Kertokaa minulle miten hallitus leikkaa työttömyysturvaa?
SAK on käyttänyt termiä "työttömyysturvan heikennys". Näkisin, että epätasa-arvoisen aktiivimalli on työttömyysturvan heikennys.
Kertokaa minulle miten hallitus leikkaa työttömyysturvaa?
Annetaan samantien SAK :n muodostaa hallituksen ja lakkautetaan demokratia.
Tässä vaiheessa en kuitenkaan muuttaisi mitään, se on juuri se mitä nämä liitot haluavat. Ja hallitus näyttäisi heikolta.
Kun asiaan ilmeisesti enemmän olet perehtynyt, niin miten näet tuon 10-kohdan mallin kokonaisuutena? Karenssipäiviä taitaa kaksi lähteä pois ja muitakin helpotuksia pitäisi tulla (työllistymisen kannalta). Toki kaikki ei ole vielä "varmistunut" paperille, mutta kokonaisuudessaan näen tuon koko hommelin positiivisena, vaikka aktiivimalli kaipaa vielä hiomista.Laitoin tuon SAK:n muistion tänne, koska halusin tuoda esiin ko. kannan myös tänne. Tuon jälkeen alkoi tulla selväksi, että tt-osapuoli oli otettu mukaan pelkästään kumileimasimen asemaan kolmikannassa. Eipä noille jäänyt muuta vaihtoehtoa, kun jäädä ulkopuolelle, koska eivät tulosta hyväksyneet. Koitan saada jostain kaivettua myös STTK:n sekä Akavan vastaavat muistiot. Tuo oli tarkoitettu vastineeksi, kun täällä ihmeteltiin miksei SAK ollut mukana vaikuttamassa aktiivimalliin.
Nuo kaksi karenssipäivää taidettiin lisätä viime vuonna, joten niiden peruminen on paluu edeltäneeseen. Olisi poistettu karenssipäivät kokonaan niin voitaisiin puhua selkeästä parannuksesta.Kun asiaan ilmeisesti enemmän olet perehtynyt, niin miten näet tuon 10-kohdan mallin kokonaisuutena? Karenssipäiviä taitaa kaksi lähteä pois ja muitakin helpotuksia pitäisi tulla (työllistymisen kannalta). Toki kaikki ei ole vielä "varmistunut" paperille, mutta kokonaisuudessaan näen tuon koko hommelin positiivisena, vaikka aktiivimalli kaipaa vielä hiomista.
Poliittiset lakot kuuluvat myös. Olen kyllä samoilla linjoilla, että nyt sellaiseen ei olisi ollut syytä. Siitä huolimatta, ettei tässä nyt pelkästä aktiivimallista ole kysymys, vaikka se on tuossa keihäänkärkenä.Totta, harmi että järjestivät lakon, mikä aiheuttaa suurta haittaa viattomille.
Eivät Espoolaiset käytä metroa muutenkaan.Totta, harmi että järjestivät lakon, mikä aiheuttaa suurta haittaa viattomille.
Toteuttaa uudistuksen, joka leikkaa työttömyysturvaa, jos työtön ei osoita riittävää "aktiivisuutta". Kaikkien työttömien on käytännössä mahdotonta osoittaa tätä "aktiivisuutta", vaikka he haluaisivatkin.
Poliittiset lakot kuuluvat myös. Olen kyllä samoilla linjoilla, että nyt sellaiseen ei olisi ollut syytä. Siitä huolimatta, ettei tässä nyt pelkästä aktiivimallista ole kysymys, vaikka se on tuossa keihäänkärkenä.
Eivät ne ole syyttömiäkään, että sikäli heille oikein. Itse tulen idästä pääsen hyvin duuniin.Eivät Espoolaiset käytä metroa muutenkaan.
Jonkin sortin déjà-vu tästä nyt tulee muutaman vuoden takaa. Sitten perjantai-iltana Hjallis kertoo, että siellä torilla ei ollut porukkaa kuin muutamia satoja, ay-liikkeen rivien olevan hajalla ja kaikki pääsivät hyvin liikkumaan, eikä kaaoksesta ollut tietoakaan. Tästä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, EK ilmoittaa kansantalouden tappioiden olevan vähintään kymmenen miljardia euroa.
Jäämme odottamaan lakkoa, joka olisi oikein ajoitettu / mitoitettu ja kaikilla olisi lakon aikana kivaa.
Eikös ne kuulu silti tuohon 10-kohdan malliin? Jos tuollainen toteutetaan ja osa kohdista tapahtuu aikaisemmin, niin se ei silti tarkoita sitä etteivät ne kuuluisi malliin. Jos ne eivät olleet tuossa 10-kohdan mallissa mukana, niin sitten pahjoittelen ja myönnän virheeni.Nuo kaksi karenssipäivää taidettiin lisätä viime vuonna, joten niiden peruminen on paluu edeltäneeseen. Olisi poistettu karenssipäivät kokonaan niin voitaisiin puhua selkeästä parannuksesta.
Liian nopea aikataulu johtuu puhtaasti vaalikaudesta, koska ei ole mitään tietoa siitä että mitä seuraava hallitus tekisi. Pahimmassa tapauksessa (pitkäjänteisesti Suomen kannalta ajateltuna) se on SDP/Vasemmistoliitto-vetoinen. Ymmärrän kyllä että parempi tulos tulisi kun tehtäisiin rauhallisemmin ja hutkimatta, mutta mielestäni tuo on kuitenkin iso (ja hyvä) muutos kokonaisuudessaan. Fakta on kyllä vieläkin se että parempi tässä vaiheessa tehdä uudistuksia kun paska ei varsinaisesti ole housuissa, eikä sitten kun on aivan pakko. Mitä aikaisemmin tarvittavat muutokset tehdään, sitä enemmän se jättää varaa tulevaisuuteen. Uskon tai haluan uskoa että kaikki poliitikot haluavat pohjimmiltaan Suomen parasta, vaikka osa elääkin pilvilinnoissa (Vihreiden kommari-siipi, tätä vanhaa halventavaa nimitystä käyttäen sekä Vasemmistoliitto) ja osa on jämähtänyt 80-luvulle (SDP) ja eivät nuo muutkaan ihan salonkikelpoisia ole. Maakuntahimmeleitä, EK:n perseennuolentaa, maahanmuuton kieltämistä, pakkoruotsin säilyttämistä, abortin kieltäminen ymsymsyms.@muti
Näen sen hyvänä aihiona, mutta täysin raakileena. Mun mielestä tuupattu nuijittavaksi liian nopeassa aikataulussa. Aktiivimalli koskettaa ammattiryhmiä, joiden kohtelusta kukaan ei tiedä mitään ( vrt mun kirjoitus tuossa pari sivua sitten). Kassat eivät ole saaneet vieläkään mitään toimintaohjeita, saati tiedä koska moisia edes tulee. Haluaisin myös tietää, kuka on keksinyt että koko malli pitää toteuttaa kustannusneutraalisti.
Tässä pari mihin itse pureutuisin :
-aktiivimallin mukana tulorekisteri -> helpotusta byrokratiaan
-verohelpotuksia työllistämisestä
-laskutuspalvelun käyttö ilman pelkoa yrittäjäksi kategorioista
-panostus koulutukseen, ostopalveluna muilta, jos te-keskusten tarjonta ei riitä. mm. Liitolla hyvät resurssit näihin.
-vapaaehtoistyö kartuttaa tunteja
Nuo nyt pikaisesti.
Uskaltaisitko itse ottaa "yrittäjän riskin" jos koko omaisuus on vakuutena yritystä varten? Jos lähdetään vielä että yrittäjänä on perheellinen henkilö (jolla on lapsia) ja toinen puoliso saa vaikka mediaanituloa tai alle. Ja mieti oikeasti tarkemmin, äläkä vastaa sitä mikä tulee ekana mieleen.Edelleen liian vähälle huomiolle jää koko aktiivimallin funktio. Paraskaan malli ei tehoa, jos yritykset itse ovat haluttomia työllistämään. Missä ovat ne yritykset, jotka yrittäjän riskillä uskaltavat työllistää kortistosta henkilön? Jos vaaditaan koulutusta, työnsaannin edellytyksenä on käytännössä tuttu henkilö ja mielellään alle 35 vuotta sekä työkokemusta 5- 10 vuotta. Aktiivimalli ei edelleenkään pienennä rekrytoinnin paradoksia; yrittäjät valittavat työvoimapulaa mutta eivät ole valmiita ottamaan rekrytointiriskiä. Heille jotka tarvitsisivat yhteiskunnan tukea työllistymiseen, ei malli edesauta sitä millään tasolla.
:DEli työttömyysturvaa ei leikata.
Haastat paskaa, oikeammin asia menee niin, että vallitsevan taloususkonnon myötä niitä leikkauksia on haluttu tehdä, ei jouduttu tekemään. Lisäksi suomessa nää vedot on olleet päättömiä sohlauksia sinne tänne vailla kunnollista vaikutusarviota tai täynnä tahallista väärinymmärrystä asioista (sori siitä), siksi niitä on jouduttu veivaamaan edes takas vrt. päivähöitomaksut ym.
Ihan kun olisin lukenut, että malli astui voimaan 1.1.18. Sillä, että olet itse halunnut ja valinnut muuton, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että jotkut siihen tällä mallilla pakotetaan.
http://www.kela.fi/documents/10192/3522680/Liikkuvuusavustus.pdf kirjoitti:Kela ja työttömyyskassat ovat maksaneet 1.1.2017 voimaan tulleen lain nojalla liikkuvuusavustusta. Liikkuvuusavustusta koskeva sääntely muuttuu 1.1.2018 lukien. Uusien säännösten mukaan liikkuvuusavustusta on mahdollista saada myös työhön liittyvän koulutuksen ajalta. Lisäksi liikkuvuusavustukseen voi saada korotusosan ja lapsikorotuksen. Uusia säännöksiä sovellettaan, jos työ tai siihen liittyvä koulutus alkaa 1.1.2018 tai sen jälkeen.
:D
Jatka valitsemallasi tiellä vaan.
Liian nopea aikataulu johtuu puhtaasti vaalikaudesta, koska ei ole mitään tietoa siitä että mitä seuraava hallitus tekisi. Pahimmassa tapauksessa (pitkäjänteisesti Suomen kannalta ajateltuna) se on SDP/Vasemmistoliitto-vetoinen. Ymmärrän kyllä että parempi tulos tulisi kun tehtäisiin rauhallisemmin ja hutkimatta, mutta mielestäni tuo on kuitenkin iso (ja hyvä) muutos kokonaisuudessaan. Fakta on kyllä vieläkin se että parempi tässä vaiheessa tehdä uudistuksia kun paska ei varsinaisesti ole housuissa, eikä sitten kun on aivan pakko. Mitä aikaisemmin tarvittavat muutokset tehdään, sitä enemmän se jättää varaa tulevaisuuteen. Uskon tai haluan uskoa että kaikki poliitikot haluavat pohjimmiltaan Suomen parasta, vaikka osa elääkin pilvilinnoissa (Vihreiden kommari-siipi, tätä vanhaa halventavaa nimitystä käyttäen sekä Vasemmistoliitto) ja osa on jämähtänyt 80-luvulle (SDP) ja eivät nuo muutkaan ihan salonkikelpoisia ole. Maakuntahimmeleitä, EK:n perseennuolentaa, maahanmuuton kieltämistä, pakkoruotsin säilyttämistä, abortin kieltäminen ymsymsyms.
Miksei olisi. Onko kansan tahdon ilmaisemisen kieltämisessä sitten jotain erityisen demokraattista? Nyt ollaan siis minustakin kevyin perustein näin järeästi liikkeellä, mielenilmaukseen ilman lakkoilua olisivat voineet tyytyä. Koko päivän tapahtuma, jolloin kaikki halukkaat olusivat päässeet paikalle työpäivän puitteissa. Valtaa pitävien kannattaa pyrkiä omilla toimillaan ehkäisemään tällaiset konfliktit, sellaistakin se demokratia on.Onko lähdettä muualta kuin hakaniemestä, että poliittiset lakot olisivat joku demokratiaan automaattisesti kuuluva juttu? Ei ole minun mielestäni ja useimmissa euroopan maissa ne on kielletty.
Palkkaisin tietenkin. Juuri riskin takia yrittäjä on yrittäjä ja samasta riskin syystä yrittäjällä on mahdollisuus tehdä isompi tili kuin työntekijällä. Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Mikä se sellainen yrittäjä on joka ei siedä rekrytointiriskiä. Toinen vaihtoehto yrittäjällä on pyrkiä työntekijän asemaan. Eri asia lähtisinkö ylipäätään yrittäjäksi, jos firman valuudeksi pitäisi laittaa koko omaisuus.Uskaltaisitko itse ottaa "yrittäjän riskin" jos koko omaisuus on vakuutena yritystä varten? Jos lähdetään vielä että yrittäjänä on perheellinen henkilö (jolla on lapsia) ja toinen puoliso saa vaikka mediaanituloa tai alle. Ja mieti oikeasti tarkemmin, äläkä vastaa sitä mikä tulee ekana mieleen.