Nuo kaksi karenssipäivää taidettiin lisätä viime vuonna, joten niiden peruminen on paluu edeltäneeseen. Olisi poistettu karenssipäivät kokonaan niin voitaisiin puhua selkeästä parannuksesta.
Eikös ne kuulu silti tuohon 10-kohdan malliin? Jos tuollainen toteutetaan ja osa kohdista tapahtuu aikaisemmin, niin se ei silti tarkoita sitä etteivät ne kuuluisi malliin. Jos ne eivät olleet tuossa 10-kohdan mallissa mukana, niin sitten pahjoittelen ja myönnän virheeni.
@muti
Näen sen hyvänä aihiona, mutta täysin raakileena. Mun mielestä tuupattu nuijittavaksi liian nopeassa aikataulussa. Aktiivimalli koskettaa ammattiryhmiä, joiden kohtelusta kukaan ei tiedä mitään ( vrt mun kirjoitus tuossa pari sivua sitten). Kassat eivät ole saaneet vieläkään mitään toimintaohjeita, saati tiedä koska moisia edes tulee. Haluaisin myös tietää, kuka on keksinyt että koko malli pitää toteuttaa kustannusneutraalisti.
Liian nopea aikataulu johtuu puhtaasti vaalikaudesta, koska ei ole mitään tietoa siitä että mitä seuraava hallitus tekisi. Pahimmassa tapauksessa (pitkäjänteisesti Suomen kannalta ajateltuna) se on SDP/Vasemmistoliitto-vetoinen. Ymmärrän kyllä että parempi tulos tulisi kun tehtäisiin rauhallisemmin ja hutkimatta, mutta mielestäni tuo on kuitenkin iso (ja hyvä) muutos kokonaisuudessaan. Fakta on kyllä vieläkin se että parempi tässä vaiheessa tehdä uudistuksia kun paska ei varsinaisesti ole housuissa, eikä sitten kun on aivan pakko. Mitä aikaisemmin tarvittavat muutokset tehdään, sitä enemmän se jättää varaa tulevaisuuteen. Uskon tai haluan uskoa että kaikki poliitikot haluavat pohjimmiltaan Suomen parasta, vaikka osa elääkin pilvilinnoissa (Vihreiden kommari-siipi, tätä vanhaa halventavaa nimitystä käyttäen sekä Vasemmistoliitto) ja osa on jämähtänyt 80-luvulle (SDP) ja eivät nuo muutkaan ihan salonkikelpoisia ole. Maakuntahimmeleitä, EK:n perseennuolentaa, maahanmuuton kieltämistä, pakkoruotsin säilyttämistä, abortin kieltäminen ymsymsyms.
Tässä pari mihin itse pureutuisin :
-aktiivimallin mukana tulorekisteri -> helpotusta byrokratiaan
-verohelpotuksia työllistämisestä
-laskutuspalvelun käyttö ilman pelkoa yrittäjäksi kategorioista
-panostus koulutukseen, ostopalveluna muilta, jos te-keskusten tarjonta ei riitä. mm. Liitolla hyvät resurssit näihin.
-vapaaehtoistyö kartuttaa tunteja
Nuo nyt pikaisesti.
Mitä tarkoitat tulorekisterillä? Palkkatiedot menevät suoraan Kelaan, jolloin ei tarvitse aina aloittaa paperisotaa, jos tulot ovat alle sen tukiin vaikuttavan rajan? Tuota kyllä kannattaisin minäkin. Muuten ymmärrän nuo ja pääpiirteittäin olen samaa mieltä. Verohelpotukset ovat vähän sellainen kaksipiippuinen juttu, veikkaan että sillä ei niin suurta merkitystä saada.
Edelleen liian vähälle huomiolle jää koko aktiivimallin funktio. Paraskaan malli ei tehoa, jos yritykset itse ovat haluttomia työllistämään. Missä ovat ne yritykset, jotka yrittäjän riskillä uskaltavat työllistää kortistosta henkilön? Jos vaaditaan koulutusta, työnsaannin edellytyksenä on käytännössä tuttu henkilö ja mielellään alle 35 vuotta sekä työkokemusta 5- 10 vuotta. Aktiivimalli ei edelleenkään pienennä rekrytoinnin paradoksia; yrittäjät valittavat työvoimapulaa mutta eivät ole valmiita ottamaan rekrytointiriskiä. Heille jotka tarvitsisivat yhteiskunnan tukea työllistymiseen, ei malli edesauta sitä millään tasolla.
Uskaltaisitko itse ottaa "yrittäjän riskin" jos koko omaisuus on vakuutena yritystä varten? Jos lähdetään vielä että yrittäjänä on perheellinen henkilö (jolla on lapsia) ja toinen puoliso saa vaikka mediaanituloa tai alle. Ja mieti oikeasti tarkemmin, äläkä vastaa sitä mikä tulee ekana mieleen.
Ja eivätkä kaikki yrittäjät valita työvoimapulaa, ilman rekrytointikokemuksia. Niitäkin on ketkä ovat koittaneet rekrytä ja vituiksi on mennyt. Eräälle firmalle vinkkasin kaveristani kun kuulin että on työntekijätarvetta ja heillä on käynyt useampia kokeilemassa kortistosta. Osa on pysynyt vuoden ja sitten vaihtanut, osan kanssa työsuhde on lopetettu koeajalla ja osa on lopettanut kesken. Ja heillä on pari vakituista työntekijää, mutta isoin ongelma on kuulemma siinä että jos otetaan kortistosta kaveri töihin ja opetetaan hänet tekemään töitä, niin pahimmassa tapauksessa heti kun hän alkaa olla tuottava, niin hän vaihtaa työpaikkaa. Ja helppo sanoa että maksaisivat enemmän, mutta kun pienelle firmalle lasketaan eka kouluttamisen kulut (eli aika joka henkilölle maksetaan palkkaa kun häntä opetetaan ja sitten resurssit joita kouluttamiseen käytetään) ja sitten katsotaan että kuinka paljon hän on tullut maksamaan, niin aika kova menoerä on tullut tuohon mennessä ja jos palkkaa nostetaan merkittävästi, niin mistä tietää että tuleeko tuo maksamaan itseään koskaan takaisin.