Vellihousu
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Porin Ässät
Paskaduuni on termi, jota kenenkään ei pitäisi käyttää. Termin käyttäjä vain nostaa itsensä ylemmäksi kuin haukkumansa työ.
Ihmiset nyt ovat kuitenkin ihmisiä joilla on ainakin minun käsittääkseni laaja vapaus ajatella, puhua ja tuntea mitä haluavat. Jos viisikymppinen insinööri jää työttömäksi ja häntä patistellaan VR:lle siivoamaan junia, hän todennäköisesti pitää tuota paskatyönä riippumatta siitä mitä sinä asiasta ajattelet.
Vaikea ymmärtää tuollaista työn jumalallisuuden palvontaa, jossa tietyt sanatkin on kielletty. Arbeit macht frei vai miten se menikään.
Niin kuin aiemmin sanoin - rokkitähtivertaus oli vain äärikarrikoitu esimerkki. Voit vaihtaa sen tilalle jonkun muunkin. Toinen karrikoitu esimerkiksi: jos työtön on ammatiltaan rannikkovartija mutta asuu vaikka Lieksassa, onko hänelle järkevämpää hankkia toinen ammatti siksi aikaa, kunnes merenpinta nousee Lieksan tasolle vai odotella sitä työttömyyskorvauksella kotonansa?
Sama pätee muihinkin ammatteihin. Jos oman ammatin työtä ei ole juuri sillä hetkellä tarjolla, eikö olisi parempi odotella sellaista tekemällä jotain muuta? Tuskin uuden ammatin oppimisesta, työpaikasta ja palkasta kenellekään haittaakaan olisi.
Mitä tuo kertoo minun asennevammasta?
Juuri nämä karrikoidut esimerkit ovat sitä asennevammaa, koska niillä on hyvin vähän mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Varmasti Lieksassa asuvan rannikkovartijan kannattaisi hakea muita hommia, mutta suurin osa työttömistä on Porissa asuvia merkonomeja tms. joilla on usein hyvät perusteet hakea sitä koulutusta vastaavaa työtä. Varsinkaan kun esimerkiksi tuo odottelu-teoria ei kauhean hyvin toimi, uuden oppimisesta ja palkasta on harvoin haittaa sinänsä, paitsi sitten kun haet niitä oman alan töitä ja työkokemukset ovat jostain aivan muualta. Eli siinä mielessä katson, että ihmisillä on johonkin mittaa oikeus pitää kiinni itse itselleen hankkimastaan koulutuksesta eikä "odotella" muita töitä tekemällä jos jotakin vaikka ilmaantuu.
Mutta varsinaisestihan tämä juttu ei lähtenyt koulutuksesta liikkeelle vaan siitä missä kohdin ihmisellä on oikeus sanoa työlle "ei". Työmarkkinoilla vallitseva kysynnän ja tarjonnan laki ei ole tähänkään asti tarkoittanut yksipuolista velvollisuutta tehdä mitä työtä tahansa.
Eriarvoisuus on aktiivimallin vastustajien yksi pääkaneeteista. Googlaamalla "aktiivimalli" "eriarvoisuus" saat vinhasti tuloksia sen käytöstä tässä asiayhteydessä, jos nyt olet tähän asti jotenkin onnistunut olemaan törmäämättä siihen.
Sinä olet nostanut tuon termin tähän keskusteluun ja sanonut että se on pistänyt silmään joten minusta on ihan oma velvollisuutesi nostaa esimerkkejä esiin jos haluat termin keskustelussa pitää. Muuten minun on hyvin vaikea tietää mikä sinua tuossa niin paljon häiritsee.