Tästä olen kanssasi samaa mieltä....
Aktiivimalli on todella huono kokonaisuus ja sitä enemmän huonoa paljastuu, mitä kauemmin tuo idiotismi on voimassa.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä....
Aktiivimalli on todella huono kokonaisuus ja sitä enemmän huonoa paljastuu, mitä kauemmin tuo idiotismi on voimassa.
No, kyseessä on ammattiliittojen ja demareiden yhteinen voimannäyte ja jostain syystä noikin on mukaan lähteneet. Korostan, että kyseessä on insinööriliitto, joka ei todellakaan edusta kaikkia insinöörejä.
Ainakaan ei minua ja ei minua niiden neuvottelemat paskat liksat kiinnostakaan.
Ja joulupukki on tehnyt selväksi, että lahjoja saa jos on kiltti. Kyseessä on koko AY-kentän voimannäyttö. Tarkoituksena sanoa, että työntäkää demokratia perseeseen, me päätämme.Insinööriliitto on tehnyt selväksi, että mukana ollaan vain aktiivimallin takia. Ovat sitä mieltä, että lakimuutos on nykyisessä muodossaan huono. Hallitusta ei kritisoida noin muuten.
Neuvotteleeko Insinööriliitto palkkoja? Itse tiedän vain palkkasuositukset.
Ja joulupukki on tehnyt selväksi, että lahjoja saa jos on kiltti. Kyseessä on koko AY-kentän voimannäyttö. Tarkoituksena sanoa, että työntäkää demokratia perseeseen, me päätämme.
Läheskään kaikki liitot eivät ole mukana, eli kyseessä ei ole koko AY- kentän voimannäyttö. Ja olkoon tästä nimenomaisesta lakosta mitä mieltä tahansa, niin mielenosoittaminen poliittisia päätöksiä vastaan kyllä kuuluu demokratiaan.
Vaan jos valittu alkaa polkemaan sen kansan oikeuksia valituksi tultuaan, se ei enää edusta kansaa. Silloin demokratiassa se kansa käyttää olevia väyliä ilmaistakseen mielipiteensä. Sinusta se vissiin on rikos, minusta rikkaus, mutta kukin tyylillään. Ilman näitä kanavia tulema olisi paljon rupisempi kaikille osapuolille, mutta nokkaansa pisemmälle ajattelemattomathan ei tätä tietenkään hoksaa.
Kai sinä ymmärrät maamme hallituksen vapaaehtoisesti tehneen keskusjärjestöjen kanssa kilpailukykysopimuksen, jossa hallitus sitoutui perumaan työttömyysturvan leikkaukset vastineeksi siitä, että työntekijät pidentävät työaikaansa / alentavat palkkojaan? Nyt hallitus ei noudattanut tekemäänsä sopimusta. Sinä ilmeisesti suurena sopimusvapauden kannattajana et kuitenkaan näe tässä ongelmaa?Ja joulupukki on tehnyt selväksi, että lahjoja saa jos on kiltti. Kyseessä on koko AY-kentän voimannäyttö. Tarkoituksena sanoa, että työntäkää demokratia perseeseen, me päätämme
Kai sinä ymmärrät maamme hallituksen vapaaehtoisesti tehneen keskusjärjestöjen kanssa kilpailukykysopimuksen, jossa hallitus sitoutui perumaan työttömyysturvan leikkaukset vastineeksi siitä, että työntekijät pidentävät työaikaansa / alentavat palkkojaan? Nyt hallitus ei noudattanut tekemäänsä sopimusta. Sinä ilmeisesti suurena sopimusvapauden kannattajana et kuitenkaan näe tässä ongelmaa?
Kyllä eduskunta edustaa koko kansaa 4 vuotta. Kaikki muut lähtökohdat olisi outoja. Jos eduskunta ja hallitus tekee huonoja päätöksiä niin voi miettiä, että olisiko pitänyt äänestää toisella tavalla (tai lähtee itse tekemään päätöksiä).
Miksi sitten edes äänestää jos kerran jollain toisella taholla on se lopullinen päätäntävalta miten asiat menee?
Ja lakko sen kuin laajenee - tällä kertaa Tornion terästehdas menee kiinni. Tuo tulee oikeasti maksamaan aika paljon ja työnantajalle aiheutetaan tuhottomat kustannukset. Ihan vain jonkun aktiivimallin takia. Kiitos näille meidän 90-luvun ammattiliitoille.
Hallitus toivottavasti pysyy tämän lain takana - muutama pikku muutos siihen voitaisiin tehdä, niin hyvä tulee. Mutta muutoin tämä aktiivimalli on erittäin hyvä ja tervetullut uudistus. Muutos sattuu, kun joutuu vähän näkemään vaivaa sen työttömyystuen eteen. Tosin kakkosvaiheessa suunniteltu 1 työhakemus per kuukausi on nyt naurettava, sen voisi laittaa samantien 4-5 hakemukseen per kuukausi.
Itse olisin sitä mieltä, että hallituksen pitäisi tehdä per heti ne muutamat pikku muutokset, niin tuota poliittista työtaistelua ei tarvittaisi. Eikös tässä ole AY-liikkeiden kanssa siitä kiinni?
Itse olisin sitä mieltä, että hallituksen pitäisi tehdä per heti ne muutamat pikku muutokset, niin tuota poliittista työtaistelua ei tarvittaisi. Eikös tässä ole AY-liikkeiden kanssa siitä kiinni?
Hallitus toivottavasti pysyy tämän lain takana - muutama pikku muutos siihen voitaisiin tehdä, niin hyvä tulee. Mutta muutoin tämä aktiivimalli on erittäin hyvä ja tervetullut uudistus. Muutos sattuu, kun joutuu vähän näkemään vaivaa sen työttömyystuen eteen. Tosin kakkosvaiheessa suunniteltu 1 työhakemus per kuukausi on nyt naurettava, sen voisi laittaa samantien 4-5 hakemukseen per kuukausi.
Toteuttaa uudistuksen, joka leikkaa työttömyysturvaa, jos työtön ei osoita riittävää "aktiivisuutta". Kaikkien työttömien on käytännössä mahdotonta osoittaa tätä "aktiivisuutta", vaikka he haluaisivatkin.Kertokaa minulle miten hallitus leikkaa työttömyysturvaa?
En ole aktiivimallikeskustelua seurannut juuri yhtään, sillä se ei kiinnosta/kosketa minua millään tavalla, enkä myös tästä johtuen siihen jaksa kantaa ottaa. Mutta onko todella niin, että kakkosvaiheessa vaaditaan JOPA 1 työhakemus per kuukausi?
Toteuttaa uudistuksen, joka leikkaa työttömyysturvaa, jos työtön ei osoita riittävää "aktiivisuutta". Kaikkien työttömien on käytännössä mahdotonta osoittaa tätä "aktiivisuutta", vaikka he haluaisivatkin.
Kertokaa minulle miten hallitus leikkaa työttömyysturvaa?
Annetaan samantien SAK :n muodostaa hallituksen ja lakkautetaan demokratia.
Tässä vaiheessa en kuitenkaan muuttaisi mitään, se on juuri se mitä nämä liitot haluavat. Ja hallitus näyttäisi heikolta.
Kun asiaan ilmeisesti enemmän olet perehtynyt, niin miten näet tuon 10-kohdan mallin kokonaisuutena? Karenssipäiviä taitaa kaksi lähteä pois ja muitakin helpotuksia pitäisi tulla (työllistymisen kannalta). Toki kaikki ei ole vielä "varmistunut" paperille, mutta kokonaisuudessaan näen tuon koko hommelin positiivisena, vaikka aktiivimalli kaipaa vielä hiomista.Laitoin tuon SAK:n muistion tänne, koska halusin tuoda esiin ko. kannan myös tänne. Tuon jälkeen alkoi tulla selväksi, että tt-osapuoli oli otettu mukaan pelkästään kumileimasimen asemaan kolmikannassa. Eipä noille jäänyt muuta vaihtoehtoa, kun jäädä ulkopuolelle, koska eivät tulosta hyväksyneet. Koitan saada jostain kaivettua myös STTK:n sekä Akavan vastaavat muistiot. Tuo oli tarkoitettu vastineeksi, kun täällä ihmeteltiin miksei SAK ollut mukana vaikuttamassa aktiivimalliin.
Nuo kaksi karenssipäivää taidettiin lisätä viime vuonna, joten niiden peruminen on paluu edeltäneeseen. Olisi poistettu karenssipäivät kokonaan niin voitaisiin puhua selkeästä parannuksesta.Kun asiaan ilmeisesti enemmän olet perehtynyt, niin miten näet tuon 10-kohdan mallin kokonaisuutena? Karenssipäiviä taitaa kaksi lähteä pois ja muitakin helpotuksia pitäisi tulla (työllistymisen kannalta). Toki kaikki ei ole vielä "varmistunut" paperille, mutta kokonaisuudessaan näen tuon koko hommelin positiivisena, vaikka aktiivimalli kaipaa vielä hiomista.