Silmien laserleikkaus

  • 103 798
  • 241

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Totta tiesin sen jo ensimmäisen viestisi jälkeen, mutta koska aloit vänkäämään vastaan, niin ajattelin kokeilla. Kolme kertaa väitit Villen tehneen leikkauksen, eli kyllä siinä on perusteet maksuun. No eipä voi sinuunkaan enään luottaa, mutta luotatko sinä silmäkirurgiin?
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
tombraider kirjoitti:
No eipä voi sinuunkaan enään luottaa, mutta luotatko sinä silmäkirurgiin?

Väitän edelleen vastaan: Miten voit luottaa tuntemattomiin netissä? Noh, asiahan on aika lailla off topic. Minä luotan enemmän silmäkirurgiin kuin nettituttaviin. Pahoittelen vielä kerran, että sanoin väärin. Vaikka en asukaan enää Österbottenissa, virheitä edelleen esiintyy.. :( Yritän parantaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viitisen vuotta sitten silloiselle naapurilleni suoritettiin Tampereella kyseinen operaatio, joka meni ymmärtääkseni vituralleen. Tarkkoja yksityiskohtia en muista, mutta naapuri sanoi, että silmä jäi sumeaksi, eli hän näki kuin sumun läpi. Asiasta riideltiinkin pitkään ja hartaasti eikä kyseisellä kirurgilla ihan jälkihoitokaan parhaalla mahdollisella tavalla mennyt. Ymmärtäähän sen, että hankalista ja ikävistä tapauksista haluaa mahdollisimman nopeasti eroon.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
kiwipilot kirjoitti:
Itse kävin Lasik-leikkauksessa reilut pari vuotta sitten. Vasemmassa silmässä oli -3.5 ja oikeassa -2.5, jos oikein muistan. Leikkaus onnistui täydellisesti ja mitään sivuvaikutuksia ei jäänyt. Syy miksi valitsin leikkauksen oli puhtaasti ammatillinen: ilman operaatiota en nyt opiskelisi lentäjäksi. 2300€ on pieni summa siitä että saa toteuttaa unelmansa.

Hieno homma, MUTTA eikös sen pitänyt olla niin, että leikkauksella korjattua näköä ei kelpuuteta noissa testeissä, eli et pääse lentäjäkoulutukseen, jos sinulla on joko taittovirhe TAI leikkauksella korjattu näkö? Niin ainakin itse olen kuullut ja lukenut. Tämä kuulemma sen takia, että koska leikkaukset ovat niin uusi juttu, niiden pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tarkkaan tiedetä eikä sitä miten näkö lopullisesti niiden jälkeen kehittyy.

Mutta jos olet lentäjäksi opiskelemassa niin kai tämä on sitten nykyään kumottu. Olen kyllä täysin varma, että luin jostain, ettei leikkauksella korjattua näköä hyväksytä...

2300 on todellakin pieni summa tuosta...mutta mites paljon se itse koulutus maksaakaan?
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Erittäin tyytyväinen

Minulle tehtiin silmien laserleikkaus elokuun lopulla. Miinusta oli -3.75 ja -3.50. Salibandyharrastuksen vuoksi päädyin leikkauttamaan vihdoin silmät, koska ikääkin on vasta hieman yli parikymmentä. Jatkuvat piilolasien uusiminen alkoi ottaa päähän, minulla oli kuitenkin silmälasit piilolasien rinnalla koko ajan.

Olisin halunnut lasik-leikkaukseen, jossa laserointi tehdään ns. läpän alle ja toipuminen on siten nopeampaa. Valitettavasti lasik-leikkausta ei voitu tehdä, kun ahtaan luomiraon takia silmään ei noussut tarpeeksi kova paine. Minulle siis tehtiin perinteinen PRK-leikkaus.

Itse leikkaus oli täysin kivuton. Samana iltana silmät tuntuivat vetiseltä ja hiekkaisilta yhtäaikaa. Otin buranaa kolme kertaa päivässä (800mg per kerta), joten minkäänlaista kipua ei esiintynyt missään vaiheessa. Silmät olivat erittäin valonarat seuraavan kahden päivän aikana. Sisällä hämärässäkin piti olla aurinkolasit päässä, ulos ei ollut mitään asiaa. Kolmantena päivänä oireet helpottivat. Viidentenä päivänä leikkauksesta ei ollut enää minkäänlaisia tuntemuksia.

Itse olen leikkaukseeni erittäin tyytyväinen. Kuukausikontrollissa näkö oli 0.9 ja 0.9 eli yhteisnäkö 1.0. Näön pitäisi vielä hieman parantua lähikuukausien aikana. Suosittelen toimenpidettä ehdottomasti, vaikka se hieman rahaa vaatiikin (PRK maksoi kaikkineen n 1200eur). Kannattaa vain laskea monetko silmälasit+piilolasit leikkauksen hinnalla saa, nopeasti toimenpide maksaa itsensä takaisin.

Elämä on kyllä nykyisin paljon helpompaa. Ei tarvitse enää veksailla silmälasien ja piilolasien kanssa. Alussa oli jopa outoa ilman laseja, mutta nopeasti tähän tottui, vanhaan tilanteeseen en vaihtaisi missään nimessä. Onpa vallan mukavaa olla niin, että näkee koko ajan erittäin hyvin.

PRK-leikkauksen ainut miinus on se, että silmät ovat valonarat ja hiekkaisen tuntuiset 2-3 päivää leikkauksen jälkeen. Myös kortosoonitippoja joutuu tiputtamaan 2-3 kuukauden ajan leikkauksen jälkeen, mutta tippa aamuin ja illoin hampaanpesun ohessa ei syö montaa sekuntia aikaa.

Itse kävin teettämässä toimenpiteen medilaserilla, (www.medilaser.fi) toimivat ainakin Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa, ja Eiran Sairaalan laserleikkauspaikka joku yhteistyöpulju. Medilaseriin täytyy olla tyytyväinen. Toiminta oli ammattimaista ja minulle kerrottiin koko ajan missä mennään. Ainut miinus oli se, että ko. paikassa sai vaikutelman, että leikkauksia tehdään urakkatyönä. Kaikilla oli kamala kiire, aikatauluista oltiin jäljessä ja leikkauksiin meni ja sieltä tuli väkeä koko illan ajan. Hieman pisti pelottamaan, turhaan, onneksi.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Leikkauksessahan on aina riski olemassa, mutta jo kuusi vuotta sitten kun itse kävin laserleikkauksessa se oli niin pieni että puhuminen potentiaalisesta katastrofiista kävi vain hyvästä vitsistä.
Vaikka itse leikkaus ei ollut kaikkein mielyttävin kokemus, olen edelleenkin sitä mieltä että siihen sijoittamani rahat ovat paras sijoitukseni ikinä!
 

Ambi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tuo leikkaus tapahtuu, potilas on ihan hereillä ja tajuissaan tapahtuman aikana? Kun itsellä on ihan tajuton kammo sitä kohtaan että saan jotain ylimäärästä silmiini, tai että joku koskisi silmiini [esim. kerran lääkäri yritti laittaa mun silmiin jotain tippoja, siinä kesti about 15 min että pystyin pitämään silmiä auki niin kauan että sinne ehdittiin tiputtaa sitä ainetta... Vaistomainen reaktio, en oikein voi sille minkään]. Senpä takia ajatus kauhistuttaa, mutta toisaalta houkuttaa koska inhoan laseja, ja piilarit kuivuu mun silmiin parissa tunnissa enkä oikein yllämainitusta syystä tykkää niiden kanssa taistella. Ja kauan tuo toimenpide kestää, ilmeisesti aika nopea juttu?
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Ambi kirjoitti:
Miten tuo leikkaus tapahtuu, potilas on ihan hereillä ja tajuissaan tapahtuman aikana? Kun itsellä on ihan tajuton kammo sitä kohtaan että saan jotain ylimäärästä silmiini, tai että joku koskisi silmiini [esim. kerran lääkäri yritti laittaa mun silmiin jotain tippoja, siinä kesti about 15 min että pystyin pitämään silmiä auki niin kauan että sinne ehdittiin tiputtaa sitä ainetta... Vaistomainen reaktio, en oikein voi sille minkään]. Senpä takia ajatus kauhistuttaa, mutta toisaalta houkuttaa koska inhoan laseja, ja piilarit kuivuu mun silmiin parissa tunnissa enkä oikein yllämainitusta syystä tykkää niiden kanssa taistella. Ja kauan tuo toimenpide kestää, ilmeisesti aika nopea juttu?

Leikkaus tehdään tippapuudutuksessa, joten minkäänlaista kipua ei esiinnyt. Potilas on hereillään ja tajuissaan koko ajan. Silmien räpyttely estetään laittamalla luomenlevitin. Sen suhteen ei ole ongelmaa, silmä ei nesteiden takia tee edes mieli räpyttää, eikä silmää voi edes luomenlevittimen takia räpyttää.

Toimenpide kestää vain muutaman minuutin, itse laserointi alle minuutin per silmä. Kieltämättä leikkaus henkisesti tuntuu varsin "pelottavalta", kun toimenpidehuoneen valtaa omista silmistä nouseva voimakas palaneen käry. Tunnet kuinka laservalo polttaa silmän pintaa, vaikka fyysistä kipua ei tulekaan. Hurja tunne silti, kun savu nousee ja palanut haisee.

Kivuton ja nopea toimenpide kaikeasta huolimatta. Suosittelen ehdottomasti, en kadu tippakaan tuonne menemistä. Elämä ilman laseja on hienoa.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Micco! kirjoitti:
Kieltämättä leikkaus henkisesti tuntuu varsin "pelottavalta", kun toimenpidehuoneen valtaa omista silmistä nouseva voimakas palaneen käry. Tunnet kuinka laservalo polttaa silmän pintaa, vaikka fyysistä kipua ei tulekaan. Hurja tunne silti, kun savu nousee ja palanut haisee.

Mulle kerrottiin että mahdollinen palaneen käry tulee laserin tielle osuneista pölyhiukkasista. Omalla kohdalla en edes käryä huomannut.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Molemmat silmät leikattu ja johtava silmä vielä toiseen kertaan (5 vuotta ensimmäisen leikkauksen jälkeen). Vuodesta 1997, jolloin silmäni leikattiin ensimmäisen kerran, tekniikka on mennyt "hippasen" eteenpäin. Tuolloin kipu oli suhteellisen kova vielä parikin päivää leikkauksen jälkeen, mutta pari vuotta sitten tehdyn leikkauksen jälkeen silmässä oli "roskan tunnetta" noin neljä tuntia, jonka jälkeen ei mitään vaivoja. Kyllä kelpaa, kun ei tarvitse kakkuloita kantaa nenän varrella.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pari viikkoa vielä ja sitten olisi itsellä aika leikkaukseen. Lasik:lla olisi tarkoitus leikata Mehiläisellä Tampereella.

Mennyt vaan totaalisesti hermot piilareiden ja lasien kanssa. Onnistuessaan leikkaus on niin suuri helpotus elämään, ettei hintakaan haittaa. Riskithän ovat todella pienet nykypäivänä tekniikan ollessa huippuluokkaa.
 
K

kiwipilot

Cannibal kirjoitti:
Hieno homma, MUTTA eikös sen pitänyt olla niin, että leikkauksella korjattua näköä ei kelpuuteta noissa testeissä, eli et pääse lentäjäkoulutukseen, jos sinulla on joko taittovirhe TAI leikkauksella korjattu näkö? Niin ainakin itse olen kuullut ja lukenut. Tämä kuulemma sen takia, että koska leikkaukset ovat niin uusi juttu, niiden pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tarkkaan tiedetä eikä sitä miten näkö lopullisesti niiden jälkeen kehittyy.

Mutta jos olet lentäjäksi opiskelemassa niin kai tämä on sitten nykyään kumottu. Olen kyllä täysin varma, että luin jostain, ettei leikkauksella korjattua näköä hyväksytä...

2300 on todellakin pieni summa tuosta...mutta mites paljon se itse koulutus maksaakaan?

Joo, osittain olet oikeassa. Toistaiseksi Suomen ilmailuopisto ei hyväksy silmäleikkauspotilaita. Itse opiskelen Uuden-Seelannin Christchurchissa ja täällä koulu sekä ENNENKAIKKEA paikallinen ilmailuhallinto CAA hyväksyi operoidut silmäni. Jouduin käymään silmäspesialistilla joka totesi näköni olevan huomattavasti vaadittavaa parempi. Suomessa lopullisen päätöksen 1. luokan
medikaalin myöntämisestä tekee Ilmailuviranomainen ja heiltä saamani tiedon mukaan jokainen tapaus käsitellään erikseen (perinpohjaisesti). Oma laserointini onnistui erinomaisesti ja vaadittava kahden vuoden toipumisaikakin on ohitse joten aika luottavaisin mielin ollaan.

Koulutus täällä (PPL,CPL ja monimoottori-mittarilentokelpuutus maksaa noin 27 000 €. Suomessa vastaavan hinta on noin 70 000€. Ainoa ongelma on CAA-luvan kääntäminen JAA-luvaksi, mikä tulee maksamaan n. 16 000€. Kokonaisuutena opiskelu täällä tulee kuitenkin paljon halvemmaksi, puhumattakaan kokonaisuudesta: maisemat ovat jokseenkin hienommat ja tuleepa koluttua koko Uusi-Seelanti lentelyn ohessa. Lisäksi englanninkielen taito kehittyy huimasti.
 

Lahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaahas. Vaimolla olisi tänään edessä silmäleikkaus. PRK-leikkaus olisi tarkoitus tehdä Tampereen Medilaserissa. Kieltämättä hieman kyllä arveluttaa kyseinen leikkaus, mutta eiköhän lääkärit hommansa osaa. Vaimo on jo pitkään halunnut eroon silmälaseista ja nyt sattui hyvä tarjous eteen, joten eipä tarvinnut kovin kauaa miettiä meneekö vai ei. Ans kattoo kui käy...
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Lahna kirjoitti:
Jaahas. Vaimolla olisi tänään edessä silmäleikkaus. PRK-leikkaus olisi tarkoitus tehdä Tampereen Medilaserissa. Kieltämättä hieman kyllä arveluttaa kyseinen leikkaus, mutta eiköhän lääkärit hommansa osaa. Vaimo on jo pitkään halunnut eroon silmälaseista ja nyt sattui hyvä tarjous eteen, joten eipä tarvinnut kovin kauaa miettiä meneekö vai ei. Ans kattoo kui käy...

Kerroppa sit et miten se on menny? Näyttäs tosiaa olevan suht hyvä tarjous, vois vaikka iteki miettiä tuota..
 

Lahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
emest kirjoitti:
Kerroppa sit et miten se on menny? Näyttäs tosiaa olevan suht hyvä tarjous, vois vaikka iteki miettiä tuota..

No niin. Leikkaus kesti esitutkimuksineen vajaa puolitoista tuntia. Kipua ei kuulemma tuntunut, mutta sarveiskalvon pois kaapiminen oli hyvin epämiellyttävä kokemus. Lisäksi ilmassa haisi ihana palaneen käry. Lääkärin mukaan leikkaus onnistui täydellisesti.

Leikkauksen jälkeen aurinkolasit päähän ja silmät tiukasti kiinni. Seuraavaksi haettiin apteekista 60 euron lääkkeet, neljät eri silmätipat ja särkylääkettä, ja lähdettiin kotiin. Kotona tippoja silmiin ja panacodia naamariin. Tippoja laitetaan 3-5 kertaan päivässä ja särkylääkkeitä saa napsia parin kolmen tunnin välein. Koko illan vaimo onkin sitten maannu pimeässä makuuhuoneessa radiota kuunnellen. Ennen tippojen laittamista silmiä särki jonkin verran, mutta tunnin lepäämisen jälkeen oli taas kaikki kunnossa. Tähän tyyliin menee ilmeisesti myös huominen päivä ja ehkä seuraavakin. Kai sitä hieman pitää kärsiäkin, jos rilleistä eroon haluaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lahna kirjoitti:
Kai sitä hieman pitää kärsiäkin, jos rilleistä eroon haluaa.

Hain tänään taas piilarit. Kokeilin hetken aikaa 10 vuotta sitten, mutta se jäi silloin siihen.

Juuri saavuin baarista ja kokemus oli kaikin puolin erittäin positiivinen. Minulla ei ole laseista mitään ongelmaa (-2 molemmissa), mutta kyllä tämä vain helpottaa sitä pyörimistä.

Otin day/night -systeemit suoraan, en todellakaan rupea hinkkaamaan jotain pesuaineita joka päivä, mielummin pidän laseja. Ensimmäisen viikon täytyy kuitenkin ottaa pois aina, että silmä ehtii tottua. Nyt on lasit päässä seitsemän tunnin jälkeen. Tuntuu jo oudolta pitää näitä.

Onhan laserit käynyt mielessä, mutta olen aina epäillyt, että minun tapauksessa piilarit korvaisi saman asian. Nyt olen jo lähes varma siitä.

Kehitys kehittyy ja maailma muuttuu, mutta vaikea kuvitella, että menisin mihinkään operaatioihin pitkään aikaan. Näin on hyvä, eikä tarvitse kärsiä. Ja rilleistä pääsin eroon.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
pernaveikko kirjoitti:
en todellakaan rupea hinkkaamaan jotain pesuaineita joka päivä, mielummin pidän laseja.

Tästä muistuikin mieleeni omat piilari-ajat tuossa 90-luvun puolivälissä. En myöskään ollut kovin säntillinen piilolasien puhdistuksessa, kunhan nyt muisti laittaa ne niihin koteloihin likoamaan. Ainakin kerran jäi yöksi päähän jonkin baarireissun jälkeen.

Kerran sitten tuli aika hakea uusi satsi niitä kuukausipiilareita, optikko halusi kuitenkin tarkastaa silmät aina puolen vuoden välein. No, optikko hymähti kauhistuneena sen laitteensa takaa ja näytti suurennettuna mullekin miltä vanhat piilarit näytti. Oli kyllä mielenkiintoista nähdä miltä näyttää todella LIKAISET piilolasit, niissä oli jopa pientä metallilastua kiinni (tein tuolloin metallihommia). Uudet piilolasit sain kuitenkin mutta aika ankaralla evästyksellä miten niitä pitää hoitaa..

Nykyisin on taas silmälasit, ja on varmaan loppuelämän.

Ja ettei mene täysin aiheen vierestä, niin kaksi kaveriani on leikkauttanut silmänsä kuntoon ja kumpikin on ollut hyvin tyytyväinen tulokseen.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Itse olen miettinyt jo pitkään leikkaushoitoon hakeutumista, mutta olen antanut ajan vieriä ja tekniikan kehittyä. Kun miinusta on molemmissa silmissä päälle viisi, niin lasien käyttäjät varmasti ymmärtävät yskän. Olisi mukava nähdä sängyssä miltä tuo sydämen valittu näinkin monen vuoden jälkeen loppujen lopuksi näyttääkään. Minua kiinnostaisikin kuulla sellaisten henkilöiden kokemuksia, joilla tuo miinuslukema on ollut samaa luokkaa; lähinnä pitkäaikaisia, jos vain mahdollista. Eli onko näkö pysynyt samana ajan mittaan (leikkauksen jälkeen) ja pystyttiinkö noinkin kova likinäköisyys korjaamaan ongelmitta?

Oli niin tai näin, allekirjoittanut menee tämän vuoden puolella leikkaukseen.
 
K

kiwipilot

er_bai_wu kirjoitti:
Itse olen miettinyt jo pitkään leikkaushoitoon hakeutumista, mutta olen antanut ajan vieriä ja tekniikan kehittyä. Kun miinusta on molemmissa silmissä päälle viisi, niin lasien käyttäjät varmasti ymmärtävät yskän. Olisi mukava nähdä sängyssä miltä tuo sydämen valittu näinkin monen vuoden jälkeen loppujen lopuksi näyttääkään. Minua kiinnostaisikin kuulla sellaisten henkilöiden kokemuksia, joilla tuo miinuslukema on ollut samaa luokkaa; lähinnä pitkäaikaisia, jos vain mahdollista. Eli onko näkö pysynyt samana ajan mittaan (leikkauksen jälkeen) ja pystyttiinkö noinkin kova likinäköisyys korjaamaan ongelmitta?

Kirjoittelin jo tuonne alemmas, mutta tässä hieman lisää. Eli, -3.5 ja -2.5 oli lukemat. Ei tosin ihan sinun luokkaasi mutta vasuri jotain sinnepäin. Leikkauksesta on nyt 2.5 vuotta ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Näkö ei ole heikentynyt ollenkaan ja on edelleen sen 20/20 tai 0 niinkuin Suomessa sanotaan. Eräällä kaverillani näköarvot olivat lähellä lukujasi. Leikkauksen jälkeen tuloksena oli 0-näkö eikä mitään probleemia ole hänelläkään ilmennyt ja leikkaus muuten tehtiin jo viitisen vuotta sitten. Näönkorjausleikkausta on aika paha mennä suosittelemaan; se kun ei ole kuitenkaan mikään parturikeikka (parturissa kestää pitempään, hymiö).Mutta voin vain omasta puolestani sanoa että taitaa olla parhaiten käytetty 2300€ koskaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eipä ollut tullut aikaisemmin mieleen tämä asia, mutta varsinkin kun narreja katsoo, niin kesä tässä on tulossa väistämättä.

Onko day/night -piilareiden kanssa uimisesta järvessä kokemuksia? Optikkoni on kaveri (ihan oikea kaveri, en ole ystävystynyt optikkoni kanssa) ja hän aika vahvasti suosittelee puhdistamista jälkeenpäin. Valitettavasti noin muuten ei noiden terveydenhuoltoalan ammattilaisten ohjeita oiken tule kuunneltua, mutta tämä hieman mietityttää juuri siitä syystä, että nyt puhuu kaveri. Kuten aikaisemminkin olen kirjoittanut, niin piilaireden kanssa pelleily ei kiinnosta yhtään, koska lasitkin on aivan hyvät, mutta nyt kun olen kuitenkin tottunut olemaan ilman, niin ei myöskään huvita palata vanhaan.

Onko joku teistä saanut silmäsyövän, -influenssan tai vastaavan? Jossain juhannusmökillä on ihan muut nesteet mielessä kuin se piilaripullo.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
En nyt jaxa scrollata tätä ketjua mutta miten tuo leikkaus suhtautuu ns. ikänäköön. Eli kannattaako operaatio tehdä jos vaarana on kuitenkin laseihin palaaminen jossain vaiheessa ikänäön vuoksi? Ja ikänäköongelmahan tulee kaikille, vai tuleeko?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pressiboxi kirjoitti:
Ja ikänäköongelmahan tulee kaikille, vai tuleeko?

Ei tule. Kaverini (tämä optikko) ja myös ihan rehellinen silmälääkäri on sanonut minulle, että näköni ei tule enää muuttumaan. Perusteluja en muista tai ymmärrä, mutta niin se kuitenkin on. Hyvä niin, melkein jo odotan sitä kun pappana näen ihan kunnolla lukea sanomalehteä.

Humoristeille lisäys: Yhtä lailla toisaalta varmasti tulee muuttumaan, jos elän esimerkiksi 85-vuotiaaksi tai muuten ikälopuksi. Kai se joskus romahtaa näkökin.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
pernaveikko kirjoitti:
Ei tule. Kaverini (tämä optikko) ja myös ihan rehellinen silmälääkäri on sanonut minulle, että näköni ei tule enää muuttumaan. Perusteluja en muista tai ymmärrä, mutta niin se kuitenkin on. Hyvä niin, melkein jo odotan sitä kun pappana näen ihan kunnolla lukea sanomalehteä.

Humoristeille lisäys: Yhtä lailla varmasti tulee muuttumaan, jos elän esimerkiksi 85-vuotiaaksi.

Jaaha? Pitääkin tarkistuttaa asia jotenkin. 2300 ei ole paha nalli jos positiivinen vaikutus näönkorjaamisessa on vuosia ja vuosikymmeniä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pressiboxi kirjoitti:
Jaaha? Pitääkin tarkistuttaa asia jotenkin. 2300 ei ole paha nalli jos positiivinen vaikutus näönkorjaamisessa on vuosia ja vuosikymmeniä.

Kun luet ketjua, niin huomaat, että en ole käynyt leikkauksessa, käytän day/night-piilareita. Leikatun näön muuttumisesta en tiedä, jotenkin kuvittelisi, että se ei mene samalla tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös