godofthunder
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät, Detroit Red Wings
Tuossa SAK:n muistio ajalta, jolloin tuota mallia suunniteltiin kolmikannassa. Kritiikkiä on annettu jo silloin, mutta mitäpä niistä välittämään.
"
Työllisyyden lisääminen ja
työttömyyden keston
lyhentäminen
Työryhmän muistio
Täydentävä lausuma työllisyystyöryhmän ehdotuksiin
SAK ei kannata työryhmän valmistelemaa ehdotusta työttömyysturvan uudistamismalliksi. Ehdotus uudesta c
aktiivimallista omavastuupäiviin todennäköisesti heikentäisi merkittävällä osalla työttömiä heidän työttö-
myysturvaansa. Hallituksen aiempi työttömyysturvan leikkausesitys on vasta eduskunnan käsittelyssä. Tämä
aiempi päätös mm. lyhentää ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa sadalla päivällä.
Osana kilpailukykysopimusta hallitus luopui hallitusohjelmassa sovitun lisäleikkauslistan toteuttamisesta.
Tällä listalla oli myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan 120 miljoona euron lisäleikkaus. SAK:n jäsenliitot
olivat siinä käsityksessä hyväksyessään kilpailukykysopimuksen, että työttömyysturvaan ei enää tehdä lisä-
leikkauksia.
Omavastuupäivämalli ei kohtelisi työttömiä yhdenvertaisesti. Eri puolilla Suomea ja eri ammattiryhmissä
olisi erilaiset mahdollisuudet täyttää aktiivisuusehdot. Erityisesti työttömyyden pitkittyessä omavastuupäiviä
voisi kertyä huomattavasti nykyistä enemmän. Työttömyysturvan leikkaamisen vastapainoksi ei myöskään
ole tulossa merkittävästi lisää työllistymistä edistäviä palveluita, lukuun ottamatta palkkatuen lisääminen. On
kyseenalaista leikata työttömän toimeentuloa ehdotetulla tavalla, jos työttömällä ei ole tosiasiallista mahdol-
lisuutta saada työtä tai palveluja.
Erityisen ongelmallista on, että työryhmässä ei ole samaan aikaan tarkasteltu nykyistä karenssijärjestelmää,
vaan tosiasiassa rakennetaan toista karenssijärjestelmää nykyisen rinnalle. Tämä monimutkaistaisi entises-
tään työttömyysturvajärjestelmää kun sitä pitäisi päinvastoin yksinkertaistaa. Työttömyysturvan karenssijär-
jestelmä olisi uudistettava ennakoitavammaksi, yksinkertaisemmaksi ja paremmin aktiivisuuteen ohjaavaksi.
Nykyiset karenssit ovat usein kohtuuttoman pitkiä suhteessa työttömän rikkeeseen. Lisäksi työttömien opis-
kelua pitäisi helpottaa.
Hallitus on jo päättänyt, että jatkossa jokainen työtön haastatellaan kolmen kuukauden välein. Työryhmän
ehdotuksessa työttömän aktiivisuuden toteaminen jäisi kuitenkin työttömyyskassojen ja Kelan tehtäväksi ja
kokonaan irralleen työttömien haastatteluista. Hallitus arvioi parhaillaan myös TE-toimistojen tehtäviä ja
työttömyysturvaan liittyvien viranomaistehtävien hoitoa osana maakuntauudistusta. Yhtenä vaihtoehtona on
siirtää viranomaistehtäviä maksajille eli Kelalle ja työttömyyskassoille. Osana näitä uudistuksia olisi erin-
omainen tilaisuus yksinkertaistaa nykyistä työttömyysturva- ja karenssijärjestelmää.
Helsingissä 2.10.2016
"
"
Työllisyyden lisääminen ja
työttömyyden keston
lyhentäminen
Työryhmän muistio
Täydentävä lausuma työllisyystyöryhmän ehdotuksiin
SAK ei kannata työryhmän valmistelemaa ehdotusta työttömyysturvan uudistamismalliksi. Ehdotus uudesta c
aktiivimallista omavastuupäiviin todennäköisesti heikentäisi merkittävällä osalla työttömiä heidän työttö-
myysturvaansa. Hallituksen aiempi työttömyysturvan leikkausesitys on vasta eduskunnan käsittelyssä. Tämä
aiempi päätös mm. lyhentää ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa sadalla päivällä.
Osana kilpailukykysopimusta hallitus luopui hallitusohjelmassa sovitun lisäleikkauslistan toteuttamisesta.
Tällä listalla oli myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan 120 miljoona euron lisäleikkaus. SAK:n jäsenliitot
olivat siinä käsityksessä hyväksyessään kilpailukykysopimuksen, että työttömyysturvaan ei enää tehdä lisä-
leikkauksia.
Omavastuupäivämalli ei kohtelisi työttömiä yhdenvertaisesti. Eri puolilla Suomea ja eri ammattiryhmissä
olisi erilaiset mahdollisuudet täyttää aktiivisuusehdot. Erityisesti työttömyyden pitkittyessä omavastuupäiviä
voisi kertyä huomattavasti nykyistä enemmän. Työttömyysturvan leikkaamisen vastapainoksi ei myöskään
ole tulossa merkittävästi lisää työllistymistä edistäviä palveluita, lukuun ottamatta palkkatuen lisääminen. On
kyseenalaista leikata työttömän toimeentuloa ehdotetulla tavalla, jos työttömällä ei ole tosiasiallista mahdol-
lisuutta saada työtä tai palveluja.
Erityisen ongelmallista on, että työryhmässä ei ole samaan aikaan tarkasteltu nykyistä karenssijärjestelmää,
vaan tosiasiassa rakennetaan toista karenssijärjestelmää nykyisen rinnalle. Tämä monimutkaistaisi entises-
tään työttömyysturvajärjestelmää kun sitä pitäisi päinvastoin yksinkertaistaa. Työttömyysturvan karenssijär-
jestelmä olisi uudistettava ennakoitavammaksi, yksinkertaisemmaksi ja paremmin aktiivisuuteen ohjaavaksi.
Nykyiset karenssit ovat usein kohtuuttoman pitkiä suhteessa työttömän rikkeeseen. Lisäksi työttömien opis-
kelua pitäisi helpottaa.
Hallitus on jo päättänyt, että jatkossa jokainen työtön haastatellaan kolmen kuukauden välein. Työryhmän
ehdotuksessa työttömän aktiivisuuden toteaminen jäisi kuitenkin työttömyyskassojen ja Kelan tehtäväksi ja
kokonaan irralleen työttömien haastatteluista. Hallitus arvioi parhaillaan myös TE-toimistojen tehtäviä ja
työttömyysturvaan liittyvien viranomaistehtävien hoitoa osana maakuntauudistusta. Yhtenä vaihtoehtona on
siirtää viranomaistehtäviä maksajille eli Kelalle ja työttömyyskassoille. Osana näitä uudistuksia olisi erin-
omainen tilaisuus yksinkertaistaa nykyistä työttömyysturva- ja karenssijärjestelmää.
Helsingissä 2.10.2016
"