Silmien laserleikkaus

  • 103 276
  • 241

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse menen Ympyrätalon Mehiläiseen 2 viikon kuluttua. Hinta uusimmalla tekniikalla tasan 3 donaa, hintaan kuuluu esitarkastus.

Olisin päässyt parin viikon sisään tilauksesta, mutta tiedossa oli rymyreissua ym. joten otin leikkauksen n. kk päähän.

No niin. Tänään kävin jälkitarkastuksessa ja olen nyt virallisesti hyvänäköinen. Silmälasikorjauksella näköni oli 1.0, nyt 1.2, eli näen paremmin kuin silmälaseilla. Lääkärin mukaan silmät ovat puhtaat ja kaikki on tosi ok. Kirjoittipa samantien ajokorttitodistuksen, itse luulin saavani sen vasta n. vuoden kuluttua mutta lekurin mukaan ei ole mitään syytä epäillä että näköni tästä huononisi.

Eli suosittelen ehdottomasti laserleikkausta kaikille sitä harkinneille!!
 
Viimeksi muokattu:

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itsellä on miinusta toisessa 1.5 ja toisessa suunnilleen saman verran. nyt on alkanut huonontua näkö ja luulen että nyt on miinusta 2 paikkeilla. voinko tehdä silmäleikkauksen vai onko minulla liian ¨vähän¨ miinusta.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
suomi-poika kirjoitti:
Itsellä on miinusta toisessa 1.5 ja toisessa suunnilleen saman verran. nyt on alkanut huonontua näkö ja luulen että nyt on miinusta 2 paikkeilla. voinko tehdä silmäleikkauksen vai onko minulla liian ¨vähän¨ miinusta.

Ei ole liian vähän, mutta jos näkösi heikkenee vielä tasaisesti, niin leikkaus on siinä mielessä turha, että vaikka lopputulos olisi 0, niin se lähtee tuosta taas ajan kanssa heikkenemään. Tosin sanoen näkö pitäisi olla jota kuinkin stabiloitunut, ennen kuin leikkausta kannattaa tehdä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Onko joku, jolla on (suvussa) taipumusta korkeaan silmänpaineeseen, teettänyt tätä leikkausta? Onnistuuko?

Jotenkin hirvittää, että pamahtaako silmät joskus kuuskymppisenä jos niitä silmiä alkaa nyt höylätä.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko joku, jolla on (suvussa) taipumusta korkeaan silmänpaineeseen, teettänyt tätä leikkausta? Onnistuuko?

Jotenkin hirvittää, että pamahtaako silmät joskus kuuskymppisenä jos niitä silmiä alkaa nyt höylätä.

Kannattaa kysyä suoraan lääkäriltä, luulisi hänen tietävän parhaiten.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kannattaa kysyä suoraan lääkäriltä, luulisi hänen tietävän parhaiten.

No nehän sanoo, että ok ei mitään hätää, tänne vaan.

Kuitenkin firma on nurin ja lääkäri vaihtanut hiippakuntaa siinä vaiheessa kun minulla alkaa olla yli 60v mittarissa.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Noniin...

Tuli käytyä silmälääkärillä ja mitään esteitä ei ilmennyt PRK-leikkauksen suhteen eli kuukauden päästä sitten valoa silmiin ja rillit roskiin.
Muutaman vuoden olen tätä operaatiota funtsinut ja kun Lääkäritalo ilmoitti hyvästä tarjouksesta (499e/silmä) niin olihan tilaisuuten tartuttava. Nyt sitten vaan tarvitsee olla omat synttärit selvinpäin, mutta toivottavasti on sen arvoista. Pidetään ne kemut sitten vaikka pääsiäisenä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt sitten vaan tarvitsee olla omat synttärit selvinpäin, mutta toivottavasti on sen arvoista.

Minustakin on alkanut viime aikoina tuntua, että oma leikkaus lähenee sitten kuitenkin, vaikka rillit ovatkin olleet roskissa pari vuotta. No, oikeasti ne ovat tuossa eteisen laatikossa, mutta eivät koskaan päässä, ei koskaan.

Tiistaina muuten taas vaihdoin day/night -piilarit 55 päivän jälkeen. Tasan ainoa vaihdon syy oli, että pitäisikö nyt sitten kuitenkin.

Mutta asiaan, minkälaiset ryyppäysrajoitukset leikkaus asettaa? Tuosta ei selviä onko se ennen vai jälkeen synttäreiden.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Mutta asiaan, minkälaiset ryyppäysrajoitukset leikkaus asettaa? Tuosta ei selviä onko se ennen vai jälkeen synttäreiden.

Nojuu, ei lapussa lukenut kuin että leikkausta edeltävänä ja leikkauspäivänä on oltava selvinpäin. Mutta suurin murhe on että piilareita ei saa käyttää viikkoa ennen leikkausta ja rillejä en omista, joten ei sitä sokeana jaksa lähteä baariin. Leikkauksesta sitten saa viikon saikkua ja kivut kuulemmat ovat sen verran perkileelliset että sen viikon saa sitten kaljotella kotona ja vetää kipulääkkeitä napaan.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Leikkauksesta sitten saa viikon saikkua ja kivut kuulemmat ovat sen verran perkileelliset että sen viikon saa sitten kaljotella kotona ja vetää kipulääkkeitä napaan.

Leikkauksesta on nyt 7 tuntia ja olo on tukala. Toinen silmä ihan normaali ja kivuton, mutta oikea on ihan tulessa. Silmä verestää ja vuotaa ja tuntuu kuin siellä olisi kilo hiekkaa ja pala saippuaa. Älytön kipu. Kolmesta eri pipetistä saa tiputella kolmen tunnin välein antibioottia ja kipulääkkeitä. Myös burana 800 ja tramalkin jo syötynä.

Sitten hyviin uutisiin. Näkö ennen leikkausta oli -4, mutta nyt jo ~ -1,5, eli kohtuullisesti jo näkee, jos vaan pystyy kivulta silmää avaamaan.

Eikä kyllä tee tässä olotilassa mieli olutta.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nyt se tapahtuu

Hauska lukea kuinka jo yli kolme vuotta sitten olen kirjoitellut tähän ketjuun...ja nyt viimein olen menossa leikkaukseen. Paikkana Espoon (Iso Omena) Medilaser...onko tästä kokemuksia kellään?

Kyseessä on LASIK-leikkaus ja hinnaksi tuli kaiken kaikkiaan n. 2600 €. Näillä oli nyt se tarjous, että esitutkimus ilmaiseksi. Päätös leikkaukseen menosta kypsyi ajan mittaan, ja nyt kun näkö on pysynyt samana jo pitkään, on aika toteuttaa tämä ajatus. Miinusta n. 3 molemmissa silmissä. Toinen syy on se, että muutan vuodeksi Australiaan, ja olen havainnut, että käyttämäni piilarit eivät oikein toimi hyvin kuumassa ja kosteassa ilmassa. Lisäksi tuli tuossa vielä silmätulehduskin todella ärsyttävään paikkaan alkusyksystä ja muutenkin on tosiaan tullut havaittua tämä monen mainitsema fakta, kuinka silmä alkaa vuosien varrella hylkiä piilolinssejä jos niitä käyttää koko ajan.

Leikkaus maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa...sen verran hintavia nuo minunkin piilarini ovat.

Voisiko joku valottaa vähän tuon LASIK operaation jälkeistä aikaa tarkoittaen ensimmäisiä tunteja ja päiviä? Joku puhui jostain lentäjän laseista, joita pidettäisi yöllä jne.? En ainakaan kuullut tästä mainittavan missään lääkärikeskusten sivuilla mitään. Kun soitin sinne, siellä sanottiin että sieltä voi itse kävellä pois muttei mielellään ajaa. Myöskin sanoivat, että jo seuraavana päivänä voi mennä töihin jos haluaa. Onko mitään rajoituksia urheilun, saunomisen yms. suhteen vai voiko hyvin pitkälti elää kuin mitään ei olisi tapahtunut saman tien?

...palailen asiaan viimeistään 9.12.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisiko joku valottaa vähän tuon LASIK operaation jälkeistä aikaa tarkoittaen ensimmäisiä tunteja ja päiviä? Joku puhui jostain lentäjän laseista, joita pidettäisi yöllä jne.? En ainakaan kuullut tästä mainittavan missään lääkärikeskusten sivuilla mitään. Kun soitin sinne, siellä sanottiin että sieltä voi itse kävellä pois muttei mielellään ajaa. Myöskin sanoivat, että jo seuraavana päivänä voi mennä töihin jos haluaa. Onko mitään rajoituksia urheilun, saunomisen yms. suhteen vai voiko hyvin pitkälti elää kuin mitään ei olisi tapahtunut saman tien?

...palailen asiaan viimeistään 9.12.

Leikkauksen jälkeen laitetaan suojakupit silmien päälle, joita pidetään ensimmäinen päivä. Seuraavana aamuna kupit voi ottaa pois, mutta ne pitää laittaa takaisin silmille nukkumaan mennessä viikon ajan. Viikko taitaa olla raja lähes kaikkeen eli urheiluun, saunaan, yms. mutta kloorivedessä uintia pitää välttää kuukausi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toinen syy on se, että muutan vuodeksi Australiaan, ja olen havainnut, että käyttämäni piilarit eivät oikein toimi hyvin kuumassa ja kosteassa ilmassa.

Jostain tuli juuri muutama päivä sitten leikkaus puheeksi vaimon kanssa. Eiköhän se nyt tämä talvi jo ole, kun itsekin siihen menen. Ilmoittele heti kokemuksistasi.

Loistavien day/night piilolinssien takia asia ei ole kiireellinen, mutta toisaalta tuo toimimattomuus saunassa häiritsee aika paljon, varsinkin kun olen todella kova kylpijä.

Esimerkiksi mökkireissulla kortin pelaaminen saunan jälkeen saattaa olla hieman hankalaa, kun näkö on aika sumuinen muunkin kuin oluen takia. Kysyin optikkokaveriltani voiko nestettä kaataa suoraan pullosta silmään. Hän sanoi, että anna mennä vain, vaikka tuskin se mitään auttaa.

Olen sitä tehnyt ja kyllä se mielestäni hieman auttaa, plaseboa tai ei. Toisaalta aina ei näkökyky mene.
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
Esimerkiksi mökkireissulla kortin pelaaminen saunan jälkeen saattaa olla hieman hankalaa, kun näkö on aika sumuinen muunkin kuin oluen takia. Kysyin optikkokaveriltani voiko nestettä kaataa suoraan pullosta silmään. Hän sanoi, että anna mennä vain, vaikka tuskin se mitään auttaa.

Olen sitä tehnyt ja kyllä se mielestäni hieman auttaa, plaseboa tai ei. Toisaalta aina ei näkökyky mene.

Kokeile Aquify-merkkistä kostutustippaa. Kallista (13-17€ isompi pullo optikkoliikkeessä) mutta tosi hyvää. Ei oo liian paksua, mutta ei liian ohkaistakaan. Tavallinen piilarineste on liian ohutta(eli ei voitele tarpeeksi), ainakin minun silmilleni.

JK
 
Been there, done that

Jeps, eli itellä on nyt leikkauksesta aikaa sellaiset kymmenkunta vuotta ja muutos maikkaripöllöstä rillittömäksi könsikkääksi on ollut mieluisa. Oikea silmä leikattiin kahdesti, toinen leikkaus n. vuosi ensimmäisen jälkeen ja siinä korjattiin hajataittoa, joka oli ensimmäisessä leikkauksessa jostain syystä jäänyt korjaamatta.

Itse operaatio tehtiin LASIK tekniikalla Tampereella. En paljoa muista oliko leikkaus kovinkin kivulias, mutta vesi valui silmistä ja ne tuntuivat muistaakseni olevan enemmän arat kuin kipeät. Tuolta leikkauspaikalta sai muutaman voucherin lähikahvilaan ja siellä sitten kyyneleet valuen mutusteltiin hyviä leipiä&leivoksia.

Ainoa isompi haittapuoli mikä on leikkauksesta jäänyt on huonontunut hämäränäkö. Siitä kyllä mainittiin ennen operaatiota, joten ihan tietoinen riski se oli. Autolla en aja mielellään hämärässä kun tahtoo valot heijastua ja särkyä kuten esim. märän lasin läpi katsoessa. Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin tyytyväinen leikkaukseen ja sen jälkeiseen helpompaan elämään ilman laseja.

Piilareita pidin urheilun (ja kompleksien) takia ihan liikaa aikoinaan. Siihen aikaan kun lasit eivät olleet kovinkaan ohuita ja tyylikkäitä. Omistin joskus "mikkoalatalot" eli sellaiset sinikarmiset pokat. En ole vielä onnistunut etsimään ja tuhoamaan kaikkia senaikaisia koulukuvia.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainoa isompi haittapuoli mikä on leikkauksesta jäänyt on huonontunut hämäränäkö. Siitä kyllä mainittiin ennen operaatiota, joten ihan tietoinen riski se oli. Autolla en aja mielellään hämärässä kun tahtoo valot heijastua ja särkyä kuten esim. märän lasin läpi katsoessa.

Mielenkiintoista. Joku hieman vähemmän aikaa sitten leikkauksessa käynyt voisi kertoa, että vieläkö tällainen vaikutus on olemassa?
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Voisiko joku valottaa vähän tuon LASIK operaation jälkeistä aikaa tarkoittaen ensimmäisiä tunteja ja päiviä? Joku puhui jostain lentäjän laseista, joita pidettäisi yöllä jne.? En ainakaan kuullut tästä mainittavan missään lääkärikeskusten sivuilla mitään. Kun soitin sinne, siellä sanottiin että sieltä voi itse kävellä pois muttei mielellään ajaa. Myöskin sanoivat, että jo seuraavana päivänä voi mennä töihin jos haluaa. Onko mitään rajoituksia urheilun, saunomisen yms. suhteen vai voiko hyvin pitkälti elää kuin mitään ei olisi tapahtunut saman tien?

Leikkauksen jälkeen silmät voivat olla hieman kipeät/kutiavat. Itse ainakin katselin ikkunasta pihalle ja kauas tuntui näkevän aika hyvin jo noin puolen tunnin päästä leikkauksesta. TV:n/tietokoneruudun katsomista ei muistaakseni suositella ensimmäisenä päivänä. Autolla et myöskää saa ajella heti leikkauksen jälkeen. Minulle lääkäri antoi leikkauksen jälkeen semmoiset muoviset silmänsuojukset ja käski noutamaan alakerran apteekista teippiä millä teipata suojat yöksi paikalleen. Tämä siis sen takia, että et yöllä töki/raava silmiäsi. Muistaakseni suositus noiden pitämisessä oli viikko tai pari leikkauksen jälkeen.

Hikoilu on kielletty ainakin viikon ajan leikkauksesta ja ainakin omissa ohjeissani mainittiin myös, että suihkussa tulisi käydä silmät kiinni. Kannattaa surffailla ja tarkistella eri yrityksien sivuilta vielä noita ohjeita, mikäli sinulle ei ole moisia annettu.

Lääkäri kyllä kirjoittaa sairaslomaa mikäli työsi on fyysistä tai jos joudut olemaan koneella työssäsi. Minulle lääkäri olisi kirjoittanut koko loppuviikon sairaslomaa. Ota huomioon myös se, että ensimmäinen kontrolliaika voi olla jo heti seuraavana aamuna. Minulla lääkäri katsoi leikkauksesta noin tunnin päästä silmiä ja totesi, että leikkaus meni hyvin ja silmät ovat alkaneet parantumaan sen verta hyvin, että aamulla ei tarvitse tulla.

Omasta leikkauksesta on tosiaan reilu vuosi, enkä ole katunut päätöstä. Leikkaus meni kaikin puolin hyvin, lukuunottamatta pientä paniikkia, kun vasempaan silmään rupesi sattumaan aika ilkeästi instrumentteja paikalle laittaessa. Kostutustippoja on toki mennyt vuoden varrella reilusti eikä hämäränäkö ole vielä normalisoitunut. Näkö on nykyään molemmissa silmissä 0, tosin toiseen silmään jäi hieman hajataittoa. Hämäränäkö normalisoituu joskus tai sitten ei. Tällä hetkellä valot näkyvät pimeässä väärin eikä liiemmin kiinnosta auton rattiin lähteä pimeällä.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Mielenkiintoista. Joku hieman vähemmän aikaa sitten leikkauksessa käynyt voisi kertoa, että vieläkö tällainen vaikutus on olemassa?

Eipä ole vaan päinvastoin: myös pimeänäkö parantui Lasikin ansiosta jonkin verran. Noin vuoden verran leikkauksesta näin haloja katulamppujen ympärillä ja myös liikennevalot häikäisivät pimeällä. Onneksi ei kuitenkaan enää. Oma leikkaus tehtiin viisi vuotta takaperin.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Mielenkiintoista. Joku hieman vähemmän aikaa sitten leikkauksessa käynyt voisi kertoa, että vieläkö tällainen vaikutus on olemassa?

Tammikuussa olin leikkauksessa. Porissa tehtiin operaatio ja hintaa oli 500 euroa per silmä.
Ennen leikkausta silmiin lyötiin puudutusainetta, joten operaatio oli kivuton. Piti vain keskittyä katsomaan punaista pistettä ja se oli siinä. Silmiin pistettiin suojapiilarit mitkä otettiin 4 päivää leikkauksesta pois jossei ne sitä ennen olleet tippuneet. Leikkauksen jälkeen näki jo ihan kohtalaisesti, mutta sitten kun puudustus lakkasi alkoi silmiä sattumaan ihan saatanasti. Leikkaus tehtiin maanantaina. Seuraavaan päivään ei pystynyt silmiä avaamaan. Keskiviikkona oli jo pakko avata silmät väkisin ja illalla menin sählyyn vaikka näkö oli aika paska. Koko loppuviikon silmät olivat helvetin valonarat. Sitten maanantaina töihin ja pikku hiljaa näkö parani. Hämäränäkökin oli aluksi huono, mutta jo normalisoitunut.

Leikkauksesta sain viikon saikun.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tammikuussa olin leikkauksessa. Porissa tehtiin operaatio ja hintaa oli 500 euroa per silmä.
Ennen leikkausta silmiin lyötiin puudutusainetta, joten operaatio oli kivuton. Piti vain keskittyä katsomaan punaista pistettä ja se oli siinä. Silmiin pistettiin suojapiilarit mitkä otettiin 4 päivää leikkauksesta pois jossei ne sitä ennen olleet tippuneet. Leikkauksen jälkeen näki jo ihan kohtalaisesti, mutta sitten kun puudustus lakkasi alkoi silmiä sattumaan ihan saatanasti. Leikkaus tehtiin maanantaina. Seuraavaan päivään ei pystynyt silmiä avaamaan. Keskiviikkona oli jo pakko avata silmät väkisin ja illalla menin sählyyn vaikka näkö oli aika paska. Koko loppuviikon silmät olivat helvetin valonarat. Sitten maanantaina töihin ja pikku hiljaa näkö parani. Hämäränäkökin oli aluksi huono, mutta jo normalisoitunut.

Leikkauksesta sain viikon saikun.

Ja kyseessähän ei siis tainnut olla LASIK-leikkaus?
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Ja kyseessähän ei siis tainnut olla LASIK-leikkaus?

Tuskin on, koska nykyaikainen LASIK -leikkaus on kyllä oman kokemuksen mukaan täysin kivuton. Omia tarinoitani parin vuoden takaa samaisessa ketjussa.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Niin eikä LASIKia Suomesta saa lähellekään 500€/silmä.

Itse olen nyt pari viikkoa miettinyt leikkausta. Tai oikeastaan olen jo päättänyt että leikkaukseen menen, mutta kysymys onkin vain minne? Tallinnasta saisi kuitenkin uusimmalla tekniikalla leikkauksen melkein tuhat euroa halvemmalla kuin kotopuolesta. Kannattaako? Onko kokemuksia? Järki sanoo, että ei siinä sen enempää riskiä ole. Mutta.. Alla näiden parin lekurin, joita olen miettinyt.

http://www.laservisioon.ee/fi
http://www.ksa.ee/
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kannattaako? Onko kokemuksia? Järki sanoo, että ei siinä sen enempää riskiä ole. Mutta...

Kannattaa varmaan selvittää oikeuturva ja vakuutusasiat perinpohjin, ennekuin sinne lähtee ja koittaa saada joku hyvä frendi messiin matkalle.

Ja kuinka paljon sitten lopulta mahdollista säästöä voi tulla? Itse heitin vaimon leikkaukseen ja hain pois hetken päästä, desi pari bensaa meni. Matkat, syömiset ja mahdolliset asumiset tekevät jonkin verran ja jos tuo vakuutus ei korvaakkaan kaikkea mahdollista, niin mikä on minkäkin arvoista? Kuka hoitaa Suomessa kontrollit, vai pitääkö aina roudaa itsensä lahden toiselle puolelle... Pienistä puroista syntyy äkkiä joki.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös