Olipas aika hauska näkökulma :)
Tämä on kyllä paha, koska ei siellä äärivasemmallakaan kaikki mitään ruudinkeksijöitä ole. Veikkaisin aika tiukkaa kisaa :) Mutta ehkä hyvin tarkasti pohdittuna kallistuisin tässä kisaveikkauksessa sun kannalle, sanotaan tuollaisella hatusta kiskaistuina 55% - 45% todennäköisyyksillä :D
Missään mihin liitty termi "ääri" ei ole älyn kanssa yhtään mitään tekemistä. Eikä ainakaan sen jäsenistön kanssa, joka koostuu pääosin hyödyllisistä idiooteista.
Kaiken kaikkiaan alkaa kuitenkin olemaan jo vähän hiton väsynyttä tämä jatkuva oikeisto/vasemmisto kitinä täällä(kin). Selväksi on kyllä hyvin tullut, että täällä suurin osa edusta sitä "oikeistoa" mutta kommenteistaan päätelleen ei juurikaan äly sielläkään loista, kun ainoa ajatus on aina vasemmiston kusi omissa muroissa.
En itse ymmärrä tätä, sillä en ainakaan itseäni halua sijoittaa erityisemmin kummallekaan puolelle, mutta toki keskusta vasta saakin karvat nousemaan pystyyn, joten sinnekään en itseäni asemoi millään.
Alkaa vaan olemaan jotenkin niin turhauttavaa lukea jatkuvaa vastakkainasettelua näiden kahden "suuntauksen" välillä, jossa kumpikin puoli yrittää koko ajan korostaa olevansa kaikessa oikeassa. Mun mielestä molemmilla puolilla on hyviä juttuja -jos siitä aatteellisuuttaan pitää nyt koko ajan korostaa- mutta niin on myös täyttä paskaakin.
Kumpikin puoli on erikoistunut myös ihan samaan paskaan kuin kaikki salaliittoteoreetikotkin, eli etsitään aina se "ansiantuntija", joka tukee omaa agendaa ja tavoitteita ja uskonnon lailla pidetään siitä kiinni. Ja niitä "kaiken maailman" asiantuntijoitahan tuntuu maailmassa riittävän. Asiantuntija siis edustaa hyvinkin uskonnollista johtajaa kovin monelle, ja kun sitten uskossaan ollaan niin kovia jää usein näkemättä mitä siellä ympärillä oikeasti tapahtuu.
Ärsyttävää on myös tämä jatkuva toisen aatteellisen puolen mollaaminen, johon nyt kyllä näitä juttuja useammasakin ryhmässä lukeneena, joudun toteamaan enemmistön mollaajista olevan siellä oikealla, jossa ilmeisesti kuvitellaan kaiken älyn sijoittuneen sinne, ja sen toisen puolen voisi vetää jauhelihakoneesta läpi koska ei omaa mitään hyvää ajtusta yhtään mistään. Toki sama ongelma vaivaa sitä toistakin puolta, ettei joku vielä luule ettei sitä ole huomattu.
Tokihan onneksi täälläkään ei esiinny juurikaan wahlroosin oppilapsia, jonka radiohaastattelun ivallista suhtautumista mm toimittajaan teki pahaa kuunnella, herra kun ivallista nauruaan oli alati valmis kylvämään, kun kaikesta paistoi että hän uskoo olevansa Jeesustakin parempi vaihtoehto Jumalan pojaksi, ja jolla on ainoa absoluuttinen tieto siitä miten täällä pitäisi toimia. Hänen mielestäänhän oranssipaviaani on parasta mitä yhdysvalloilla on koskaan ollut tarjota.
Itse tarkasteleen (ikävä kyllä) maailmaa jatkuvasti sen oikeudenmukaisuutta silmällä pitäen, ja siksi en näe sen oikeistonkaan ajatusten korreloivan mitenkään yksinomaan sen paremman maailman puolesta. En siis esim. suin surminkaan halua tänne mitään yhdysvaltalaista mallia, jonka perään yhä useampi jo nyt oman hyötynsä yhteiskunnasta nostanut "oikealle" kommunistipelossaan suuntautunut haluaisi haaveissaan toteutavan. Ainakin siihen asti, että paska sujahtaa omaan tuulettimeen.
Moni veroista vinkujakin on pikaisestikin saapunut Suomeen takaisin siinä kohtaa, kun pitäisi alkaa makselemaan päivähoidoista, terveydestä, koulutuksesta, elämän turvallisuudesta jne. Silloin alkaakin yhtäkkiä se vähän "vasemmistolaisempi" maailmankatsomus avautumaan ja kelpaamaan.
Arvostan kovin itse tällaisia markkinataloudessa toimivia henkilöitä, joilla kuitenkin säilyy sellainen sosiaalinen sekä solidaarinen maailmankatsomus, ja uskaltavat sen myös esiin tuoda, Maksavat mielellään veronsa, ja tekevät niinikään selväksi ettei heidän varannoillaan mitään taloudellisia helpotuksia elämiseen tarvita.
Suomessahan ei esim ole brittien malliin vieläkään otettu käyttöön vaikkapa sitä luksus ALVta, vaan sen sijaan pistellään persaukisetkin makselemaan ruuastaan sama hinta, vaikka kyse on täysin perustavanlaatuisesta asiasta elämän fasiliteettien suhteen, ja on kyllä paha mieli niiden "geenilotossa" -kuten jotkut idiootit tätä nimittää- hävinneiden lasten puolesta, jos jäävät huonolle ravinolle ja ilman mitään kokemuksia elämässään samaan aikaan kun toisten lapsilisät "tarpeettomina" sijoitetaan sitä tulevaisuutta turvaamaan. Kehitys on viemässä osan ihmisistä kohdalla oikeasti vaihtoehdottomaan tilaan, kun olet pakotettuna töissä, mutta kustannusten kasvu työssä käymisestä johtaa ongelmiin tai sosiaalivirastoon, ja se totisesti on työssäkäyvälle ihmiselle nöyryttävää, ja tämän tiedän ihan kokemuksesta jonka taustoja en tässä enempää avaa. Enkä oikein tiedä, että miten työnantaja tulee hyötymään työntekijästä jonka motiivi on luokkaa nolla edellä mainituista syistäkin johtuen.
Kun siis puhutaan tasa-arvosta silloin kun se tulee omalle tilille, mutta ei enää kun se on pois itseltä on se melko perseestä ja itsekästäkin. Pitää siis olla samat edut mutta ei samat oikeudet, ja aina vain ajatellaan että sehän johtuu vain ihmisestä itsestään. Olisi opiskellut paremmin tai jotain. Tosiasiassahan monella matalapalkka-alallakin olisi totisesti mahdollista, ilman sinne liitettyä "hyvä veli" järjestelmää tai kilpailulainsäädäntöä, mahdollisuus todella hyvään toimeentuloon, kun tämä turhakkeeksi työn tuottamisen kannalta todettu "välistävetoporras" heivattaisiin sieltä pois. Tuo porukka kun ei tuo oikeastaan yhtään mitään lisäarvoa sen työn tekemiselle, koska eivät sitä itse osaa tehdä.
Mikä parasta se nostaisi tehokkuutta, ostovoimaa tuottavan työn tekijöiden kohdalla, ja vapauttaisi runsaasti täysiä turhakkeita työmarkkinoille. Vaikkapa sinne matalapalkka-alalle jos ja kun se mieltä kerran niin kiihottaa. jokaiseen työhön kun kyllä löytyy ne sen todelliset osaajat ja henkilöt jotka niitöä töitä myös haluaa ihan kunnilla tehdä kun tarha paska saadaan poiis rattailta. Ja kas, ei siinä tarvitse ajatella edes vasemmistolaisesti, vaan ihan markkinataloudellisesti.
Jos joku nyt sanoo, että siitä sitten vaan sellaista perustamaan, niin edelleenkin homma kiikastaa hallinnoista joiden elämäntehtäväksi tuntuu tulleen lähinää liike-elämän etujen turvaaminen.
Tässä taannoin juuri eräs - jostakin valtion instanssista oleva ekonomisti - oli haasteltavana YLEn radio-ohjelmassa, ja paljasti että suunta on vahvasti kohti työntekijän markkinoita (ja sekin siis on osa markkinataloutta), ja siksi näyttääkin nyt vahvasti että meillä hallitus on asemoitunut suojaamaan liike-elämää tältä markinnataloudellisesta kauheudelta, eli on sosialisoimassa työntekijöitä yritysten hyödyksi. Melko mielenkiintoinen veto oikeistohallitukselta toimia kohta kuin entisen neuvostoliiton järjestelmä.
Tokihan työntekijöillä olisi mahdollisuus irtautua vaikka kokonaan yritysten ikeestä niin halutessaan ja myydä työnsä heille vain omin ehdoin, mutta siihen ei maailma tunnu olevan valmis, sillä aina löytyy jostakin jokin banaanivaltio jossa piisaa hyväksikäytettäviä ihmisiä työn tuottamiseen.
Hyvä kuitenkin olisi muistaa, että todella moni Suomalainen menestystarina on rakennettu juurikin sen tasa-arvoisen, aiemmin jopa laadukkaan sekä ilmaisen koulutuksen turvin. Niinpä moni vinkujista (joku tykkäsi tällaista termiä käyttää) on nauttinut noista verohyödyistä rakentaakseen itselleen nyt -juuri tällä hetkellä- säällisen elämän, ja on nyt sitä mieltä että ei olekaan kivaa olla enää siinä rahoittajan roolissa.
Täälläkin kaikki (tai ainakin moni) tietää, että mm. edellisenkin hallituksen kaikki teot oli perseestä ja tietää tietenkin miten kaikki asiat pitäisi ratkaista, mutta hyvin vähän näyttää löytyvän intoa mennä ne itse sinne ytimeen kuntoon hoitamaan, vaan tyytyy lähinnä kertomaan millaisia persreikiä kaikki ovat, jotka eivä tiedä ja osaa sitä minkä minä osaan ja tiedän.
Jos sen oman mahdollisen ahneuden sijaan menisikin sitten tuottamaan laajempaa yhteiskunnalista hyvää, jos kerran kaikenmaailman vassarit vaan käyttävät niitä "mun ikiomia rahoja" kaikkeen paskaan. En nyt nimittäin itse näe, että se oikeisotkaan niitä tässä vuosien varrella on kovin hyvin osannut käyttää, eikä maa ihan vähää muistini mukaan velkaantunut oikeistohallituksienkaan aikana.
Ja tänä aikanahan tuo valtionvelkakin tuntuu olevan enemmän pelottelukeino (saman ekonomistin arvio asiasta), kuin juuri nyt todellinen uhka. Toki varmastikin hyvä sitä on tiirailla ja asettaa oikeaan suhteeseen mahdollisuuksien mukaan, mutta eipä taida nykypäivänä melko luonnovarattoman maan kohdalla olla ikinä realisistista olla velaton, eikä se liene varmaan tarpeenkaan.
Olematta siis erityisemmin kummallakaan puolella tai kumpaakaan vastaan, niin kyllä minä ymmärrän pienen ihmisen huolen, kuin myös opiskelijoidenkin, jos kustannukset ja riskit heillä paljonkin tästä vielä kasvavat. Erityisestikin vielä, koska tulevaisuudessa kovin monen on myöskään vaikea löytää työpaikkaa joka tarjoaa ne täydet tunnit tai riittävän korvauksen jolla kuitata opiskelun laskut.
Yleisen turvallisuudenkin suhteen lienee kuitenkin parasta pyrkiää pitämään kaikki ns. mukana, ja estää mahdollisimman tehokkaasti se sivuraiteilla esim. äärioikestolaiseksi ajautuminen. Tai miksi ei äärivasemmistolaiseksikin. Molemmilla kun tuntuu aina jotakin pyhää vihaa jotakin kohtaan löytyvän.
Jos siis se, että itse uskon sosiaalisesti, kuin myös solidaarisesti- oikeudenmukaisemman demokratiankin olevan mahdollista, tekee minusta vasurin, niin sitten kai olen vasuri ihan kiltisti.
Tiedän myös kuitenkin oman taustani, ja sen mitä kaikkea olen elämässäni tehnyt -mitä en halua tunnistettavuussyistä enempää avata- joten omat ajatukseni nojaavat täysin omiin kokemuksiini koko tähän astisen elämäni mittaiselta matkalta.
Lopuksi vielä sekin, että itse en usko nykyisen hallituksen touhuun edes vähää alusta (niin typeriä muutoksia siellä mukana on), mutta aika näyttää miten käy. Jokatapauksessa useammankin ekonomistin suulla on todettu se, että tässä tilanteessa tyhmintä on minkäälainen veroale, ja varsinkaan jos se ei siirry käytänössä kokonaan kulutukseen, puhumattakaan koulutusleikkauksista. Näinhän ei taida nyt asia kuitenkaan olla, vaan siellä pidetään kiinni kaverille annetuista lupauksista, että jää vähän enemmän jollakin sinne rahasäiliöön.
Pahoittelen jos jollekin tulee paha mieli ja vetää liioiteltuja päätelmiä minun persoonani tai historiani suhteen, mutta itseä häiritsee tämä linnoittautuminen niin vahvasti, että alkoi vituttamaan kaiken maailman tietotoimistot täällä jotka eivät useissa viesteissään kerro muuta kuin että toinen puoli on väärässä ja ihan perseestä (toki tähän sorrun itsekin venäjää arvostellessani). Viestin itsessään olisi voinut laittaa muuhunkin samaan aiheeseen liittyvään ketjuun, mutta tuli nyt tänne. En vain näe jatkuvassa yksisilmäisyydessä tahi linnoittautumisessa oman aatteen puolelle oikein mitään hyvää tulevaisuuden kannalta.
Ja tarkoitan tällä aivan molempia puolia, sitä keskustaakin mutta ennenkaikkea sitä ääriajattelupaskaa, jossa ei ole mitään tolkkua sen enempää kuin uskonnoissakaan tahi verkostomarkkinoinnissa. Samaa paskaa yhtä kaikki.
Jos jollakin täällä kirjoittelevalla henkilöllä siis on paras ratkaisu aivan kaikkeen, niin ehdotan että menee kailottamaan sitä nykyiselle hallituksellemme kuin myös kansalaisillekin sen sijaan että jatkuvasti vain haukkuvat toista puolta aivovammaiseksi. Jos ei suoraan, niin vähintäänkin rivien välistä.