Perussuomalaiset

  • 5 383 539
  • 43 438

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko käsityksesi taloudesta siis sellainen, että jos Italia pärjäisi nykyistä paremmin (= tuotaisiin rotkon reunalta pois), olisi se Suomen kannalta vahingollista? Eli Italian kasvanut vienti söisi suomalaista vientiä ja suomalaisten yritysten pärjäämismahdollisuuksia?
Enemmän siellä on meidän kanssa kilpailevia firmoja kuin sellaisia joiden menestyksestä me hyödymme. Tottakai nämä kuviot on monimutkaisia, mutta minä luotan asiantuntijoihin ja he ovat sanoneet, että me emme tästä hyödy. Minulla ei riitä kompetenssi tuon enempään. Voisin toki käyttää tunteja aikaa etsien eri firmoja jotka vievät Italiasta Saksaan ja mitkä niistä kilpailevat Suomen kanssa, mutta ei se olisi kauhean hedelmällistä. Kyllä esim. iso akkutehdas Eurooppaan EU tuilla, joka siis on yksi Suomen suurimmista tulevasuus projekteista kuulostaa minusta helvetin pahalta. Eli käytännössä olemme tuossakin syömässä suoraan omasta viennistä. Tosin olen tästä tehtaasta jo kahdesti maininnut linkkeineen, niin kolmas kerta alkaa tuntua toistamiselta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset

Jeffrey

Jäsen
Seinäjoen valtuusto torppasi vegaanisen ruuan tarjoamisen kouluissa

Kun ruoka-asiat ovat nyt tapetilla ja toisaalta kuntavaalitkin äänestysvaiheessa, niin PS on saanut tälläkin saralla saavutuksia aikaan.




Kasvisruokaa kouluissa tarjottu jo maailman tovi. Mielestäni sitä ei kuitenkaan tarvitsisi erikseen kutsua kasvisruuaksi vaan pelkkä ruoka riittäisi. Samalla vegaanius menisi kyllä jo useamman askeleen liian pitkälle, ja torppaisi myös niitä meidän omia hyviä kasvisruokia pinaattiletut ja ohrapuurot etunenässä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kasvisruokaa kouluissa tarjottu jo maailman tovi. Mielestäni sitä ei kuitenkaan tarvitsisi erikseen kutsua kasvisruuaksi vaan pelkkä ruoka riittäisi. Samalla vegaanius menisi kyllä jo useamman askeleen liian pitkälle, ja torppaisi myös niitä meidän omia hyviä kasvisruokia pinaattiletut ja ohrapuurot etunenässä.

Nyt puhutaan vegaanisesta ruuasta, pinaattiletuissa ja ohrapuurossa saattaa olla esim. maito tai kananmunaa mukana.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Seinäjoen valtuusto torppasi vegaanisen ruuan tarjoamisen kouluissa

Kun ruoka-asiat ovat nyt tapetilla ja toisaalta kuntavaalitkin äänestysvaiheessa, niin PS on saanut tälläkin saralla saavutuksia aikaan.



Minusta ihan ymmärrettävä päätös. Tämä on oikeasti aika loputon suo, jos lähdetään siitä että "minä en syö sitä tai tätä". Seinäjoen koulut tarjoavat kuitenkin kasvisruokaa, joka minustakin on jo askel eteenpäin. Jos nyt tälle linjalle lähdetään niin seuraavana on fennovegaanit, pelkästään lihaa syövät tai minä syön vain pitsaa.

Näitä kouluruokailuja on hyvä tarkastella aika ajoin ja kartoittaa juurikin kysyntää ja mitä se ylipäätään kustantaa. Jos kysyntää tietylle ruokavaliolle alkaa olla, niin silloin se on syytä ottaa harkintaa, mutta juurikin harkintaan eikä automaattisesti oikeutena, että se pitää järjestää.

Terveisin kasvissyöjä
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Minusta ihan ymmärrettävä päätös. Tämä on oikeasti aika loputon suo, jos lähdetään siitä että "minä en syö sitä tai tätä". Seinäjoen koulut tarjoavat kuitenkin kasvisruokaa, joka minustakin on jo askel eteenpäin. Jos nyt tälle linjalle lähdetään niin seuraavana on fennovegaanit, pelkästään lihaa syövät tai minä syön vain pitsaa.

