Kysyn vain, että mihin vedetään raja? Mikä on se absoluuttinen taso, jossa saa hyvällä mielellä puolustaa itsemäärämisoikeutta ilman, että muut yrittävät tehdä kaveria naurunalaiseksi?
Ei mitään hajua, mutta itse kaipaisin sitä, ah, niin romanttista maalaisjärkeä peliin. Kun sitä on itsekin ollut lapsi, niin välillä huomaa miettivänsä, että ovatko ne muksut nyt tosiaan niin valtavasti erilaisia sukupolvesta toiseen? Että siis ovatko lapset nykyään niin herkkiä ihan kaikelle, vai luulemmeko me aikuiset, että niin on, eli siis hyysätäänkö liikaa?
Ymmärrän, että on oltava tietty määrä kukkahattuja vetämässä mutkia suoriksi, näin ollen pysytään yleensä sillä kultaisella keskitiellä, joka kuitenkin jossain määrin tyydyttää kaikkia.
Sitä minä en ihan osta, että lapset menevät sekaisin kun kävelevät tupakka-askin ohi ja kymmenen vuoden päästä tekee jo niin vimmatusti mieli käydä sauhuilla. Kyllä ne taitavat edelleen olla ihan muut asiat mistä ne vaikutteet imetään.
No, nyt kun näin kuitenkin ajatellaan niin naureskellaan päin naamaa niille aikuisille jotka polttavat ihan omasta tahdostaan ja haluaisivat ostaa sen askinsa, kuten ostetaan maitoa ja leipää. Huomaamattomasti ja ilman suurta numeroa. Nythän tässä puuttuu enää se, että siellä joku huolestunut äiti alkaa huutamaan, että katsokaa nyt, kun tuossa ostetaan TUPAKKAA ja minulla on kiire ja pieni lapsi, että menes tervakeuhko helvettiin siitä ja anna ihmisten ostaa ruokaa.
On kait siinä valistuksessa muitakin keinoja kuin tämä nerokas savuton Suomi-kampanja jossa pikkuhiljaa ajetaan se yksi osa polttamaan mallunsa keskelle erämaata (ennen kuin keksitään, että liito-oravat voivat pahoin kun hengittävät savua). Minusta vähän tuntuu, että sen vähemmän ne sitä polttamistaan lopettavat mitä enemmän sitä kielletään ihme tekosyillä, ihan vaan periaatteesta.
Varmaan sitten sanotaan, että ei se valistus tehoa, onhan sitä kokeiltu ja silti vaan maistuu. Joo, tupakka aiheuttaa syöpää ja muita tappavia tauteja mutta kuka junnu sellaista kuuntelee? Sanotaan niille, että kikkeli jää pieneksi ja sulle nauretaan loppuelämä suihkussa niin luulisi uppoavan paremmin. Ja kai tytöillekin voi sitten jotain keksiä.
Minä en ole viisas, enkä koe olevani ketään parempi ihminen mutta kyllä ihmisten tyhmyys vituttaa välillä. No, se on kuitenkin jo toinen asia ja tämä röökihomma on yksi pieni pisara valtameressä.