Sanna Marinin hallitus

  • 2 616 026
  • 21 563

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yhden asian puolue kikkailee ihan toisella asialla. Olen niin ymmälläni, mutta tähän varmasti tulee palstan asiantuntijoilta ne totuuden sanat. Luotan siihen.

Vallin nosti oikeita asioita esille. Yritystukea annetaan suhteellisen vähän kun verrokkina on EU. Tuohon voisi lisätä, että Suomessa ansiotuloverotusta ei myöskään kevennetty tai alv-kantaa laskettu Saksan ja Ruotsin tapaan. Rahaa on sitten laitettu julkiselle sektorille elvyttäen sitä kautta. Ratkaisua voi pitää EU-tasolla hyvin vasemmistolaisena. On maita, joissa demarit ja vihreät ovat erikseen tai yhdessä vallassa (Saksa, Ruotsi), mutta elvytyspolitiikka paljon enemmän kysyntää ja yrityksiä tukevaa. Meillä ei.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vallin nosti oikeita asioita esille. Yritystukea annetaan suhteellisen vähän kun verrokkina on EU. Tuohon voisi lisätä, että Suomessa ansiotuloverotusta ei myöskään kevennetty tai alv-kantaa laskettu Saksan ja Ruotsin tapaan. Rahaa on sitten laitettu julkiselle sektorille elvyttäen sitä kautta. Ratkaisua voi pitää EU-tasolla hyvin vasemmistolaisena. On maita, joissa demarit ja vihreät ovat erikseen tai yhdessä vallassa (Saksa, Ruotsi), mutta elvytyspolitiikka paljon enemmän kysyntää ja yrityksiä tukevaa. Meillä ei.
Minun on ainakin hyvin hankalaa nähdä, että miten tällä rahan dumbbaamisella kunnille yms. on saatu jotain elvyttävää aikaan. Oikeastaan minun on ollut hyvin hankalaa ymmärtää, että miten nyt on edes elvytetty siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Mitää isoja hankkeita ei ole kuitenkaan aloitettu esim. infran parantamiseksi. Velkaa on otettu käsittääkseni kuitenkin paljon, mutta mihin se raha on mennyt, minä en ainakaan tiedä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minun on ainakin hyvin hankalaa nähdä, että miten tällä rahan dumbbaamisella kunnille yms. on saatu jotain elvyttävää aikaan. Oikeastaan minun on ollut hyvin hankalaa ymmärtää, että miten nyt on edes elvytetty siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Mitää isoja hankkeita ei ole kuitenkaan aloitettu esim. infran parantamiseksi. Velkaa on otettu käsittääkseni kuitenkin paljon, mutta mihin se raha on mennyt, minä en ainakaan tiedä.
On hyvä kysymys, mihin Suomi on käyttänyt luokkaa XX miljardia velkarahaa elvytyksessä. Yritystukiin on mennyt muistaakseni luokkaa 4 mrd ja työttömyysturvaan luokkaa 2.5 mrd. Velkaa otettiin yhteensä luokkaa 22 mrd.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On hyvä kysymys, mihin Suomi on käyttänyt luokkaa XX miljardia velkarahaa elvytyksessä. Yritystukiin on mennyt muistaakseni luokkaa 4 mrd ja työttömyysturvaan luokkaa 2.5 mrd. Velkaa otettiin yhteensä luokkaa 22 mrd.
Juurikin tätä olen minä ihmetellyt. Jotain marginaalista on tehty, mutta missä on ne loput miljardit. Onko budjetin alijäämä oikeasti luokkaa 15 miljardia/vuosi, jos on niin hieman pelottava skenaario ja ihmettelen, että miksi asiasta ei ole puhetta.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Juurikin tätä olen minä ihmetellyt. Jotain marginaalista on tehty, mutta missä on ne loput miljardit. Onko budjetin alijäämä oikeasti luokkaa 15 miljardia/vuosi, jos on niin hieman pelottava skenaario ja ihmettelen, että miksi asiasta ei ole puhetta.
Ei ole tämä vasemmistovetoinen hallitus kovin halukas keskustelemaan taloudesta muutenkaan. Kunnille tuon elvytysrahan jakaminen on ihan pohjaton kaivo. Miten helvetissä se muka Suomen taloutta elvyttää ja kasvattaa? Varmaan puolet noistakin rahoista menee erilaisiin kokouspalkkioihin kun pitää kokoustaa urakalla siitä mihin saatu siivu käytetään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hallitus on linjannut, että rokotejakelua voidaan kohdentaa pahimmille epidemia-alueille vasta riskiryhmien rokottamisen jälkeen. Hallituksen ja STM:n mukaan linjaus on peräisin THL:stä.

”THL teki esityksen, millä tavalla kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän tahtotila pitäisi käytännössä toteuttaa. Hallitus nimenomaisesti laittoi THL:n lausunnon mukaisen esityksen nyt kentälle lausuntokierrokselle. Me toimimme, kuten esitettiin”, Kiuru sanoi.

Kiuru valehteli.

THL ei esittänyt hallitukselle, että rokotejakelun kohdentamisen kanssa tulisi odottaa, kunnes riskiryhmät on kokonaan rokotettu. Oikeuskansleri totesi, että lausuntokierrosta ei tarvita. Silti hallitus laittoi rokotejakelun kohdentamisen lausuntokierrokselle.

Suomi ei vieläkään painota rokotejakelua pahimmille epidemia-alueille, vaikka kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä (KRAR) suositti pikaista muutosta jo kolme viikkoa sitten ja kertoi, että sen vaikutus epidemian sairaalapäivien ja estettyjen kuolemien osalta on huomattava.
Minulla on tämän epidemian aikana tullut aika moneen kertaan sellainen hieman deja vu-tyyppinen olo. Tyypillisesti hallitus on keksinyt jotain nerokasta ja hetken mietittyäni totean, että minähän ehdotin tuota jo kuukausia sitten. Tämä rokotuksien kohdentaminen pahimmille epidemia-alueille on yksi sellainen ja matkustusrajoitusten takia perustuslain muuttaminen toinen, mutta niitä on ollut muitakin. Välillä on jopa tuntunut, että joku toimittaja bongaa kirjoituksia ja tekee niistä päivä tai pari myöhemmin ihan saman sisältöisen jutun.

Minun on suoraan sanottuna aika saatavan vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että miten THL sai suositeltua alueellista kohdentamista vasta maaliskuun lopussa ja kun Kiuru rikolliseen tapaan saa jarrutettua päätöstä muutamalla viikolla, niin päätös asiasta saadaan vasta lähiviikkoina, jos saadaan.

Esim jatkoajassa nimimerkki dana77 esitti ajatuksen yli 3 kuukautta sitten eli 5.1.2021. Sisäpiirin tietona kerrottakoon, että kyseinen henkilö ei työskentele rokotusten parissa eikä yleensäkään valtion virastoissa, mutta onhan tuo nyt niin itsestäänselvyys amatööripohjaltakin, että sillä tavalla epidemiaa rajataan tehokkaimmin, että on täysin anteeksiantamatonta, että asiaa mietitään vasta nyt.

ps. tuossa samassa viestissä otettiin myös kantaa siihen, että Pfizeriä annetaan aluksi vain yksi annos per käyttäjä. Taisi tämäkin ajatus olla hyvissä ajoin ennen sitä kuin ko asiasta päätös saatiin.
Vaikka tästä ei nyt kaikki tykkää, niin ihan turha siitä on tehdä isompaa ongelmaa kuin se onkaan, että rokotteiden kuljettaminen on hankalaa. Vaikka ensimmäisistä 50 000 rokotteesta 30 000 annettaisiin pääkaupunkiseudulla ja Turussa ja Tampereella 10 000 kussakin, niin sekin olisi hyväksyttävää kunhan se nyt saadaan annettua (ja 60 000 ihmiselle ensipuraisu, luit oikein). Sillä aikaa sitten logistiikkaketjut kuntoon. Kaikki ovat jo varmasti huomanneet, että tauti leviää eniten isoissa kaupungeissa ja vaikka tämä ei olisi oikein Kiuruveden mummoja kohtaan, niin elämä on.
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Valtion tuellahan iso nippu kuntia ja kaupunkeja pääsi plusmerkkiseen tulokseen. Jopa kotikaupunkini Pori, jota ei pääse usein mainitsemaan valtavista talousonnistumisista. Kapeakatseisesti on hyvä, että elvytettiin. Laskun maksun aikaan fiilis voi olla ikävämpi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei ole tämä vasemmistovetoinen hallitus kovin halukas keskustelemaan taloudesta muutenkaan. Kunnille tuon elvytysrahan jakaminen on ihan pohjaton kaivo. Miten helvetissä se muka Suomen taloutta elvyttää ja kasvattaa?

Esimerkiksi Vartiainen jakoi twiitin, jonka mukaan kyseessä on Suomen historian kallein kuntavaalikampanja.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Yhdistetään tähän se, että rokotukset tulisi kohdentaa PK seudulle vaatimuksena monelta eri suunnalta niin kyllähän se hampaita narskuttaa.

Se että seudulla ei ole noudatettu sääntöjä ja kieltoja ei tulisi olla oikotie rokotteen saamiseen ja vapaampaan elämään. Sitä paitsi rokotusten jälkeenkin tulisi vielä pitää maskia, koska voit edelleen tartuttaa muita vaikka itse et vakavasti todennäköisesti sairastukaan.
Olen aika varma, että pk-seudulla on noudatettu sääntöjä ihan yhtä hyvin kuin muualla. Pahempi tautitilanne johtuu suuremmasta asukastiheydestä ja myös riskialttein rajaliikenne täällä(Viro esimerkiksi). Nimenomaan rokotuksia pitäisi keskittää pahimmille ongelma-alueille, jos halutaan epidemiaa sammuttaa mahdollisimman nopeasti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä taas en olisi lainkaan niin varma. Siinä vaiheessa kun täällä landella kuljettiin maskit naamalla ja poikkeus oli maskiton henkilö kaupassa niin etelässä käydessäni maskit kaupassa olivat poikkeus.

Toki omakohtainen kokemus, mutta kuitenkin aiheutti ihmettelyä sekä itsessäni että puolisossani miten eri tavalla suosituksia noudatettiin vaikka välissä oli vain 200km.
Juu, ja itse taas muistelen ennemminkin niin, että maskit yleistyivät nimenomaan pääkaupunkiseudulla ensin.

Maahanmiuttajat ja nuoriso olleet täällä se isoin ongelmaryhmä, mutta lienee sama muualla, ja määrät näissäkin ryhmissä pk-seudulla vähän eri.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, ja itse taas muistelen ennemminkin niin, että maskit yleistyivät nimenomaan pääkaupunkiseudulla ensin.

Maahanmiuttajat ja nuoriso olleet täällä se isoin ongelmaryhmä, mutta lienee sama muualla, ja määrät näissäkin ryhmissä pk-seudulla vähän eri.
Just näin. Tuli syksyllä pyörittyä nykyisessä kotikaupungissani Lahdessa ja töiden puolesta Helsingin kantakaupungissa. Helsingissä maskit olivat käytössä valtaosalla mm. julkisissa liikennevälineissä sekä kaupoissa kun taasen Lahdessa maskeja näkyi vain harvoilla.

Tokihan maskien käyttöä suositeltiinkin Päijät-Hämeessä myöhemmin kuin Uudellamaalla ja kun niitä alettiin suositella yleistyivät ne Lahdessakin nopeasti. Pl. Mamut, nuoriso ja alkoholistityöttömät. Nykyisin muuten Lahdessakin mamuilla ja nuorilla näkyy maskeja enemmän kuin aikaisemmin.
 
K

Kiekkokatsoja

On hyvä kysymys, mihin Suomi on käyttänyt luokkaa XX miljardia velkarahaa elvytyksessä. Yritystukiin on mennyt muistaakseni luokkaa 4 mrd ja työttömyysturvaan luokkaa 2.5 mrd. Velkaa otettiin yhteensä luokkaa 22 mrd.
Ehkäpä ovat käyttäneet rahaa, muiden aatteellisten mielitekojensa toteuttamiseen?
Niille jotka tykkäävät tästä kettutyttömäisestä maailmanpelastamis yrityksistä, ja avokätisyydestä niin.. Kannattaa olla sitten valittamatta, kun tulee velanmaksujen aika. Paljon muutoksia tulee olemaan, jotta euroja olisi velanmaksuun. Ja harvapa niistä tykkää.
No näillä mennään, ja katsotaan miten käy.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Suomen nykyinen yhtäjaksoisen velkaantumisen aikakausi alkoi finanssikriisistä, jolloin keskustavetoinen porvarihallitus Vanhanen II aloitti velkaantumisen 1.1.2009 saldosta 54446853745.94

Seuraavana lainasoihtua vei 22.6.2010 aloittanut Kiviniemen keskustavetoinen porvarihallitus saldosta 69067226023.74

22.6.2011 kokoomusjohtoinen sateenkaarihallitus aloitti 71444817709.74
Finanssikriisinhoitoon 18kk ja 17miljardia.

Soihtu jatkoi matkaa Stubin Kokoomus/SDP/RKP/Vihreät/Kristillisdemokraatit-setille aloittaen 24.6.2014 saldolla 94584964939.24 ja lopetti 4,5miljardia lisää velkaannutettuaan 29.5.2015

Täällä tarkkana talousmiehenä suitsutettu Sipilä ja keskusta/kokoomus/persut-setti aloitti 99047951832.3 ja lopetti 6.62019 107074364485.05 Olisiko tuohon 8miljardia kasvaneeseen velkasaldoon reilua lisätä vielä n. 1,8miljardia valtion omaisuuden myynnistä saatuja tuloja?

Rinne aloitti 6.6.2019 demarit-kepu-vihreät-vasemmistoliitto loppusaldona 106367822729.08

Marin 10.12.2019 106367822729.08 alkusaldosta.

Maaliskuu-21 loppusaldo on nyt sitten aika jäätävä 128372431433.5 Lisälainaa on kertynyt reilussa vuodessa 22,4miljardia. Luvut valtion lainatilastosta.

Rahamääränä aika jäätävä, osuutena BKT:sta siedettävä, lainanhoitokuluiltaan mitätön.
Velkasaldo on kasvanut koronan myötä aika tavalla, ja on nyt suhteutettuna BKT:hen toiseksi korkeimmalla tasollaan sotien jälkeen. Korkeimmalla käytiin Suuren Laman jälkeen, jolloin 55miljardin velanotto nosti määrän 64,89% BKT:sta Veronmaksajien luvuilla.

Itse näen asian niin, että jos suhteutetaan nyt tapahtunutta velkaantumista kriisin kokoon, niin tästä on toistaiseksi selvitty puoli-ilmaiseksi. Marinin hallitus on hoitanut pandemian hyvin, enkä näe moittimista kriisiajan taloudenpidossakaan. Tämä ”yritysvihamielisin hallitus ikinä” on pitänyt yritykset pystyssä, ja pitänyt yhteiskunnan ällistyttävän toimivana verrokkeihinsa nähden.

Ysärin lama oli pitkälle kotitekoinen, finanssikriisi huomattavasti suurempi kansainvälinen talouskurimus, mutta eivät edes yhteenlaskettuna lähellekään pandemian aiheuttamaa häiriötä talouteen niin meillä kuin muuallakin. Tilanteeseen nähden on toistaiseksi selvitty kansakuntana hämmästyttävän pienin vaurioin ja suhteessa mitättömällä velkaantumisella. Mutta tulevaisuudessa haasteita on sitten senkin edestä. Äänestäjistä riippuu se, yrittääkö niistä selvitä turilaiset tai muut turhakkeet.


Aiemmin täällä ihmeteltiin sitä, miten tilastoissa velkasaldo pomppii miljardeja vuoden mittaan. Sanna ei varmaan ehdi selittämään, mutta löytyisiko tieto kaikille asiasta kiinnostuneille valtion budjetista 2020 sivulta 188:
”Budjettitalouden velan pitkäaikaisten lainojen kuoletuksia arvioidaan maksettavan 15,1 mrd. eu-roa vuonna 2020. Tämän lisäksi arvioidaan erääntyvän velkasitoumksia ja lyhytaikaista luottoa 5,3 mrd. euroa.”

Noilla kuoletuksilla taitaa olla aika luontevaakin, että saldot elävät.


Mihin velkaraha on mennyt? Vastaukset löytyy lisäbudjeteista, mutta eihän ne ketään kiinnosta.

Media saisi kiinnostua noista miljardeista enemmänkin, mutta kun lukijoita ei vaan kiinnosta, niin minkäs teet. Yle on sentään yhden jutun tehnyt aiheesta:

Suomen historian rajuin velkaryyppy – näin 10 koronamiljardia on käytetty
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse näen asian niin, että jos suhteutetaan nyt tapahtunutta velkaantumista kriisin kokoon, niin tästä on toistaiseksi selvitty puoli-ilmaiseksi.

Hyvä kirjoitus. Luulen, että aika moni allekirjoittaa yllä olevan. Minä en pidä sitä tosin saavutuksena. Kyse on siitä, että velkaa ei ole otettu verojen alentamisen ja kysynnän luonnolliseen kasvattamiseen. Elvytys on mennyt pitkälle julkisen sektorin sisälle, mutta samaan aikaan verotus ei ole laskenut tai alv-kantaa ole pudotettu.

Se mistä esimerkiksi itse arvostelen eniten Marinin hallitusta, on huolettomuus. Kun Marinin hallituksen nimittämä Vihriälän työryhmä esitti sopeutuksen alkavan 2022-2023, Marin siirsi sen vuoteen 2030. Todella vastuutonta. Vasta silloin lisävelkaantuminen pitäisi vähitellen päättyä. Loppuun asti (2023) vasemmistohallitus aikoo ilmeisesti ottaa velkaa siten, että otettu velka sitoo myös tulevia hallituksia käyttökohteiden osalta. Vaikkapa oppivelvollisuuden pidennys, jota moni asiantuntija on arvostellut tehottomaksi ja kalliiksi.

Marinin hallitus on hoitanut pandemian hyvin, enkä näe moittimista kriisiajan taloudenpidossakaan.

Olen eri mieltä. Miksi? Valtiovarainministeriön mukaan velkasuhde BKT on nyt vuonna 2021 noin 60 prosenttia. Kohta on se on 100 prosenttia ja viimeistään vuonna 2050 velkasuhde on 140 prosenttia BKT:sta.

Tässä ei ole järjen häivää varsinkaan, kun iso osa velasta on puhdasta syömävelkaa ja haluttomuutta tehostaa palveluita tai ratkaista kestävyysvajeen ja hoivakustannusten ongelmia.

Esimerkiksi maksussa olevien eläkkeiden leikkaus Marinin hallituskauden viimeisenä vuotena 2023 toisi liikkumatilaa ja alentaisi tulevien sukupolvien vastuuta. Mutta tämä ei kiinnosta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
No tämähän se, itse en ainakaan olisi palkitsemassa tällaista tottelemattomuutta aikaisemmalla rokottamisella. Varsinkaan mikäli rokote avaisi ovet normaalimpaan elämään rokotettujen osalta.

Rokotettu yksilö kuitenkin normaalisti tartuttaa rokottamattomia, joten maskia tulee silloinkin käyttää. Jos ongelmia maskin kanssa on ollut jo nyt, niin voi vain kuvitella kuinka olematonta maskin käyttö olisi jatkossakaan.
Ei kai tässä ketään palkita tarvitse. Itse näkisin tärkeimpänä asiana viruksen leviämisen estämisen.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kai tässä ketään palkita tarvitse. Itse näkisin tärkeimpänä asiana viruksen leviämisen estämisen.

Ihanko totta? Koronaan on kuollut alle tuhat suomalaista. Vuoden 2016 kausiflunssa vei 1500. Hintana on ollut 20 miljardia lisävelkaa, 100 000 uutta työtöntä, konkursseja, alkoholisoitumista, turhan etäopetuksen aiheuttamia koulupudokkaita ja tulossa on vielä paljon lisää esim. itsemurhien muodossa. Kyllä, Korona on hoidettava, mutta mutta myös muihin asioihin pitäisi riittää energiaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ihanko totta? Koronaan on kuollut alle tuhat suomalaista. Vuoden 2016 kausiflunssa vei 1500. Hintana on ollut 20 miljardia lisävelkaa, 100 000 uutta työtöntä, konkursseja, alkoholisoitumista, turhan etäopetuksen aiheuttamia koulupudokkaita ja tulossa on vielä paljon lisää esim. itsemurhien muodossa. Kyllä, Korona on hoidettava, mutta mutta myös muihin asioihin pitäisi riittää energiaa.
Kommenttini koski vain rokottamista. Mainitsemistasi asioista samaa mieltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täällä tarkkana talousmiehenä suitsutettu Sipilä ja keskusta/kokoomus/persut-setti aloitti 99047951832.3 ja lopetti 6.62019 107074364485.05 Olisiko tuohon 8miljardia kasvaneeseen velkasaldoon reilua lisätä vielä n. 1,8miljardia valtion omaisuuden myynnistä saatuja tuloja?

Ysärin lama oli pitkälle kotitekoinen, finanssikriisi huomattavasti suurempi kansainvälinen talouskurimus, mutta eivät edes yhteenlaskettuna lähellekään pandemian aiheuttamaa häiriötä talouteen niin meillä kuin muuallakin. Tilanteeseen nähden on toistaiseksi selvitty kansakuntana hämmästyttävän pienin vaurioin ja suhteessa mitättömällä velkaantumisella.
Pari pointtia. Ensinnäkin on aivan naurettavaa nostaa joku Sipilän 1,8 mrd tikun nokkaan. Siellä on ihan samanlaisia kauppoja tehnyt vähän jokainen hallitus ja tuon maininta osoittaa vain että kun Sipilän taloudenpidosta ei todellista huomauttamista löydy, niin sitten sen kohdalla on aivan omat kaksoisstandardit.

Toinen juttu on sitten "hämmästyttävän pieni velkaantuminen". Muiden kohdalla katsottiin koko hallituskausia ja tulokset olivat 5-20 miljardia, kun taas Marinin kohdalla tarkasteltiin vain yhtä vuotta. Jos ja kun velkaa tuli jo heti kättelyssä yli 20 miljardia, niin selvitäänkö koko vaalikaudesta alle 50 miljardilla? Covid alkoi Suomessa vaikuttaa vasta huhtikuusta, joten on helppo arvioida tämän vuoden velkaantumiseksi vähintään se sama 20 miljardia ja ei ne kaikki poistuneet kymmenet tuhannet työpaikat palaa tällä poliikalla ensi vuonnakaan eli eiköhän kymppi saada menemään silloinkin.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos halutaan arvioida hallituksen kriisinhallintaa velanoton näkökulmasta, eikö sitä pitäisi verrata verrokkimaihin joidenkin mittareiden perusteella? Edellisien hallituskausien velan kasvua ei nyt sattuneesta syystä voi asettaa samalle viivalle Marinin hallituksen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos halutaan arvioida hallituksen kriisinhallintaa velanoton näkökulmasta, eikö sitä pitäisi verrata verrokkimaihin joidenkin mittareiden perusteella? Edellisien hallituskausien velan kasvua ei nyt sattuneesta syystä voi asettaa samalle viivalle Marinin hallituksen kanssa.

Olet aivan oikeassa. Mutta kulmani olikin eri. Täällä on ollut mielipiteitä, että velkaantuminen on pelkästään demareitten ilmaisen rahan jakelun politiikasta johtuvaa. Halusin nostaa esille sen, että velkaantuminen on kasvanut jatkuvasti jo edellisten aivan erinäköisten hallituspohjien aikana. Yhtä mieletöntä kuin vertailla Marinin hallituksen velanottoa edellisten vastaavaan on vaatia Marinin hallitusta nyt ratkaisemaan kestävyysvajeen. Keskellä sotien jälkeistä maailman pahinta talouskriisiä.

Vertailu verrokkimaihin olisi mielenkiintoista, mutta tavattoman hankalaa. Pelkästää Wuhanin suorien lentojen kohdemaihinsa suoltama virusmäärä tekee vertailuista mahdottoman. Noissa maissa virus ehti levitä hallitsemattomaksi. Entä miten verrata savupiippumaita turistirantoihin? Pandemian alussa Suomen talousnotkahduksen arveltiin yleisesti olevan 5%-15%, jopa enemmän. Ennusteisiin nähden viime vuonna täällä toteutunut tulos oli loistava. Tilastokeskus näkee asian näin: "Bruttokansantuote laski kansantalouden tilinpidon tarkentuneiden ennakkotietojen mukaan 2,8 prosenttia vuonna 2020. Kevään pahimmat ennusteet laskun jyrkkyydestä eivät näytä toteutuneen. Myös Ruotsin bruttokansantuote laski 2,8 prosenttia vuonna 2020, ja Eurostatin mukaan euroalueen bruttokansantuote supistui viime vuonna 6,6 prosenttia, joten Suomi pärjäsi hyvin kansainvälisessä vertailussa."

Ruotsalaisten pitkin vuotta povattu talouden etunoja suli sitten kumminkin olemattomiin, ja taloudellista menestystä hieman varjostaa 14000 ruumiin kasa. Norjan puskurit kestää useammankin pandemian, joten heihin vertaaminen on sekin epistä.

Tänä vuonna on budjetoitu 10,8miljardia lisää velkaa. Summalla katetaan verotulojen vähenemisestä johtuvia menoja, ja koronan hoitoa. Rakennusteollisuuden korkotukiin 1,8 hävittäjiin 1,5 kuntiin 1,45 teollisuuden sähköverotuksen helpotukset 1,0miljardia. En nyt tuostakaan mitään pahaa osaa sanoa.

Jonkinnäköisenä yhteenvetona: Työllistymiselle on pidetty mahdollisuudet hyvänä pitämällä yritykset pystyssä. Valtiolta riittää rahaa koulutukseen ja tutkimukseen. Vuoden aikana kertynyt hoitovelka täytyy pikkuhiljaa alkaa pienentyä, joka rassaa kuntataloutta, ja heijastuu valtion menoiksi. Helppoa ei tule olemaan, mutta jos joku osaa paremmin, niin siitä vaan.

Suomalaisilla on puhdasta rahaa tileillään nyt n. 100miljardia euroa. Nyt on sitten valittavana, että mihin sen käyttää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yhtä mieletöntä kuin vertailla Marinin hallituksen velanottoa edellisten vastaavaan on vaatia Marinin hallitusta nyt ratkaisemaan kestävyysvajeen. Keskellä sotien jälkeistä maailman pahinta talouskriisiä.

Kuka tai mikä on tätä vaatinut? Väite on mielenkiintoinen, johon aina joskus törmää. Olisi mukava lukea, missä sellainen on esitetty. Muuten tulee mieleen ajatus, että kyseessä on tarinapohjainen, faktoihin perustumaton mielikuva, jolla peitetään Marinin hallituksen ongelmia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan se totta että vertailut muihin maihin ovat suhteellisen mahdottomia ja että koronan aikana velkaantuminen olisi kasvanut räjähdysmäisesti oli hallituksessa sitten kuka tahansa. Jos velkaantuminen oli viime vuonna 20 mrd, niin ei siitä hallituksen tuhlailua ollut kuin murto-osa eli ainoastaan pari-kolme miljardia eli kunnille kaadettu ylimääräinen raha, jotta siellä ei tarvinnut osallistua säästötalkoisiiiin ja hemmetin tehottomasti jaetut yritystuet. Homma on vain niin, että tuollainen pari-kolme miljardia on ihan hemmetin iso raha. Ei korona-ajan tarkoitus ole että valtio velkaantuu miljardeja, ihmisille kertyy tileille säästöjä miljardeja ja laskun maksaja on tulevat sukupolvet. Ei tämä heidän vikansa ollut. Kyllä eläkkeitä ja tulonsiirtoja olisi pitänyt pystyä leikkaamaan koska ei karanteenissa elämisessä mennyt rahaa normaalilla tavalla. Ja olisi niillä rokotteilla voitu kerätä miljardi ja vapauttaa sellaiset businekset ensitilassa, jotka olisivat veroja maksaneet ja epäsuorina säästöinä tuoneet miljardin tai pari lisää. Ei vaan sopinut ideologiaan. Jos tämä kaikki olisi tehty, niin minäkin olisin voinut osallistua talkoisiin ja maksaa hyvillä omillatunnoilla veronmaksajana ylimääräistä korona-veroa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Kuntiin panostettin siksi, että alkuun oikeasti pelättiin talouden sakkaavan paljon syvemmälle, jolloin kuntien tulorahoitus olisi romahtanut. Ennakonpidätystään tuskailevien kannattaa muistaa, että suurin rosvo ei suinkaan ole valtio, vaan se oma kotikunta, joka vie potista leijonan osan.

Eläkkeiden nipistely tai leikkuulistojen tekeminen ei ole ihan maailman yksinkertaisinta hommaa, vaan hemmetin moista vääntämistä ja lehmänkauppaa, jota politiikaksi kutsutaan. Jos nyt tuntuu siltä, että eläkkeellä rahaa saa ihan liian paljon, niin eläkkeellä ollessa ei taatusti siltä tunnu. Aika harva on vapaaehtoisesti omaa maksuosuuttaan nostamassa, vaikka täällä niin lupailisi.
Veroissa oleellista on se, että mitä sillä rahalla saa. Pieni helpotus veroprosenttiin kuittautuu moninkertaisesti päivähoitomaksun pikkuisen noustessa tai asuntovelkaisen korkovähennyksen kaventuessa. Verot ei ole mikään ilmapallo, josta voi kenenkään huomaamatta laskea ilmaa hieman pois kuvitellen, ettei sitä kukaan huomaa. Joka ikinen veroeuro menee tarpeeseen jollekin, joka ei siitä vapaaehtoisesti halua luopua.

Ruotsi keventää yli 7milj palkansaajan ja eläkelläisen verotusta reilun vappusatasen vuodessa. Suurimpia eläkkeitä leikataan, mutta suuriin saadaan hienoinen veroale. Mutta ei Ruotsissakaan raha puusta putoa, joten aletaan periä uutta kemikaaliveroa vaateista ja kengistä. Olisi mielenkiintoista lukea vastaanotto täällä, jos Marinin hallitus moista esittäisi. Meillä "yrittäjävihamielisin hallitus koskaan" laskee teollisuuden energian verotusta alimmalle tasolle minkä EU sallii. Ruotsalaiset kiristävät verojaan tutuissa kategorioissa: tupakka, viina, autoilu.
Helpotukset
Kiristykset

Tuossa on auki purettuna se, mihin meillä veroeuro menee:
Ylen verolaskuri
Laskuri huomioi verot sekä pakolliset veronluonteiset maksut.

Kerro kotikuntasi
Helsinki
Kerro kuukausipalkkasi
3000
Oletko 53–62-vuotias - en

Vuositulosi
37 500 €
• Verot ja maksut bruttopalkasta
9 883 €
• Arvonlisä- ja valmistevero nettopalkasta
5 523 €
• Työnantajasi maksaa
8 153 €
Maksut yhteensä
23 559 €
Näin yhteiskunta käyttää rahat

Sosiaaliturva 11 454 €
Työeläkkeet 4 859 €
Sairaus ja toimintarajoitteisuus (mm. sairaus- ja tapaturmavakuutuksen päivärahat, työkyvyttömyyseläkkeet, kuntoutusrahat, vammaispalvelut) 1 546 €
Perhe ja lapset (mm. vanhempainrahat, lapsilisät, kotihoidon tuki, lasten päivähoito) 1 425 €
Työttömyysturva (mm. peruspäiväraha, työmarkkinatuki) 1 246 €
Muu vanhuuteen liittyvä sosiaaliturva (mm. takuu- ja kansaneläkkeet, kotipalvelut, omaishoidon tuki) 1 150 €
Sosiaalinen syrjäytyminen, muualla luokittelematon (mm. toimeentulotuki, pakolaishuolto, päihdehuolto) 419 €
Lesket ja muut edunsaajat (mm. perhe-eläkkeet) 359 €
Sosiaaliturva, muualla luokittelematon 240 €
Yleinen asumistuki 206 €
Sosiaaliturvan tutkimus ja kehittäminen 5 €
Terveydenhuolto 3 002 €
Lääkäreiden, hammaslääkäreiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten avohoitopalvelut 1 358 €
Sairaalapalvelut eli laitoshoito (majoitus sairaalassa) 1 272 €
Lääkkeet, lääkintälaitteet ja välineet 314 €
Terveydenhuoltoalan tutkimus ja kehittäminen 34 €
Terveydenhuolto, muualla luokittelematon 18 €
Yleiset terveydenhuoltopalvelut, (mm. koulu- ja työterveydenhuolto) 5 €
Koulutus 2 709 €
Ylemmän perusasteen (luokat 7–10) ja keskiasteen (lukio, ammattikoulu) koulutus 1 239 €
Korkea-asteen koulutus (yliopistot, ammattikorkeakoulut ml. opintotuki) 736 €
Esiasteen (3–6-vuotiaiden) ja alemman perusasteen (peruskoulun luokat 1–6) koulutus 586 €
Tutkintoon johtamaton koulutus (mm. täydennyskoulutus, kielikurssit) 112 €
Koulutus, muualla luokittelematon 22 €
Koulutuksen tukipalvelut opiskelijoille (mm. YTHS, ateriatuet) 11 €
Koulutuksen tutkimus ja kehittäminen 4 €
Yleinen julkishallinto 2 688 €
Yleiset hallintopalvelut 942 €
Toimeenpano- ja lainsäädäntöelimet, finanssi- ja veroasiat, ulkoasiainhallinto 698 €
Julkisen velan korkomenot 597 €
Perustutkimus (ml. avustukset, lainat ja tuet) 230 €
Kehitysyhteistyö, taloudellinen apu ulkomaille 211 €
Yleisen julkishallinnon tutkimus ja kehittäminen 7 €
Muut yleisen julkishallinnon palvelut (mm. vaalien järjestäminen) 2 €
Elinkeinoelämän edistäminen 1 859 €
Tie-, raide-, vesi- ja ilmaliikenne, ml. rakentaminen 970 €
Maa, metsä, kala- ja riistatalous 330 €
Yleiset talouteen ja kauppaan liittyvät tehtävät ja yritystuet sekä työvoimapalvelut 261 €
Elinkeinoelämän tutkimus ja kehittäminen 151 €
Kaivostoiminta, teollisuus ja rakentaminen 81 €
Polttoaine- ja energiahuolto 68 €
Vapaa-aika, kulttuuri ja uskonto 616 €
Kulttuuripalvelut (mm. kirjastot, teatterit, museot, avustukset) 232 €
Virkistys- ja urheilupalvelut (mm. urheilukentät, avustukset) 190 €
Radio, televisio- ja julkaisutoiminta (mm. Yleisradio, elokuvatarkastamo) 113 €
Uskonnollisten ja aatteellisten yhteisöjen tukeminen (mm. järjestöjen ja puoluiden avustukset) 80 €
Vapaa-ajan, kulttuurin ja uskonnon tutkimus ja kehittäminen 1 €
Puolustus 570 €
Sotilaspuolustus 548 €
Sotilasapu ulkomaille (rauhanturvaaminen, Nato-kumppanuus) 27 €
Puolustustoiminnan tutkimus ja kehittäminen 5 €
Puolustus, muualla luokittelematon 4 €
Yleinen järjestys ja turvallisuus 501 €
Poliisitoimi 233 €
Palo- ja pelastustoimi 122 €
Tuomioistuimet 74 €
Vankilalaitos 44 €
Yleinen järjestys ja turvallisuus, muualla luokittelematon 28 €
Yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvä tutkimus ja kehittäminen 0 €
Asuminen ja yhdyskunnat 81 €
Yhdyskuntakehitys (mm. kaavoitus) 79 €
Asuinolojen kehittäminen (mm. korjausavustukset) 20 €
Vesihuolto 4 €
Ympäristönsuojelu 78 €
Ympäristön suojelu, muualla luokittelematon 26 €
Ympäristön pilaantumisen torjunta (mm. vesistöjen kunnostus) 20 €
Biologisen monimuotoisuuden ja maisemansuojelu (mm. luonnonpuistot) 18 €
Ympäristönsuojelun tutkimus ja kehittäminen 11 €
Jätehuolto 3 €

Eli maksan muitten mukuloitten ruokkoja ja koulutusta yli 4000€/v Olisko noilta liikaa pyydetty, että maksavat valmistuttuaan mun joskus tulevaisuudessa saamani 1400,- bruttoeläkkeen kitisemättä? Vai aletaanko me leikellä nyt niiden eläkkeitä, jotka ovat meille koulut maksaneet?

Jokaisella on joku kuva amerikkalaisen opiskelijan opintovelasta. Halutaanko me yhteiskunta, jossa vain varakkailla on varaa kustantaa opinnot? Tai yhteiskunta, jonka terveyshuolto perustuu kalliisiin vakuutuksiin ja hyväntekeväisyyden varassa sinnitteleviin köyhien sairaaloihin, jotka on nyt ihmemaa amerikassa täynnä keskituloisia vakuutuksistaan tinkineitä koronapotilaita?
Suomessa asuminen ei maailman halvinta ole, mutta aika helvetin hyvin tämä maa on asiansa järjestänyt. Ja se maksaa, mutta siitä taatusti kannattaa maksaa.

Suurin ongelma on, että meillä on tähän kaikkeen hyvään liian pieni väestöpohja. Jossain vaiheessa on vain ruvettava tinkimään saavutetuista eduista, tai sitten on joka ikisen kynnelle kykenevän saatava jostain tuottava työpaikka. Työttömyysturvan leikkaaminen kannustaa töihin, mutta lisää myös rikollisuutta ja harmaan talouden määrää. Koulutuksesta voidaan tinkiä, mutta kouluttamattomalla työvoimalla ei tänä päivänä yritys tee oiken mitään. Vai muutettaisiinko sairaanhoito omalla lompakolla hoidettavaksi? Katkenneesta kädestä 50000,- lasku? Jokainen voi miettiä oman säästökohteensa, ja alkaa selvitellä kunnallisvaaliehdokkaittensa kantoja. Jotain on pakko tehdä pitkässä juoksussa, mutta mitä?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös