Uskotko Jumalaan?

  • 1 351 466
  • 14 406
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tiedä mitä kaikkia moraalisääntöjä ja uhkia tuollaisilla heimoilla oli aikoinaan. Tuskin siellä ihan minkälaista vaan toimintaa hyväksyttiin.

Esimerkiksi juutalaisella heimolla oli juurikin ne raamatun moraalisäädökset, ennekuin joku niitä osasi kirjoittaa. sitten opittiin kirjottaan ja kirjattiin ne ylös. Tohon Tamludiin se tuli siis siitä yhteisöstä, ei Julman ilmoituksen Moosekselle (vai uskotko tähän tarinaan? Jos uskot, niin mistä kaikki muut yhteisöt ja heimot sai omansa, jos niillä ei ollut kosketuksia juutalaisten kanssa?)

Enne kun judet sai omiaan, niin Egyptissä oli ollut korkeakulttuuri jo pitkään. Sellainenhan ei synny jos ei pystytä yhteistyöhön ja eletä oman yhteisön sisällä sääntöjä noudattaen.

Mun mielestä on pelottavaa ajatella, että on ihmisiä, jotka ovat epäitsekkäitä vain jumalan pelossaan.. ilmankos nuo porukat on alttiita fundamentalismiin ja joukkoitsemurhiin
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mun mielestä on pelottavaa ajatella, että on ihmisiä, jotka ovat epäitsekkäitä vain jumalan pelossaan.. ilmankos nuo porukat on alttiita fundamentalismiin ja joukkoitsemurhiin

Niin no olet siten varmasti peloissasi. Tuollaisia ihmisiähän, jotka pysyvät jotenkin kurissa vain esivallan tai jumalan pelossa on varmasti paljon. Ihan konkreettisesti, jos ylinopeudesta ei seuraisi sanktioita, niin kuinka moni ajaisi ylinopeutta? Väitän, että pikku hiljaa nopeusrajoituksilla ei olisi enään mitään merkitystä. Me ihmiset nyt olemme sellaisia, että pelkästään hyvän tahdon varaan ei voida yhteiskuntaa rakentaa. Samat ihmiset tottakai voivat tehdä hyvinkin epäitsekkäistä tekoja, mutta jokainen voisi rikkoa jotakin sääntöä, ellei pelkäisi seuraamuksia. Joillekin (monille) vaan maalliset seuraamukset eivät ole riittävä pelote.
Toisaalta ymmärrän kyllä, että jotakuta lohduttaa ajatus, että vaikkapa aika vähällä teoistaan selvinneitä kansamurhaajia, kuten Hitleriä, Stalinia, Mladicia jne odottaisi tuonpuoleinen tuomio. Ajatus saattaa olla turhaa toiveajattelua, mutta ei se minusta ole edes kauhean vaarallista vaikka itsepetokseksi paljastuisi.
Olen kyllä itsekin hyvin kriittinen kaikken fundamenttalismin suhteen, myös ja erityisesti uskontojen kohdalla. Oletan kuitenkin uskontojen kuuluvaan jatkossakin ihmiskunnan suurimman osan maailmankatsomukseen. Näin ollen uskontojen on pakko kehittyä, ja näin myös oletan tapahtuvan väistämättä. Krittiset puheenvuorot kyllä puolustavat paikkaansa, mutta uskontojen silmitön vastustaminen ei nähdäkseni auta niitä kehittymään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuollaisia ihmisiähän, jotka pysyvät jotenkin kurissa vain esivallan tai jumalan pelossa on varmasti paljon.

Onneksi ei ole, eikä myöskään laisiasi kyynisiä ihmisiä. Ihmist käyttäytyy pääsääntöisesti hyvin toisiaan kohtaan, vaikka ei olisi olemassa mitään lakia ja järjestystä. Ilman niitä on toki joukko, joka pääsee mellastamaan (rikollisuus ja väkivalta lisääntyy), mutta tämä on suuri vähemmistö. Enemmistä edelleen käyttäytyy hyvin toisiaan kohtaan. Kaltaisesi kyynikko saa vain kaiken informaationsa töllöstä, jossa tämän rikollisen vähemmistön toimet tuodaan esiin. Maailma kannattaa tarkastella muidenkin lasien läpi, kuin sen töllöuutisten läpi. Historian tuntemuksenakana ei ole haittaa…
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Onneksi ei ole, eikä myöskään laisiasi kyynisiä ihmisiä. Ihmist käyttäytyy pääsääntöisesti hyvin toisiaan kohtaan, vaikka ei olisi olemassa mitään lakia ja järjestystä.

Tämä pitää paikkaansa vain osittain. Jos tarkastellaan vaikkapa etelä-Amerikan tai Afrikan heimoja, todetaan että heimoilla on toki omat norminsa. Sen sijaan toisia ryhmiä ei kunnioiteta ollenkaan samalla tavalla. Niukkoina aikoina voidaan hyvin suorittaa eriasteisia meillä rikolliseksi laskettavia omaisuuden ja riistamaiden riistoja jne. Yleensäkin jopa rikollisryhmittymillä on tutkimuksissa havaittu olevan oma eettinen koodistonsa, jolla ei tosin yleensä ole paljoa tekemistä ns. yleisen moraalin kanssa. Kun lännessä meillä ei enään ole juuri ydinperhettä suurempia ryhmiä, toisiin voidaan suhtautua hyvinkin välinpitämättömästi, vaikka satutaan samalla paikkakunnalla asumaan. En sanoisi tämän edustavan kyynisyyttä, vaan pikemmin aika realistista ihmiskuvaa. Yksittäinen ihminen ei ole luokiteltavissa hyväksi tai pahaksi, vaan jokainen tekee erilaisia valintoja, joista osa on parempia, osa huonompia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä pitää paikkaansa vain osittain. Jos tarkastellaan vaikkapa etelä-Amerikan tai Afrikan heimoja, todetaan että heimoilla on toki omat norminsa. Sen sijaan toisia ryhmiä ei kunnioiteta ollenkaan samalla tavalla. Niukkoina aikoina voidaan hyvin suorittaa eriasteisia meillä rikolliseksi laskettavia omaisuuden ja riistamaiden riistoja jne. Yleensäkin jopa rikollisryhmittymillä on tutkimuksissa havaittu olevan oma eettinen koodistonsa, jolla ei tosin yleensä ole paljoa tekemistä ns. yleisen moraalin kanssa. Kun lännessä meillä ei enään ole juuri ydinperhettä suurempia ryhmiä, toisiin voidaan suhtautua hyvinkin välinpitämättömästi, vaikka satutaan samalla paikkakunnalla asumaan. En sanoisi tämän edustavan kyynisyyttä, vaan pikemmin aika realistista ihmiskuvaa. Yksittäinen ihminen ei ole luokiteltavissa hyväksi tai pahaksi, vaan jokainen tekee erilaisia valintoja, joista osa on parempia, osa huonompia.

Aika pitkälti ajattelen samalla tavoin kanssasi. Näen realistisesti asiaa tarkasteltuna asian juuri siten, että tiettyyn rajaan saakka "rajoituksista vapaassa yhteiskunnassa" ihmiset ovat valmiit noudattamaan yleisiä moraalikoodeja, mutta jos hyvin varhain tietyissä tilanteissa alkaa ilmaantua luistamista entistä suuremman väestöjoukon kohdalla, vaikkapa nopeusrajoitukset - mikäli niitä ei valvottaisi, tilanne muuttuisi siten, että osalla ajotyyli muuttuisi entistäkin rölyhkeämmäksi ja muista piittaamattomammaksi, osan tyytyessä ajamaan turvallisesti ja omaa henkikultaansa varjellen.

Kuten totesit, rikollisilla on omia eettisiä koodejaan, joilla ei todellakaan ole välttämättä mitään yhteistä yhteiskunnan moraalikoodien kanssa. Eivätkä nämä koodit päde muuta kuin oman ryhmän jäsenien välillä, kaikki (tai lähes kaikki) ulkopuolella olevat lasketaan joukkoon joita kohtaan näitä normeja ei tarvitse noudattaa. Joskin, koska ylimääräinen rikollinen toiminta haittaa jengin taloudellista toimintaa (usein taustalla on myös sitä), pyritään konfliktit tavallisten ihmisen kanssa minimoimaan, sen sijaan "vihollinen" ei välttämättä saa mitään armoa, kuten ei saa henkilö, joka on rikkonut jengin omia sääntöjä.

Jokaisella meistä on tietenkin oma kynnys, jonka yli on vaikea tai joidenkin kohdalla jopa mahdoton astua. Joku voi pitää moraalisesti vääränä varastamista kaupasta, mutta samalla kyseinen henkilö voi katsoa oikeutetuksi varastamisen työnantajalta - tavarat voivat olla ulkopuolisen silmin tarkasteltuna turhia - kuten vaikkapa kopiopaperia, työhanskoja, loputon määrä kyniä, työkaluja etc. Jos tälle henkilölle toteaisi, että varastat, hän voi löytää perusteita sille miksi on sallittua varastaa työnantajalta mutta ei kaupasta - vaikka yhtälailla hän vie molemmissa tapauksissa jonkun omaa ja aiheuttaa molemmissa tapauksissa tappiota liikeyritykselle.

Näen asian siten, että hyvin suuri joukko ihmisiä on tarvittaessa valmis ylittämään ns. moraalikoodistot ja siitymään harmaalle tai jopa mustalle vyöhykkeelle jos siihen tilaisuus tulee, eikä ole enää vaaraa rangaistuksesta tai kiinni jäämisestä. Mietin, että mitä minä olisin valmis tekemään? Todella vaikea sanoa, että missä kohdin minulla ns. kipuraja menee ja mitä olisin valmis tekemään. Nälkä ja köyhyys voivat ajaa ihmisen varkaille. Ajautuisinko minä varkaisille jos en saisi ruokaa johtuen köyhyydestäni vai tekisinkö jotain muuta? Kun en ole nähnyt nälkää, minun on vaikea vastata tällaiseen hyvinkin yksinkertaiseen kysymykseen. Tosin Suomessa yhteiskunnan turvaverkko on pääsääntöisesti niin hyvä, että hyvin harva todella nälkään kuolee, mutta olettamuksena tällainenkin mahdollisuus on olemassa. Asteikko on hyvin laaja, aina pienestä näpistyksestä - kuka nostaa käden ja voi sanoa ettei ole koskaan näpistänyt yhtään mitään? toisessa ääripäässä on tappaminen, murhaaminen, raiskaaminen tms. äärimmilleen viety väkivalta. Palstalla kovin moni viljelee termiä "saunan takana on tilaa", mutta kuinka moni on sitten valmis ylittämään kynnyksen ja toimimaan teloittajana?

Ajatuksia ja pohdintoja...

vlad.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mitenkäs harras kristillisyys on auttanut esimerkiksi tiettyjen amerikkalaisten katolilais-pappien seksuaalisten himojen hillitsemisessä?
Tähän sopii taas varmasti tuo varjon suosima "No true Scotsman" argumentti. Katso pari viestiä taaksepäin, jos on epäselvää, mitä se tarkoittaa.

Eihän se Jumalanpelko "uskovaisiakaan" tee täydelliseksi, kaikki kun ovat syntisiä ja heikkoja Kristinuskon mukaan Jeesusta lukuunottamatta.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Tähän sopii taas varmasti tuo varjon suosima "No true Scotsman" argumentti. Katso pari viestiä taaksepäin, jos on epäselvää, mitä se tarkoittaa.

Eihän se Jumalanpelko "uskovaisiakaan" tee täydelliseksi, kaikki kun ovat syntisiä ja heikkoja Kristinuskon mukaan Jeesusta lukuunottamatta.

Eli olet kuitenkin samaa mieltä kanssani? Siitä, että itsehillintä ja moraalisen koodiston noudattaminen lähtee aina ihmisestä itsestään, eikä hänen uskonnollisella vakaumuksella ole asian kanssa juurikaan tekemistä? Tämähän on hieman ristiriidassa aiemmin saarnaamasi kanssa.
 

julle-jr

Jäsen
Onneksi ei ole, eikä myöskään laisiasi kyynisiä ihmisiä. Ihmist käyttäytyy pääsääntöisesti hyvin toisiaan kohtaan, vaikka ei olisi olemassa mitään lakia ja järjestystä.
Aiemmin mainitsin, että syön paljon lihaa ja ajelen omalla autolla silloinkin, kun voisin mennä polkupyörällä tai kävellen tai julkisilla. Nämä tekoni aiheuttavat päästöjä, joiden voidaan sanoa todennäköisesti olevan yhteydessä mm. ilmastonmuutokseen. Ilmastonmuutoksen taas tiedän johtavan ongelmiin ja inhmilliseen hätään eri puolilla maailmaa. Kuitenkaan näitä tekojani ei yleisesti ottaen tuomita erityisen pahoina, vaikka ne ovatkin oikeasti pahempia kuin vaikka urpon naapurin pieksäminen. Ihmiset siis eivät läheskään aina käyttäydy pääsääntöisesti hyvin toisiaan kohtaan, kun kerran minun lisäkseni moni muukin toimii samoin kuin minä toimin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ihmiset siis eivät läheskään aina käyttäydy pääsääntöisesti hyvin toisiaan kohtaan, kun kerran minun lisäkseni moni muukin toimii samoin kuin minä toimin.

huono vertaus, sillä puhe oli moraalin synnystä. Siinä yhteisössä jossa ihminen itse asuu ja vaikuttaa, he pääsääntöisesti käyttäytyvät hyvin toisaan kohtaan.

Globalisaatio ja ymmärrys näin laajoista vaikutuksista on niin tuore asia, ettei se vielä vaikuta ihmisten käytökseen juuri lainkana. Ei ole syntynyt maailmanyhteisöä, johon ihmiset tuntevat kuuluvansa.

Kansallisvaltiotkin on suhteellisen tuore ilmiö näin kulttuurievoluutiollisesti, mutta vasta parisataa vuotta olemassa ollut suomalaisuus heimona on jo jokaiselle muuttumaton fakta. Mikään eurooppalaisuus tai maapallolaisuus ei ole ihan lähitulevaisuudessa vaikuttamassa ihmisten käyttäytymiseen suuressa mittakaavassa. Eurooppalaisuutta on jo huomattavasti enemmän, ja maapallolaisuuttakin hieman, mutta niitä ei koeta vielä omiksi yhteisöiksi.

Eli niihin vaikutuksiin on hieman huonoa vedota yhteisön yleisen moraalikäsityksen muodostumisessa.

Sitäkin on silti havaittavissa, onhan meillä eduskunnassa puolue, jonka agendalla ja ohjelmissa tämäkin on.
 

Morgoth

Jäsen
Morgothille nyt tiedoksi, että se, kun professoritason tiedemies uskoo kristilliseen tai juutalaiseen Jumalaan, ei ole tae Jumalan olemassaolosta. Se on vain tae siitä, että ko. tiedemies uskoo kristittyyn tai juutalaiseen Jumalaan rukoillen uskonsa mukaan omaa Jumalaansa.

Uskovan pitää vääntää kaikki muutkin jonkinlaiseksi uskoviksi (eli että ateistit uskovat, että Jumalaa ei ole jne.) kuten tässä ketjussa on hyvin nähty. Uskovaiset innostuvat 'kieltäjistä' tai ainakin tuntevat läheisemmäksi tälläisen ihmisen. Väliinpitämättömyys onkin kauhistus, koska uskonto on uskovaiselle kuitenkin todella iso osa elämää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Nämä tekoni aiheuttavat päästöjä, joiden voidaan sanoa todennäköisesti olevan yhteydessä mm. ilmastonmuutokseen. Ilmastonmuutoksen taas tiedän johtavan ongelmiin ja inhmilliseen hätään eri puolilla maailmaa. Kuitenkaan näitä tekojani ei yleisesti ottaen tuomita erityisen pahoina, vaikka ne ovatkin oikeasti pahempia kuin vaikka urpon naapurin pieksäminen.

Kyllä näköjään muutkin osaavat ihmisiä syyllistää kuin uskonnot. Aivan sama asia kuin väittää ihmisen olevan perisyntinen on nämä väitteet ihmisen lihansyömisen demonisuudesta. Tai pahempaakin se on, sillä perisyntisyys on kiistanalaista, mutta ihmisen lihansyöminen ei. Ja liikkumisen vapaus pitäisi kirjata perustuslakiin (eikös se sielä jo olekin?). Mutta vaikka juuri nämä puheena olevat moraalisäännöt ovatkin erittäin kyseenalaisia, niin ne ovat samalla osoitus siitä moraalisesta paineesta, joka voidaan yksilöön haluttaessa kohdistaa. Tarpeeksi kun toitotetaan jonkun asian olevan pahaa, niin kyllähän se vaikuttaa yksilöön väkisinkin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Uskovan pitää vääntää kaikki muutkin jonkinlaiseksi uskoviksi (eli että ateistit uskovat, että Jumalaa ei ole jne.) kuten tässä ketjussa on hyvin nähty. Uskovaiset innostuvat 'kieltäjistä' tai ainakin tuntevat läheisemmäksi tälläisen ihmisen. Väliinpitämättömyys onkin kauhistus, koska uskonto on uskovaiselle kuitenkin todella iso osa elämää.

Minä muistutin sinua kirjoituksestasi johonkin toiseen ketjuun, jossa kävit irvailemassa minulle jostain toisesta aiheesta (olisiko ollut Tamista?). Vertasit silloista kirjoitustani tähän ketjuun kirjoittamastani lääketieteen professori Sakari Oravan uskovaisuudesta ja rukoilusta ennen jokaista leikkaustaan. Teit virheen siinä, kun annoit ymmärtää minun ajattelevan niin, että se, kun Sakari Orava hartaana uskovaisena tiedemiehenä rukoilee, niin se todistaisi minun mielestäni jotain Jumalan olemassaolosta. Odotin sopivaa tilaisuutta vastatakseni sinulle ja kerroin mm., että alkuräjähdyksen ensimmäisen matemaattisen mallin teki belgialainen tiedemies ja katolinen pappi Lemaitre. Kertaan nyt vielä sen, että minun mielestäni nämä kaksi uskovaa tiedemiestapausta eivät todista sitä, että Jumala olisi olemassa. Ne todistavat vain sen, että he uskovaisina tiedemiehinä uskovat/uskoivat Jumalan olemassaoloon.

Minä en ole tavannut montakaan uskovaista ihmistä, jotka olisivat vääntäneet toisia ihmisiä uskovaisiksi. Niitä on sattunut minun maallisen tapakristityn kohdalle vain muutama tapaus. Valtaosa tuntemistani uskovaisista ovat olleet vaiti uskostaan. Jotkut ovat siitä minulle kertoneet, kun ovat todenneet aiheen kiinnostavan minua. Viimeksi olen keskustellut asialliseen tapaan läheiseni uskovan sukulaisen kanssa siitä, mitä Raamattu kertoo homoseksuaalisuudesta. Hyvässä yhteisymmärryksessä on käyty läpi UT:sta Paavalin Roomalaiskirjeen 1. lukua ja siinä olevia viittauksia 1 Moos. 19:5, 3 Moos. 18:22, 20:13. Eli olen keskustelut näistä Raamatun JA:n asiantuntijan Tarinankertojankin tänne moneen kertaan muistuttamista kohdista sellaisen uskovaisen kanssa, joka tukeutuu tässä homoasiassa täysin Raamatun sanomaan. Me mahdumme saman ev.lut.kirkon jäseneksi, vaikka itse olen homoasiassa ev.lut.kirkon virallisen linjan kannattaja.

Sinun kokemuksesi uskovaisista ovat toiset, joten haluaisin mielellään sinun kertovan kokemuksistasi uskovaisista, jotka ovat halunneet vääntää myös sinua uskovaiseksi.

Edit: Viestisi minulle löytyi Petteri Sihvonen...-ketjusta. Kyse oli Jukka Jalosen pelikirjan kolmen rytmin hyökkäyksiinlähdöistä omalta puolustusalueelta. Vertasin sitä NHL-joukkueiden paljon käyttämään samaan pelisysteemiin. Ei siis tällä kertaa ollut Tami-keskusteluista kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Vertasit silloista kirjoitustani tähän ketjuun kirjoittamastani lääketieteen professori Sakari Oravan uskovaisuudesta ja rukoilusta ennen jokaista leikkaustaan.

Esim. Newton oli alkemisti ja uhrasi paljon aikaansa höpöhöpöön, mutta eihän se alkemia sen todemmaksi muutu, vaikka sama kaveri keksi painovoiman eikä toisaalta tee painovoimasta höpöhöpöä, koska alkemia ei toimi. En oikein ymmärrä miksi muuten otat esille "lääketieteen professori" etkä vaikka "raksamies". Onko Sakari Oravan arvot sen kiinnostavampia kuin raksamiehen, jos ei puhuta lääketieteestä? Onko se jotenkin eriasia rukoileeko Sakari Orava ennen leikkausta kuin raksamies ennen betonin valamista?

Ne todistavat vain sen, että he uskovaisina tiedemiehinä uskovat/uskoivat Jumalan olemassaoloon.

Monia tiedemiehiä muutama sata vuotta sitten varmasti innosti ajatus löytää Jumala tai edes merkkejä hänestä milloin miltäkin tieteen alalta, muun uteliaisuuden lisäksi. Kenties tänäkin päivänä, mutta onhan tiede kuitenkin viennyt jumalan kauemmaksi ja parempi etsiä raamatusta.
Totta kai uskonto on vaikuttanut tieteen kehityksen, varsinkin sen alkuaikoina. So?

Minä en ole tavannut montakaan uskovaista ihmistä, jotka olisivat vääntäneet toisia ihmisiä uskovaisiksi.

Eihän tarvitse katsoa kuin esim. tälle palstalle kirjoittanutta stigua, joka kovasti paasasi tiedeuskovaisista. Stigun kaltaisia löytyy joiden pitää katsoa kaikki ikään kuin jonkun 'uskonnon' läpi.

Valtaosa tuntemistani uskovaisista ovat olleet vaiti uskostaan.

Ei uskonnosta suomalaisessa kulttuurissa juurikaan puhuta vaan se on enemmän jokaisen oma asiansa. Tälläinen keskustelupalsta ja varsinkin tästä aiheesta on enemmän poikkeus. Esim. minua ei ainakaan hirveästi kiinnosta uskovatko ystäväni jumalaan vai ei, puhumattakaa tällä palstalla eri nimimerkit muuten kuin keskustelun kannalta.

Sinun kokemuksesi uskovaisista ovat toiset, joten haluaisin mielellään sinun kertovan kokemuksistasi uskovaisista, jotka ovat halunneet vääntää myös sinua uskovaiseksi.

Kts. stigu, vaikka en keskustellutkaan hänen kanssa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Esim. Newton oli alkemisti ja uhrasi paljon aikaansa höpöhöpöön, mutta eihän se alkemia sen todemmaksi muutu, vaikka sama kaveri keksi painovoiman eikä toisaalta tee painovoimasta höpöhöpöä, koska alkemia ei toimi. En oikein ymmärrä miksi muuten otat esille "lääketieteen professori" etkä vaikka "raksamies". Onko Sakari Oravan arvot sen kiinnostavampia kuin raksamiehen, jos ei puhuta lääketieteestä? Onko se jotenkin eriasia rukoileeko Sakari Orava ennen leikkausta kuin raksamies ennen betonin valamista?

Otin Oravan esimerkiksi uskovasta tiedemiehestä, kun täällä on väitetty väärin, että tiedemies ei voi olla Jumalaan uskova ihminen. Raksamies on yhtä arvokas ihminen, mutta häntä emme kai kutsu tiedemieheksi.
 

Morgoth

Jäsen
Otin Oravan esimerkiksi uskovasta tiedemiehestä, kun täällä on väitetty väärin, että tiedemies ei voi olla Jumalaan uskova ihminen.

Totta kai, kunhan pitää henkilökohtaisen uskonsa ja tieteen tekemisen erillään. Voisi kuvitella että luonnontietelijöiden keskuudessa uskovien osuus on pienempi kuin valtaväestössä? Mutta turhaa saivartelua ja melko merkityksetöntä.

Onhan käsittääkseni esim. lääkäreitä aika paljon vapaamuurareissa? (vai lieneekö joku urbaanimyytti?).
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Nyt oli kait kyse siitä ketkä sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan ja Päivi Räsäsen mielestä kristityt ja tämän vuoksi heitä pitäisi ottaa Suomeen.

Päivi lähtee selvästi halla-aholaisille linjoille. Molemmathan haluaisivat valita maahan pääsevät sen mukaan sopeutuvatko tulijat vai ei ja sopeutuvuuden määrittelyssä arvioidaan samaan ryhmään kuuluvien aiemmin tulleiden sopeutumista.
Päivi kyllä on muutenkin yksi eniten syrjintää ajavista istuvista kansanedustajista, mutta hänellä toki on Jumala ja Raamattu puolellaan siltä osin, kun se hänelle sopii...
 

Fordél

Jäsen
Päivi kyllä on muutenkin yksi eniten syrjintää ajavista istuvista kansanedustajista, mutta hänellä toki on Jumala ja Raamattu puolellaan siltä osin, kun se hänelle sopii...

Ottaako Raamattu jotenkin kantaa Suomen ulkomaalaispolitiikkaan?

No seuraavaksi lässytetään taas jostain ei-kristittyjen kivityksistä raamatussa, mutta toisaalta taas pitäisi rakastaa lähimmäistään eikä siinä katsota mitä uskontoa hän edustaa eli kyllä, asiaan ei löydy raamatusta mitään yksiselitteistä vastausta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ottaako Raamattu jotenkin kantaa Suomen ulkomaalaispolitiikkaan?

Ei ota mutta Päivi ottaa ja Päivihän perustaa arvomaailmansa Raamattuun.

Mitä mieltä muuten itse olet siitä pitäisikö maahantulijan uskonto ottaa huomioon ulkomaalaispolitiikassa?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102912603970_uu.shtml

Kristittyjen lähimmäisen rakkaus koskee vain toisia kristittyjä?

Onko Päivi Räsänen joku kaikkien maailman kristittyjen puolestapuhuja? Päivi Räsäseltä olisi hauska kysyä, että mikä on "klassinen kristinusko", jota hän väittää edustavansa. Ja millaiseen raamatuntulkintaan tämä on perustuvinaan?

Ja mitä tulee edelleen tieteeseen ja uskoon, niin minun mielestäni pohjimmainen kysymys mikä erottaa tieteellisen maailmankatsomuksen (eri asia siis kuin maailmankuva) ja vaikkapa maailmankatsomuksen johon kuuluu myös usko Jumalaan, on se, että ajatteleeko, että pystyykö tieteen keinoin ylipäänsä tutkimaan kaikkea mahdollista vai asettaako jo itse tutkija eli ihminen jotain ylitsepääsemättömiä rajotteita tulkitsijana ja mittaajana. Pystyykö vaikkapa äärettömän pientä tai suurta ylipäänsä tutkimaan jotenkin?

Tieteellinen maailmankuva voi toki olla epätäydellinen ja pikku hiljaa tarkentuva, mutta sitten kun sen laajentaa ateistiseksi maailmankatsomukseksi, esim. että kaikki mahdollinen on selvitettävissä ihmisen keinoin, joutuu jo astumaan uskon alueelle.
 

Fordél

Jäsen
Ei ota mutta Päivi ottaa ja Päivihän perustaa arvomaailmansa Raamattuun.

Käsittääkseni tuossa uutisessa Räsänen ei perustellut kantaansa raamatulla tai ylipäänsä arvoillaankaan vaan perusteli väitettään sillä, että kristityt sopeutuvat hänen mielestään paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Näin ollen en näe kovinkaan järkeväksi tässä kohdin nostaa esiin mitään lähimmäisen rakkaus -korttia kun kerran siitä Räsänen ei mitään maininnut. Sen sijaan jos sulla tai jollain muulla on jotain vastaväitettä Räsäsen kommentille kristittyjen paremmasta sopeutumisestsa niin anna palaa vaan.

Mitä mieltä muuten itse olet siitä pitäisikö maahantulijan uskonto ottaa huomioon ulkomaalaispolitiikassa?

Nykyinen lainsäädäntö säätää tästä asiasta hyvin eikä erottele uskontoja. Mielestäni se on oikea periaate.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
pitäisi rakastaa lähimmäistään eikä siinä katsota mitä uskontoa hän edustaa eli kyllä, asiaan ei löydy raamatusta mitään yksiselitteistä vastausta.

Lukisitte sitä raamattuanne


"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." - Joh. 14:6

"Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä." —Jesaja 43:11

"Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." —Johannes 14:15

"Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois" —Apostolien teot 3:19

"Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut."
—Room. 10:9

...Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi." —Apostolien teot 16:31b

"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä." —Johannes 1:12

"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." —Johannes 3:36



Koko raamattua en viitsisi tähän lainata, mutta viestihän on ihan selvä. Vain kristittyyn, Jeesuksen kuvailemaan, jumalan uskovat ovat armon ja jumalan rakkauden piirissä. Uskonnottomat tai eriuskoiset eivät tule saamaan armoa.

Samoin ne , jotka eivät lakia tottele, eivät tule jumalan valtakuntaan pääsemään (Paavalin mukana mm. homot).

vaikea olla tuon yksiselitteisempi…
 

SilsaUuhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings, Ruotsin maajoukkue
Lukisitte sitä raamattuanne
...

Käsittääkseni Fordel ei kuitenkaan puhunut pelastumisesta tai armosta, vaan ihan lähimmäisen rakastamisesta, uskonnosta tai syntyperästä riippumatta.

Itse ketjun kysymykseen vastaan "en". En koe tarvetta uskoa minkäänlaiseen yliluonnolliseen voimaan/mahtiin, joka istuu pilven reunalla vahtimassa jokaista liikettäni. Sinänsä varmasti ihan lohduttava ajatus uskoa johonkin kaikkivoipaan partasuuhun, jonka luona häneen uskovia/häntä palvovia odottaa ikuinen euforia, pahojen ihmisten kohdatessa vastavuoroisesti ikuisen dysforian. Harmikseni yhtään ainutta asiaa joka todistaisi tällaisen kaikkivoivan huru-ukon puolesta ei ole, pikemminkin päinvastoin, en usko Jumalaan. (Tietenkään Jumalan olemassaoloa/olemattomuutta ei voida tietoteoreettisesti todentaa kumpaankaan suuntaan, mutta viittasin tuolla lähinnä Raamattuun.)

Anteeksi toistoni, nämä asiat on varmasti käyty lävitse kymmeniä kertoja tämän ketjun perustamisen jälkeen, mutta tämän ollessa ensimmäinen viestini tähän ketjuun, katsoin tarpeelliseksi vastata otsikon mukaiseen kysymykseen.
 

Fordél

Jäsen
Koko raamattua en viitsisi tähän lainata, mutta viestihän on ihan selvä. Vain kristittyyn, Jeesuksen kuvailemaan, jumalan uskovat ovat armon ja jumalan rakkauden piirissä. Uskonnottomat tai eriuskoiset eivät tule saamaan armoa.

Samoin ne , jotka eivät lakia tottele, eivät tule jumalan valtakuntaan pääsemään (Paavalin mukana mm. homot).

vaikea olla tuon yksiselitteisempi…

Jep jep. Lukisit niitä viestejä niin ymmärtäisit mistä on kyse, aivan kuten SilsaUuhikin tuossa toi esille. Kaiva vielä ne kohdat raamatusta, jossa puhutaan lähimmäisen rakkaudesta. Aletaan sitten miettimään, että tuleeko raamatusta selkeää näkökantaa tähän ulkomaalaispolitiikkakysymykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös