Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 880 761
  • 8 574
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suhtaudun ehkä kirjoituksiisi lähtökohtaisesti hieman kärkevästi, koska olet aiemmin käytellyt sisällissodan aikaista terminologiaa ja muutenkin kirjoittanut provoisoivaan tyyliin, mutta jos kirjoitat että: "Vasemmistossa juutalainen kelpaa lähinnä syötiksi natsijahtiin", ilman huomattavia tarkennuksia, niin kyllä minä tuon leimaamisyritykseksi tulkitsen.

Olisi mielenkiintoista kuulla kantasi myös varsinaiseen pointtiini, jonka takia sinua alunperin lainasin.


Mikä on Jatkoajan kirjoitusten rooli ja vastuu ääriajattelun voimistamisessa?
Vihjailetko, että syötän keskusteluun ääriajatteluun kiihottavaa sanastoa?

Sinulla on aiemminkin ollut merkillinen tapa esittää erilaisia teorioita ja ajatuskehikoita, ja sitten vaatia minua esittämään niihin sen seitsemällä eri tavalla perusteltua kritiikkiä sen seitsemästä eri näkökulmasta. Tuon jälkeen toteat, ettet osta perusteluja ja olet eri mieltä, ja odotat lisää perusteluja.

En lähde tarpomaan tänne suolle, mutta vastaan lyhyesti. Suomen laki lähtee siitä, että meillä kirjoittajilla on täällä ensisijainen vastuu omista kirjoituksistamme. Palstan ylläpitäjällä on julkaisijan vastuu. Suomen laissa ja tarkemmin sanoan kohdassa Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä löytyy tarkempaa tietoa mm. julkaistun viestin sisältöä koskevasta vastuusta. Tämä koskee myös verkkoviestintää ja sähköisesti julkaistuja mielipidekirjoituksia.

Mielestäni suomalainen tai kansainvälinen vasemmisto tai näiden toimittama "natsijahti" eivät ole niin pyhiä instituutioita, etteikö esimerkiksi vasemmiston toimintaa ja vasemmistolaista ajattelua voisi kritisoida esimerkiksi pakinatyylisesti tai vastaavalla retoriikalla, varsinkin kun viestin sisältö on empiirisesti perusteltavissa. Sama pätee luonnollisesti muihinkin aatesuutauksiin.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vihjailetko, että syötän keskusteluun ääriajatteluun kiihottavaa sanastoa?
???

En minä mitään vihjaillut. Kerroin mielipiteeni, että teet niin.

Sinulla on aiemminkin ollut merkillinen tapa esittää erilaisia teorioita ja ajatuskehikoita, ja sitten vaatia minua esittämään niihin sen seitsemällä eri tavalla perusteltua kritiikkiä sen seitsemästä eri näkökulmasta. Tuon jälkeen toteat, ettet osta perusteluja ja olet eri mieltä, ja odotat lisää perusteluja.

Samalla tavalla minä olen sinua viestintääsi ihmetellyt. Kirjoittelet pitkät pätkät itsestäänselvyyksiä asian vierestä.

En lähde tarpomaan tänne suolle, mutta vastaan lyhyesti. Suomen laki lähtee siitä, että meillä kirjoittajilla on täällä ensisijainen vastuu omista kirjoituksistamme. Palstan ylläpitäjällä on julkaisijan vastuu. Suomen laissa ja tarkemmin sanoan kohdassa Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä löytyy tarkempaa tietoa mm. julkaistun viestin sisältöä koskevasta vastuusta. Tämä koskee myös verkkoviestintää ja sähköisesti julkaistuja mielipidekirjoituksia.

Mielestäni suomalainen tai kansainvälinen vasemmisto tai näiden toimittama "natsijahti" eivät ole niin pyhiä instituutioita, etteikö esimerkiksi vasemmiston toimintaa ja vasemmistolaista ajattelua voisi kritisoida esimerkiksi pakinatyylisesti tai vastaavalla retoriikalla, varsinkin kun viestin sisältö on empiirisesti perusteltavissa. Sama pätee luonnollisesti muihinkin aatesuutauksiin.

Pakinatyyli on minunkin mielestäni ok, mutta ylilyönnit eivät. Se mikä on ylilyönti on tietty vaikeampi kysymys. Minulle sinun teksteissäsi ylilyöntejä ovat olleet mm. sisällissotaan liittyvän terminologian käyttö ja viimeisimpänä tuo: "Vasemmistossa juutalainen kelpaa lähinnä syötiksi natsijahtiin" yleistys.

On tietenkin ihan itsestäsi kiinni välitätkö siitä, että jotkin asiat teksteissäsi häiritsevät osaa lukijoista, niin kauan kuin tekstien sisältö noudattaa lakia. Voi vain välillä olla hyvä pohtia kirjoitustyyliään hieman syvällisemminkin.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No tee sitten tutkintapyyntö poliisille tai raportoi viesti moderaattoreille. Minun osaltani asia on täällä tässä.

Niin pitkälle et ole mennyt, että poliisin puoleen kääntyisin ja modeille raportoin kyllä kun joku kirjoittaja menee mielestäni liian pitkälle.

Tällä kertaa ajattelin vain pyrkiä keskusteluun asiasta henkilökohtaisesti, mutta eihän tämä ihan putkeen mennyt. Joo, taidanpa minäkin jatkaa viestiesi pääasiallista ignorointia tulevaisuudessa ja jos jotain silti osuu silmään, niin mennä raportointi linjalla.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No tee sitten tutkintapyyntö poliisille tai raportoi viesti moderaattoreille. Minun osaltani asia on täällä tässä.

Jäinkin miettimään, että ehkä et sittenkään tarkoituksella vastaile minulle asian vierestä, niin aloin varmistelemaan, että näemmekö viestittelymme samalla tavalla?

Eli tämä tapaushan alkoi viestistäsi jossa esitit vasemmiston, minä siis mukaanlukien, olevan juutalaisvastainen. Et vasemmistoa mitenkään tarkemmin rajannut, totesit näin vain olevan.

En pitänyt siitä, että minua, tai koko vasemmistoa, kutsutaan juutalaisvastaiseksi, joten kirjoitin vastauksen, jossa lainasin mm. sinua. Samassa viestissä pohdin onko viestisi kaltaisten väittämien viljely rakentavaa keskustelua, vai voiko siitä seurata myös asioiden kärjistymistä. Omakin viestini sisälsi kärkevyyttä (oikeiston kokemaan lähteminen).

Vastasit kysymyksellä mikä lainaamassani, sinun kirjoittamassa, viestissäsi oli virheellistä esillepanoa ja jatkoit pitkällä litanialla tekstiä vasemmiston historiasta ja väkivaltaisuudesta, joista en ollut maininnut halaistua sanaa. Olin alunperin tuohtunut vain siitä, että luonnehdit koko vasemmistoa juutalaisvastaiseksi.

Omassa vastauksessaani siteerasin alkuperäistä kirjoitustasi uudelleen. Myönsin lisäksi, että vasemmistosta voi toki tehdä moniakin yleistyksiä ja sieltäkin löytyy väkivaltaan myönteisesti suhtautuvia yksilöitä (vastauksena edellisen viestisi litanialle vasemmiston synneistä, joita en siis ollut itse aiemmin maininnut). Tähdensin kuitenkin, että olin puuttunut keskusteluun vain sen takia, että olit väittänyt koko vasemmistoa juutalaisvastaiseksi.

Tähän vastasit, että et ole missään vaiheessa väittänyt juutalaisvastaisuutta vasemmistoa ilmentäväksi piirteeksi ja minun laittavan sanoja suuhusi. Sen jälkeen kirjoitit Lähi-Idän tilanteesta, joiden osapuolina olevia valtioita on kyllä vasemmistolaisten toimesta kritisoitu, ei siinä mitään.

Olin hieman ihmeissäni, että mitä sanoja minä olen suuhusi laittanut ja siteerasin lausettasi vasemmistosta ja juutalaisista jälleen kerran. Lisäksi koitin palauttaa keskusteluun alkuperäisen viestini pointtia siitä, että minkälainen keskustelu on rakentavaa ja mikä puolestaan vain voimistaa ääriajattelua. Lisäksi kirjoitin pitäväni tyyliäsi provosoivana.

Tämän jälkeen jätit vasemmiston ja sen väittämäsi juutalaisvastaisuuden täysin mainitsematta ja kysyit:
"Vihjailetko, että syötän keskusteluun ääriajatteluun kiihottavaa sanastoa?" ja alat arvostelemaan aiempia, tähän tapaukseen liittymättömiä viestejäni. Mielipiteestäsi Jatkoajan kirjoittajien vastuusta avauduit sentään tällä kertaa, mutta jätit muut kysymysmerkkini huomioimatta, eli mitä väittämiä minä muka olin suuhusi laittanut ja miten niin et ollut muka väittänyt vasemmistoa, ja siinä mukana minua, juutalaisvastaisiksi.

Tässä vaiheessa aloin tosissaan turhautumaan mikä näkyi kyllä viestissäni, pahoittelut. Lopussa koitin kertoa millaisena viestiesi tyylin itse koen.

Sitten ilmoitit, että turvaudu poliiseihin tai moderaattoreihin...

Ihan mielelläni kuulisin kuinka sinä tämän "keskustelun" näit kokonaisuutena?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Boldaus oma. Ihan mielenkiinnosta vain, että noin yleensä minkä uskonnollisten vähemmistöjen asiaa vasemmisto (Suomessa) ajaa? Minusta kun tuntuu, että vasemmisto aika kärkkäästi suolaa vähän kaikkia uskontoja.
Vasemmistolaisesti suuntautuneen kulttuurirelativismin hengessä tätä paremminkin tapahtuu, jos ja kun sellainen on poliittisesti tarkoituksenmukaista. Tuskin niinkään uskonnollisista lähtökohdista. Hyvä tarkennus.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En pitänyt siitä, että minua, tai koko vasemmistoa, kutsutaan juutalaisvastaiseksi, joten kirjoitin vastauksen, jossa lainasin mm. sinua. Samassa viestissä pohdin onko viestisi kaltaisten väittämien viljely rakentavaa keskustelua, vai voiko siitä seurata myös asioiden kärjistymistä. Omakin viestini sisälsi kärkevyyttä (oikeiston kokemaan lähteminen).
Vastasin jo edellä, etten ole missään kohdassa väittänyt vasemmistoa juutalaisvastaiseksi. Nyt jankkaat edelleen siltä pohjalta, että näet viesteissäni jotakin sellaista mitä siellä ei ole.

Sittemmin olen kirjoittanut lisää vasemmistossa tavanomaisesta lähestymistavasta tunnustaa väriä Lähi-Idän tilanteessa koskien erityisesti Israelin ja Palestiinan asetelmaa. Tässäkään kohdassa en väittänyt vasemmistoa juutalaisvastaiseksi. Tämä on täysin omaa tulkintaasi.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämäkin tutkija on varmaan kommunisti ja aivan väärässä:

Ehkä sinusta noin, mutta oikeistolaisin silmin ihan asiaa Lahti puhuu. Tutkijana tuttu ja arvostan.

Ei meillä ole merkittävänä uhkana vasemmistolaista terrorismia. Uhkajärjestyksessä menevät jotain 90 prosentin tutkijoista ja Supon mukaan 1) äärioikeisto, 2) jihadistit ja 3) äärivasemmisto. Viimeinen on varsin matala uhkana. Loppuun lainaus:

"[ Junnilasta] on Lahden mukaan oikeutettua käyttää termiä äärioikeistolainen. Hän toivoo kuitenkin, että sanojen kanssa oltaisiin varovaisia, vaikka puoluetoimijoilla onkin havaittu olevan äärioikeistokytköksiä. Ongelmana on, jos riviperussuomalainen leimataan natsiksi. Termejä käyttäessä pitää olla hyvin varma siitä, mistä puhuu, koska ne ovat vakavia syytöksiä. Jos termillä kutsuminen osuu väärin, se menettää merkityksensä."

Ministerien leimaaminen natseiksi ja hallituksen äärioikeistolaiseksi natsihallituksesta on todella typerää monin tavoin.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Ehkä sinusta noin, mutta oikeistolaisin silmin ihan asiaa Lahti puhuu. Tutkijana tuttu ja arvostan.

Ei meillä ole merkittävänä uhkana vasemmistolaista terrorismia. Uhkajärjestyksessä menevät jotain 90 prosentin tutkijoista ja Supon mukaan 1) äärioikeisto, 2) jihadistit ja 3) äärivasemmisto. Viimeinen on varsin matala uhkana. Loppuun lainaus:

"[ Junnilasta] on Lahden mukaan oikeutettua käyttää termiä äärioikeistolainen. Hän toivoo kuitenkin, että sanojen kanssa oltaisiin varovaisia, vaikka puoluetoimijoilla onkin havaittu olevan äärioikeistokytköksiä. Ongelmana on, jos riviperussuomalainen leimataan natsiksi. Termejä käyttäessä pitää olla hyvin varma siitä, mistä puhuu, koska ne ovat vakavia syytöksiä. Jos termillä kutsuminen osuu väärin, se menettää merkityksensä."

Ministerien leimaaminen natseiksi ja hallituksen äärioikeistolaiseksi natsihallituksesta on todella typerää monin tavoin.
Ootas minäkin otan lainauksen:

"Populismiin ja salaliittoteorioihin perehtynyt tutkijatohtori Niko Pyrhösen mukaan se, että vastapuolet syyttävät toisiansa ääriliikkeiksi, on maailmanlaajuinen trendi, jossa pelataan vastakkainasettelulla ja identiteettipolitiikalla. Hänenkään mielestä eri laidat eivät ole tämänhetkisessä maailmassa tasoissa.

– Teoreettisesti käsitteet vertautuvat varsin hyvin, mutta kokemusperäisesti maailmassa, varsinkin täällä Suomessa, eivät kovinkaan hyvin. Äärivasemmisto lausutaan lähinnä siinä vaiheessa, kun äärioikeisto on väitetysti tehnyt jotain, ja toisin päin niin ei käy lähes koskaan, hän kommentoi."
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ministerien leimaaminen natseiksi ja hallituksen äärioikeistolaiseksi natsihallituksesta on todella typerää monin tavoin.
Leimaaminen kääntyy aina itseään vastaan, silloin kuin sille ei ole perusteita. Mutta silloin kun on, ei ministerien tai kansanedustajien sanomisia ole syytä peitelläkään. Se jos mikä on typerää ja vastuutonta. Äänestäjillä on oikeus tietää ketkä tätä maata johtaa. Vastuutonta on myös olla johtavassa asemassa ja peitellä mielipiteitään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Leimaaminen kääntyy aina itseään vastaan, silloin kuin sille ei ole perusteita. Mutta silloin kun on, ei ministerien tai kansanedustajien sanomisia ole syytä peitelläkään. Se jos mikä on typerää ja vastuutonta. Äänestäjillä on oikeus tietää ketkä tätä maata johtaa. Vastuutonta on myös olla johtavassa asemassa ja peitellä mielipiteitään.

Minulla on laitavasemmistolaisen näkemyksen kanssa sellainen ristiriita, että en näe Taviota (linkki), Purraa ja muita äärioikeistolaisina. En myöskään näe, että hallituksessa on natseja.

Ketju on siis väärä minusta, joten jätän tähän.
 

Jeffrey

Jäsen
Siirretään tänne hallitusketjusta @Moderaattorit aiheellisen huomautuksen jälkeen:

Laitapas sitten todisteita kehiin. Aloitetaan vaikka siitä, että Antifa on järjestö. Kuka sitä johtaa? Miten he ovat järjestäytynyt ja miten he viestivät solujensa kesken?

Toki ensiksi kannattaa lukea mitä kirjoitetaan. Puhuin Antifan perustetun järjestöksi. Myös esimerkiksi Suomen antifasistinen komitea on oikein rekisteröitynyt yhdistys. Suomen antifasistinen komitea - SAFKA yhdistys ry, Finlands anti-fascistiska kommitté - SAFKA förening rf taloustiedot virallisena toimialana olevan "Muualla luokittelemattomat muut järjestöt ". He hallinnoivat antifa suomen verkkosivustoa.

Itsessään viisastelu sillä onko epämiellyttävillä järjestöillä nimetty pääkallopaikka vai ei, ei tee näistä aatteista yhtään sen parempia - pikemminkin nimenomaisesti pelottavampia ainakin omissa silmissä. Saati jos fanitetaan jotain 30-40 lukujen Saksassa kuopattuja järjestöjä.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Siirretään tänne hallitusketjusta @Moderaattorit aiheellisen huomautuksen jälkeen:



Toki ensiksi kannattaa lukea mitä kirjoitetaan. Puhuin Antifan perustetun järjestöksi. Myös esimerkiksi Suomen antifasistinen komitea on oikein rekisteröitynyt yhdistys. Suomen antifasistinen komitea - SAFKA yhdistys ry, Finlands anti-fascistiska kommitté - SAFKA förening rf taloustiedot virallisena toimialana olevan "Muualla luokittelemattomat muut järjestöt ". He hallinnoivat antifa suomen verkkosivustoa.

Itsessään viisastelu sillä onko epämiellyttävillä järjestöillä nimetty pääkallopaikka vai ei, ei tee näistä aatteista yhtään sen parempia - pikemminkin nimenomaisesti pelottavampia ainakin omissa silmissä. Saati jos fanitetaan jotain 30-40 lukujen Saksassa kuopattuja järjestöjä.
Eli tarinasi kaatui jo heti alkumetreillä. Nyt voit päättää haluatko vielä uskoa jaettuun vainoharhaan Trumpin kanssa, tai sitten et. On tuo kyllä säälittävää kärmeksen pyssyyn ajamista.
 

Jeffrey

Jäsen
Eli tarinasi kaatui jo heti alkumetreillä. Nyt voit päättää haluatko vielä uskoa jaettuun vainoharhaan Trumpin kanssa, tai sitten et. On tuo kyllä säälittävää kärmeksen pyssyyn ajamista.

Perustelisitko nyt hieman, tai kirjoittaisitko ajatuksiasi auki vähän ymmärrettävämpään muotoon? Keskustelisin niistä oikein mielelläni.

Tosin Trump ei edes elänyt silloin kun Stalin oli mukana Antifan perustamisessa, vaikka toki vanha mies onkin.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Perustelisitko nyt hieman, tai kirjoittaisitko ajatuksiasi auki vähän ymmärrettävämpään muotoon? Keskustelisin niistä oikein mielelläni.

Tosin Trump ei edes elänyt silloin kun Stalin oli mukana Antifan perustamisessa, vaikka toki vanha mies onkin.
Eli sinä puhut puolisotilaallisesta anarkistijärjestöstä ja sitten käy ilmi, että et edes tiedä kyseisestä "järjestöstä" edes johtajaa. Kova luotto kuitenkin järjestön olemassa oloon, kuten on Trumpillakin.
 

Jeffrey

Jäsen
Eli sinä puhut puolisotilaallisesta anarkistijärjestöstä ja sitten käy ilmi, että et edes tiedä kyseisestä "järjestöstä" edes johtajaa. Kova luotto kuitenkin järjestön olemassa oloon, kuten on Trumpillakin.

Ei, nyt et malttanut lukea alkuperäistä tekstiä.

Suomessa Vasemmistonuoret mainitsee perustaneensa (tai heidän edeltäjänsä) Antifan Suomeen. Oliko nyt siis niin, että Vasemmistonuoret ja Trump ovat jotenkin järjestäytyneet yhteen? Erikoisia kierroksia alkaa saamaan tämä keskustelu.

 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Ei, nyt et malttanut lukea alkuperäistä tekstiä.

Suomessa Vasemmistonuoret mainitsee perustaneensa (tai heidän edeltäjänsä) Antifan Suomeen. Oliko nyt siis niin, että Vasemmistonuoret ja Trump ovat jotenkin järjestäytyneet yhteen? Erikoisia kierroksia alkaa saamaan tämä keskustelu.

Tarkoitat siis, että Suomessa on joskus ollut Antifa niminen jäjrestö toiminnassa? Laitatko tästä vielä lisätietoa kyseisestä järjestöstä ja sen puolisotilaallisesta toiminnasta? Miten heillä nykyään menee? Kuka heitä johtaa?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pohdittavaksi teillekin, koska minä olen pohtinut enkä tiedä vastausta, mutta pahaa pelkään, että jotain tähänkin keksitään.

Mitä on äärivasemmiston tai äärioikeiston jälkeen? Ääri on käsitykseni mukaan aivan laitimmaista, viimeistä, äärimmäistä.

Jossain välissä tuli kielenkäyttöön laitavasemmisto ja laitaoikeisto enkä sitäkään oikein ymmärtänyt, mutta ovat toki kuvaavampia kuin ääri vaikka niitä aluksi mielestäni käytettiin tarkoittamaan paheksuttavan vasemmistolaista tai oikeistolaista. Laidan jälkeen, itseasiassa hyvin nopeasti tuo laita- muuttui ääreksi. Nämä toki vain omia huomioita.

Monet sanat ovat menettäneet niiden todellisen merkityksensä väärinkäytön vuoksi. Niitä käytetään dramatisoimaan omaa sanomaa ilman todellista asiallista sisältöä, ajattelematta mitä sanotaan (vrt. natsi, fasisti, kommunisti, lahtari). Eli kyse on tehokeinosta, joka liiallisesti ja väärissä asiayhteyksissä käytettynä menettää merkityksensä.

Pahoittelen semanttista pohdiskeluani ja jottei tämä jäisi pelkästään sellaiseksi, mielestäni Suomessa ei ole järjestäytynyttä äärioikeistoa tai äärivasemmistoa (oikeasti radikaalia, väkivaltaan, vallankumoukseen tms. sellaiseen pyrkivää ihmisryhmää).

Katsotaan tuo Kankaanpään tapaus, mitä siitä selviää. En usko myöskään Kommunistisen nuorisoliikkeen olevan varsinainen uhka Suomelle, vaikka pyrkivätkin kumoamaan kapitalistisen yhteiskunnan.
 

Jeffrey

Jäsen
Tarkoitat siis, että Suomessa on joskus ollut Antifa niminen jäjrestö toiminnassa? Laitatko tästä vielä lisätietoa kyseisestä järjestöstä ja sen puolisotilaallisesta toiminnasta? Miten heillä nykyään menee? Kuka heitä johtaa?

Ihan tieteellistä aineistoa löytyy esimerkiksi: Crossing Borders: Anti-Fascist Action (UK) and Transnational Anti-Fascist Militancy in the 1990s | Contemporary European History | Cambridge Core ja https://www.researchgate.net/public..._Culture_and_Practice_of_Militant_Antifascism .

Toki hyödyttäisi edelleen, jos lukisit sen alkuperäisen tekstin.

Todettakoon nyt kuitenkin, että en usko sinun uskovan Antifan olemassa oloon vaikka joku jopa sellaista järjestöä Suomessa ylläpitää. Ei se natseillakaan ole universaalia johtajaa tänä päivänä ja silti pidän heitä symppaavia/seuraavia epämiellyttävinä. Tästä vääntö menee vaan aika turhaksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Voisitko tiivistää nämä tieteelliset arviot kun olet ne epäilemättä lukenut.

Niissä mainitaan Antifan olevan militantti ryhmittymä, ei edes puoli-.

Oletko tullut ajatelleeksi mitä se tarkoittaa jos olet oikeassa ja Antifaa ei ole enää olemassakaan?

Alkuperäinen pointti oli se, että Li Andersson on epäilyttävä koska symppaa Antifaa. Nyt jos Antifaa ei ole olemassakaan niin sehän poistaa sellaisen mahdollisuuden, että Andersson symppaisi jollain tapaa modernisoitua antifaa.

Samalla se jättää jäljelle sen vaihtoehdon, että Andersson symppaa sitä vanhaa kunnon Venäjän hybridivaikuttamisena luotua Stalinin rahoittamaa kommunistista ääriliikettä.

Enivei... Tämä vääntö oli ajanvietettä aikansa, nyt kotimatkalla ja nauttikaamme tästä sadepäivän illasta iloisemmilla tavoilla.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sirpillä ja vasaralla varustettu veripunalippu pitäisi olla yhtä lailla kielletty mitä hakaristilläkin varustettu lippu.





Idealogia joka on tuottanut jopa natsismia enemmän uhreja ja Tamperaalla vain liput liehuvat.

Hyi vittu.

Koska moderaattorit eivät anna keskustella asiasta Orpon hallitus ketjussa niin mainittakoon että Iltalehden kuvituskuvassa näyttäisi olevan Antifan viljelemä tunnuslauseen

Tämä siis hallitusta vastustavan mielenosoituksen keulilla kuin maan lippu olympialaisissa. Ottaen huomioon viime viikon pesukarhujahti tämä huomiotta jättäminen mediassa on aika jännää.
 

Liitteet

  • 055a95db1b9b23ae2bb722ec80657b84a0f3f82ef32770e59b93c27653abb3d8.jpg
    055a95db1b9b23ae2bb722ec80657b84a0f3f82ef32770e59b93c27653abb3d8.jpg
    427,2 KB · kertaa luettu: 169
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös