Greta Thunberg

  • 53 616
  • 360

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ylen sivuilla on juttu tästä harmaat setämiehet triggeröityy Greta Thunbergista -asetelmasta.

Voi luoja mikä teksti:

”Thunberg tykitti tunnepitoista tekstiä ilmaston tilasta”

Minusta toimittaja tykittelee tunnepitoista tekstiä ja pitää omaa analyysiaan fiksumpana kuin se onkaan.

Tuollainen setä-retoriikalla leikittely ja avoin vittuilu ei ainakaan kohenna kansalaisten uskoa asiajournalismiin. Vaikka nyt osalla tietysti on vahvat mielipiteet Gretasta, niin aika moni myös ajattelee ilmiötä monitahoisesti eikä näe jotain ”setäkapinaa” ainoastaan huru-ukkojen paineiden päästelynä.

Muutenkin tuntuu, että olen tulossa liian vanhaksi Ylelle. Alle kolmikymppisenä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olen huolissani BigRedCat-ilmiöstä. Tällaisten metakeskustelijoiden takana on selkeästi isompi koneisto hämmentämässä ja vääntämässä asiaa varsinaisen asian vierestä. Ei kuulosta uskottavalta, että BigRedCat keksisi tällaisia meta-aiheita itse. Ja lisäksi tavoitteena on vain saada meidät tuntemaan syyllisyyttä, vaikka todelliset syylliset ilmiölle ovat ihan muualla. Kaiken päälle jos pyrkii keskustelemaan tästä ilmiöstä, saapuu lynkkayskomitea paikalle etenkin somessa. En usko, että hän kirjoittaa postauksiaan itse.

BigRedCat-nimimerkki on mielestäsi siis rekisteröity jonkin ryhmittymän toimesta noin 14-vuotta sitten mainitsemaasi asiaa silmällä pitäen - jääkiekkoaiheiselle suomalaiselle keskustelupalstalle - really?

Vai mietitko kenties jotain muuta ilmiötä johon nyt sitten kätevästi soppaa hämmentääksesi heitit jatkoajan BRC-nimimerkin mukaan?

Sarkasmitutkani toki saattaa olla jo tähän aikaan illasta epäkunnossa - sori siis siitä, mikäli hyppäsin kullanvärisen suihkun hassuttelumiinaan, eli menenkin tästä nukkumaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Muuten olisin voinut lukea pidemmällekin, mutta miksi piti taas saatana valita asiantuntijaksi tuo hullu riidanhaastaja Tiina Rosenberg. Ja yllättäen juttua ei voi edes kommentoida.

Edit. En koskaan pääse yli siitä tavasta, millä silloinen taideyliopiston rehtori kohteli professori Janne Saarikiveä ja ex-kansanedustaja Oras Tynkkystä. Siinä meillä varsinainen siltojen rakentaja.

Tiina Rosbergin valinta asiantuntijaksi on kuin heittäisi kivellä Thunbergia. Toivottavasti oli vahinko YLE:n toimittajalta. Tiedän. Kertoohan jutun sisältö jo, mistä on kyse. Kun eilen kirjoitin mediankin luomasta ilmiöstä, tässä YLE:n jutussa se näkyy hyvin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Voi luoja mikä teksti:

”Thunberg tykitti tunnepitoista tekstiä ilmaston tilasta”

Minusta toimittaja tykittelee tunnepitoista tekstiä ja pitää omaa analyysiaan fiksumpana kuin se onkaan.

Tuollainen setä-retoriikalla leikittely ja avoin vittuilu ei ainakaan kohenna kansalaisten uskoa asiajournalismiin. Vaikka nyt osalla tietysti on vahvat mielipiteet Gretasta, niin aika moni myös ajattelee ilmiötä monitahoisesti eikä näe jotain ”setäkapinaa” ainoastaan huru-ukkojen paineiden päästelynä.

Muutenkin tuntuu, että olen tulossa liian vanhaksi Ylelle. Alle kolmikymppisenä.

YLE ei ole oppinut mistään mitään. Ikinä. Kosiskellaan sitä samaa 0,5% jengiä, joka pitää Rosenbergiä jonkinlaisena auktoriteettina kommentoimaan yhtään mitään. YLEn toimittajat jostain syystä sokeassa uskossaan antavat vastustajilleen lättysyöttöjä suoraan lapaan.

Alkaa jo säälittää nuo Tampereen kasvatit. Haluavat ajaa jotain asiaa, mutta eivät tajua miten sitä pitäisi ajaa. Oma agenda on kuin jostain Maon Kiinasta, tai Neuvostoliiton ajalta, eli vastapuolta ei ole ja propagandan uskovat kaikki, kunhan se tulee YLEn tuutista. Nykymaailmassa näin ei vain ole.

Silloin kun en seurannut maailman menoa niin aktiivisesti, pidin YLEä laadukkaana mediapajana, mutta se usko on hävinnyt kauan sitten. Suurinpiirtein 30v korvilla alkoi usko loppua.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Gretan tilalla olisi vaikkapa puolalainen nevöhööd keski-ikäinen mies, niin kuuntelisiko tai kiinnostuisiko kukaan? Symppaisitko häntä jos vielä tulisi ilmi, että hän ja vanhempansa kuuluvat oikeistoradikaaleihin?

Vanhempien takia en ketään symppaa tai jätä symppaamatta, Kyllä ihminen itse teoillaan osoittaa, ansaitseeko sympatiat vai ei.

Ja voi tosiaan olla, että puolalaisen keski-ikäisen miehen ilmastolakkoilusta ei samalla tavalla kiinnostuttaisi. Toisaalta hauskaa, että otit tähän nimenomaan tuon Puolan mukaan, koska eikös esimerkiksi Gdanskin telakalta lähtenyt Solidaarisuus-liike ollut nimenomaan pienestä liikkeelle lähtenyt ja lopulta koko yhteiskunnan perusrakenteita muuttanut väkivallaton kansanliike. Samalla tavallahan Thunbergin tapauksessa ei häntä suoraan kotoa haettua ilmastopaneeliin puhumaan, vaan ensin tapahtui se ehkä vähän yllättävä käänne, että hänen ikätovereitaan liittyi mukaan ilmastolakkoiluun tuhatmäärin. Onhan tässä maailmassa keski-ikäiset miehet aika useinkin saaneet ihan hyvin seuraajia omille näkemyksilleen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tiina Rosbergin valinta asiantuntijaksi on kuin heittäisi kivellä Thunbergia. Toivottavasti oli vahinko YLE:n toimittajalta. Tiedän. Kertoohan jutun sisältö jo, mistä on kyse. Kun eilen kirjoitin mediankin luomasta ilmiöstä, tässä YLE:n jutussa se näkyy hyvin.

Ei jumalauta, kaivettiin tuo YLEn tyttötätien lemppari Tiina Rosenberg tietysti jälleen tuhkistaan mielipiteilemään julkisesti.

Ai niin, hän on Ruotsi-asijantuntia.
Myönnän antipatiani tähän Tiinaan.

edit: kirjoitin tätityttöjen, nyt onpi parempi eli tyttötätien
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: moby

Heinz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy
Ylen sivuilla on juttu tästä harmaat setämiehet triggeröityy Greta Thunbergista -asetelmasta.

Onpas ilahduttavaa että vanhojen miesten tuntoja tulkitsee paras mahdollinen asiantuntija Rosenberg.

Aistin häivähdyksen ristiriitaa siinä miten Gretaan halutaan suhtautuvan. Onko hän maailman suurimpia vaikuttajia, jonka puheiden pohjalta pitäisi muuttaa politiikkaa?

Kuitenkin hänen kritisointiaan paheksutaan ikään kuin Gretaa ei pitäisi ottaa tosissaan. "Höhöö setämiehet triggeröityy 16-vuotiaan tytön sanomisista".
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen huolissani BigRedCat-ilmiöstä. Tällaisten metakeskustelijoiden takana on selkeästi isompi koneisto hämmentämässä ja vääntämässä asiaa varsinaisen asian vierestä. Ei kuulosta uskottavalta, että BigRedCat keksisi tällaisia meta-aiheita itse. Ja lisäksi tavoitteena on vain saada meidät tuntemaan syyllisyyttä, vaikka todelliset syylliset ilmiölle ovat ihan muualla. Kaiken päälle jos pyrkii keskustelemaan tästä ilmiöstä, saapuu lynkkayskomitea paikalle etenkin somessa. En usko, että hän kirjoittaa postauksiaan itse.

Eipä tällaisiin naurettavuuksiin pitäisi edes tarttua, mutta annetaan sinulle vielä mahdollisuus. Päätät siis tarttua (luonnollisesti tägäämättä) nimimerkkiin, joka ei ole kommentoinut Gretan puheiden kirjoittamisesta tai kirjoittajista mitään, joka on ylipäänsä todennut ettei kohdista kritiikkiään Gretaan vaan Greta-ilmiöön ja mediaan. Nimimerkkiin joka on nimenomaan huolissaan ilmastonmuutoksesta ja puolustaa tieteellistä näkemystä mm. tuolla Ilmastonmuutos-ketjussa erästäkin denialistia vastaan. Mutta ~TISSIT~ vaan sullekin, hakamussutellaan eikä yritetäkään ymmärtää ketään vaivautumalla ajattelemaan muiden viestejä lukiessa (eikä ainoastaan niitä nerokkaita läpändeeroksia kirjoittaessa).

Toki minäkin voisin kritisoida (tässäkin tarkka lukija voi tajuta että kritisointi ja ylenmääräinen huolestuminen eivät ole synonyymeja vaikka olkiukkohassuttelijat sen niin kääntävät) sellaisen ilmiön järkevyyttä, jossa minut jatkis-kirjoitusteni perusteella kutsuttaisiin YK:n huippukokoukseen puhumaan ja edesottamuksistani raportoitaisiin valtamedioissa jatkuvalla syötöllä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanotaan vielä sen verran että olen mielestäni perustellut positioni melko hyvin ja jos jotain kiinnostaa aidosti keskustella, sen voi lukea nimimerkin @Walrus21 kanssa käymästäni antoisasta ajatustenvaihdosta edellisiltä sivuilta. Aiheesta voi saada vaikka mitä hyvää keskustelua mutta olkiukkoihin en enää jaksa tarttua.

Viimeaikainen uutisointi on hyvä esimerkki siitä kuinka julkisuus ja huomio lähtee aivan vääriin asioihin. Sanotaan että Thunbergin rooli on tärkeä koska hän tuo huomiota ja sanoo että "kuunnelkaa tiedettä" (ilmeisesti monen aikuisen täytyy kuulla tämä lapsen suusta uskoakseen). No Ylen pääuutisissa puhutaan jostain helvetin setäraivosta ja suurinta huomiota tuntuu herättävän se mikä selittää minkäkin suhtautumisen Thunbergiin. Uutisointi on ihan Patrik Laine -tasoa eikä tuon kritisoinnin pitäisi olla mitenkään outoa. Ja ei, tämä ei ole Greta Thunbergin vika.

Yhtäältä kyseenalaistan tämän ilmiön hyödyn määrän, jota nähdäkseni liioitellaan aivan megalomaanisesti sortuen kehäpäättelyyn jossa huomion tärkeys perustellaan sillä että se tuo lisää huomiota, vaikka hyvin valmistellut ja toteutetut teot on se mitä tarvitaan. Enkä kiistä positiivisten vaikutusten olemassaoloa, mutta jossain vaiheessa keskustelun karatessa käsistä tulee myös rekyyli. Väkinäinen kahtiajaon lietsominen näkyy vaikkapa Ylen tuoreessa neronleimauksessa johon on kaivettu huuhaa-Rosenberg "asiantuntijaksi".

Toisaalta näen liiallisen paniikinlietsonnan, johon Gretakin nähdäkseni sortuu, potentiaalisesti vahingollisena ilmastonmuutoksen torjunnalle. Pitäisi tajuta ettei kyse ole siitä kuka on oikeassa, vaan siitä kuka on oikeassa ja pystyy käytännössä toteuttamaan oikeat toimet. Vääriä toimia toteuttaessa tai vastustuksen takia oikeiden toimien jäädessä toteuttamatta ilmaston kannalta on ihan se ja sama että joku porukka "oli oikeassa". Jo nyt on nähtävissä että oikeisiin asiantuntijoihin yritetään vaikuttaa saaden heitä antamaan radikaalimpia, ei-tieteellisiä lausuntoja (toki myös päinvastoin). Paniikinlietsonnassa ja maailmanlopun version tulevasta kehityksestä omaksuessa käy helposti niin että "tieteellisesti lukutaidottomat" ottavat oman kuvansa "tieteen tuloksista" ehdottomana totuutena johon se tiedekin sitten pyritään pakottamaan muunlainen ajattelu vaientaen. Jossain määrin tällainen näkyy jopa Greta-keskustelussa: toisille ei näytä olevan niin nuukaa mitä on mieltä itse ilmastonmuutoksesta tai siitä mitä sen torjumiseksi on tehtävissä ja miten juttunsa perustelee, vaan ratkaisevaa on se mitä on mieltä 16-vuotiaasta aktivistista tai vielä parempaa, tämän ympärille kehittyneestä mediailmiöstä. Varaukseton fanitus tai sen puute sitten kertoo kenen joukoissa seisoo...
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvää pohdiskelua mediasta, arvostelijoista, kannattajista ja kritiikin mahdottomuudesta
 
Hyvää pohdiskelua mediasta, arvostelijoista, kannattajista ja kritiikin mahdottomuudesta

Juttu sopisi paremmin tuonne ilmastonmuutos-ketjuun.

Mutta onko oikeasti hyvää pohdiskelua?

Siellähän otetaan esiin mm. tämä merkittävä fosforipäästöjen liiottelu. Jolla ei ole tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa.


"Toiseksi, ilmastonmuutos on monimutkainen ongelma, joka edellyttäisi monitieteistä ja moninäkökulmaista tutkimusta. Lisäksi, jo nyt ilmastoinformaatiossa näyttää olevan jatkuvasti korjaamisen varaa. Esimerkiksi karjatalouden päästöjä oli tarkempien laskelmien mukaan suuresti liioiteltu. Ilmastoasian ratkaisuja esitetään kuitenkin yksinkertaistettuina konkreettisina ratkaisuina, mikä ei tee oikeutta asian monimutkaisuudelle. "

Monimutkaiselta tosiaan vaikuttaa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Toki vaikuttaa ja siksi toimenpiteitä tehdään

50 - 75 vuoden aikana ilmastonmuutoksen vaikutukset on kuitenkin lähinnä tilastollisesti havaittavia.

Eksistentiaalinen uhka ihmiskunnalle ilmastonmuutos ei tietenkään ole, mutta se että moni aikuinenkin niin luulee, kertoo pelottelun valitettavasti toimivan.

Itse asiassa tarkennan sen verran aiempia sanomisiani, että ilmastonmuutos ei ole suoraan eksistentiaalinen uhka ihmiskunnalle. Mutta se on eksistentiaalinen uhka tälle nykyiselle sivilisaatiolle. Ihminen lajina toki selviää, vaikka kanta pienenisi 10 prosenttiin nykyisestä.

Seuraavan 50-75 vuoden aikana muutokset tulevat olemaan "vähän" muutenkin, kuin tilastollisesti havaittavia. Muutosten vakavuuteen voidaan vielä vaikuttaa ja siitä työstä voi Suomelle olla - kuten sanottua - paljon hyötyäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta tuo on melkoista hurskastelua nillittää tuosta, ettei se Greta nyt yksin ja omin avuin YK:n kuultavaksi päässyt. No shit, Sherlocks.

Se fakta vaan on, että ihan itse ja yksin kuitenkin tämän homman aloitti, ja ilmiöhän lähti liikkeelle nimenomaan somen kautta, kun porukka alkoi innostua. Voihan noitakin tietysti masinoida, mutta onko tuollaisesta mitään näyttöä. Homman kasvaessa on mukaan tullut muita toimijoita, ihan käytännönkin pakosta, mutta tietysti perskärpäsetkin mahdollisuuden haistaa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Söin juuri itsekeräämien kantarellien kans nami pastaa.. en matkustanu muovipaatilla yli Atlantin.. tekopyhä paskahan tuo on .. hirveää luonnon raiskaamista ajella muovipaatil ja noin pitkiä matkoja!!
 
Söin juuri itsekeräämien kantarellien kans nami pastaa.. en matkustanu muovipaatilla yli Atlantin.. tekopyhä paskahan tuo on .. hirveää luonnon raiskaamista ajella muovipaatil ja noin pitkiä matkoja!!

Minusta kirjoitit turhan viestin, jossa näkökulma on oma kapea kolonen. Ja solvasit ohessa vielä teinitytön.

Näyttää vahvasti siltä että kun argumentit loppuu asiaan, alkaa hyökkäys henkilöä vastaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Greta ja 15-muuta lasta / nuorta nostivat oikeusjutun Argentiinaa, Brasiliaa, Ranskaa, Saksaa ja Turkkia vastaan YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen rikkomisesta. Taustalla on siis tietenkin co2 päästöt näissä maissa - USA:a ei voinut haastaa, sillä USA on ainoa maa joka ei ole ko. sopimusta allekirjoittanut.

Miksiköhän Venäjää, Intiaa tai Kiinaa ei haastettu oikeuteen - syy ei ole voinut olla tuon sopimuksen allekirjoittamattomuus?

Pääkantajat haasteessa ovat siis Thunberg ja amerikkalainen aktivisti Alexandria Villaseñor, joka on perustanut Earth Uprising liikkeen.

Mikäli kuuluu enemmän ilmastonmuutos-ketjuun, niin saa siirtää ihan vapaasti.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Greta ja 15-muuta lasta / nuorta nostivat oikeusjutun Argentiinaa, Brasiliaa, Ranskaa, Saksaa ja Turkkia vastaan YK:n lasten oikeuksien sopimuksen rikkomisesta. Taustalla on siis tietenkin co2 päästöt näissä maissa - USA:a ei voinut haastaa, sillä USA on ainoa maa joka ei ole ko. sopimusta allekirjoittanut.

Miksiköhän Venäjää, Intiaa tai Kiinaa ei haastettu oikeuteen - syy ei ole voinut olla tuon sopimuksen allekirjoittamattomuus

Kenties siksi, että asia ei mene kuten kuvaat:

"In addition to Greta Thunberg, the 16-year-old Swedish climate activist, and Alexandria Villaseñor, the 14-year-old American climate activist, the 14 other child petitioners are from Argentina, Brazil, France, Germany, India, Marshall Islands, Nigeria, Palau, South Africa, Sweden, Tunisia and the United States. They are represented by global law firm Hausfeld LLP and Earthjustice".

 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kenties siksi, että asia ei mene kuten kuvaat:

"In addition to Greta Thunberg, the 16-year-old Swedish climate activist, and Alexandria Villaseñor, the 14-year-old American climate activist, the 14 other child petitioners are from Argentina, Brazil, France, Germany, India, Marshall Islands, Nigeria, Palau, South Africa, Sweden, Tunisia and the United States. They are represented by global law firm Hausfeld LLP and Earthjustice".


Ai - no mitä tuossa meni väärin? Tarkoitus ei ole "kuvata" asioita väärällä - tai mitenkään harhaanjohtavalla tavalla, eli ole hyvä ja korjaa takaperoisen arvuutteluleikin sijaan. Kiitos.

Jos tarkoitat tuota kuka heitä edustaa - niin OK. Tosin kovin harva on ilman lakimiestä / lakifirmaa oikeusjuttuja nostamassa.

"On Monday, hours after Thunberg addressed assembled leaders at the summit’s opening ceremony, the group of activists announced they were suing five of the biggest carbon polluters in the world—Argentina, Brazil, France, Germany, and Turkey—for violating their rights as children by failing to adequately reduce emissions. "

 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ai - no mitä tuossa meni väärin? Tarkoitus ei ole "kuvata" asioita väärällä - tai mitenkään harhaanjohtavalla tavalla, eli ole hyvä ja korjaa takaperoisen arvuutteluleikin sijaan. Kiitos.

Linkittämäni Unicefin sivuilta oleva uutinen ei vastannut kirjoittamaasi. Kävikin ilmi, että olit oikeassa ja Unicefin minun linkittämäni uutinen oli vain vähän siihen suuntaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Gretalla on ruotsalaisittain loistava tulevaisuus. Ikuinen kommentaattori joka asiaan. Kunhan tyttö pystyy käsittelemään asian. Hyvä toimi.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Minusta kirjoitit turhan viestin, jossa näkökulma on oma kapea kolonen. Ja solvasit ohessa vielä teinitytön.

Näyttää vahvasti siltä että kun argumentit loppuu asiaan, alkaa hyökkäys henkilöä vastaan.
Muovipaatti on aika tärkeä osa tätä keskustelua... Itsellä alumiinivene ..älä lähre sanois juti .. tyhmä eukko matkustaa Atlantin yli muovipusisssa.. niinpä tätä ei saa kyseenalaistaa olematta natsi sika !!!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta tuo on melkoista hurskastelua nillittää tuosta, ettei se Greta nyt yksin ja omin avuin YK:n kuultavaksi päässyt. No shit, Sherlocks.

Se fakta vaan on, että ihan itse ja yksin kuitenkin tämän homman aloitti, ja ilmiöhän lähti liikkeelle nimenomaan somen kautta, kun porukka alkoi innostua. Voihan noitakin tietysti masinoida, mutta onko tuollaisesta mitään näyttöä. Homman kasvaessa on mukaan tullut muita toimijoita, ihan käytännönkin pakosta, mutta tietysti perskärpäsetkin mahdollisuuden haistaa.
Että yksin purjehti Atlantin yli. Epäilen, tuota tekoa ei moni kokenutkaan tee. No, mutta hyvä mediateko. Ja takaisin lentsikalla? Tulihan tuosta säästöä luonnolle. Tärkeintä on nykyään oma paatos.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En ole katsonut yhtään Greta-videota mutta tämä matkustustapaan tarttuminen on melko legendaarista. Leonardo DiCaprio on pitänyt kovaa meteliä että ihmiset äänestäisivät henkilöitä jotka ottavat maapallon huomioon oikeasti isoissa asioissa mutta kun kaveri lentelee yksityiskoneella niin punaniskajuntit voivat sanoa helposti että vitut kun sinäkin lentelet koneellasi. Greta taas purjehti koska halusi nostaa esiin että lentäminen on huonoksi niin taas samat kaverit huutamassa että "mikä helvetti toi tytskä oikein luulee olevansa. Minä lennän kostoksi pari päivää ympäri eurooppaa."

Olen itse tekopyhä paska kun en ole valmis luopumaan elintasostani mutta on mulla sentään sen verran häpyä etten hyökkää niiden kimppuun jotka yrittävät muuttaa maailmaa paremmaksi.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Olen itse tekopyhä paska kun en ole valmis luopumaan elintasostani mutta on mulla sentään sen verran häpyä etten hyökkää niiden kimppuun jotka yrittävät muuttaa maailmaa paremmaksi.

Minä olen valmis tekemään asioita omalta osaltani. Yleisen hypetyksen mukaan olen jo tehnytkin. Siihen on auttanut se, että tekniikka kehittyy oikeaan suuntaan ja ohjaa ihmisten tekemiä valintoja ilmastoystävälliseen suuntaan.

Mutta kuinka paljon pitää tehdä, että voi keskustella ilman, että se on hyökkäys jotain toista vastaan. Panikoida?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mutta kuinka paljon pitää tehdä, että voi keskustella ilman, että se on hyökkäys jotain toista vastaan. Panikoida?

Ei kai tarvitse tehdä mitään jos keskustelee ilman että heittää koko sanoman roskikseen vain koska joku lentää yksityiskoneella tai purjehtii huomiota herättävästi.

Esimerkki ei koske sinua mutta nykyään monet sanovat etteivät uskalla lähestyä naista baarissa yms kun pelkäävät ahdistelusyytöksiä. Nämä kaverit lähestyvät naisia silloin väärin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös