun tuotetaan mallia, joka eriarvoistaa ja on ihan suoraan sanottuna kansalaisillle epäreilu. Epis.

Nyt tarkastelet ideologiasi johtamana ison kokonaisuuden yhtä osasta.

Esimerkiksi omavastuuajan pienentäminen, sekä työttömän liikkuvuusavustuksessa tehdyt massiiviset parannukset aivan varmasti aktivoi työttömiä työnhakijoita.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Vaihtoehto on sitten tämä SDP:n pääministeri kausilla tekemä malli "ei tehdä mitään. Istutaan kädet taskussa tietäen, että kohta tulee housuun."

Ja tämä "paskaksi tiedetty" on täysin ylimitoitettu fraasi. Aktiivimalli tietää käsittääkseni maksimissaan noin 30€/kk menetystä ei-aktiivisille.

Ja samalla ihan hurjasti lisää niille aktiivisille.

Kerro nyt toki menetelmä, miten pystyttäisiin luomaan absoluuttisesti fantastisen hyvää ja mahtavaa uutta, josta kukaan ei nyrpistelisi nokkaansa?
No minulle on ihan sama kuka tekee, kunhan tehdään ihmisille tasapuoliset ja reilut lait. Koita nyt jo ymmärtää, että ongelma on se, että aktiivisuus ei pelasta leikkaukselta. Sinulle se 30€ ei tunnu, mutta se tuntuu jollekin muulle. Muista vielä, että aktiivisuus ei poista leikkausta. Muistinko kertoa, että aktiivisuus ei riitä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Esimerkiksi omavastuuajan pienentäminen, sekä työttömän liikkuvuusavustuksessa tehdyt massiiviset parannukset aivan varmasti aktivoi työttömiä työnhakijoita.
Heh, varsinaisesti omavastuuajan pienentäminen ei ole parannus, kun se on ensin nostettu. Massiiviset parannukset kyllä odottavat itseään...
 

Jeffrey

Jäsen
Heh, varsinaisesti omavastuuajan pienentäminen ei ole parannus, kun se on ensin nostettu. Massiiviset parannukset kyllä odottavat itseään...

Kerro minulle miksi olet sitä mieltä, että tuo liikkuvuusavustus ei ole massiivinen parannus?

No minulle on ihan sama kuka tekee, kunhan tehdään ihmisille tasapuoliset ja reilut lait. Koita nyt jo ymmärtää, että ongelma on se, että aktiivisuus ei pelasta leikkaukselta. Sinulle se 30€ ei tunnu, mutta se tuntuu jollekin muulle. Muista vielä, että aktiivisuus ei poista leikkausta. Muistinko kertoa, että aktiivisuus ei riitä.

Okei, sanotaan nyt niin, että rationaalinen aktiivisuus riittää. Jos edelleen haluat olla vain ja ainoastaan järvitaimenen kulmahampaan poistaja Inarissa, niin ei tuo tosiaan auta vaikka joka tunti laittaisit hakemuksen vetämään.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Helppoahan tuo lienee kritisoida tuota metakkaa, jos malli ei koske itseään millään tavalla. On vain jotenkin absurdia tuupata ilmoille tuollainen himmeli, minkä tulkinnasta ei ole kenellekään vielä mitään ohjetta olemassa. Mun parempi puolisko ei tiedä, miten hänen aktiivisuutta tullaan kohtelemaan. Kassat eivät ole saaneet mitään ohjeistuksia.

Minua ei haittaa lainkaan se, että joku on toista eri mieltä asioista, ja erilaisten näkulmien tutkiminen on ihan piristävääkin. Mutta.
Mua jopa hivenen oksettaa miten täällä kuvaillaan toisia ihmisiä, ei kukaan kutsu ihmisiä tuolla tavalla vuonna 2018. Ainakaan toivottavasti. Mikä vittu meihin on mennyt, kun erilaisia mielipiteitä ei enää siedetä juuri lainkaan, vaan aletaan käyttää alatyyksiiä nimityksiä ? samaan aikaan taivastellaan, kuinka ei voida päästä mitenkään rakentavaan keskusteluun, tai päätöksentekoon ? Mua ei huvita osallistua tämän tasoiseen keskusteluun millään tavalla. Katsokaa välillä peiliin, ihan jokainen. Vaikka tämä on vain foorumi, niin silti tämä antaa teistä kuvan ihmisinä, ja paikoitellen se vaikuttaa todella synkältä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On sivuseikka, onko tämän punakapinan osallistujamäärä 5000 vai 10000. Vasemmistopuolueet ja niiden kanssa kynkkäliitossa elävä SAK saavat tarpeen tullen aina raavittua tuon verran kitisijöitä ja muita mulkkuja koolle, ei niistä pulaa ole.

Olen muutamaankin otteeseen maininnut huonolla menestyksellä täällä, että kyse ei ole vain SAK:n mielenosoituksesta, vaan siellä on mukana myös mm. Akavaan kuuluva insinööriliitto. Akavan jäsenjärjestöt ovat päättäneet itse osallistumisestaan. Keskusjärjestö ei osallistu mielenilmaukseen, mutta vaatii silti korjauksia aktiivimalliin.

Kyllä tätä vastustetaan myös vasemmiston ulkopuolella. Tosin siellä ei ehkä niinkään vastusteta itse aktivointipyrkimyksiä, vaan mallin huonoa toteutusta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kerro minulle miksi olet sitä mieltä, että tuo liikkuvuusavustus ei ole massiivinen parannus?



Okei, sanotaan nyt niin, että rationaalinen aktiivisuus riittää. Jos edelleen haluat olla vain ja ainoastaan järvitaimenen kulmahampaan poistaja Inarissa, niin ei tuo tosiaan auta vaikka joka tunti laittaisit hakemuksen vetämään.
No sovitaan nyt sitten vaikka, että se on astronominen parannus. Ei, rationaalinen aktiivisuuskaan ei riitä. Esimerkkisi olisi hauska, jos asia ei olisi niin vakava, mutta nyt se on jossain naurettavan ja säälittävän välimaastossa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Omalla kohdallani Kelan sivuilla oleva info riitti siihen, että havaitsin oman aktiivisuuteni riittävän. Tämä ilmaus on täysin perseestä ja tiedän tasan tarkkaan mihin sillä pyritään. Olenhan itsekin ollut samanlainen laiska paska joskus. En ollut oikeasti aktiivinen, en tehnyt työhakemuksia niin hyviksi kuin olisin pystynyt jne. Olin masentunut tuolloin, mutta en minä sillä voi sitä selittää. Olin kusipää tuolloin enkä todellakaan tiennyt mitä teen.

Parannettavaa tuossa on ja sitä varmasti tullaan muovaamaan vielä, mutta jostain pitää aloittaa. Olen hyvin positiivinen tuon suhteen.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Olen muutamaankin otteeseen maininnut huonolla menestyksellä täällä, että kyse ei ole vain SAK:n mielenosoituksesta, vaan siellä on mukana myös mm. Akavaan kuuluva insinööriliitto. Akavan jäsenjärjestöt ovat päättäneet itse osallistumisestaan. Keskusjärjestö ei osallistu mielenilmaukseen, mutta vaatii silti korjauksia aktiivimalliin.

Kyllä tätä vastustetaan myös vasemmiston ulkopuolella. Tosin siellä ei ehkä niinkään vastusteta itse aktivointipyrkimyksiä, vaan mallin huonoa toteutusta.

Kaverille ei ainakaan ollut tullut tavalliseen tapaan minkäänlaista ohjeistusta Insinööriliitolta liittyen miekkariin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monesti on parempi toimia ja tehdä puolivalmista, kun jättää kokonaan tekemättä. Kaiken pystyy korjaamaan ja säätämään myöhemmin paremmaksi ja toimivammaksi, mutta sen kynnyksen yli pitää astua. Se tässä nykyhallituksessa on ollut hyvää, että se on tehnyt. On tosin tehnyt paskaa ja niitä sitten perunut ja korjannut myöhemmin, mutta eivät ole pelkästään puhuneet.
Ja vastaavasti voidaan linkittää puolustavia puheenvuoroja.

Taloustieteen professorit on muuten hauska koulukunta. Heitä haukutaan kun he eivät ole kanssasi samaa mieltä "eihän taloustiede edes ole oikea tiede". Sitten kun sattuvatkin olemaan samaa mieltä, niin heti kelpaa puolestapuhujaksi.

Nykyhallituksella on aivan mielettömän hieno ideologia, joka heijastuu ajatukseen siihen, että mikään ei ole koskaan valmista, mutta silti pitää aloittaa jostain.

Suomi on syvällä perseessä isosti siitä syystä, että edelliset hallitukset eivät tehneet mitään kun ei uskallettu. Nyt tehdään, ja meillä on jo evidenssiä siitä että nyt tehtyjä muutoksia tarvittaessa muutetaan myös tulevaisuudessa.

Näin sen pitää toimiakkin.


Edellä pari järkipuheenvuoroa, onhan tämä nyt jumalauta kumma, että tästä tarvitsee edes kiistellä. Tärkeintä on aloittaa jostain, ja korjataan sitten jos tarvetta ilmenee. Sillä tavalla nykyinen hyvinvointiyhteiskunta voi säilyä tulevillekin sukupolville. Li Andersson pääministeriksi... kannustimia kannustimia vain lisää. Itse olen useammallakin tehtaalla ollut töissä, ja tuo kaikesta valittaminen alkoi silloin vituttamaan jo siinä määrin, että olen nykyään periaatteesta kaikkea AY-liikeasiaa vastaan.
 

Joope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Aktiivimalli on ajatuksena kannatettava, mutta vasta sitten kun järjestelmä ja sosiaaliturva muilta osin taipuu siihen. Suurin ongelma on koko sosiaaliturvajärjestelmän pirstaleisuus, se ei vastaa enää nykyajan vaatimuksia mm. osa-aikatyöskentelyn ja yrittäjyyden osalta. Vierastan ajatusta, että töitä vältellään siinä pelossa, että sosiaaliturvaetuuksia leikataan, mutta toisaalta ymmärään miksi moni niin haluaa tehdä.

Tällaisenaan aktiivimalli aktivoi ainoastaan hakemaan toimeentulotukea ja työkyvyttömyyseläkettä. Joidenkin jopa kannattaa olla aktivoitumatta, jotta työttömyysturvaa leikataan ja syntyisi sen seurauksena oikeus toimeentulotukeen, ja saisi sen jälkeen mm. lääkkeet maksusitoumuksella "ilmaiseksi".
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tärkeintä on aloittaa jostain, ja korjataan sitten jos tarvetta ilmenee. Sillä tavalla nykyinen hyvinvointiyhteiskunta voi säilyä tulevillekin sukupolville.

Korjaaminen kuuluu sellaiseen järjestelmään, jonka toimintaperiaate on ollut selville sen käynnistämisvaiheessa. Aktiivimalli on järjestelmä, joka on otettu ensin käyttöön, minkä jälkeen vasta katsotaan, mitä se edes tekee.

Ovatko nämä työttömiä haukkuvat ihmiset muuten niitä samoja, jotka leimaavat erään toisen ryhmän elävän kuplassa?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Olin tänään normaalisti töissä, muut paikalla olleet olivat toimihenkilöt, toiminimella laskuttavat ja KAIKKI venäjänkieliset. Soittelin päivän mittaan normaalin määrän puheluita ja joka ainoassa paikassa halleissa oli ollu KAIKKI venäjän kieliset työntekijät.
Herää kysymys, kenen muroihin poliittiset mielenilmaisijat nyt losottivatkaan ellei omiinsa? Kun toistaiseksi yhtiön saavat kuitenkin päättää minkä kielisille palkkaa maksaa niin minun päättelykyky kertoo tämän päivän urpoilun satavan kaikkien duunarien kauhujen laariin, virolaisille, venäläisille, ukrainalaisille jne. Sitäpaitsi eikö kielen ja kansalaisuuden mukaan työntekijän valikoiminen olisi rasismia, eli kaikenkieliset ovat jatkossakin osaavina suomalaisilla työmarkkinoilla pysyäkseen.

Tämmöinen sivuhuomio. Niin se vain on että vahvempi voittaa aina.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hys hys, tällä palstalla professorit on leimattu järjestään vasemmiston äärilaitaan.

Tuomalan viiteryhmistä löytyy mm. Kalevi Sorsa-säätiö ja Työväen Sivistysliitto. Hesari leimasi hänet "vasemmistolaiseksi taloustieteilijäksi" jo vuonna 2009. Jos ei halua uskoa Hesaria (mikä on ihan tervettä kriittisyyttä), kannattaa googlettaa Tuomalan julkisia avautumisia - ei jää epäselvää herran poliittisesta viitekehyksestä. Kaikki professorit eivät kuitenkaan ole vassareita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös