Keskeistä tässä on se, että Louhimies ei käy dialogia julkisuudessa, vaan jatkaa omien subjektiivisten väitteidensä esittämistä. Louhimiehen kirjoitukset on nähtävä tässä kontekstissa. Tilanne muuttuisi, mikäli hän toimisi normaalin julkisen keskustelun periaatteiden mukaisesti.Louhimies käyttänyt sosiaalista mediaa uhrautumispyrkimyksissään? Onpa ennenkuulumatonta ja tuomittavaa. Somea harvemmin käytetään siihen tarkoitukseen. Mutta tässä olemme samaa mieltä.
Totta kai Louhimiehen pestillä on uutisarvoa. Sen nyt huomaa pelkästään tästä ketjusta, että aihealue kiinnostaa ja herättää tunteita.Journalismin asiallisuudesta ja vastuusta tässä tapauksessa olemme vain täysin eri mieltä. Mielestäni journalistin tulisi punnita uutisarvoa ja tekonsa seurausta keskenään. Jos uutinen on pelkästään se, että kohuohjaaja sai BBC:ltä töitä, ei toimittajalla tulisi olla oikeutta (ainakaan journalistista oikeutta) vaarantaa tämän työpaikkaa.
Analogiasi on virheellinen. Auerin miesystäväjuttu vertautuisi siihen, että Ylen toimittaja tiedustelisi Louhimiehen naiskuvioita tai mielenterveyden tilaa. Tuollaisessa uutisoinnissa kommentit riippuisivat kohdehenkilön halusta esiintyä julkisuudessa.Tämä on minun mielipiteeni. Ja siksi yritin rinnastaa tätä perspektiivin vuoksi muihin tapauksiin. Koska jos se on oikein tässä tapauksessa, sen pitäisi olla oikein muissakin uutisarvotapauksissa. Tämä toimikoon samalla vinkkaukseksi @Walrus21 ja hypoteesiin siitä, että joku toimittaja lähtisi esittämään kysymyksiä Auerista, joka yrittäisi aloittaa uutta elämää ulkomailla. "Kohuohjaaja saa BBC:ltä töitä" olisi aivan yhtä kiinnostava uutinen kuin, "Murhaleski löytää uuden elämän ulkomailta". Ja tällä perusteella toimittajalla olisi oikeutus kysyä esimerkiksi Auerin uudelta miesystävältä, "tiesikö, että tämä on viettänyt vuosia vangittuna miehensä murhasta, kunnes lopulta vapautettiin korkeamman oikeusasteen voimin äänin 2-1". Voisin veikata, että suurella todennäköisyydellä mies antaisi googlen laulaa ja jättäisi suhteen siihen.
Niin olen minäkin yrittänyt jo itse asiassa ensimmäisestä viestistä alkaen. Se on kuitenkin ollut vaikeaa, sillä toistuvasti vastapuoli yrittää sekoittaa pakkaa korostamalla Rigatellin opintovapaata.Kyllä. Ja nyt puhutaan Rigatellin työmetodeista ja niiden kyseenalaisuudesta, ei Louhimiehen työmetodeista. Yritän viedä keskustelua pois jopa Rigatellista vain siihen, onko kenelläkään journalistilla oikeus vaikuttaa henkilön (joka ei ole juridisen prosessin kohteena, tai siitä tuomittu) elämään, tuomalla esimerkiksi tämän työnantajan (tai poikaystävän, tms.) tietoisuuteen yksipuolisia syytöksiä.
Periaatteellinen keskustelu on tarpeen silloin, kun sillä on jotain relevanssia keskustelun kannalta. Missä kohtaa slutshaming liittyi tähän Louhimiehen tapaukseen? Ei Louhimiehestä ole levitelty mitään kaupunkilegendaa väärin perustein, vaan hänestä on julkaistu uutisartikkeli liittyen hänen työnkuvaansa. Kaikissa vaiheissa on näillä tiedoin toimittu journalististen periaatteiden mukaisesti.Jotenkin taas kiteytyy tämä johdonmukaisuuden puute yllä oleviin lainauksiin. Muilla periaatteellinen keskustelu on typerää whataboutismien heittelyä, mutta omat whataboutismit sitten ilmeisesti hyvää argumentaatiota. En siis kyseenalaista noiden kysymysten järkevyyttä, mutta kannattaisi varmaan nöyrtyä näkemään vastaavien järkevyys muidenkin kuin itsensä suoltamina.
Enkä minä ole missään kohtaa vienyt keskustelua juridisiin näkökohtiin. Se, että sinä tai joku muu keskustelun osapuoli puhutte ajojahdista, sometuomioistuimista tai noitavainoista, kuvastaa vain omia käsityksiänne Suomen oikeusjärjestelmästä ja journalismin yhteydestä siihen.Totta kai elokuvaohjaajalla on oikeus ohjata näyttelijöitä avustamalla jonkin tunnetilan saavuttamisessa lain sallimin keinoin. Se, onko se jonkun yksilön moraalikäsityksen mukaista, on toinen keskustelunsa. Toistan jälleen: Louhimiestä ei ole tuomittu mistään rikoksesta. Kaikki perustuu siihen Ylen artikkeliin, joka esittelee henkilöiden kertomuksia jotka eivät kuitenkaan ole halunneet oikeudellisten proseduurien mukaisesti haastaa Louhimiestä menettelystään vaikka menettely on ollut heidän ja monien muiden tiedossa.
Jos Rigatellin katsotaan toimineen vastoin Yleisradion eettisiä periaatteita, hänet oletettavasti siirretään syrjään tai hänen toiminnastaan irtisanoudutaan. Näin ei ole tapahtunut toistaiseksi.Onko sinusta ok jos Rigatellin katsotaan suuren joukon toimesta toimineen heidän moraalikäsitystään vastaan ja hän tämän johdosta saa somessa osakseen samanlaista huomiota kuin Louhimies?
Tämä meneekin sitten oman spekulointisi piikkiin. Kirjoitin edelle kahden pitkän linjan toimittajan näkemyksen Rigatellin toiminnasta. Sitä en tiedä, mihin tämä sinun informaatiosi "kulttuurialan epäsopivista johtamismenetelmistä" perustuu.Todettakoon vielä Rigatellista että vaikuttaa tyypillisen vastenmieliseltä journalistilta. Käyttää kykyihinsä nähden aivan liian suurta valtaa ja kokee että on ok kirjoittaa tosiasioina asioista joita ei voida todeksi näyttää ilman että on missään vastuussa kirjoittelun seurauksista. Kerrassaan oksettava ajatusmaailma ja tällaiset epäsymmetriat tulisi median toimintamahdollisuuksista kitkeä tyystin. Kyseessä kun valitettavasti on ihan laaja ilmiö vähintään siinä missä Louhimieskin on vain yksi esimerkki kulttuurialan epäsopivista johtamismenetelmistä ja aseman väärinkäytöstä.
Tarkalleen ottaen Rigatellin sähköpostit ovat HS:n mukaan olleet seuraavanlaisia: "Paljastin hänestä suuren uutisen noin puoli vuotta sitten, jossa kerroin, että hän on kohdellut kaltoin ja alistanut naisnäyttelijöitään (osin myös miesnäyttelijöitään) lähes koko uransa ajan. Haluaisin kysyä, onko BBC tietoinen hänen taustastaan ja päättänyt palkata hänet silti?"Rigatelli sanoi Louhimiehen alistaneen naisia koko uransa ajan.
Niin, mitä nyt tässä ketjussa on sivuja 47 ja valtaosa näistä perustuu viime kevään artikkelikokonaisuuden reaktioihin.Minusta tuntuu että esim. sinä ja herra Mursu ette oikein kykene erottelemaan tätä case-Rigatellia ja Louhimiehen "jatkoseuraamuksia" siihen alkuperäiseen juttuun ja reaktioon suhtautumisesta. Esim. minä en ole asettunut Louhimiehen epäasiallisesti kohtelemia näyttelijöitä vastaan enkä ole huomannut monen muunkaan näin tehneen.
Mutta eihän tässä ole mitään muita väitteitä, joilla Louhimiestä syytettäisiin. Mitään uutta informaatiota ei ole tihkunut. Ylen toimittaja on 1) esittänyt kysymyksiä BBC:lle ja 2) tiedustellut heidän kantaansa puoli vuotta vanhan jutun ja sen jälkeisen rekrytoinnin väliseen yhteyteen.Tuon toistelu tuntuukin vähän savuverho-taktiikalta jossa yritetään saada kaikki Rigatellin toimintaa moraalittomana pitävät leimattua "Louhimiehen alistamia näyttelijöitä vastaan oleviksi" tai "Louhimiehen puolustajiksi".
En näe tällä oikein linkkiä politiikkaan. Mikähän mahtaa olla Louhimiehen puoluekanta? Entä jos onkin vihreiden vasemmistosiipeä?Ihan yhtälailla lienee myös paikallaan pohtia mielessään olisiko Ylen toimittaja (joka siis ei ollut Ylen toimittaja) ollut yhteydessä BBC:hen jos kysymyksessä olisikin "vihervasemmistolaista tekotaidetta tehnyt" feministiohjaaja. Entä suhtautuisivatko nimimerkit @Radiopää ja @Walrus21 yhtä puolustelevasti toimittajan yhteydenottoihin. Vastauksiahan voimme vain arvailla.
Tarkalleen ottaen Rigatellin sähköpostit ovat HS:n mukaan olleet seuraavanlaisia: "Paljastin hänestä suuren uutisen noin puoli vuotta sitten, jossa kerroin, että hän on kohdellut kaltoin ja alistanut naisnäyttelijöitään (osin myös miesnäyttelijöitään) lähes koko uransa ajan. Haluaisin kysyä, onko BBC tietoinen hänen taustastaan ja päättänyt palkata hänet silti?"
Mielestäni tuo ei ratkaisevalla tavalla eroa siitä, mitä alkuperäisessä Ylen artikkelissa on esitetty. Seksuaalisesta alistamisesta ovat kertoneet mm. Kuusniemi, Haapkylä, Klemola ja Tola.
Keskustelussa on jo aikaa sitten tuotu ilmi, että Ylen artikkeliin on koottu kymmenien tuotantoihin osallistuneiden näkemyksiä.Eli jos 4 ihmistä syyttää kuuluisaa henkilöä seksuaalisesta ahdistelusta/mistä vain ilman todosteita, ilman syytteitä, ilman tutkintaa ja ilman tuomiota, on oikein jatkossa kutsua tätä henkilöä seksuaaliseksi ahdistelijaksi/raiskaajaksi/miksi vain ja että tämä tyyppi on tehnyt tätä koko ikänsä?
Luulen, että oikeuslaitos olisi asiasta eri mieltä.
Keskustelussa on jo aikaa sitten tuotu ilmi, että Ylen artikkeliin on koottu kymmenien tuotantoihin osallistuneiden näkemyksiä.
Milloin Rigatellin jatkojuttu muuten julkaistaan? Kovasti on ollut hypeä nyt.
Yle Uutiset kysyi Louhimiehen statusta kyseisessä tuotannossa jo lokakuun alussa.
Silloin draamasarjan viestinnästä vastaavan lontoolaisen Milk Publicity PR-toimiston viestintäjohtaja kertoi, että Mammoth on päätynyt toiseen ohjaajaan, eikä asiasta ollut muuta kerrottavaa.
Toisin kuin kirjoitat Louhimieshän sai kyseisen työn ja teki sitä parin viikon ajan. Tämän jälkeen yhteistyö lopetettiin. Kyllähän tuo nyt uutiskynnyksen ylittävältä tapahtumalta vaikuttaa kun suomalainen ohjaaja pääsee suurproduktioon ja joutuu jostain Ylen toimittajasta riippumattomasta syystä pois tuotannosta. Minua ainakin kiinnostaisi lukea mikä se syy on, koska Ylen ja Jatkoajan mukaan syy ei ole se ilmeisin.Toivottavasti ei julkaista, ja tähän on kaksi syytä. Ensimmäiseksi ei ole mitään kerrottavaa, koska Louhimies ei saanut kyseistä työtä. Kuten aikaisemmin lainasit
Toiseksi jutun journalistinen arvo on mitätön suhteessa uutisointiin Louhimiehen kritiikistä jutun teosta. Olisi erikoista, jos Yle lähtisi uutisoimaan tapauksesta, johon liittyy Ylen oma toimittaja. Yle voi välittää päätoimittajansa näkemyksiä kuten on tehnytkin, mutta asian varsinainen uutisointi kuuluu objektiviiselle medialle, jota Yle ei tässä tapauksessa ole.
Toisin kuin kirjoitat Louhimieshän sai kyseisen työn ja teki sitä parin viikon ajan. Tämän jälkeen yhteistyö lopetettiin. Kyllähän tuo nyt uutiskynnyksen ylittävältä tapahtumalta vaikuttaa kun suomalainen ohjaaja pääsee suurproduktioon ja joutuu jostain Ylen toimittajasta riippumattomasta syystä pois tuotannosta. Minua ainakin kiinnostaisi lukea mikä se syy on, koska Ylen ja Jatkoajan mukaan syy ei ole se ilmeisin.
Tässä eri mieltä. Mielestäni juttua ei koottu huolellisesti, ei ainakaan tarpeeksi objektiivisesti, vaan erittäin yksipuolisesti. Tarkoituksena nostattaa tunnereaktio, joka sopisi paremmin iltapäivälehtien ja vaihtoehtomedioiden julkaisuihin. Ihmisiä on tullut esiin mainitsemaan, että heidän näkemyksensä eriävät näiden näyttelijöiden vastaavista. Ja on myös mainittu, että kun nämä kyseiset näyttelijät tiedustelivat etukäteen, ketkä työryhmistä muistaisivat asioita samansuuntaisesti kuin he, niin vastakkaisia muistikuvia ei tuotu lainkaan esiin.Ei ole Ylen vastuulla huolestua Louhimiehen urasta. Yle on koonnut alkuperäisen juttunsa huolellisesti. Mitään uutta ei sen jälkeen ole tullut median, kansalaisten tai tuotantoyhtiöiden tietouteen.
Olenko väittänyt tuollaista? Tai edes sitä, että kyseiset näyttelijät ovat väärässä? Mainitsen vain - lainausten kera, että Rigatellin juttu on yksipuolinen, koska kaikki sitä haastavat muistikuvat on jätetty pois. Ja tuossa on näkemyksiä paljon muiltakin kuin vain leikkaajalta. Aika trollimaista tarttua yhteen asiaan, ymmärtää se tahallaan väärin ja johtaa siten koko viestin tarkoitusta sivuun.Tuosta ylläolevasta. Siis se että se että mitä kuvauspaikalla on tapahtunut voidaan aukottamasti tarkastaa leikkaajalta raakaversioista sillä kamera käy koko ajan, mutta näyttelijöiden varoivaisuus on vainoharhaista koska kamerat ei käy koko ajan?
Rigatellin juttu ei voi olla yksipuolinen eikä Rigatellin käyttäytyminen väärää, koska Yle noudattaa journalistisia ohjeita.Olenko väittänyt tuollaista? Tai edes sitä, että kyseiset näyttelijät ovat väärässä? Mainitsen vain - lainausten kera, että Rigatellin juttu on yksipuolinen, koska kaikki sitä haastavat muistikuvat on jätetty pois. Ja tuossa on näkemyksiä paljon muiltakin kuin vain leikkaajalta. Aika trollimaista tarttua yhteen asiaan, ymmärtää se tahallaan väärin ja johtaa siten koko viestin tarkoitusta sivuun.
Tuosta ylläolevasta. Siis se että se että mitä kuvauspaikalla on tapahtunut voidaan aukottamasti tarkastaa leikkaajalta raakaversioista sillä kamera käy koko ajan, mutta näyttelijöiden varoivaisuus on vainoharhaista koska kamerat ei käy koko ajan?
Joo, ja itse väittäisin sen nappimikin olevan syy, miksi näyttelijät ovat hieman varuillaan kohtaustenkin välissä. Se on ärsyttävää tiedostaa, että on olemassa tyyppi (äänittäjä), joka kuuntelee - ja saattaa nauhoittaakin kaiken mitä höpiset noilla kuvaustauoilla.Se jos kamerat eivät ole käyneet koko ajan esim. Levottomissa, ei tarkoita sitä etteivätkö kamerat olisi käyneet jossain muussa elokuvassa koko aikaa.
Silloin kuukausia sitten taisi olla puhetta, että näyttelijät pelkäsivät Louhimies saattaisi kuvata tai käyttää tauoilla kuvattuja lähikuvia esim naisten vähäpukeisista alapäistä elokuvissaan.Tarkoittaisikohan tuo sitä, että digitaalisesta mediasta on helpompi ottaa yksittäisiä frameja etc. irti kuin 35mm filmistä - jonka vuoksi siis näyttelijät ovat nykyään varovaisempia?
Hetkonen. Minä tein kuukausia sitten koosteen tuosta Porkan kolumnista, mutta en näköjään editointipäissäni huomannut yhtä hiton olennaista elementiä.Käsky-elokuvassa ohjaajan assistenttina ollut Oskari Sipola kertoo Rigatellin ”tiedustelumetodista” seuraavaa: ”Tämä pitää paikkansa. Minulta kysyttiin (Pihla Viitala) valmiutta kommentoida Käskyn tapahtumia, ja kun toin esiin, että ne todennäköisesti poikkeavat siitä mitä juttuun halutaan, minua ei lopulta haastateltu vaikka annoin siihen suostumukseni.”
Tässä poimintoja Heikki Porkan vaihtoehtomediaan tekemästä blogista.
Jos kymmenet ihmiset todistavat johdonmukaisesti Louhimiestä vastaan, niin silloin on myös todennäköistä, että kritiikille on perusteita. Jutun käsittelyn aikoihin oli kovin hiljaista Louhimiehen leirissä; muistaakseni lähinnä Eero Aho loiventeli mutkia Louhimiehen eduksi, mutta senkin hän teki vasta hyväksyttyään aiemmat kommenttinsa julkaisuun. Aho siis toimi täsmälleen Louhimiehen tavoin.Tässä eri mieltä. Mielestäni juttua ei koottu huolellisesti, ei ainakaan tarpeeksi objektiivisesti, vaan erittäin yksipuolisesti. Tarkoituksena nostattaa tunnereaktio, joka sopisi paremmin iltapäivälehtien ja vaihtoehtomedioiden julkaisuihin. Ihmisiä on tullut esiin mainitsemaan, että heidän näkemyksensä eriävät näiden näyttelijöiden vastaavista. Ja on myös mainittu, että kun nämä kyseiset näyttelijät tiedustelivat etukäteen, ketkä työryhmistä muistaisivat asioita samansuuntaisesti kuin he, niin vastakkaisia muistikuvia ei tuotu lainkaan esiin.
Niin tämä siis perustuu vaihtoehtoisen roskamedian kannanottoihin, joita emme voi mitenkään todentaa, koska em. taho ei noudata minkäänlaista journalistista vastuuta.Kaikesta voi olla eri mieltä. Ehkä kaikki nämä ihmiset valehtelevat, vaikka motiivi siihen on hankala keksiä. Heillä ei ole kuin riskeerattavaa asettuessaan puolustamaan metoo-jahtiin profiloitunutta henkilöä omalla nimellään. Mutta fakta on kuitenkin se, että juttu oltiin tehty yksipuoleiseksi vaimentamalla vastakkaiset näkemykset.
Keskeistä tässä on se, että Louhimies ei käy dialogia julkisuudessa, vaan jatkaa omien subjektiivisten väitteidensä esittämistä. Louhimiehen kirjoitukset on nähtävä tässä kontekstissa. Tilanne muuttuisi, mikäli hän toimisi normaalin julkisen keskustelun periaatteiden mukaisesti.
Kaiketi pitäisi julkaista teksti HS:n mielipidepalstalla. Tai kysyä julkaiseeko YLE vastaavia tekstejä.En ole oikeasti seurannut tätä Aku Louhimiehen toimintaa, mutta mikä on "normaali julkisen keskustelun periaatteiden mukaisesti"? Onko hän nyt vetänyt ainoastaan monologia? Jättääkö hän vastaamatta ihmisten esittämiin väitteisiin ja toisaalta, mihin kaikkiin väitteisiin hänen tulisi vastata?
Kaiketi pitäisi julkaista teksti HS:n mielipidepalstalla. Tai kysyä julkaiseeko YLE vastaavia tekstejä.
Analogiasi on virheellinen. Auerin miesystäväjuttu vertautuisi siihen, että Ylen toimittaja tiedustelisi Louhimiehen naiskuvioita tai mielenterveyden tilaa. Tuollaisessa uutisoinnissa kommentit riippuisivat kohdehenkilön halusta esiintyä julkisuudessa.
Periaatteellinen keskustelu on tarpeen silloin, kun sillä on jotain relevanssia keskustelun kannalta. Missä kohtaa slutshaming liittyi tähän Louhimiehen tapaukseen? Ei Louhimiehestä ole levitelty mitään kaupunkilegendaa väärin perustein, vaan hänestä on julkaistu uutisartikkeli liittyen hänen työnkuvaansa. Kaikissa vaiheissa on näillä tiedoin toimittu journalististen periaatteiden mukaisesti.
Louhimies itse pyrkii hämärtämään keskustelua syyttämällä Yleä virheellisestä uutisoinnista.
Enkä minä ole missään kohtaa vienyt keskustelua juridisiin näkökohtiin. Se, että sinä tai joku muu keskustelun osapuoli puhutte ajojahdista, sometuomioistuimista tai noitavainoista, kuvastaa vain omia käsityksiänne Suomen oikeusjärjestelmästä ja journalismin yhteydestä siihen.
Eihän Louhimiestä kritisoineiden motiivi ole välttämättä Louhimiehen juridinen tuomitseminen. Mitä luultavimmin he ovat ainoastaan halunneet saattaa yleisön tietoon, millaisia metodeja Louhimies käyttää ohjaajantyössään. Tämän he ovat myös tehneet julkisesti omilla kasvoilla kasvoillaan.
Jos Rigatellin katsotaan toimineen vastoin Yleisradion eettisiä periaatteita, hänet oletettavasti siirretään syrjään tai hänen toiminnastaan irtisanoudutaan. Näin ei ole tapahtunut toistaiseksi.
Halveksin tuollaisia Ukkolan kaltaisia populisteja, joita ei kiinnosta asioihin perehtyminen.
Verdin oopperaan ei kuulu raiskauskohtausta, vaan se oli ohjaajan valinta - tarkoituksena ilmeisesti lisätä shokkiarvoa. Tätä sitten aihellisesti kritisoitiin arviossa. Lisäksi HS julkaisi aiheeseen liittyen myös vastineen, jossa ohjaaja sai mahdollisuuden puolustaa omaa näkemystään.
Kun kerta Ukkola niin kovasti puolustaa sananvapautta, niin mitäpä jos hän antaisi myös Hesarin toimittajien käyttää sitä?
Tämä meneekin sitten oman spekulointisi piikkiin. Kirjoitin edelle kahden pitkän linjan toimittajan näkemyksen Rigatellin toiminnasta. Sitä en tiedä, mihin tämä sinun informaatiosi "kulttuurialan epäsopivista johtamismenetelmistä" perustuu.
Niin, mitä nyt tässä ketjussa on sivuja 47 ja valtaosa näistä perustuu viime kevään artikkelikokonaisuuden reaktioihin.
Mutta eihän tässä ole mitään muita väitteitä, joilla Louhimiestä syytettäisiin. Mitään uutta informaatiota ei ole tihkunut. Ylen toimittaja on 1) esittänyt kysymyksiä BBC:lle ja 2) tiedustellut heidän kantaansa puoli vuotta vanhan jutun ja sen jälkeisen rekrytoinnin väliseen yhteyteen.
En näe tällä oikein linkkiä politiikkaan. Mikähän mahtaa olla Louhimiehen puoluekanta? Entä jos onkin vihreiden vasemmistosiipeä?
Eipä varmaan ole ihme, että miltei kaikki vastaukset liittyvät artikkelikokonaisuuteen kun tämä ketju on perustettu sen käsittelyä varten.Niin, mitä nyt tässä ketjussa on sivuja 47 ja valtaosa näistä perustuu viime kevään artikkelikokonaisuuden reaktioihin.
"Turun veitsi-iskujen jälkeen Rigatelli muistutti itseään, että epäillyt ovat vasta epäiltyjä. Kun toimittajat kaivavat kaikista epäillyistä kaikki mahdolliset tiedot, leimataanko heidät syyllisiksi jo etukäteen – ennen oikeuslaitosta?"
Hyvää pohdintaa Rigatelliltä Journalistiliiton keskustelussa viime vuonna. Mutta olisikohan hänen kenties pitänyt muistuttaa itseään vielä hieman voimakkaammin?
Tämä pisti kyllä huvittamaan varsin paljon. Voi tätä kaksilla rattailla ratsastamisen määrää. Mutta ei huolta, kyllä puhtopojat pesevät nämäkin kommentit Rigatellille edulliseen valoon.
Toimittajien ammattikuva on ollut pitkään muutoksessa median talousahdingon ja digitalisaation vuoksi. Niiden rinnalla vielä isompi on se muutos, jossa ammattimedian motiiveja lähtökohtaisesti epäillään, virheistä puhutaan valheina ja yksittäisiä toimittajia kohdellaan vallanpitäjinä, joiden tekemisiä ei arvioida journalistisen etiikan näkökulmasta vaan poliittisina tekoina tai henkilökohtaisina projekteina.
Mediavastaisuudesta tulee totta sinä hetkenä, kun kyselemättä osallistumme sen kehykseen. Kansalaisina voimme vain arvailla, mitkä aiheet jäävät tutkimatta ja mitkä jutut julkaisematta, kun paine yltyy.