En nyt ehkä rinnastaisi pitsaruokavaliota ja vegaanista vastaavaa toisiinsa. Oikeassa olet siinä, että asia-argumentteja on puolesta ja vastaan, kunnan pitää yleensä palveluillaan reagoida muuttuviin tarpeisiin ja on hankala osoittaa missä kohtaa muutos on pakollinen. Itseäni vain hieman huvitti taistelu "vihervasemmistolaista mädätystä vastaan", jota vegaaninen ruokavalio ilmeisesti edustaa. Ja taisto oli voitokas!
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En nyt ehkä rinnastaisi pitsaruokavaliota ja vegaanista vastaavaa toisiinsa. Oikeassa olet siinä, että asia-argumentteja on puolesta ja vastaan, kunnan pitää yleensä palveluillaan reagoida muuttuviin tarpeisiin ja on hankala osoittaa missä kohtaa muutos on pakollinen. Itseäni vain hieman huvitti taistelu "vihervasemmistolaista mädätystä vastaan", jota vegaaninen ruokavalio ilmeisesti edustaa. Ja taisto oli voitokas!
En minäkään näitä pitsa ja vegaanisia ruokavalioita rinnastaisi suoraan, mutta joku sen kuitenkin rinnastaa. Muistaakseni 8 henkilöä tietystä uskontokunnasta riittää siihen, että koulun täytyy järjestää uskonnon opetusta kyseisessä opinahjossa. Eli periaateessa kun tuo määrä lyödään tiettyyn kouluun, niin sitä pastafaria on opetettava. Samoin kun, jos näiden uskontoon kuuluu syödä vai pitsaa ja pastaa niin niin.

Kyseisessä uutisessa taidettiin mainita, että monessa koulussa 1-2 haluaisi vegaanista ruokaa. Varmasti kyseisistä kouluista löytyy myös 1-2 henkillöä jotka haluavat syödä kobe härkää riisipedillä. Ei sitä sen takia tarvitse tarjota.

Kirjoitin tuohon spoilerin sisään asiaa, joka nyt ei oikeasti ollut edes asiaan liity niin sori siitä. Ei kannata lukea.

Sinun pointtisi oli juurikin tuo taistelu "vihervasemmistolaista mädätystä vastaan" joka on kyllä erittäin typerä syy vastustaa tätä. Eli "olemme eri mieltä, koska henkilöt, jotka tätä kannattavat ovat tyhmyreitä ja en tykkää niistä." Erinomainen perustelu Seinäjoen perussuomalaisilta.

edit; muotoiluja ja muutama kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Tämän aamun Hesarissa oli laaja artikkeli asianmukaisin diagrammein puolueiden kunnallisvaaliehdokkaiden rikossyytteistä.
Syytteitä on ylivoimaisesti eniten perussuomalaisilla eli kaksinkertaisesti verrattuna seuraavaan puolueeseen eli Vasemmistoliittoon. (8,2% vs. 4,1%)
Rötösherrat kuriin!
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Seinäjoen valtuusto torppasi vegaanisen ruuan tarjoamisen kouluissa

Kun ruoka-asiat ovat nyt tapetilla ja toisaalta kuntavaalitkin äänestysvaiheessa, niin PS on saanut tälläkin saralla saavutuksia aikaan.



Ei ihan tainnut Persujen äänet riittää tuon asian kaatamiseen, tarvittiin myös Kepua ja Kokoomusta, eli kiitos sinne suuntaan. Esitys oli Persulähtöinen, mutta tukea asialle tuli yli puoluerajojen.


 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Jancky

Jäsen
Vielä väitetään ettei Persut tee aloitteita, pyh pah. Tässäkin estettiin vegaaneja syömästä kouluruokaa. Hyvä että persut on tavallisen pulliaisen asialla. Minä ainakin voin paremmin kun Seinäjoella nuori vegaani ei syö kouluruokaa.
 
Ei ihan tainnut Persujen äänet riittää tuon asian kaatamiseen, tarvittiin myös Kepua ja Kokoomusta, eli kiitos sinne suuntaan. Esitys oli Persulähtöinen, mutta tukea asialle tuli yli puoluerajojen.



Kiitos siitä, että lapsille ei tosiaan anneta kouluruokaa sen takia, että saadaan vähän näytettyä kaapin paikkaa vihermädättäjille. Oppiipahan mädättäjät olemaan ja lapset syömään eväitä, kuten vanhaan hyvään aikaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kiitos siitä, että lapsille ei tosiaan anneta kouluruokaa sen takia, että saadaan vähän näytettyä kaapin paikkaa vihermädättäjille. Oppiipahan mädättäjät olemaan ja lapset syömään eväitä, kuten vanhaan hyvään aikaan.

Niin tai sitten ne lapsetkin voisivat opetella syömään sitä ruokaa, jota on tarjolla..

Nyky-yhteiskunta on päästetty siihen pisteeseen, että ihan kaikessa pitäisi olla valinnanvapaus. Siis ihan kaikessa. Jos lapsi (vai ne vanhemmat?) päättää olla vegaani, niin silloin siinä tekee itse valinnan niistä omista eväistään tai syömättä olemisesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin tai sitten ne lapsetkin voisivat opetella syömään sitä ruokaa, jota on tarjolla..

Nyky-yhteiskunta on päästetty siihen pisteeseen, että ihan kaikessa pitäisi olla valinnanvapaus. Siis ihan kaikessa. Jos lapsi (vai ne vanhemmat?) päättää olla vegaani, niin silloin siinä tekee itse valinnan niistä omista eväistään tai syömättä olemisesta.

Valinnanvapaus on hyvä, pakottaminen huono. Vegaanisen ruuan tekeminen 30 nuorelle ei ole ongelma, kysymys on ideologiasta, "vihermädätyksen" torjunnasta. Kyseisellä ehdokkaalla on vaalimainoksessaan kuva jatkosodan rintamalta, ehkä hän rinnastaa taistelunsa "vihermädätystä" vastaan jatkosotaan.
 

Alejandro

Jäsen
Niin tai sitten ne lapsetkin voisivat opetella syömään sitä ruokaa, jota on tarjolla..

Nyky-yhteiskunta on päästetty siihen pisteeseen, että ihan kaikessa pitäisi olla valinnanvapaus. Siis ihan kaikessa. Jos lapsi (vai ne vanhemmat?) päättää olla vegaani, niin silloin siinä tekee itse valinnan niistä omista eväistään tai syömättä olemisesta.
Mitä jos tarjolla olisi pelkästään vegaaniruokaa, niin olisitko silloin samaa mieltä tuon lihavoidun virkkeen kanssa? Ärsyttää, kun jotkut vihermädätyspelkoiset tädit ja sedät torppaavat nuorten ehdotuksia jonkun typerän periaatepolitiikan vuoksi.
 
Niin tai sitten ne lapsetkin voisivat opetella syömään sitä ruokaa, jota on tarjolla..

Nyky-yhteiskunta on päästetty siihen pisteeseen, että ihan kaikessa pitäisi olla valinnanvapaus. Siis ihan kaikessa. Jos lapsi (vai ne vanhemmat?) päättää olla vegaani, niin silloin siinä tekee itse valinnan niistä omista eväistään tai syömättä olemisesta.

Niinhän se syökin. Eväitään. Siellä on varmasti nuoria, jotka ihan itse ovat päättäneet asiasta, vaikka voi olla joku vanhempienkin "päättämä". Jos kokee vääräksi eläinperäisten tuotteiden käyttämisen, mikä on oikein hyvin perusteltavissa maapallon kulutuksenkin kannalta, niin on se hieman julmaa tuomita siitä. Kuitenkin kärsijä on lapsi/nuori, ei oikeasti se, jolle siinä "kostetaan".
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin tai sitten ne lapsetkin voisivat opetella syömään sitä ruokaa, jota on tarjolla..

Nyky-yhteiskunta on päästetty siihen pisteeseen, että ihan kaikessa pitäisi olla valinnanvapaus. Siis ihan kaikessa. Jos lapsi (vai ne vanhemmat?) päättää olla vegaani, niin silloin siinä tekee itse valinnan niistä omista eväistään tai syömättä olemisesta.
Varmaan joskus 90-luvulla pärjättiin kouluruokailussa vielä sillä mallilla, että tarjolla oli yksi ruokalaji ja lapset sitten joko söivät tai olivat syömättä sitä. Nykyisin jo maahanmuuttajien suuri määrä takaa sen, että isolla osalla on jokin erikoisruokavalio (esimerkiksi muslimeilla sianlihaton). Jos jätetään tarjoamatta vegaaneille vakaumuksen mukaista ruokaa, samalla logiikalla pitäisi sitten kieltää esimerkiksi muslimeilta oman vakaumuksen mukainen ruoka.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minun mielestäni tässä on kysymys vegaaniruoasta enemmän siitä, että aikuinen kuntapäättäjä ylpeilee sillä, että nuorisovaltuuston aloite saatiin kaadettua.

Samaan aikaan kuin esimerkiksi Kajaanissa taistellaan siitä, kuinka kaupunki ja maakunta saisivat lisääntymisikäiset asukkaansa jäämään, Seinäjoella on varaa olla kuulematta nuoria. Muutaman vuoden kuluttua tämä sama ihminen varmaan surkuttelee, kun nuoriso muuttaa paikkakunnalta pois. Ja kun muuttotappiota pitää korvata maahanmuutolla, sitäkin vastustetaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Valinnanvapaus on hyvä, pakottaminen huono. Vegaanisen ruuan tekeminen 30 nuorelle ei ole ongelma, kysymys on ideologiasta, "vihermädätyksen" torjunnasta. Kyseisellä ehdokkaalla on vaalimainoksessaan kuva jatkosodan rintamalta, ehkä hän rinnastaa taistelunsa "vihermädätystä" vastaan jatkosotaan.

Niin, mä pohdinkin enemmän yleisellä tasolla tätä keissiä, en niinkään tämän edustajan ideologian pohjalta.

Varmaan joskus 90-luvulla pärjättiin kouluruokailussa vielä sillä mallilla, että tarjolla oli yksi ruokalaji ja lapset sitten joko söivät tai olivat syömättä sitä. Nykyisin jo maahanmuuttajien suuri määrä takaa sen, että isolla osalla on jokin erikoisruokavalio (esimerkiksi muslimeilla sianlihaton). Jos jätetään tarjoamatta vegaaneille vakaumuksen mukaista ruokaa, samalla logiikalla pitäisi sitten kieltää esimerkiksi muslimeilta oman vakaumuksen mukainen ruoka.

Then so be it. Tässä juuri korostuu se, että jos jollekin annetaan periksi jossain asiassa, niin aina on joku sitten vaatimassa samalla varjolla jotain muuta. Ymmärrän uskontoon perustuvan vakaumuksen, koska se määritellään ihan perustuslaissa, mutta esim. vegaanius on ihan puhtaasti ideologinen valinta. Tuossa joku jo toikin esille, että mitäs sitten tehdään, kun ilmaantuu oppilas, jonka vakaumukseen kuuluu syödä pelkästään härkää?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minun mielestäni tässä on kysymys vegaaniruoasta enemmän siitä, että aikuinen kuntapäättäjä ylpeilee sillä, että nuorisovaltuuston aloite saatiin kaadettua.

Samaan aikaan kuin esimerkiksi Kajaanissa taistellaan siitä, kuinka kaupunki ja maakunta saisivat lisääntymisikäiset asukkaansa jäämään, Seinäjoella on varaa olla kuulematta nuoria. Muutaman vuoden kuluttua tämä sama ihminen varmaan surkuttelee, kun nuoriso muuttaa paikkakunnalta pois. Ja kun muuttotappiota pitää korvata maahanmuutolla, sitäkin vastustetaan.

Kyllä tuossa on ainakin osatotuus. Yksi osa voisi olla sellainen, että Etelä-Pohjanmaalla lihatilat ovat tavallisia, ja konservatiiviset valtuutetut pelkäävät niiden katoavan tällaisten outojen tapojen, kuin nuorten kasvissyönnin seurauksena. Ei sellaista tule tukea lakeuksilla.
 
Ihan tervehenkistä meininkiä että taistellaan lasten ja nuorten ruokailutottumuksia vastaan.

Tämä Kattelus-Kilpeläinen sai aiemmin aikaan kohun kun esiintyi lapuan liikkeen paidassa ja kirves kädessä. Politiikan kolmiloikkaaja Kepu-Kansalaispuolue-Persut, kunniamainintana Kansalaispuolueen ja SKE:n vaaliliitto. Menee toki heittämällä persuihin kun asia on tällä tavoin oikea.
 
Niin, mä pohdinkin enemmän yleisellä tasolla tätä keissiä, en niinkään tämän edustajan ideologian pohjalta.



Then so be it. Tässä juuri korostuu se, että jos jollekin annetaan periksi jossain asiassa, niin aina on joku sitten vaatimassa samalla varjolla jotain muuta. Ymmärrän uskontoon perustuvan vakaumuksen, koska se määritellään ihan perustuslaissa, mutta esim. vegaanius on ihan puhtaasti ideologinen valinta. Tuossa joku jo toikin esille, että mitäs sitten tehdään, kun ilmaantuu oppilas, jonka vakaumukseen kuuluu syödä pelkästään härkää?

Eli jos perustetaan vegaaniuskonto, niin sitten saakin vegaaniruokaa? Täytyypä ehdottaa seinäjoen nuorille.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli jos perustetaan vegaaniuskonto, niin sitten saakin vegaaniruokaa? Täytyypä ehdottaa seinäjoen nuorille.

Niin, tässä periaatteessa kiteytät juuri sen idean nykymeiningistä. Jos se vegaaniruoka nyt olisi sallittu, niin eikö se härkä ja ankanfilee menisi samaan kategoriaan, jos vain joku sen vakaumuksekseen esittäisi? Voisi olla aika loputon suo...

Jos multa kysytään, mä tarjoaisinkin yhden ja saman aterian kaikille. Jos ei kelpaa, niin ei kelpaa. Kukaan ei pakota syömään.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli vegaaniruoka olisi tässä tapauksessa ok?

No mun mielestä ei. En mä lähtisi muuttamaan kouluruoassa nykyisellään mitään, kun ei se vissiin enää ole sellaista skeidaa, mitä silloin kumilihapullien luvattuna aikana.

Mutta jos muutokseen päädyttäisiin, niin joo, sama pätisi toisinkinpäin. Jos et halua syödä tarjolla olevaa vegaanimättöä, niin älä syö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös