Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 413 435
  • 15 517

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kai Suomen taloustilanteen pitäisi mennä henkilökohtaisen edun edelle? Huomioiden mitä satamien pysäyttäminen maksaa kansantaloudelle päivässä, jostain kympeistä ja satasista vääntäminen per työntekijä on ennen kaikkea itsekästä.

Jos tässä kinataan jostain satasista niin eikö järkevintä olisi laittaa kättä taskuun ja maksaa ne rahat, sen sijaan että joutuu sulkemaan sataman? Ei sitä työnantajaa mikään maan etu kiinosta yhtään sen enempää, että ihan hurskastelua vaatia vastaavaa työntekijäpuolelta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ollaan ay-ketjussa. Ei tässä mistään yleisestä edusta tai Suomen taloustilanteesta kannata edes yrittää keskustella.
Niin tiedä sitten. Monella tapaa näitä asioitahan voi katsella. Henkilökohtaisella tasolla työnteko toki tarkoittaa ennen kaikkea oman elämän rahoittamista ja säästöjenkin kerryttämistä, mutta tunnen erittäin suurta ylpeyttä, että teen joka päivä yhden hengen osani Suomen talouden pyörittämisestä, myös eläminämme vaikeina aikoina. Totta kai palkkataso voisi aina olla korkeampi, mutta mikäli itse olisin aiheuttamassa sitä ajaessa miljoonien ja taas miljoonien vahingot rakkaalle isänmaallemme, rehellisesti hävettäisi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
1 800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa, joiden kautta kulkee 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta, eli 280 miljoonaa euroa vuorokaudessa.

Tuossa alla muutamasta lähteestä kommentteja. Kannattaisi nyt ihan jokaisen ottaa se järki käteen ja miettiä asioita hieman pidemmälle.

Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru:

- Lakkovahingot nousevat mittaviksi, sillä satamien toiminnan pysähtyminen vaikuttaa koko kansantalouteen.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala:

- Jos meidän osa tuotantotavaran kuljetus pysähtyy, se välittää kuvan, että Suomi ei ole luotettava kumppani.
- AKT vaarantaa lakollaan suomalaisten työpaikkoja sekä aiheuttaa vahinkoa koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Pitkittyessään lakolla on syviä vaikutuksia, jos ja kun suomalaisyritykset menettävät asiakassuhteita lakon takia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tässä kinataan jostain satasista niin eikö järkevintä olisi laittaa kättä taskuun ja maksaa ne rahat, sen sijaan että joutuu sulkemaan sataman? Ei sitä työnantajaa mikään maan etu kiinosta yhtään sen enempää, että ihan hurskastelua vaatia vastaavaa työntekijäpuolelta.
Yhtä lailla näinkin. Eivät ahtaajat niin suuri ammattiryhmä ole, etteikö teoriassa heille olisi varaa maksaakin. Joka tapauksessa ikävää, ettei kompromissihaluisuutta ollut riittävästi. Suomen eläessä taloudellisesti kriittisiä aikoja, jokaisen meistä pitäisi kyetä tulla vastaan ja muutenkin tehdä arjessa kaikkemme, että Suomi lähtisi taas nousuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos tässä kinataan jostain satasista niin eikö järkevintä olisi laittaa kättä taskuun ja maksaa ne rahat, sen sijaan että joutuu sulkemaan sataman? Ei sitä työnantajaa mikään maan etu kiinosta yhtään sen enempää, että ihan hurskastelua vaatia vastaavaa työntekijäpuolelta.

Marginaalisen kokoinen työntekijäryhmä ja täältä luettuna korvautuu jollain koneilla pian (näin varmaan toki jollain aikavälillä oikeastikin tapahtuu), joten ajattelisin myös, että kaipa työnantajakin voisi tilanteen aika vähällä rahalla ratkaista. Oli sitten työtaistelusta keinona mitä hyvänsä mieltä. Perusoikeus se on heillekin ja kaksi tangoon tarvitaan.

DISCLAIMER: Minulla ei ole mitään tekemistä AKT:n kanssa, mutta ihmeen pienen henkilöstömäärän ympärille tämä tilanne nyt kärjistyy.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kai Suomen taloustilanteen pitäisi mennä henkilökohtaisen edun edelle? Huomioiden mitä satamien pysäyttäminen maksaa kansantaloudelle päivässä, jostain kympeistä ja satasista vääntäminen per työntekijä on ennen kaikkea itsekästä. Olen täysin toisella alalla töissä itse, mutta mikäli vaihtoehtona olisi x-määrä vähemmän liksaa kuukaudessa seuraava sopimuskausi eteenpäin, vs. isot vahingot kansantaloudelle, niin totta kai valitsisin mieluummin aiemman.
On jännää, että yhteisvastuuta vaaditaan aina niin innokkaasti näissä palkkakysymyksissä, vaikka muuten kaikenlaista yksilöllisyyttä korostetaan nykyään ehkä enemmän kuin koskaan ennen. Kyllä, ihan perustellusti voisi toivoa yhteisvastuuta ja vaikka maltillista palkkakehitystä vaikeassa taloustilanteessa, mutta parempien aikojen koittaessa ne palkat tuskin nousisivat, ainakaan kovin laajasti. Kyllä silloin keksittäisiin kaikenlaisia uhkia, joiden vuoksi palkkoja ei voi nostaa. Koska systeemi ei helposti jousta toiseen suuntaan, niin palkansaajatkin ovat itsekkäitä. Tuo on se suurin syy.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tuossa esim Riku Aallolla selitetettävää, jos ahtaajat saavat paremman sopparin ja korotukset lakolla. Voi monella palkansaajalla mennä ns. kuppi nurin. Hurja inflaatio ja paskat korotukset.

Nythän on jo varmaan, että kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijät saavat automaattisesti muita enemmän.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Marginaalisen kokoinen työntekijäryhmä ja täältä luettuna korvautuu jollain koneilla pian (näin varmaan toki jollain aikavälillä oikeastikin tapahtuu)
Ilmeisesti teknologian kehitys jankkaa kuitenkin? Muistan jo joskus ~vuosikymmen takaperin ahtaajien lakon uhatessa tätä pohditun, mutta edelleen pystyvät sedät laittamaan Suomen viennin ja tuonnin jumiin. Toivottavasti Suomi olisi alalla edelläkävijä ja logistiikkamme ottaisi isoja harppauksia kohti automatisaatiota jo lähitulevaisuudessa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1 800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa, joiden kautta kulkee 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta, eli 280 miljoonaa euroa vuorokaudessa.

Tuossa alla muutamasta lähteestä kommentteja. Kannattaisi nyt ihan jokaisen ottaa se järki käteen ja miettiä asioita hieman pidemmälle.

Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru:

- Lakkovahingot nousevat mittaviksi, sillä satamien toiminnan pysähtyminen vaikuttaa koko kansantalouteen.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala:

- Jos meidän osa tuotantotavaran kuljetus pysähtyy, se välittää kuvan, että Suomi ei ole luotettava kumppani.
- AKT vaarantaa lakollaan suomalaisten työpaikkoja sekä aiheuttaa vahinkoa koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Pitkittyessään lakolla on syviä vaikutuksia, jos ja kun suomalaisyritykset menettävät asiakassuhteita lakon takia.
Jep, eli kättä taskuun taas vienti ja tuonti vetää.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Teknon ylemmille toimihenkilöille 3,5% + 12,5% kertaerä, toinen vuosi 2,5%, käsitinkö oikein? Eli samat prosentit kuin toimihenkilöille, kertaerä vaan eroaa siitä 400€?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On jännää, että yhteisvastuuta vaaditaan aina niin innokkaasti näissä palkkakysymyksissä, vaikka muuten kaikenlaista yksilöllisyyttä korostetaan nykyään ehkä enemmän kuin koskaan ennen.
Eivät nämä mielestäni varsinaisesti ristiriidassa ole. Yksilönvapaudet ja "individualismi" ovat demokraattisten länsimaiden suuri vahvuus, mikä johtaa aktiiviseen kansalaisyhteiskuntaan, innovaatioihin, sekä kukoistavaan tieteeseen ja taiteisiin, mitkä kaikki generoivat BKT:tä meidän kaikkien eduksi. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta ainakin allekirjoittanutta isänmaallisuus innoittaa tekemään parhaani arjessa ja pyrkimyksiin löytää ratkaisuja laatikon ulkopuolelta.

John F. Kennedyn legendaarinen "Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country."-lause inspiroi minua jatkuvasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Teknon ylemmille toimihenkilöille 3,5% + 12,5% kertaerä, toinen vuosi 2,5%, käsitinkö oikein? Eli samat prosentit kuin toimihenkilöille, kertaerä vaan eroaa siitä 400€?

Käsitit. Tämän lisäksi se tasa-arvoinen perhevapaamalli. Yleiskorotukset ovat ylemmillä matalammat, mutta palkansaajapuolen perälaudalla, jollei paikallisesti saada sovittua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ilmeisesti teknologian kehitys jankkaa kuitenkin? Muistan jo joskus ~vuosikymmen takaperin ahtaajien lakon uhatessa tätä pohditun, mutta edelleen pystyvät sedät laittamaan Suomen viennin ja tuonnin jumiin. Toivottavasti Suomi olisi alalla edelläkävijä ja logistiikkamme ottaisi isoja harppauksia kohti automatisaatiota jo lähitulevaisuudessa.
Eiköhän siellä ole sitten AKT:n sedät niitä koneitakin ohjailemassa ja huoltamassa, kuulen ma.

Tällä sakilla on ihan liian vahva lakkoase käytössään, vaikka en varsinaisesti itsekään odota työntekijöiltä mitään "pelastetaan Suomi" henkeä. Vahinkoa tehdään helvetin paljon isommalle porukalle kuin työnantajalle.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Kunta- ja hyvinvointialan palkankorotuksethan tulevat keskimääräisenä teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden ja kuljetusalan korotuksista, joten pääsee Jalonenkin varmaan vielä kiittämään AKT:ta lisäkustannuksista. Kyllä sopimukseen olisi ollut syytä päästä muiden alojen esimerkin mukaisesti.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala:

- Jos meidän osa tuotantotavaran kuljetus pysähtyy, se välittää kuvan, että Suomi ei ole luotettava kumppani.
- AKT vaarantaa lakollaan suomalaisten työpaikkoja sekä aiheuttaa vahinkoa koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Pitkittyessään lakolla on syviä vaikutuksia, jos ja kun suomalaisyritykset menettävät asiakassuhteita lakon takia.

Jos tässä kinataan jostain satasista niin eikö järkevintä olisi laittaa kättä taskuun ja maksaa ne rahat, sen sijaan että joutuu sulkemaan sataman? Ei sitä työnantajaa mikään maan etu kiinosta yhtään sen enempää, että ihan hurskastelua vaatia vastaavaa työntekijäpuolelta.

Näkyykö tässä työnantajapuolelta klassinen "maksetaan satanen ettei naapuri saa viittäkymppiä" -ajattelu? Ollaan heidän sanojensa mukaan valmiita romuttamaan Suomen maine toimittajana ja hävittämään lukuisia työpaikkoja Suomesta ihan vaan ettei tarvitse maksaa palkankorotuksia pienelle porukalle.

Eipä sillä, käsittääkseni ahtaajilla on melko hyvät edut työhönsä nähden jo valmiiksi suunnilleen mihin tahansa verrattuna, joten sympatiaa heitä kohtaan ei pahemmin löydy, mutta toisaalta ovat myös ilmeisesti edelleen hyvässä neuvotteluasemassa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä tuo melkeen jokavuotinen ahtaajien parkuminen tai jollekkin muulle alalle tukilakkoileminen alkaa itseäni vituttamaan. Käytännössä ahtaamaan pääsee ilman koulutusta ja keskipalkka pyörii siinä 4000 euron tietämillä. Sitten kun tuo asema vielä on melko tärkeä Suomen talouden kannalta, niin persreikä kiristäjiähän nuo on kaikki.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kylläei taas on hyvä hetki lakkoilla, kun valtionkin talous on kivikovassa kondiksessa, tulavaisuuden näkymät suorastaan kirkkaat, eikä muitakaan kriisejä ole näköpiirissä. Ja eihän nyt tommosilla palkoilla elä kukaan, varsinkaan kun on uhrattu koulutukseenkin vuosikaupalla nuoruudesta.

Juu, kateellisten panettelua. Tulis nyt vaan se sota tai ainakin robotit.

Edit. Niinjuu tai sitä työperäistä maahanmuuttoa, kun kerran on tapetilla.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Eivät nämä mielestäni varsinaisesti ristiriidassa ole. Yksilönvapaudet ja "individualismi" ovat demokraattisten länsimaiden suuri vahvuus, mikä johtaa aktiiviseen kansalaisyhteiskuntaan, innovaatioihin, sekä kukoistavaan tieteeseen ja taiteisiin, mitkä kaikki generoivat BKT:tä meidän kaikkien eduksi. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta ainakin allekirjoittanutta isänmaallisuus innoittaa tekemään parhaani arjessa ja pyrkimyksiin löytää ratkaisuja laatikon ulkopuolelta.

