Aktiivimalli

  • 51 778
  • 405

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Latelee vaan faktat tiskiin niin ei sieltä mitään karenssia tule.

"Kuuluisia viimeisiä sanoja".

Hyvä jos on näin, kauhutarinoita vaan kuulee toisinaan. Itse olen kuitenkin skeptikko, ja olen sitä mieltä, että turvallisinta on hakea, vaikka sitten hakemuksella, jossa kertoo, miltä osin ei täytä vaatimuksia.
 
En niin tarkkaan ole tutustunut aktiivimallin sudenkuoppiin, mutta aika monen suusta on kuulunut ajatus että kyseessä on etuusleikkuri joka on (huonosti?) naamioitu nimellä aktiivimalli. Konkreettinen hyöty on lähes olematon ja haittavaikutukset voivat olla suuret kun jo huonossa asemassa olevien tilannetta pahennetaan.

Onko ne haittavaikutukset kuitenkaan ihan niin suuria kuin annat ymmärtää? Jos niitä oikeasti huonossa asemassa olevia mietitään, niin toimeentulotuella paikataan tuo parinkympin vaje minkä epäaktiivisuudesta johtuva leikkuri aiheuttaa.
 

teppana

Jäsen
Onko ne haittavaikutukset kuitenkaan ihan niin suuria kuin annat ymmärtää? Jos niitä oikeasti huonossa asemassa olevia mietitään, niin toimeentulotuella paikataan tuo parinkympin vaje minkä epäaktiivisuudesta johtuva leikkuri aiheuttaa.
Enemmän ajattelin sitä viestiä mikä yhteiskunnalta tulee työttömille jotka jo valmiiksi saattavat kamppailla epäonnistumisen ja syrjäytymisen suhteen. Aktiivimallin tavoitteita jos ei saavuta voi tunne riittämättömyydesta ja ulkopuolelle jäämisestä kasvaa edelleen. Riittääkö halu yrittää enää ollenkaan jos tuntuu että edes niitä pakollisia tavoitteita on mahdoton saavuttaa.

Toki raha on varmasti tiukassa työttömällä mutta uskoisin että myös yhteiskunnan ulkopuolelle jäämisen tunne on yksi iso tekiä. Lisääkö aktiivimalli mahdollisesti tätä ulkopuolisena olemisen tunnetta?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Työttömät ovat viattomia luontokappaleita, niitä ei saa tavattaessa häiritä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko ne haittavaikutukset kuitenkaan ihan niin suuria kuin annat ymmärtää? Jos niitä oikeasti huonossa asemassa olevia mietitään, niin toimeentulotuella paikataan tuo parinkympin vaje minkä epäaktiivisuudesta johtuva leikkuri aiheuttaa.

Meitä on muitakin - sellaisia jotka eivät saa tukia, ja joilta leikataan enemmän kuin se kolmekymppiä. Ansiosidonnaisella elävät vain kiristävät vyötä.
 
Meitä on muitakin - sellaisia jotka eivät saa tukia, ja joilta leikataan enemmän kuin se kolmekymppiä. Ansiosidonnaisella elävät vain kiristävät vyötä.

Tottakai on. Tuossa edellisessä puhuttiinkin niistä kaikkein heikommassa asemassa olevista mihin nähdäkseni ansiosidonnaista nauttivat eivät kuitenkaan kuulu.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ymmärsin kyllä, mutta ovatko ne kaikkein heikoimmassa asemassa olevat sittenkään kaikkein heikommassa asemassa, kun saavat tukia? Ja tämäkin leikkaus korvataan toiselta luukulta? Kaikkien ansiosidonnainen ei ole massiivisen iso.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan heikoimmassa tilanteessa olevat eivät kärsi, koska leikattu työttömyyskorvaus katetaan toimeentulotuen korotuksella. Leikkuri osuu niihin, jotka eivät saa toimeentulotukea, esimerkiksi itse jää työttömäksi, mutta puoliso tienaa juuri tarpeeksi ettei ole oikeutta toimeentulotukeen.

Ja aktiivimalli lyö päälle, jos hakee vaikka sataa työtä, ja jää joka haastattelussa kakkoseksi. Sellainen alkaa käymään jo työstä, verrattuna Esa Elämäntapalusmuun joka ei edes yritä, mutta jolla toimeentulotuki paikkaa leikkuria.
 

hege

Jäsen
Miten tämä muuten skulaa esimerkiksi koulupuolella tai yleensä missä tahansa missä on tuntityöläisiä joilla tuntimäärä voi välillä jäädä pieneksi? Yksi tuttu joka tehnyt tuntiopettajan duuneja vaihtelevilla tuntimäärillä totesi (eli ilmeisesti tuntimäärät eivät aina täytä aktiivimallin vaatimuksia), että taitaa olla opetuskokemuksen keräämisen sijaan syytä mennä kaupankassalle.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Miten tämä muuten skulaa esimerkiksi koulupuolella tai yleensä missä tahansa missä on tuntityöläisiä joilla tuntimäärä voi välillä jäädä pieneksi? Yksi tuttu joka tehnyt tuntiopettajan duuneja vaihtelevilla tuntimäärillä totesi (eli ilmeisesti tuntimäärät eivät aina täytä aktiivimallin vaatimuksia), että taitaa olla opetuskokemuksen keräämisen sijaan syytä mennä kaupankassalle.

No siis, tuntiopettajille riittää, että tulee ton jakson aikana 18 tuntia täyteen. Ite oon koittanut tuota selvitellä, mutta paras vastaus mitän olen saanut, on "freelancereita kohdellaan eri tavalla". Vielä kun joku kertoisi, että miten. Oma rouva on siis freelancer-opettaja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Odotan vaan sitä että mitä demarit tekee jos/kun ovat seuraavassa hallituksessa. Ne on nyt Rinteen johdolla niin paljon räksyttäneet jo monta vuotta peräjälkeen näistä työllistämisasioista, että ans kattoo miten käy kun itsellä on vetovastuu. Pahoin pelkään että ei sieltä sitten itseltäkään mitään sen kummoisempia konsteja löydy, vaan puuhastellaan ja ihmetellään virkamiehien kanssa jotain vielä napsun tai parikin oudompaa ja tehottomampaa himmeliä.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Odotan vaan sitä että mitä demarit tekee jos/kun ovat seuraavassa hallituksessa.
Toivottavasti peruvat tämän typeryyden, joka kaiken lisäksi asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Toivottavasti peruvat tämän typeryyden, joka kaiken lisäksi asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Jotain tarttis kuitenkin tehdä. Jos noihin talousasiantuntijoihin on uskominen, niin seuraava lama on jo joidenkin mielestä näköpiirissä. Tai siis sykleissä kun nämä menee, niin jossain vaiheessahan se tulee joka tapauksessa. Niin olen viisaita lukenut että jos Suomi ei siihen mennessä saa näihin talouden rakenteisiin vielä reippaasti kohennusta, niin sitten se vasta köyhillä kylmää kyytiä onkin.

Tämän asian tiimoilla, en kauheasti omaa luottoa seuraavaa äänestyspäätöstä tehdessäni oikein mihinkään puolueeseen. Ja täytyy sanoa että näistä suurista kaikkein vähiten demareihin. Sieltä puuttuu sellainen valtiomiestason johtajuus ihan kautta linjan koko politiikan kentästä. Nämä on vain tämmöisiä keskenään jostain lillukanvarsista riiteleviä puuhastelijoita, joista Antti Rinne on ehkä yksi pahimimista.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Jotain tarttis kuitenkin tehdä. Jos noihin talousasiantuntijoihin on uskominen, niin seuraava lama on jo joidenkin mielestä näköpiirissä. Tai siis sykleissä kun nämä menee, niin jossain vaiheessahan se tulee joka tapauksessa. Niin olen viisaita lukenut että jos Suomi ei siihen mennessä saa näihin talouden rakenteisiin vielä reippaasti kohennusta, niin sitten se vasta köyhillä kylmää kyytiä onkin.

Tämän asian tiimoilla, en kauheasti omaa luottoa seuraavaa äänestyspäätöstä tehdessäni oikein mihinkään puolueeseen. Ja täytyy sanoa että näistä suurista kaikkein vähiten demareihin. Sieltä puuttuu sellainen valtiomiestason johtajuus ihan kautta linjan koko politiikan kentästä. Nämä on vain tämmöisiä keskenään jostain lillukanvarsista riiteleviä puuhastelijoita, joista Antti Rinne on ehkä yksi pahimimista.

Demareista sun kanssa samaa mieltä kyllä. Sinällään mulle on ihan sama, kuka niitä uudistuksia tekee, kunhan ne valmistellaan kunnolla. Tämä nylynyky malli vastaa lähinnä valuvikaista venettä, jonka vuotavat reiät on paikattu jesarilla ja pienten lasten sormilla.
Kuitenkin on tarjolla hyviä ja toimivia, ulkopuolisten tahojen pyörittämiä rekry/valmennus/koulutusorganisaatioita, jotka nyt sivuutetaan tyystin. Kaiken huipuksi nämä toimijat menettävät potentiaalisia työllistyjiä, koska noita palveluja ei hyväksytä aktiivimalliin.

Kaksi asiaa mitkä pitäisi korjata ensitilassa:
-kevyt-yrittäjyys kannattavaksi (freelancerit yms itsensätyöllistäjät). Ja nimenomaan nämä, joiden työ on epäsäännöllistä.

-ulkopulisten palveluntarjoajien toiminnot mukaan aktiivimalliin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän asian tiimoilla, en kauheasti omaa luottoa seuraavaa äänestyspäätöstä tehdessäni oikein mihinkään puolueeseen. Ja täytyy sanoa että näistä suurista kaikkein vähiten demareihin. Sieltä puuttuu sellainen valtiomiestason johtajuus ihan kautta linjan koko politiikan kentästä. Nämä on vain tämmöisiä keskenään jostain lillukanvarsista riiteleviä puuhastelijoita, joista Antti Rinne on ehkä yksi pahimimista.
En ole radikaalisti eri mieltä. Mielestäni Suomen poliittisilta toimijoilta puuttuu visio tulevaisuudesta. Ei tiedetä itsekään, mitä muutoksia halutaan tehdä. Aktiivimalli ja muut byrokraattiset kommervenkit ovat marginaalisia - ja usein pääosin haitallisia.

Pitäisi ehdottomasti panostaa enemmän työelämän nivelvaiheisiin, työurien pituuteen ja eläkkeisiin. Yliopistoja ja korkeakouluja pitäisi avata isommalle määrälle nuoria; ei meillä ole varaa siihen, että merkittävä osa nuorista jumittaa vuositolkulla, kun opiskelupaikkaa ei irtoa yhteishaussa.

Lisäksi sellaiset pienen rahan projektit, kuten perhevapaauudistus, pitäisi välittömästi toimeenpanna. Tässäkin ongelma on konservatiiviset ja aluepoliittiset ajatusmallit, jotka hiertävät poliittista prosessia. Ruotsissa tällaiset uudistukset pusketaan ongelmitta läpi.

Suomessa ei ole muutosvalmiutta. Politiikka on jähmettynyt eturyhmien välisiksi lehmänkaupoiksi, joissa johtajuuden sijaan pyritäänä pitämään vallatut asemat. Demarit tuskin tuovat tähän muutosta, vaikka pääsevätkin suurella todennäköisyyellä hallitukseen ensi kevään vaalien jälkeen.

Mielestäni on oireellista, että tästä aktiivimallista on nyt jurnutettu kuukausitolkulla. Kyseessä on lähes suora leikkuri työttömille, mutta todellista työllistämisvaikutusta sillä ei ole. Keskustelua käydään lillukanvarsista, kun pitäisi puuttua suuriin rakenteellisiin ongelmiin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jotain tarttis kuitenkin tehdä. Jos noihin talousasiantuntijoihin on uskominen, niin seuraava lama on jo joidenkin mielestä näköpiirissä. Tai siis sykleissä kun nämä menee, niin jossain vaiheessahan se tulee joka tapauksessa. Niin olen viisaita lukenut että jos Suomi ei siihen mennessä saa näihin talouden rakenteisiin vielä reippaasti kohennusta, niin sitten se vasta köyhillä kylmää kyytiä onkin.

Jotain tarttis tehdä, mutta valittu suunta on juuri se väärä, ei aktiivimallin kaltaisella 50-lukulaisella työllistämispolitiikalla ja ihmisten rankaisemisella yhteiskunnan omista ongelmista päästä pitkän päälle puusta pitkään. Tämän maan talous ei pelastu vaikka kaikki Suomen työttömät laitettaisiin puoleksi vuodeksi risusavottaan, ongelmat ovat syvemmällä.

Jos Suomi jollakin voisi menestyä ja on menestynytkin, niin työvoiman erikoisosaamisella ja siitä syntyvillä myönteisillä kerrannaisvaikutuksilla, kuten yrittäjien menstystarinoilla, luovuudella ja innovaatioilla. Työvoiman erikoisosaamista syntyy todennäköisimmin kun panostetaan väestön koulutukseen mihin meillä olisi ainakin periaatteessa erinomaiset resurssit. Mutta mitäpä on aktiivimalli-hallitus tehnytkään? Leikannut koulutuksesta...

Aina jauhetaan että töitä pitäisi tehdä, mutta liian usein unohdetaan, että työn luonne on monin osin muuttunut verraten lyhyessä ajassa ja muuttumassa tulevaisuudessa vielä rajummin. Tämä(kin) on sitä vision puutetta josta myös @Walrus21 yllä kirjoittaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Juu, no muuta en nyt tuohon osaa kommentoida kuin sen että puistattaa vähän tuon vanhemman sukupolven ajatusmaailma että "on se nyt perkele kun ei ihmisille työ kelpaa, kyllä me vielä sillon 50-luvulla ja 60-luvulla... jne.". Tuntuu siltä että nuo ei saa mitenkään aivoihinsa mahtumaan sitä että niiden työpaikkojen saanti on tänäpäivänä paljon vaikeampaa ja koko työelämä on paljon vaativampaa, kuin joskus menneinä vuosikymmeninä. Niitä liukuhihnahommia joihin pääsi heidän nuoruudessa ilman mitään kouluja, ei vaan nykyään ole ja jonkun näköinen koulutus vaaditaan nykyään ihan kaikkeen, jos mitään pysyvämpää ja oikeaa duunia haluaa saada. Se että joku rupeaa nurisemaan siitä kun ei työtön suostu tekemään jotain paskan lapioimista halventavilla työehdoilla jonkun vuokratyöfirman kautta ja kutsuu sitä laiskaksi työnvälttelijäksi, niin rupeaa kyllä mulla savu nousemaan päästä. Tuollainen luupäisyys vituttaa vähän asiassa kuin asiassa.

Ei kyllä kateeksi käy työttömiä.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työelämä on valtavassa murroksen tilassa. Pätkät, määräaikaisuudet, kevytyrittäjyys, monta palkanmaksajaa on tulevaisuutta halusimme tai emme. Ainoa instanssi, joka ei elä tätä päivää, on TE-toimisto. Niin ja tietysti hallitus, koska ei pura niitä jeesuksenaikaisia rakenteita, vaan pyörii yhä rankaisukulttuurissa. Kaikki - jopa minä, joka olen 50-luvulla syntynyt! - ymmärtävät, että pitää antaa mahdollisuus työntekoon, niin ettei se romuta ihmisen koko taloudellista rakennelmaa.

Yrittäjän puolisolle jää käteen lusikka - Olipa kerran yrittäjä - Vuodatus.net
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
En nyt muista tahi jaksa kaivella, kun täällä on kuitenkin paikalla joku joka tietää elikkäs.

Koskeeko tuo aktiivimalli niitä henkilöitä, jotka jäävät ansiosidonnaiselle päivärahalle, vai ainoastaan jos joutuu Kelan kanssa perseilemään, eli työmarkkinatuet yms.? Aattelin tässä vaan, kun itsekin tänään varmistelin liitosta, että on varmasti maksut kunnossa kun vasta viidennet yt:t / lomautusuhat iski tänään päälle ja aikaa näiden välissä on ollut kaksi vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
En nyt muista tahi jaksa kaivella, kun täällä on kuitenkin paikalla joku joka tietää elikkäs.

Koskeeko tuo aktiivimalli niitä henkilöitä, jotka jäävät ansiosidonnaiselle päivärahalle, vai ainoastaan jos joutuu Kelan kanssa perseilemään, eli työmarkkinatuet yms.? Aattelin tässä vaan, kun itsekin tänään varmistelin liitosta, että on varmasti maksut kunnossa kun vasta viidennet yt:t / lomautusuhat iski tänään päälle ja aikaa näiden välissä on ollut kaksi vuotta.

Koskee se. Itse olen vain YTK:ssa, mutta sinnekin ilmestyi vuoden alusta tämä aktiivilaskuri (koska olin osa-aikainen). Jostain muistan lukeneeni, että vielä ei ole täysin selvää, vaikuttaako ansiosidonnaiseen samalla prosentilla kuin KELA:n peruspäivärahaan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Koskee se. Itse olen vain YTK:ssa, mutta sinnekin ilmestyi vuoden alusta tämä aktiivilaskuri (koska olin osa-aikainen). Jostain muistan lukeneeni, että vielä ei ole täysin selvää, vaikuttaako ansiosidonnaiseen samalla prosentilla kuin KELA:n peruspäivärahaan.

Eli parempi ottaa vaikka jotain säälitunteja vastaan, joita nyt omalla alalla saa melkein miltä vain yritykseltä kun löytyy kokemusta, kuin ruveta etsimään täysipainoisesti vakipaikkaa ettei tarvitse tuollaisen aktiiviperseilyn uhriksi joutua. Onneksi nyt en usko, että kenkää tulee mutta mistäs sen nykypäivänä tietää. Jos kuitenkin 90% henkilöstöstä on lomautuksen tai irtisanomisuhan alla, niin eipä siinä paljon kannata jäädä odottelemaan, josko omalle kohdalle se voittava arpa osuisi.

Sais nyt vaan sinniteltyä edes sinne asti, että joku noista aivokääpiöistä tajuaa perua / muokata kunnolla tätä aktiivimallia, että työttömänä olisi myös reilu mahdollisuus keskittyä hakemaan sitä vakituista työpaikkaa, eikä kytätä jos joku antaisi säälistä sen 6h per viikko duunia. Tai vielä pahempi, joutua työkkärin järkkäämälle kurssille kuuntelemaan jonkun väkisintyöllistetyn 60v horinoita pariksi viikoksi, jolloin ei edes pääse työhaastatteluihin, kun kursseillahan on pakko olla tai taas todetaan sinun niskuroivan tätä yhteiskuntaa vastaan ja menee tuet.

Ehkä sain jo purettua vitutustani tarpeeksi tätä raippalakia kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Se että joku rupeaa nurisemaan siitä kun ei työtön suostu tekemään jotain paskan lapioimista halventavilla työehdoilla jonkun vuokratyöfirman kautta ja kutsuu sitä laiskaksi työnvälttelijäksi, niin rupeaa kyllä mulla savu nousemaan päästä.
Jos nyt unohdetaan noi halventavat työehdot, kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan "jostain paskan lapioimisesta" (jos kuvitellaan että akuutti tarve moiselle palvelukselle tulisi) verrattuna vaikka ammattitaitoisen sähkö-/putkimiehen, lääkärin, tjsp. palveluksista?

Mulla taas nousee savu päästä, kun puhutaan edes vihjaten "paskaduunista". Ei ole olemassa paskaduunia; on vain työtä johon jokaisella työntekijällä on milläkin hetkellä kompetenssinsa mukaista tilausta. Jos ihmiselle ei ole tarjolla koulutustaan vastaavaa työtä tai ei ehkä ole koulutusta lainkaan, sitten lapioidaan vaikka sitä paskaa, jos ei muuta osaa. Ja jos työnteko ei siinä tilanteessa nappaa ja jää mielummin kotiin veronmaksajien kustannuksella, niin ehdottomasti kyllä - kyllä mää kutsun sellaista laiskaksi työnvälttelijäksi.

Ei työttömyyskorvaus saa olla mikään toimeentulotuki, jota maksetaan no-matter-what niin kauan kun kukin löytää itselleen jotain itse kelpuuttamaansa kivaa ja mukavaa tekemistä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos nyt unohdetaan noi halventavat työehdot, kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan "jostain paskan lapioimisesta" (jos kuvitellaan että akuutti tarve moiselle palvelukselle tulisi) verrattuna vaikka ammattitaitoisen sähkö-/putkimiehen, lääkärin, tjsp. palveluksista?
Noh, se nyt on selvää että ammateissa jotka vaatii pitkää kouluttautumista ja ovat niinkin haastavia kuin lääkärin ammatti, niin tietenkin niistä kuuluu maksaa enemmän. En minä mitään kommunismia tänne huoli että kaikille maksetaan saman verran. Lääkärien kuuluukin olla siellä ihan omissa tuloluokissaan.

Sen verran on kokemusta noista vuokratyöfirmoista, että on siellä niitä ihan oikeita paskaduunejakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös