1) Suurin osa (oma veikkaukseni 99,9%) tieteen sisällöstä on tieteeseen uskovalle täyttä hepreaa. Silti hän uskoo tieteeseen absoluuttisena totuutena, jos tieteellsiet tutkimukset ovat tiedemiesten tekemiä ja tiedeyhteisön hyväksymiä aivan kuin esim. katolinen kirkkouskovainen uskoo papiston julistuksiin, jos hän ei ymmärrä aivan kaikkea isosta kirjasta.
Tämä on täysin spekulatiivinen asia, ja minua, kuten monia muitakin, ihmetyttää se, että miksi uskovien on liki poikkeuksetta vedettävä tiede ja usko yhteen, muodostaen "tiedeuskon"? Onko kyseessä toiminta, jonka avulla ulkoistetaan oma epävarmuus, saaden näyttämään opponentti yhtä epävarmalta omassa ajatusmaailmassaan ja tavassaan toimia? Onko tarkoituksena leimata ei-uskova, vaikkapa henkilö, joka pitää tieteen tarjoamia keinoja vakuuttavampina kuin uskon, heikoksi omassa maailmassaan koska itse kokee kyseisen maailmankatsomuksen pelottavaksi?
Olen tekemisissä useiden henkilöiden kanssa, myös ammattilaisten, jotka perustavat elämänsä tieteellisen näkökannan pohjalle, näin teen myös itse, mutta en tiedä yhtään henkilöä, joka pitäisi tieteen tarjoamaa selvitystä siinä mielessä absoluuttisena totuutena etteikö se voisi muuttua tutkimusten valossa toiseksi, etteikö toinen teoria voi kaataa aiemman tutkimustuloksen ja näin muuttaa käsitystä todellisuudesta. Ilmeisesti uskovien on vaikea, jopa mahdoton, ymmärtää sitä, että tiede ei ole paikalleen jämähtänyt, vaan että se muuttuu ja "elää" uusien havaintojen myötä.
vlad.