”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

• 636 860
  • 2 224

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Kaurapuuro, laitoin kahdenlitran kattilaan virallinen kokinrotsi päällä puolilitraa vodaa ja puolilitraa mölleriä ja helpolla ranneliikkeellä napsautin keittolevylle tarvittavan virran.

Itsestään selvää on tietenkin kattilan sijoitus itse keittotapahtumassa, juntit.

Pelkällä öögalla hiffaan nesteen lähentelevän n.89 celsiusta tsögen-asteikolla, jolloin käärin hihani ja lisään näkyville tatulointini.

Jo lähes, vaan ei aivan kiehuvaan erikoisseokseen lisätään tärkeänä 3,67 dl käsinglenssattua ja sveitsiläisellä terällä jauhettua Elovena-stuffia, joka saakin pulpahdella tovin samalla hilliten lämmönsaantia, joko kattilaa siirrellen tai amaatöörimäisesti stumpaten piisi.

10-15 min. asteikolla mitattuna vodymi ja knut kera kaura-hjuutaleet muodostavat löysähkön, vaalean massan, johon lisätään egyptiläistä-merisuolaa (muukin käy, jos on köyhä) maun mukaan. Pääasia että handujen leimat näkyy.

Ape kuppiin, snadisti sokruu ja puolinyrkillistä voita pintaan ja taas jaksaa.

Jälkkäriks voi tunkee eri chililajikkeita hanuriin ja kertoa aamupaskan tunnelmista, sen vaiheista.

Ape kuppiin, snadisti sokruu ja puolinyrkillistä voita pintaan ja taas jaksaa
.

Jep, ainut tapa ainakin mulla saada kyseinen ruokalaji alas.

Aiheeseen liittyen ostin tänään pitkästä aikaa taas maksamakkaraa. Tämäkään tuote ei ole enää uusi ja olen itsekkin tätä aiemmin ostellut, mutta tänään vain tuli mieleen kun ostin.

HK:n Pekoni-Sipuli maksamakkara. Maku on todella paljon erilainen kuin tavallisessa maksamakkarassa, joka sekin on kyllä hyvää. Tämä on vielä parempaa ja Reissumiehen päälle laitettuna maku on taivaallinen. Suosittelen.

Toinen aivan uusi tuttavuus on HK:n kevyt chilimeetvursti. Paljaaltaan syötynä chilin maun maistaa, mutta ei ole mitään polttelua. Leivän päällä chiln maku hieman katoaa, mutta on tämä silti hyvä tuote.

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Jep, ainut tapa ainakin mulla saada kyseinen ruokalaji alas.

Aiheeseen liittyen ostin tänään pitkästä aikaa taas maksamakkaraa. Tämäkään tuote ei ole enää uusi ja olen itsekkin tätä aiemmin ostellut, mutta tänään vain tuli mieleen kun ostin.

HK:n Pekoni-Sipuli maksamakkara. Maku on todella paljon erilainen kuin tavallisessa maksamakkarassa, joka sekin on kyllä hyvää. Tämä on vielä parempaa ja Reissumiehen päälle laitettuna maku on taivaallinen. Suosittelen.

Toinen aivan uusi tuttavuus on HK:n kevyt chilimeetvursti. Paljaaltaan syötynä chilin maun maistaa, mutta ei ole mitään polttelua. Leivän päällä chiln maku hieman katoaa, mutta on tämä silti hyvä tuote.

HK:n pekoni-sipuli maksamakkara on hyvä tuote, ei kai ole mikään vanha artikkeli? Itse hittasin sen vasta viimeviikolla ja pidän kuitenkin itseäni jonkinlaisena maksapatee/makkara-friikkinä joka koluu maksa-altaat huolella, josko jotain poikkeaavaa löytyisi.

PS-makkara muistuttaa maultaan ja rakenteeltaan vanhoja kotitekoisia maksapateita.

Ruisleipä+pekonisipuli maksamakkara+ karpalo- tai pihlajanmarjahyytelö. Äly lähtee...

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
HK:n pekoni-sipuli maksamakkara on hyvä tuote, ei kai ole mikään vanha artikkeli?

Heh...tein aikoinaan HK:n leivissä maksamakkaran perusmassaa ja pitää sanoa, että eipä ole sen jälkeen pahemin kiinnostanut kyseistä tuotetta syödä vaikkakin maultaan ihan hyvää onkin. Tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa:)

Uutta tuonne chilimakkararintamalle tuo Poutun Polttorauta.
Maultaan toisiksi paras tänä kesänä testatuista, ainoastaan nuo Tulitikut vei voiton. Maussa on mukava polte, mutta muutakin makua löytyy. Miinusta tulee makkarasta paidalle roiskuvasta rasvasta. Kokonaisarvosanana olisi ehkä jokin 4/5

Seuraavana testivuorossa on Vatajan Juusto-Jalapenomakkara, kunhan Citymarketin makkaraosastolle tien taas löytää.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en ole syönyt grillimakkaroita kuin ehkä yhden kesässä sen jälkeen kun löysin todenteolla mustanmaggaran. En tiedä voiko asioita edes hirveästi vertailla mutta ostelen grillille mustaa, laitan paistinpannulla mustaa niin että tulee rapsakka kuori. Syön HIFK:n Tampereen matseissa mustaa. En voi edes sietää jotain perusgrillimakkaroita.

Ai että mitä herkkua tämä on, joskus vajaat kymmenen vuotta sitten jäin koukkuun ja viimeksi eilen hain sitä lounaaksi lähikaupasta. On muuten halpaa ja hyvää ostaa ihan valmistiskiltäkin. Taisi maksaa noin 2 € kaksi pitkää pötköä.

_

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Heh...tein aikoinaan HK:n leivissä maksamakkaran perusmassaa ja pitää sanoa, että eipä ole sen jälkeen pahemin kiinnostanut kyseistä tuotetta syödä vaikkakin maultaan ihan hyvää onkin. Tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa:)

Samaa olen kuullut kaverilta, joka on makkaratehtaalla töissä. Kaikkia muita oman tehtaan tuotteita pystyy syömään, mutta maksamakkara ei putoa kun kerran on nähnyt miten sitä tehdään.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK

Ennakkoluulot, ne ennakkoluulot. Itseltäni jäis moni ruoka syömättä jos tietäisin mitä ne on ja miten/mistä ne on valmistettu.

Simpukoita ja etanoita en pysty syömään ulkonäön takia koska ne etoo jo valmiiksi. Katkarajuja söin joskus vahingossa joista en arvellu pitäväni mutta nykyään nekin menee.

Löydöistä kannattaa kokeilla jos valmisruokia ostaa niin toi Kokkikartanon Metsästäjänleike systeemeineen maksanee sen about 5€ mutta jos on -30% tai -50% tarra mukana on erinomainen ostos hinta/laatusuhteeltaan.

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuli syötyä tuossa jokin aika sitten Savuhovin jonkin tulisen nötkötin., purkkin oli hieman tämän näköinen. Olisiko siinä jokin maininta chilistä tai jotakin. Oli vähän perhanan hyvää. Omaan makuun suht tulista, mutta maku oli todella hyvä. Hintaa en tiedä, koska en itse sitä ostanut. Ainoa miinus oli seuraavat vessareissut, jotka olivat todella tuskallisia. Meikäläisellä kun tuo maha ei oikein näistä tulisista sapuskoista pidä.

Savuhovi - silykkeet.

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Piti ihan tarkastaa ovatko muka oikeasti tuorejuustoa, mutta näemmä sulatejuustoa olivat kuten vähän arvelinkin... *nillinnillinnillinnillinnillinnillin*
No hhmm!
Aina nuo prkl:n juustoharrastajat tulevat pätemään.

Ja muille tiedoksi, että en suinkaan laske savustusta, ts. savunmakua, mausteeksi, joten pyllynne säästyvät atraimelta.
Itse asiassa savustus on jotakuinkin järkevin tapa kypsentää keskikokoisia affenia.
Ja on yvää!

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Itse en ole syönyt grillimakkaroita kuin ehkä yhden kesässä sen jälkeen kun löysin todenteolla mustanmaggaran. En tiedä voiko asioita edes hirveästi vertailla mutta ostelen grillille mustaa, laitan paistinpannulla mustaa niin että tulee rapsakka kuori. Syön HIFK:n Tampereen matseissa mustaa. En voi edes sietää jotain perusgrillimakkaroita.
---

Kai muistat käyttää mustan kanssa puolukkahilloa? Se kruunaa makuelämyksen, eikä musta menekkään enää muuten kuin puolukkahillon kanssa (myös mansikkahillo menee hätätapauksessa, mutta ei se ole ihan sama asia).

Tamperelaisena tulee syötyä mustaamakkaraa noin kerran kuussa ja täytyy sanoa, että se on yksi parhaista ruokalajeista mitä löytyy. Jos olet käymässä Tampereella niin suosittelen pikaista visiittiä Lielahdessa ja Tapolan "ravintolassa", josta saa varmasti maan parhaat mustat. Matkaakin on vain vähän alle 10 kilometriä keskustasta Ylöjärven suuntaan, joten matkakaan ei ole erityisen pitkä jos pyörii muuten Tampereella.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tamperelaisena tulee syötyä mustaamakkaraa noin kerran kuussa ja täytyy sanoa, että se on yksi parhaista ruokalajeista mitä löytyy. Jos olet käymässä Tampereella niin suosittelen pikaista visiittiä Lielahdessa ja Tapolan "ravintolassa", josta saa varmasti maan parhaat mustat. Matkaakin on vain vähän alle 10 kilometriä keskustasta Ylöjärven suuntaan, joten matkakaan ei ole erityisen pitkä jos pyörii muuten Tampereella.

Kankaanpään torille joka torstai tuleva Tapolan auto tuo tuoreet mustat tiskiin. Aika usein Tapolan auto saa lähteä takaisin lounastunnin jälkeen, kun kaikki mustat on myyty. Se onkin ainut oikea tapa syödä mustaamakkaraa. Citymarketin tiskista saa kanssa Tapolaa, mutta se on seissyt siellä hivenen ja on myös täten kuivaa. Kai jollekin kuivahko Tapolakin menee, mutta tuoreena niin maan perkullisen hyvää. Tosin ainut huonopuoli on kaasupäästöt ja musta kakka. Kohta pääsee Suomeen käymään niin täytyy mennä Tapolan autolle.

Viimeksi muokattu:

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Tamperelaisena tulee syötyä mustaamakkaraa noin kerran kuussa ja täytyy sanoa, että se on yksi parhaista ruokalajeista mitä löytyy. Jos olet käymässä Tampereella niin suosittelen pikaista visiittiä Lielahdessa ja Tapolan "ravintolassa", josta saa varmasti maan parhaat mustat.

Tämä on yksi ja ainoa syy, miksi voisin muuttaa Tampereelle. Helsingissä myytävä mustamakkara on aivan liian vanhaa ja/tai kuljetuksessa kuivunut.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kai muistat käyttää mustan kanssa puolukkahilloa? Se kruunaa makuelämyksen, eikä musta menekkään enää muuten kuin puolukkahillon kanssa (myös mansikkahillo menee hätätapauksessa, mutta ei se ole ihan sama asia).

Ei kun, nimenomaan ei puolukkahilloa. Siis onhan se hyvää niinkin, mutta parempaa raakana ja kylmän maidon tai vichyn kanssa. Musta eli mörökölli on kyllä huikeaa safkaa ja melkein viikoittain sitä tuleekin syötyä.

Tosin kannattaa muistaa, että Tapola on sitä oikeaa mustaa. Perkele eilen ostin epähuomiossa kilon Savupoikien mustaa ja sitä ei voi kyllä antaa edes pahimmalle vihamiehelle. Menee se nyt sinapin kanssa joten kuten.

Ja parhaimmillaan tosiaan tuoreena torilta tai kauppahallista, yksi "edestakanen" ja maito, tai kyllä kolme pötköäkin menee.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos olet käymässä Tampereella niin suosittelen pikaista visiittiä Lielahdessa ja Tapolan "ravintolassa", josta saa varmasti maan parhaat mustat. Matkaakin on vain vähän alle 10 kilometriä keskustasta Ylöjärven suuntaan, joten matkakaan ei ole erityisen pitkä jos pyörii muuten Tampereella.

Kiitti vinkistä.
En ole tuosta kuullutkaan aiemmin. Mun "paikalliset" kokemukset mustasta on Hakametsästä missä pitkään myyjänä oli Teivon Liha, eikö ollut. Se ei ollut ainakaan Tapola. Ja sitten tietty Plevnan tai Tillikan annokset.

Täältä stadista ostelen sitä monista eri paikoista, mun mielestä markettien lounastiskillä lämpimänä oleva setti on ihan hyvää ja mehukasta. Rapeata pintaa siinä ei ole mutta kuivaakaan se ei ole. Olen jopa ostanut mustaa legendaariselta Jaskan grilliltä Bottan vierestä joka on valittu Suomen parhaaksi grilliksi. Mamma otti kaapista koko paketin mustaa ja laittoi tulille, olihan setti, maksoi noin 5 euroa ja oli yöllä puolukkahillonkera paras känniruoka ikinä. :)

_

Löytöjä Lidlistä osa 2194190.
Tällä kertaa matkaan tarttui jonkin Lidlin oman merkin salamimakkarat. Kaksi n. 100-150g snackysalamipakettia taisi maksaa jotain ~1,5euroa.
On muuten mahtavan makuisia, hakkaa kaikkien muiden valmistajien salamit maan rakoon eräluvuin 6-0,6-0,6-0. Aavistuksen chilinen maku, mutta muuten aika suolainen. Niin tälläisen naposteltavan kuuluu tietysti ollakkin.
Suosittelen, ehdottomasti viiskauttaviis.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Kaiken tämän mustanmakkaran hehkutuksen, jonka se tokikin ansaitsee, keskellä tulee väkisinkin mieleen Conan O´Brien, kun mies uhkasi mennä nälkälakkoon jos hänen ohjelmaansa ei alettaisi esittää Suomessa. Lakko koski tosin vain suomalaisia ruokia. Katsokaa miehen ilmettä mustan kohdalla. Siinä on kaipuuta.

http://www.youtube.com/watch?v=T7VsleM116k

Tonnikala. Ei se purkissa oleva kilohaili, vaan "tonnikalapihvi". Olipa melkoinen yllätys. Tältäkö tämän kuuluisikin maistua? Jösses.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Löytöjä Lidlistä osa 2194190.
Tällä kertaa matkaan tarttui jonkin Lidlin oman merkin salamimakkarat. Kaksi n. 100-150g snackysalamipakettia taisi maksaa jotain ~1,5euroa.
Avain asia tässäkin on hintalaatusuhde. Kyllä meidän K-Markettikin yrittää, uiskentelee elävät hummerit akvaariossa ja on vaikka mitä tuonti prosciuttoa ja chorizoa, mutta hinta on suolaisempi kuin itse makkara. Alle 4 euron ei taida lähteä 100g paketteja.
Onhan se hienoa että on tarjontaa ja K-kauppiaskin yrittää panna parastaan, mutta kun ei pysty kilpailemaan volyymilla niin tulos on tämä, hinnat on ihan perseestä ja näitä ostavat vain optiomiljonäärit tai sellaiset henkilöt joille tuo 100g paketti riittää kahdeksi viikoksi.

Tuore tonnikala grillillä tai pannulla on älyttömän hyvää, jokin wasabikastike vaikka siihen oheen. Paistamisen kanssa täytyy olla todella tarkka, ei missään nimessä kypsäksi, silloin muuttuu kuivaksi kuin se purkkitavara.

_

Avain asia tässäkin on hintalaatusuhde. Kyllä meidän K-Markettikin yrittää, uiskentelee elävät hummerit akvaariossa ja on vaikka mitä tuonti prosciuttoa ja chorizoa, mutta hinta on suolaisempi kuin itse makkara. Alle 4 euron ei taida lähteä 100g paketteja._

Se on totta. Itse en ainakaan ole K-kaupoissa törmännyt mihinkään oikeasti halpaan normaalihintaiseen tuotteeseen, jos paketin/pussin/pullon kyljessä ei ole lukenut Pirkka tai Euroshopper. Sama S-kaupoissa, jos pakkausten kyljessä ei lue Rainbow tai X-tra. Tarjoustuotteet tietysti erikseen ja niissähän tuo isojen kauppaketjujen taika piileekin. Pystytään tarjoamaan hienoja tarjouksia oman kaupan etukortilla ja saamaan uusia asiakkaita.
Vielä palatakseni noihin halpismerkkeihin, niin kyllähän niistäkin hyviä tuotteita löytyy kun vain osaa etsiä.
Euroshopper kebabsuikaleet, ei tietenkään lähelläkään alkuperäistä tavaraa, mutta omasta mielestäni kaupan valmissuikaleista/lastuista parasta ja myös sitä halvinta.
Pirkkalimsat/suklaapatukat: Ei noissa limsoissakaan maku nyt täysin vastaa alkuperäistä Colaa tai Jaffaa, mutta omassa hintaluokassaan todella toimivaa tavaraa. Patukoissa olen sitä mieltä, että voittavat maussa alkuperäiset Twixit, Marsit ja Snickersit ja hintaakin on vain noin puolet edellä mainituista.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Samaa olen kuullut kaverilta, joka on makkaratehtaalla töissä. Kaikkia muita oman tehtaan tuotteita pystyy syömään, mutta maksamakkara ei putoa kun kerran on nähnyt miten sitä tehdään.

Noh. Olen teurastuksesta asti nähnyt monen eri lihajalosteen tien ruokapöytään. Vieläkin syön hyvällä maulla. Eilen muuten söin ihan kotitekoista sian kieltä. Suolavedessä likoamassa 1-2 vuorokautta ja sitten keitetään ja syödään. Hyvää, ei jänteitä, ei sitkeää, vaan maukasta.

Fakta vaan on että elukassa ne kalliit ruhon osat ovat hyviä, mutta niin ne halvat, tai jopa teurasjätteeksi luokiteltavatkin ovat monen michelin tähden ravintolan listoilla. Vaikkapa sian posket, menevat kai makkaraan, tai ainakin ennen, mutta niistä saa vaikka mitä hyvää.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lidlin Solängen premium chicken nuggets ja (kausituote?) McKennedy's barbecue ketchup. Nam.

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Taffelin Sourcream & Onion Broadway NUTSit...aluksi olin, että WTF, mutta pussillinen meni ihan miltei kertalaakista.

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viimeisin löytö elintarvikerintamalla on Kitchen Joyn Thai Cube-pakasteet.

Kitchen Joyn tuotteet

Iso positiivinen yllätys, kun meinaa vähän olemaan ennakkoluuloja einesruokia kohtaan. Mukavasti löytyy makua annoksista. Neljää erilaista annosta olen tähän mennessä maistellut ja ei ole tarvinnut vielä pettyä. Suosittelen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy