Työskentelen toisinaan kassalla, ja tähän lakiin liittyvä kitinä on karannut käsistä. Toki suomalaisen on aina valitettava ensin sen kummemmin positiivisia puolia ajattelematta, mutta silti.
Meillä homma toimii niin, että asiakas sanoo ääneen mitä haluaa, minä kerron numeron. Jos joku ei tiedä mitä polttaa tai haluaa, annan käteen valikoimamme listan. Listan selailun jälkeen asiakas kertoo edelleen mitä haluaa, jonka jälkeen minä kerron valittua tuotetta vastaavan numeron. Harva tuota listaa kuitenkaan tarvitsee, ensimmäisellä tai viimeistään parilla seuraavalla toiveella pitäisi natsata kaupan valikoimiin. Meidän kaupassa polttamattomia työntekijöitä on autettu niin, että savukkeiden virallisten nimien saarekkeen vieressä on lista kunkin tuotteen yleisimmästä käytetystä puhekielisestä ilmauksesta.
Tänään sain kokeilla tätä ensimmäistä kertaa, ja rehellisesti sanoen asian hoitaminen vei muutaman sekunnin aiempaa kauemmin. Jo nyt yli puolet muistivat oman numeronsa. Mitä tulee sählääviin vanhuksiin, niin olettaisin heidän tietävän oman merkkinsä, ja tämän numerotaulun jopa selkeyttävän hahmottamista verrattuna siihen kuvasokkeloon.
En allekirjoita uutta lakia täysin, mutta ymmärrän kyllä miksi se on tehty. Ihmisen itsemääräämisoikeuksista lätiseminen on ihan pelkkää paskaa, tässä maailmassa on moni muukin vähäpitoisempi asia kokonaan tai vain osittain kielletty. Miksen saa juoda julkisella paikalla alkoholia, vaikka kotona ja puistoissa saan kiskoa huoletta? Miksen saa juoksennella Aatamin-asussa lenkkipolulla, sillä kyllähän Lissut ja Timot ovat nähneet alastomia aikuisia muuallakin?
Eniten ärsyttää tämä käytännön seikkoihin liittyvä valitus, sillä eihän toi nyt nin hankalaa oikeasti ole.
Jotenkin ihan käsittämätöntä kuulla aikuisten ihmisten suusta "itsehän en osta savukkeitani enää kuin kymmenen kilometrin päästä kioskista, ettei minun tarvitse painaa yhtäkään numeronappulaa" tai "tästä lähtien ostan vain verovapaata tupakkaa". Ihan yhtä lailla siellä kioskissa tai lähikaupassa joudut avaamaan suusi kuin isommassakin marketissa. Cittareissa ja Rismoissa vain joudut painamaan numerotaulua suusi avaamisen jälkeen. Iso juttu?
Eihän se nyt oikeesti voi olla niin vaikeeta.