En ole tyytyväinen lukuihin.
Silti ihmetyttää kuinka vähän älliä käytetään esim somekommenteissa. Millä tavalla esim liitosta eroaminen auttaa asiaa? Liiton jäsenmaksu on 1% vuodessa. Se on jo ensimmäisenä vuonna kuitattu ja jos miettii historiaa niin luulisi olevan nykypäivänä helppo tutkia ammattiliittojen hyöty pitkässä juoksussa. Taas saatiin taklattua tekstiosioiden heikennykset hyvin. Ei sairassakkoa, ei lyhennettyjä muutosneuvottekuaikoja jne jne. Kaikki nämä maksavat osansa prosenteissa.
Kuvitteleeko joku, että YTK ja muut paskat alkavat neuvottelemaan meille parempia ehtoja vai onko tämä minä minä- asenne sitä, että "säästetään" 1% (-kassan maksu) vuodessa, kunnes huomataan, että kukaan ei neuvottelekaan niitä korotuksia.
Hupaisin tokaisu on ollut "kylläpä kannatti lakkoilla".
Jos tuota edes hiukan ajattelee järjellä niin huomaa, että se nimenomaan kannatti. Kuukausien taistelun jälkeen tuli edes se 7% ehdotus kolmelle vuodelle. Nyt sitä saatiin vielä lähes prosentti ylöspäin. Eikö kannattanut lakkoilla tuota väliä? Eikö kannattanut lakkoilla ennen tuota seiskan ehdotusta? Kuvitteleeko joku, että ilman työtaisteluita, kuukausia sitten työnantajapuoli olisi tarjonnut lähellekään 7% ja vielä tällä tekstipuolen torjuntavoitolla? Lopullisiin lukemiin voi olla ihan syystäkin pettynyt, mutta joku järki kannattaisi säilyttää työtaisteluiden vaikutuksen vähättelyssä. Jos sopimus olisi vaan lyöty lukkoon ilman taistelua niin nuo lukemat ja tekstit olisivat aivan eri luokkaa.
Minua tympäsee se, että luovutettiin taas liian aikaisin. Tässä oltiin vasta pääsemässä kunnolla vauhtiin ja kaupan alakin oli hetken aikaa lakossa. Tällaiset oikeasti näkyvät ja tuovat lisää painetta. Suuri yleisö ei sitä huomaa jos joku tehdas teollisuusalueella on säpissä. Fiilis on kuta kuinkin sama, ellei pahempi kuin niissä poliittisissa lakoissa. Kun olisi aika nostaa kierroksia ja saada muita aloja kunnolla mukaan ja näkymään lakkojen vaikutukset ruokakaupoissa jne niin silloin lyödään hanskat tiskiin ja tehdään diili. Ei hyvä, mutta kannattaa muistaa, että duunarin asialla ei ole mitkään ytk:t tai persut, vaan nimenomaan ammattiliitot. Nämä ovat meidän perustamia ja meidän ylläpitämiä. Jos tämän tai minkään muun sopimuksen takia päätyy eroamaan liitosta niin ehkä parempi niin. Yhteinen laiva ei kaipaa oman navan tuijottelijoita. Kritiikki on asia erikseen tietenkin.