John F. Kennedyn legendaarinen "Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country."-lause inspiroi minua jatkuvasti.
No eihän ne idealistisesti ole ristiriidassa, mutta kun se ei koske yrityksiä, niin hieman onttoa on vaatimus isänmaallisuudesta ja yleisen edun ajattelusta. Jos meinaan vaadit yritykseltä yhteisvastuullisuutta, niin jo vain rientää joukko kirjoittajia paikalle kertoman yrityksen tarkoituksesta tuottaa omistajilleen voittoa. Niin ja näinhän se on. Sen voi toki tehdä monella tavalla ja olisi mukavaa, että myös työntekijät olisi yhdessä siinä mukana. Onneksi ihan väsynein AY retoriikka on hiljalleen poistumassa luonnollisesti, mutta kipinää ylläpitää tehokkaasti TA:n puolen kärjistynyt retoriikka.

No, josko sitä saataisiin pian sopu aikaan.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ahtaajia edustavan Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n tavoitteena on hänen mukaansa ollut saada vastaava korotus kuin vientiteollisuudella eli seitsemän prosenttia kahdelle vuodelle.


Valtakunnansovittelijan antamassa ehdotuksessa korotukset olisivat olleet noin 5,7 prosenttia kahdelle vuodelle.

 

Baldrick

Jäsen
Ammattiyhdistykset ovat Suomessa nykyaikana käyttökelpoisia kasvusuhdanteessa, että pidetään huoli siitä, että palkat nousevat yritysten voittojen mukana. Sen sijaan tuntuvat monesti olevan melkoinen jarru koko yhteiskunnalle, kun taloudellisesti on tiukempaa.

Ahtaajia kohtaan on vaikea tuntea mitään sympatiaa ja olisi Suomen edun mukaista, että tuo työvoima korvataan mahdollisimman pian roboteilla, jotka eivät lakkoile. Tai maahanmuuttajilla, jotka tekevät 1000€/kk pienemmällä ja 2 viikkoa pienemmillä lomilla saman homman luultavasti paremmin. Olisivat siinä tapauksessa myös luultavasti kiitollisempia saavutetuista eduistaan ja olisivat niitä itsensä elättäviä maahanmuuttajia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Huutonaurua sille, että kehtaa oman alansa ja sen palkkatason yhteydessä puhua jostain maaorjuudesta.


Eikös ahtaajien peruspalkka ole jotain 4000 euroa, siihen sitten päälle saunalisät, pätevyyslisät, vuorolisät, haittalisät yms. Parhaimmat pääsevät sinne 6000 euron tienesteille. Toki tarkoittaa 3-vuorotyötä ja ainakin kuvaavat työtä myös raskaaksi.

Onhas tuossa palkka kova, mutta miksi fi lisää lypsäisi, kun kerran lakkoase on. Uskon työnantajien nöyrtyvän, kun ahtaajien perse pysyy penkissä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huutonaurua sille, että kehtaa oman alansa ja sen palkkatason yhteydessä puhua jostain maaorjuudesta.

Hoitajia ja vaikka kaupan alan työntekijöitä symppaan näissä lakoissa, mutta ahtaajia en pätkääkään. Siellä on jo valmiiksi niin korkeat ansiot ja hyvät edut, että nyt ei ole kyse muusta kuin kiittämättömyydestä ja ahneudesta. Joutavat kortistoon koko sakki. Ja olen itsekin duunari, siltikään en ymmärrä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onhan tässä aikamoinen dominoefekti menossa. Kun yksi ala vaatii näitä korotuksia, pian niitä vaatii kaikki alat.
Ihan ymmärrettäväähän se on, kun inflaatio korkealla ja korotkin kovasti nyt nousevat. Kustannukset ylipäätään elämässä aikamoisessa nousussa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onhan tässä aikamoinen dominoefekti menossa. Kun yksi ala vaatii näitä korotuksia, pian niitä vaatii kaikki alat.
Ihan ymmärrettäväähän se on, kun inflaatio korkealla ja korotkin kovasti nyt nousevat. Kustannukset ylipäätään elämässä aikamoisessa nousussa.
Juu ja tähän luonnollisesti auttaa se, että palkkoja nostetaan, vaikka kuinka olisi kurjaa ja palkkoja nostetaan, vaikka kuinka menisi kovaa. Ei tässä kai mitään rakettitiedettä tarvita, että keksii mihin tällänen sykli lopulta johtaa - vaikka sieltä yritysten voitosta nipisteltäisiinkin erilaisilla kommervenkeillä rahoja jaettavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös