Uskontojen hirmuteot ovat historiallinen totuus. Natsismin hirmuteot 1900-luvulla muistetaan paremmin, koska niihin ei ole satoja vuosia aikaa. Mistä kumpusi 1900-luvun kommunismin ja ateismin yhteisliitto, joka toteutti omat hirmutekonsa sekä yhteiskuntien totaalisen romahtamisen Itä-Euroopassa, Kiinassa, Pohjois-Koreassa ja Kuubassa?
Kun kerätään ihmiskunnan historiasta kauhukabinetti, niin ilman muuta siihen tulee edustajia niin uskontojen jäsenistä kuin ateisteistakin. Historian hirmuteoilla ei oikeasti voida demonisoida sen enempää uskontoja kuin ateismiakaan. Tosiasiahan on, että ihmiset kykynevät hirmutekoihin aina ja kaikkialla riippumatta edustamistaan ismeistä. Kauhukabinettejä rakennettaessa tuppaa kuitenkin unohtumaan aina, että ne ovat aina epätäydellinen kuva historiasta. Todellisuudessa ihmiset ovat aina tehneet myös ns. hyviä lähimmäisestä välittämistä osoittavia tekoja. Itseasiassa ihmiskunnan historiassa vain pieni prosentti tapahtumista ansaitsee kuulumisen kauhukabinettiin.
Sen sijaan nykyisen kaltaista hedonismista elämän sisältöä etsimistä ei ole kai tapahtunut nykyisen kaltaisessa laajuudessa aikaisemmin kuin Rooman valtakunnassa? Ihmisten kykynemättömys kantaa itse vastuuta muusta kuin omasta nautinnostaan johtaa pakosta yhteiskunnan valvonnan lisääntymiseen. Maanteiden varsien keskinopeuskamerat ovat vain välttämätön alku kehityksessä, jossa hedonistien nautinnon hakua ja liberalismiksi naamioitunutta muista piittaamattomuutta on pakko valvoa, jotta yhteiskunta ei kokonaan murenisi.
Pahin esimerkki hedonismista lähihistoriassamme tapahtui Afganistanissa juuri ennen Talebaneja. Tuolloin pienetkin kylien sotapääliköt elivät vain omaa etua tavoitellen ja oli aivan tavallista ryöstää kylän kauniimmat nuoret tytöt päälikön orgioihin viihdykkeeksi. Suhteellisen nopeasti meno aiheutti voimakkaan moraalisen vastareaktion, josta Taleban sai alkunsa.
En väitä, että Suomi olisi menossa ollenkaa tuollaiseen suuntaan. Mutta tosiasia on, että länsimaissa joudutaan koko ajan lisäämään yhteiskunnan valvontaa, jotta homma ei lähtisi kokonaan lapasesta. Esim. Britanniassa ei taajama-alueella taida olla montaa neliömetriä (tai -jalkaa), jota ei joku kamera kuvaa, ja silti rikoksia tapahtuu. Yhteisöllisyyden katoaminen ja individualismin korostaminen, jota moraalia korostavien uskontojen heikkeneminen ilmentää, johtaa pikkuhiljaa lähemmäs joko poliisivaltiota tai rappiota yhteiskunnan resursseista riippuen. Romahduksesta seuraava vastareaktio on helposti äärimmäinen: Rooma muuttui Kristityksi, Afganistan Talebanisoitui. Jos taas yhteiskunnan kontrolli kestää, on isoveljen kasvavaa valvontaa vain siedettävä.