Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 883 755
  • 8 574

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Näen, toi sun pohtiminen on ihan täysin järjetöntä.

Tappouhkauksia tilaisuuden järjestäjille ja osallistujille ladelleen rikollisjärjestön tyyppejä tulee erinäisin asein varustautuneena kirjastoon ihan niinkuin olivat uhanneet tehdä. Mitäs sä kuvittelit että ne on menossa sinne tekemään?
Haastamaan riitaa. Jos olisivat tulleet tappamaan niin ruumiita olisi tullut, riippumatta järjestyksenvalvojista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Siksikö kun kutsuu KKK-naamioitunutta polttopullonheittäjää ja kanssakoheltajiaan roskaväeksi?

Miksi asioita ei saisi kutsua niiden oikealla nimillä? Rasistinen roskaväki on rasistista roskaväkeä eikä asia heitä ymmärtämällä ja asiaa silottelemalla muuksi muutu.
Ei vaan siksi että tämmöisen vaikutelman hänen kirjoituksistaan saa. Rasismi on rasismia toki.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Haastamaan riitaa. Jos olisivat tulleet tappamaan niin ruumiita olisi tullut, riippumatta järjestyksenvalvojista.

Ja "järjestysmiehet" olivat varustautuneet asein, valmistautuen näin tappamaan kaikki suunsoittajat ja muut mielipidevammaiset - oli näillä mukanaan kättä pidempää tai ei.
 

cornix

Jäsen
Haastamaan riitaa. Jos olisivat tulleet tappamaan niin ruumiita olisi tullut, riippumatta järjestyksenvalvojista.

Hah, niinpä vissiin. Ymmärrätkö sä nyt mistä puhut? Tappouhkausten jälkeen tapahtumapaikalle tuleminen täydessä aseistuksessa (mm luotiliivit ja puukot) ei nyt ihan kuulosta riidan haastamiselta. Kyseisen organisoidun ja militaristisen rosvoporukan pomo istuu vankilassa murhasta, ryhmän jäsenen kotoa löytyi Jyväskylästä ampuma-aseita ja samat sekopäät ovat vastuussa useammasta tapon yrityksestä (esim karkuun juoksevaa miestä puukolla selkään)

Joten ole toki uskossasi vahva, mutta normaalit ihmiset puolustautuu näissä olosuhteissa. Järjestysmiehet olivat syy sille että tilanne ei eskaloitunut tuon pahemmin. Vankilaan pääseminen on näille kuulapäille kunnia-asia, tällä kertaa järjestysmiehet saivat potkittua tarranatsit pois kirjastosta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hah, niinpä vissiin. Ymmärrätkö sä nyt mistä puhut? Tappouhkausten jälkeen tapahtumapaikalle tuleminen täydessä aseistuksessa (mm luotiliivit ja puukot) ei nyt ihan kuulosta riidan haastamiselta. Kyseisen organisoidun ja militaristisen rosvoporukan pomo istuu vankilassa murhasta, ryhmän jäsenen kotoa löytyi Jyväskylästä ampuma-aseita ja samat sekopäät ovat vastuussa useammasta tapon yrityksestä (karkuun juoksevaa miestä puukolla selkään)

Joten ole toki uskossasi vahva, mutta normaalit ihmiset puolustautuu näissä olosuhteissa. Järjestysmiehet olivat syy sille että tilanne ei eskaloitunut tuon pahemmin. Vankilaan pääseminen on näille kuulapäille kunnia-asia, tällä kertaa järjestysmiehet saivat potkittua tarranatsit pois kirjastosta.
No lähinnä hain sitä että tuliaseita ei ollut mukana, joilla kuitenkin saa enemmän tuhoa aikaan kuin puukoilla. Luotiliivit olivat ilmeisesti kuviteltua aseistettua uhkaa vastaan. En usko että kukaan menisi tappamaan ihmisiä puukoilla, etenkin kun rikollisilla on monia kanavia hankkia aseita. Riidanhaastaminen on ehkä lievä termi kuvaamaan suunnitelmia, mutta ei varmasti menty tekemään juuri muuta kuin käyttämään ns. perusväkivaltaa (nyrkkejä ja jalkoja). Puukot olivat varmaan mukana juuri sitä varten mihin niitä käytettiinkin. Eli ongelmatilannetta varten.
 

cornix

Jäsen
@Ollakseni Täysin päätöntä spekulointia sinulta, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Puukoilla ei tapeta ja ne oli muutenkin mukana vaan ongelmatilanteita varten, nyt vedät hienosti. SVLn hallusta on btw löytynyt useampikin "tappolista" ihmisistä, ja siis ihan tolla nimellä.
 

cornix

Jäsen
Eli toinen on rosvoporukka ja toinen - rikollisesta taustastaan huolimatta - on järjestysmies.

No rikollinen tausta ei ole varsinaisesti mikään este järjestysmiehenä toimimiselle... Mutta kirjoita googleen "järjestäytynyt rikollisuus" jos termi ei kerran ole sinulle entuudestaan tuttu, kyllä sen pitäisi siitä pikkuhiljaa aueta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No rikollinen tausta ei ole varsinaisesti mikään este järjestysmiehenä toimimiselle...

Laki järjestyksenvalvojista, 12§, kohta 2:

"Järjestyksenvalvojaksi voidaan hyväksyä se, joka, tunnetaan rehelliseksi ja luotettavaksi ja on henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan tehtävään sopiva."

Kyllä rikollinen tausta estää toimimisen laillisena järkkärinä ihan siitä syystä että hänelle ei myönnetä sitä korttia. Jos ihmisellä on järkkärikortti mutta syyllistyy rikoksiin, niin se otetaan pois.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No rikollinen tausta ei ole varsinaisesti mikään este järjestysmiehenä toimimiselle...
En halua ottaa kantaa muuten tähän ketjun asiaan, mutta tämä...

Jos tarkoitat siis virallista, järjestyksenvalvojaksi laillisesti hyväksyttyä järjestysmiestä, olet kyllä kujalla. Suosittelen Finlexin uudelleen läpikäyntiä Laki Järjestyksenvalvojista- kohdilta. Lisäksi laista yksityisistä turvallisuuspalveluista löytyy myös tarkentavia kohtia.

Ja en hae linkkejä valmiiksi, itse tekemällä(etsimällä) oppii...

Mutta jos kyseessä jonkun muunlainen "järjestysmies", ei lakipykälillä sitte niin väliä.

EDIT: Lisäys allaolevan kommentin takia. Liikennerikkomukset, joista mahdollisuus vain sakkorangaistukseen, ovat näitä rikkeitä, jotka eivät vaikuta järkkä-korttiin. Myymälävarkaus, eli näpistys, vaikuttaa kyllä.

EDIT2: @cornix . Lainaat hallituksen ESITYSTÄ, joka tarjoaa muutoksia vuoden 1999 tarkennettuun lainsäädäntöön. Esitys ei kokonaisuutenaan edes mennyt läpi 12.§ kohdalta, eikä tosin monen muunkaan. Tässä ajantasaiseen lainsäädäntöön tehdyt muutokset sekä tarkennukset alkuperäisen uuden lainmuunnoksen(vuodelta 1999) kaikkineen. Linkki menee Finlex:iin nykyisen lainsäädännön tarkennuksiin järjestyksenvalvojan osalta.
 
Viimeksi muokattu:

cornix

Jäsen
Laki järjestyksenvalvojista, 12§, kohta 2:

"Järjestyksenvalvojaksi voidaan hyväksyä se, joka, tunnetaan rehelliseksi ja luotettavaksi ja on henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan tehtävään sopiva."

Kyllä rikollinen tausta estää toimimisen laillisena järkkärinä ihan siitä syystä että hänelle ei myönnetä sitä korttia. Jos ihmisellä on järkkärikortti mutta syyllistyy rikoksiin, niin se otetaan pois.

Olet tapasi mukaan väärässä. https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040265 "Esimerkiksi yksittäinen vähäisenä pidettävä rikos ei pääsääntöisesti muodostaisi estettä järjestyksenvalvojaksi hyväksymiselle. Useampi tällainen rikos voisi sen sijaan osoittaa henkilön olevan luotettavuutensa ja rehellisyytensä puolesta soveltumaton toimimaan järjestyksenvalvojana. Harkinnassa olisi myös kiinnitettävä huomiota mahdollisten rikosten tai väärinkäytösten tekoaikoihin ja olosuhteisiin. Viimeksi mainitun johdosta muun muassa hyväksymistä edellyttävässä tai sitä läheisesti sivuavassa toiminnassa tehtyä rikosta tai väärinkäytöstä olisi aina pidettävä normaalia moitittavampana."

@Stouts77 ei en ole kujalla, ylempää vaan lukemaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olet tapasi mukaan väärässä.

Jännä juttu, että vaikka ketjussa kuin ketjussa sinä olet mielipiteinesi selkeässä vähemmistössä ja faktapohjaisissa asioissa sinun todistetaan olevan väärässä lähes asiassa kuin asiassa, niin silti kaikki muut ovat kujalla mutta sinä se vain oikeassa. Se nyt on selvä, että minua et usko, mutta luulisi nyt että kun muutkin sinun kehottavat ottavan asioista selvää, niin osaisit vetää johtopäätöksiä. Sitä paitsi nythän puhuttiin rikollisesta taustasta, eikä sen taustan todellakaan tarvitse olla kovin kummoinen että lupaa ei tule tai että se jo olemassa oleva lupa lähtee, jos rikoksiin syyllistyy.
 

cornix

Jäsen
Jännä juttu, että vaikka ketjussa kuin ketjussa sinä olet mielipiteinesi selkeässä vähemmistössä ja faktapohjaisissa asioissa sinun todistetaan olevan väärässä lähes asiassa kuin asiassa, niin silti kaikki muut ovat kujalla mutta sinä se vain oikeassa. Se nyt on selvä, että minua et usko, mutta luulisi nyt että kun muutkin sinun kehottavat ottavan asioista selvää, niin osaisit vetää johtopäätöksiä. Sitä paitsi nythän puhuttiin rikollisesta taustasta, eikä sen taustan todellakaan tarvitse olla kovin kummoinen että lupaa ei tule tai että se jo olemassa oleva lupa lähtee, jos rikoksiin syyllistyy.

Ei ei, kyllä sinua on viety kuin kuoriämpäriä. Minä olen tarjonnut kaikki asiaankuuluvat linkit väitteisiini ja todistanut ne sillä tavalla. Sinä voisit kokeilla samaa hommaa, ei tuo pelkkä vänkääminen nyt vaan ihan riitä. Lue toki tuosta ylempää linkki jonka sinulle ystävällisesti annoin, sieltä tämäkin asia selviää.

Rikollisesta taustasta puhutaan juu, sen ei tarvitse olla nuhteeton vaikka kuinka selittelisit.

Edit. Nyt kun miettii niin rupesit jo peruuttelemaan sanojasi, tulkitsen sen niin että se on sinun tapasi sanoa "sori, olin väärässä!" asia on kunnossa, no hard feelings.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saanko nyt mennä kavereideni kanssa hakkaamaan eri mieltä olevia tyyppejä tuonne puistoon? Tämä on nyt vähän 50/50 kun tätä keskustelua lukee.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Saanko nyt mennä kavereideni kanssa hakkaamaan eri mieltä olevia tyyppejä tuonne puistoon? Tämä on nyt vähän 50/50 kun tätä keskustelua lukee.

Tottakai, jos olette rasismia ja fasismia vastustavia äärivasemmistolaiseen kansan enemmistöön kuuluvia tiedostajia ja puistossa odottaa vahvan arvauksen mukaan kaappinatseja, tai muita, joiden tiedätte ajattelevan väärin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ei, kyllä sinua on viety kuin kuoriämpäriä. Minä olen tarjonnut kaikki asiaankuuluvat linkit väitteisiini ja todistanut ne sillä tavalla. Sinä voisit kokeilla samaa hommaa, ei tuo pelkkä vänkääminen nyt vaan ihan riitä. Lue toki tuosta ylempää linkki jonka sinulle ystävällisesti annoin, sieltä tämäkin asia selviää.

Rikollisesta taustasta puhutaan juu, sen ei tarvitse olla nuhteeton vaikka kuinka selittelisit.

Edit. Nyt kun miettii niin rupesit jo peruuttelemaan sanojasi, tulkitsen sen niin että se on sinun tapasi sanoa "sori, olin väärässä!" asia on kunnossa, no hard feelings.

Mitähän sä nyt oikein selität? Mä laitoin sulle suoran lainauksen laista jo aiemmin, ei ilmeisesti kelpaa? Mä olen koko ajan puhunut rikollisesta taustasta kuten sinäkin siis alunperin asian ilmaisit, nuhteettomuuden olet tuonut sinä mukaan keskusteluun myöhemmin. Lue nyt niitä tekstejäsi, että olisit kartalla edes siitä että mitä olet itse alunperin väittänyt, kun muistisi on ilmeisen huono.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tottakai, jos olette rasismia ja fasismia vastustavia äärivasemmistolaiseen kansan enemmistöön kuuluvia tiedostajia ja puistossa odottaa vahvan arvauksen mukaan kaappinatseja, tai muita, joiden tiedätte ajattelevan väärin.

Samalla pitää muistaa huudella poliisia vastustavia ja halventavia iskulauseita ja vastustaa virkavallan "mielivaltaa", ja sitten kun itse saa kaappinatseilta pataansa, niin kääntää kelkkansa täysin ja vaatia poliiseja apuun suureen ääneen ja ihmetellä, miksi virkavalta ei tee mitään.
 

cornix

Jäsen
Mitähän sä nyt oikein selität? Mä laitoin sulle suoran lainauksen laista jo aiemmin, ei ilmeisesti kelpaa? Mä olen koko ajan puhunut rikollisesta taustasta kuten sinäkin siis alunperin asian ilmaisit, nuhteettomuuden olet tuonut sinä mukaan keskusteluun myöhemmin. Lue nyt niitä tekstejäsi, että olisit kartalla edes siitä että mitä olet itse alunperin väittänyt, kun muistisi on ilmeisen huono.

Suora lainaus kelpaa aina, jätit vaan "vahingossa" lainaamatta keskustelun kannalta oleellisen. Minä siis sanoin että rikollinen tausta ei ole este JV-kortille ja sinä väitit että on, mitä mieltä sä nyt olet asiasta?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Samalla pitää muistaa huudella poliisia vastustavia ja halventavia iskulauseita ja vastustaa virkavallan "mielivaltaa", ja sitten kun itse saa kaappinatseilta pataansa, niin kääntää kelkkansa täysin ja vaatia poliiseja apuun suureen ääneen ja ihmetellä, miksi virkavalta ei tee mitään.

Aivan, oi punaisen Valpon aikoja. Silloin kaikki oli niin selkeää.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Suora lainaus kelpaa aina, jätit vaan "vahingossa" lainaamatta keskustelun kannalta oleellisen. Minä siis sanoin että rikollinen tausta ei ole este JV-kortille ja sinä väitit että on, mitä mieltä sä nyt olet asiasta?

Nyt kun vielä tietäsi, kuinka tämä JV-korteista ja henkilön kelpoisuudesta liittyy Jyväskylän kirjaston tapahtumiin, jossa "järjestysmiehellä" ei tuota lärväkettä ollut, eikä hän sitä rikostaustansa vuoksi edes olisi voinut saada ja jonka rikosrekisteri kasvoi entisestään tuon episodin myötä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suora lainaus kelpaa aina, jätit vaan "vahingossa" lainaamatta keskustelun kannalta oleellisen. Minä siis sanoin että rikollinen tausta ei ole este JV-kortille ja sinä väitit että on, mitä mieltä sä nyt olet asiasta?

Lainasin laista ihan juuri sen oleellisen kohdan tätä asiaa koskien. Sinun lainaamasi kohta taas ei ollut lakitekstiä ollenkaan. Aika nolo moka jopa sinulta.

Noin muuten, olen tietenkin edelleen sitä mieltä että rikollinen tausta on este JV-kortille. Ei se ole edes mielipide, sillä asia on niin ihan faktisesti.
 

cornix

Jäsen
Lainasin laista ihan juuri sen oleellisen kohdan tätä asiaa koskien. Sinun lainaamasi kohta taas ei ollut lakitekstiä ollenkaan. Aika nolo moka jopa sinulta.

Noin muuten, olen tietenkin edelleen sitä mieltä että rikollinen tausta on este JV-kortille. Ei se ole edes mielipide, sillä asia on niin ihan faktisesti.

Höpö höpö. https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040265 "Esimerkiksi yksittäinen vähäisenä pidettävä rikos ei pääsääntöisesti muodostaisi estettä järjestyksenvalvojaksi hyväksymiselle. Useampi tällainen rikos voisi sen sijaan osoittaa henkilön olevan luotettavuutensa ja rehellisyytensä puolesta soveltumaton toimimaan järjestyksenvalvojana. Harkinnassa olisi myös kiinnitettävä huomiota mahdollisten rikosten tai väärinkäytösten tekoaikoihin ja olosuhteisiin. Viimeksi mainitun johdosta muun muassa hyväksymistä edellyttävässä tai sitä läheisesti sivuavassa toiminnassa tehtyä rikosta tai väärinkäytöstä olisi aina pidettävä normaalia moitittavampana."

Sun pitää taas kerran tarkistaa ne sun "faktat"
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Höpö höpö. https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040265 "Esimerkiksi yksittäinen vähäisenä pidettävä rikos ei pääsääntöisesti muodostaisi estettä järjestyksenvalvojaksi hyväksymiselle. Useampi tällainen rikos voisi sen sijaan osoittaa henkilön olevan luotettavuutensa ja rehellisyytensä puolesta soveltumaton toimimaan järjestyksenvalvojana. Harkinnassa olisi myös kiinnitettävä huomiota mahdollisten rikosten tai väärinkäytösten tekoaikoihin ja olosuhteisiin. Viimeksi mainitun johdosta muun muassa hyväksymistä edellyttävässä tai sitä läheisesti sivuavassa toiminnassa tehtyä rikosta tai väärinkäytöstä olisi aina pidettävä normaalia moitittavampana."

Sun pitää taas kerran tarkistaa ne sun "faktat"

Hyvin upotat itseäsi suohon vielä enemmän, vaikka kaulaasi myöten jo siellä olet. Normaalisti ihmiset pyytäisivät tuossa tilanteessa apua, mutta sinä otat painot kainaloon. Ymmärrätkö sinä ollenkaan, että lainaamasi linkki ei mene mihinkään lakitekstiin? Se menee esitykseen, joka ei ole mennyt edes läpi. Jos et minua usko, niin lainaan toista nimimerkkiä sinulle asiasta:

EDIT2: @cornix . Lainaat hallituksen ESITYSTÄ, joka tarjoaa muutoksia vuoden 1999 tarkennettuun lainsäädäntöön. Esitys ei kokonaisuutenaan edes mennyt läpi 12.§ kohdalta, eikä tosin monen muunkaan. Tässä ajantasaiseen lainsäädäntöön tehdyt muutokset sekä tarkennukset alkuperäisen uuden lainmuunnoksen(vuodelta 1999) kaikkineen. Linkki menee Finlex:iin nykyisen lainsäädännön tarkennuksiin järjestyksenvalvojan osalta.

Lainaamasi teksti ei ole lakitekstiä. Se on hallituksen esitys, joka ei mennyt läpi.
 

cornix

Jäsen
Niinhän tuo näyttää että postaamani linkki on vain ehdotus. @Stouts77 sinulla on ilmeisesti asiasta yksityiskohtaisempaa tietoa, mitkä seikat JV-kortin hyväksymiseen vaikuttavat? Onko kyse oikeudessa annetuista tuomioista vai millainen nollatoleranssi on kyseessä, koska tunnen henkilön joka järkkärinä toimii ja tiedän että kyseisellä henkilöllä on jonkunlaista rekisteriä ainakin ollut. Vanheneeko rötökset tässä asiassa?
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niinhän tuo näyttää että postaamani linkki on vain ehdotus. @Stouts77 sinulla on ilmeisesti asiasta yksityiskohtaisempaa tietoa, mitkä seikat JV-kortin hyväksymiseen vaikuttavat? Onko kyse oikeudessa annetuista tuomioista vai millainen nollatoleranssi on kyseessä, koska tunnen henkilön joka järkkärinä toimii ja tiedän että kyseisellä henkilöllä on jonkunlaista rekisteriä ainakin ollut. Vanheneeko rötökset tässä asiassa?
Juu, kyllä vanhenee. Riippuen rikoksesta, on rikoksen poistuminen rekisteristä muistaakseni 4,5 tai 10 vuotta, pl. Henkirikokset. Nollatoleranssia ei ole, kuten edellisessä viestissä poikkeukset luettelin.
 

cornix

Jäsen
Juu, kyllä vanhenee. Riippuen rikoksesta, on rikoksen poistuminen rekisteristä muistaakseni 4,5 tai 10 vuotta, pl. Henkirikokset. Nollatoleranssia ei ole, kuten edellisessä viestissä poikkeukset luettelin.

Jep no näin mä vähän ajattelinkin asian menevän. Tuli epähuomiossa tuota ehdotusta käytettyä lähteenä, enkä huomannut edittiäsi. Kiitti informaatiosta, ei ole mun alaa tämä mutta tuon tuttavani kautta tiesin että rikostausta ei ole korttiin mikään lopullinen este.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös