Erittäin tyytyväinen
Minulle tehtiin silmien laserleikkaus elokuun lopulla. Miinusta oli -3.75 ja -3.50. Salibandyharrastuksen vuoksi päädyin leikkauttamaan vihdoin silmät, koska ikääkin on vasta hieman yli parikymmentä. Jatkuvat piilolasien uusiminen alkoi ottaa päähän, minulla oli kuitenkin silmälasit piilolasien rinnalla koko ajan.
Olisin halunnut lasik-leikkaukseen, jossa laserointi tehdään ns. läpän alle ja toipuminen on siten nopeampaa. Valitettavasti lasik-leikkausta ei voitu tehdä, kun ahtaan luomiraon takia silmään ei noussut tarpeeksi kova paine. Minulle siis tehtiin perinteinen PRK-leikkaus.
Itse leikkaus oli täysin kivuton. Samana iltana silmät tuntuivat vetiseltä ja hiekkaisilta yhtäaikaa. Otin buranaa kolme kertaa päivässä (800mg per kerta), joten minkäänlaista kipua ei esiintynyt missään vaiheessa. Silmät olivat erittäin valonarat seuraavan kahden päivän aikana. Sisällä hämärässäkin piti olla aurinkolasit päässä, ulos ei ollut mitään asiaa. Kolmantena päivänä oireet helpottivat. Viidentenä päivänä leikkauksesta ei ollut enää minkäänlaisia tuntemuksia.
Itse olen leikkaukseeni erittäin tyytyväinen. Kuukausikontrollissa näkö oli 0.9 ja 0.9 eli yhteisnäkö 1.0. Näön pitäisi vielä hieman parantua lähikuukausien aikana. Suosittelen toimenpidettä ehdottomasti, vaikka se hieman rahaa vaatiikin (PRK maksoi kaikkineen n 1200eur). Kannattaa vain laskea monetko silmälasit+piilolasit leikkauksen hinnalla saa, nopeasti toimenpide maksaa itsensä takaisin.
Elämä on kyllä nykyisin paljon helpompaa. Ei tarvitse enää veksailla silmälasien ja piilolasien kanssa. Alussa oli jopa outoa ilman laseja, mutta nopeasti tähän tottui, vanhaan tilanteeseen en vaihtaisi missään nimessä. Onpa vallan mukavaa olla niin, että näkee koko ajan erittäin hyvin.
PRK-leikkauksen ainut miinus on se, että silmät ovat valonarat ja hiekkaisen tuntuiset 2-3 päivää leikkauksen jälkeen. Myös kortosoonitippoja joutuu tiputtamaan 2-3 kuukauden ajan leikkauksen jälkeen, mutta tippa aamuin ja illoin hampaanpesun ohessa ei syö montaa sekuntia aikaa.
Itse kävin teettämässä toimenpiteen medilaserilla, (
www.medilaser.fi) toimivat ainakin Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa, ja Eiran Sairaalan laserleikkauspaikka joku yhteistyöpulju. Medilaseriin täytyy olla tyytyväinen. Toiminta oli ammattimaista ja minulle kerrottiin koko ajan missä mennään. Ainut miinus oli se, että ko. paikassa sai vaikutelman, että leikkauksia tehdään urakkatyönä. Kaikilla oli kamala kiire, aikatauluista oltiin jäljessä ja leikkauksiin meni ja sieltä tuli väkeä koko illan ajan. Hieman pisti pelottamaan, turhaan, onneksi.