Se nyt on minulle ihan se ja sama mitä mieltä sinä siitä olet, mutta jos nyt noita viestejä parin sivun takaa tutkailet, niin kirjoitin sen lakikohdan tähän ketjuun ennen kuin nimimerkki
@Stouts77 tuli paikalle. Se selviää ihan helposti.
Se kuinka sä luet ja tulkitset lakia on yksi asia, sun oma asiasi ja sun oma mielipiteesi siitä kuinka lakia tulkitaan on sun päänsärkysi. Se kuinka lainsäätäjä toivoo lakia tulkittavan on toinen asia ja se kuinka tuomioistuimet tulkitsevat lakia on kolmas asia. Ikävä tosiasiahan on, että tässä listassa sun tai kenenkään muunkaan tavallisen sukankuluttajan mielipiteellä tulkinasta ei ole vitunkaan merkitystä, kun lain tuomiovaltaa käyttävät heput ja hepputaret lakia soveltavat, mutta silläpä onkin merkitystä mitä esitöissä lukee. Sieltä esitöistähän just selviää, että mitä se lainsäätäjä on hakenut takaa esimerkiksi luonnehdilla "rehellinen ja luotettava".
Itse asiassa tässä järjestyksenvalvoja-asiassa ainoa, jonka mielipide merkitsee, on poliisi. Se on nimittäin hakijan kotikunnan poliisilaitos, joka hyväksytyn järkkärikurssin jälkeen hakemuksen hyväksyy tai hylkää*, ei lainsäätäjä tai oikeus. Ja ainakin tuossa 2000-luvun alussa taustat tutkittiin jo ennen kuin kurssille mentiin, sillä ei kukaan halua kouluttaa ihmisiä jotka eivät sitä lupaa sitten kuitenkaan saisikaan.
*Käsittääkseni tässä ei ole edes minkäänlaista valitusmahdollisuutta, vaan se poliisilaitoksen päätös on lopullinen. Uutta lupaa voi toki sitten myöhemmin hakea.
Siinä mielessä olet kyllä jäljillä, että rima lienee aika kiikkerä kriminaaleille, jotka haluavat järjestyksenvalvojiksi, mutta rikostausta ei ole hallituksen esityksen mukaan ylittämätön este, kuten sinä lakia tulkitsit. Käytäntöhän sen rajan asettaa millaiset rosvot järkkäriksi pääsevät ja ketkä eivät, mutta sitä tuntematta veikkaan, että pykälän soveltamisessa on ennemmin seurattu esitystä kuin kategorista rikostaustan omaavien hakemusten hylkäämistä.
No meillä näyttää olevan joku perustavaa laatua oleva erimielisyys siitä, että mitä tarkoittaa rikollinen tausta. Minä en ole nuhteettomuutta vaatinut missään viestissä, vaikka toki se sitä aika pitkälti tarkoittaakin, kovin kummoisia tötöilyjä ei sallita. Ehdolliset/ehdottomat vankeustuomiot sen estää ihan joka kerta,
ainakin niin kauan kuin ne rikosrekisterissä näkyvät. Monestihan nuo näkyvät turvallisuusselvityksissä vieläkin pitempään. Samoin sakkorangaistukset varkaudesta tai pahoinpitelystä estävät pomminvarmasti ja esim. rattijuopumuksesta tai törkeästä ylinopeudesta tai niskoittelusta virkavaltaa kohtaan yleensä estävät myös. Jopa pari yötä juoppoputkassa voi estää luvan saamisen, vaikka ihan faktisesti mitään rikostaustaa tai -rekisteriä ei edes olisi. Näpistyksistä en osaa sanoa että riittääkö ihan yksi, vai pitääkö olla useampi, jotta lupaa ei heltiä, mutta uskoisin että kahdella tai useammalla näpistyksellä haaveeksi jää.
Oliko sulla Kisapuisto muuten mitään kommentoitavaa ylläolevaan cornixin lainaukseen?
Kuinkahan monta kertaa mä olen siihen jo vastannut tässä ketjussa? Rikostausta on este JV-kortille.
Menivätkö lain järjestyksenvalvojista 12 § muutokset läpi HE 265/2004 mukaisesti?
En tiedä, kun en ole sitä päätöstä kokonaan lukenut enkä kyllä aio lukeakaan. Mulle riittää se, mitä laissa lukee ja se, minkä tiedän faktaksi.
Kumman tahon mielipide lain tulkinnasta merkitsee objektiivisesti enemmän sun vai lainsäätäjän?
Tässä nimenomaisessa asiassa objektiivisesti eniten ja itse asiassa ainoana mielipiteenä merkitsee hakijan poliisilaitoksen mielipide.
Oliko nimimerkki cormix oikeassa väittäessään, että rikostausta ei ole este toimimiselle luvallisena järjestyksenvalvojana?
Vielä kerran, ei ole oikeassa.
Olitko sinä väärässä väittäessäsi, että rikollinen tausta on kategorinen este toimimiselle luvallisena järjestyksenvalvojana?
Nyt kyllä vetäisit ässän hihasta lisäämällä tuonne tuon yhden sanan, tiedät kyllä minkä. Mutta noin lähtökohtaisesti se rikollinen tausta kyllä on este toimimiselle luvallisena järkkärinä. Lupaa et saa, ja toisaalta sen luvan voit myös menettää ihan samoin perustein.