Ymmärsin kyllä, että kyseessä oli esimerkinomainen vertaus. Sen takia vastasinkin minulle esitettyy kysymykseen. Siitä huolimatta pidän esimerkkiäsi huonona enkä koe, että aiheesta jankkaaminen edistäisi keskustelua.
Josta päästään jälleen edellisessä viestissä kirjoittamaani, joka sopii tähänkin vastaukseksi täydellisesti:
Ja kuten yleensä, "syvää ymmärrystä" omaavat käsienheiluttelijat kuten lainattu kirjoittaja ovat niitä jotka epäkoherentin savuverhonsa takaa päättävät millä on milloinkin "jotain relevanssia keskustelun kannalta". Eli kun omat pointit alkavat näyttäytyä kiusallisen epäloogisina ja periaatteelliseen keskusteluun lähteminen viimeistään tämän paljastaisi, ei tämmöisellä keskustelulla suurella varmuudella ole relevanssia keskustelun kannalta.
Walrus21 kirjoitti:
Missä kohtaa olen noin todennut? Jos toimittajan työssä on jotain arvelluttavaa, siitä vastaa viime kädessä hänen esimiehensä. Eli tässä tapauksessa Jouko Jokinen.
Lähinnä kai olet antanut ymmärtää, että jos Rigatelli jotain arveluttavaa olisikin tehnyt - mitä selvästikään et usko - selviäisi tämä sillä että hän saisi Yleltä seuraamuksia ja vastuu hänen teoistaan kuuluu viime kädessä esimiehilleen tai Ylen hallitukselle tai lainsäätäjille jne. Sitten kun on Rigatellin motiiveista puhuttu - melko olennainen asia hänen toimintansa asiallisuuden arvioimisen kannalta - olet todennut ettei se sinua suuremmin kiinnosta.
Ja hänen esimiehensä vastaa, mutta kenelle? Kuten
@Radiopää linkeillään osoitti, JSN:n "toimivallan" piiriin ei kuulu toimittajan yhteydenotot juttujen tekemisessä. Siksipä siltä puolelta "seurausten" puuttuminen ei todista niin yhtikäs mitään eikä sitä tulisi käyttää moraalisena kompassina. Lähinnä Rigatelli, Jokinen ja kumppanit vastaavatkin yleisölle ja Ylen toiminnan mahdollistaville äänestäjille sekä veronmaksajille, joihin myös minä ja ketjuun kirjoittaneet lukuisat nimimerkit kuulumme. Valtaosa tuntuu olevan sitä mieltä, että koko jutun uutisarvo oli roskalehtitasoa ja Rigatellin yhteydenoton motiivien asiallisuus hyvinkin kyseenalainen. Minusta Yle ei ole mikään Seiska enkä halua sen sellaiseksi muuttuvan vaikka se olisikin mahdollista journalistin ohjeita sallivasti tulkitsemalla.
Kuten todettua, jos kyseessä olisi kaupallinen roskamedia, asia olisi toinen ja kyseisen puljun linjaa vastaan voisi äänestää jaloillaan.
Ei tarvitsekaan. Aivan hyvin saat olla sitä mieltä, että journalismia pitää rajoittaa elokuvaohjaajan työuran vuoksi. Itse olen vastakkaista mieltä, ja olen myös argumentoinut siltä pohjalta, että on elokuvaohjaajan itsensä moka, jos toiminta ei kestä päivänvaloa. Yleisradion vastuu on siinä, että sen tulee noudattaa yleisradiolakia ja JSN:n toimintaperiaatteita. Näin on myös tämän hetkisen tiedon perusteella toimittu.
Olkiukkoilijoiden kruunaamaton kuningas ei sitten malttanut jättää paikkaa käyttämättä tässäkään viestissä. Boldaus minun. Jälleen jo ties monettako kertaa hyvä osoitus siitä kuinka hataralla pohjalla pointtisi ovat, kun jatkuvasti pitää keksiä toisen suuhun typeriä väitteitä ja sitten piestä olkiukkoa.
Kuitenkin lienet itsekin sitä mieltä että tietyissä tapauksissa journalismia pitää rajoittaa kenen tahansa työuran/yksityisyyden vuoksi. Tällaisia tapauksia on ihan lakiin asti kirjattu, kuten yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen ja kunnianloukkaus. Nyt nähdyssä tapauksessahan ei nähdäkseni moisiin ole syyllistytty, mutta kyllä journalistisia toimintatapoja rajotetaan niin lain kuin alan itsesääntelyn sekä myös yleisön reaktioiden muodossa jatkuvasti, ja hyvä niin.
Edelleen, myös Ylen toimitus vastaa yleisölle toiminnastaan.
Sama rimpsu vielä kertaalleen: eduskunta säätää lait (myös yleisradiolaki), Ylen hallintoneuvosto valvoo lain noudattamista ja Jokinen uutistoimituksen sitoutumista journalistisiin periaatteisiin. Jokinen on tässä ainoastaan Ylen toimituksellinen edustaja, joka on viime kädessä vastuussa myös Rigatellin toiminnasta.
Miksi koet että Louhimies toimi väärin kun hän on ilmeisesti toiminut lain sallimissa rajoissa, mutta nyt (vaikka sinä et juridista keskustelua käynytkään) olet siirtänyt keskustelun johonkin yleisradiolakiin ja mikäli sitä tai journalistin ohjeita ei ole räikeästi rikottu, niin ilmeisesti anything goes? Välillä Yleä vaivaa julkisen rahoituksen saajille yleinen vaiva, jossa omaa tarkoitusta ja kenttää pyritään laajentamaan ja olemaan kaupallisen toimijan kaltainen, mutta ilman tulosvastuuta. Minä vastustan painokkaasti Ylen muuttumista julkkisten edesottamuksia seuraavaksi roskamediaksi, vaikka sitten vain osittain. Perusteeksi jutuntekemiselle ei pidä riittää että "tämä kiinnostaa ihmisiä", ei vaikka Ylen hallintoneuvosto, yleisradiolaki ja journalistin ohjeet tämän mahdollistaisivatkin.
Paitsi että minä otin kantaa Ukkolan sisällöllisiin painotuksiin sekä arvomaailmaan, joka sieltä taustalta välittyy. En ole missään kohtaa väittänyt, että Ukkola toimisi vastoin journalistisia periaatteita.
No juupajuu, "journalistiset periaatteet" jälleen... Olenko minä jossain kohtaa esittänyt moista Rigatellista? Riippumatta jostain alan omista ohjeista olen todennut, että hänen toimintansa ja kommenttinsa omaan vastuuseen liittyen ovat hyvä esimerkki siitä mikä alalla on mätää. Nimenomaan Rigatellin sisällöllisiin painotuksiin ja arvomaailmaan olen siis minäkin keskittynyt. Ihan suotta yrität vääntää ja kääntää oman kritiikkisi jotenkin erilaiseksi ja ymmärrettävämmäksi.
Ihan siinä missä sinä laulat laulujasi siitä kuinka "jos Rigatelli olisi blabla, niin yleisradion hallintoneuvosto ja Jokinen ja JSN kyllä oletettavasti blabla...", voidaan todeta että "jos Ukkola olisi halveksittava populisti, niin aivan varmasti hänen esimiehensä ja Yleisradion hallintoneuvosto ryhtyisivät toimenpiteisiin tämän johdosta". Vai koetko että populismi kuuluu Yleisradion arvoihin?