Zudum!
Crapbag kirjoitti:
N No, P. Oksman tutkii silmäni 18.5 Tampereen Medilaserissa, kai siellä sitten selviää nämä kaikki "sivuseikat".
Kerrohan sitten miten kävi.
Itse olin viime maanantaina PRK leikkauksessa, joka on siis tämä pienemmälle taittovialle tarkoitettu leikkaus, jossa myös silmää rikotaan hieman enemmän ja toipumisaika on pidempi.
Itse leikkaus ei kestänyt kauan, ja oli kivuton, mutta leikkausta edeltänyt silmän uusituvan pinnan harjaaminen oli suorastaan vittumaisen tuntuista. Koko homma oli kuitenkin nopeasti ohi, ja jotenkin tuli sellainen asiakas-sisään-toinen-ulos olo tuosta meinigistä. Silmälääkäri kyseli paljon vähemmän kuin odotin, ja näön viimeaikaista huonontamista sivuttiin vain kysymällä, että kuinka kauan lasit ovat minulla olleet ja näöntarkastuksen jälkeen kerrottiin että näkö on edelleen sama, että hieno homma. Jäin miettimään olisivatko leikanneet ja rahastaneet vaikka näkö olisi huonontunutkin, olisin veikannut että kyllä... Enivei, "tehokkaan" lääkärin vastapainoksi hoitsut olivat sekä erittäin ystävällisiä ja hymyileväisiä että kohtuullisen hyvännäköisiä.
Leikkauksen jälkeen ensimmäiset kolme vuorokautta kului juuri niin kuin joku täällä aikaisemmin mainitsi, eli kotona pimeässä verhot kiinni arskat päässä. Silmät aristivat valoa ja vuosivat aika paljon. "Sokeana" tulee äkkiä aika pitkäksi, joten kannattaa ostaa/lainata vaikkapa äänikirja tai pari ajankuluksi. Ennen leikkausta kannattaa myös panostaa hyviin isoihin ja tummin aurinkolaseihin. Isot kehykset ja linssit ovat nyt vieläpä muotia, ettei tarvitse edes hävetä kun kulkee isommat aukkunat päässä, päin vastoin. Tummien lasien takaa on myös hyvä arvioida chiksien geeniperimää jäämättä kiinni "itse teosta".
Neljäntenä päivänä sain poistaa suojaavat piilolinssit, ja linssien poiston jälkeen silmät olivat hetken aikaa todella kipeät. Seuraavana aamuna kipu oli kuitenkin jo kadonnut, ja hyvä niin, koska suuntana oli Tampere ja Sauna Open.
Nyt on tasan viikko mennyt leikkauksesta, ja näkö alkaa olla sen verran kuosissa, että autolla uskaltaa ajaa. Lähinäkö on vielä vähän sumeaa ja monitoriakin saa tuijottaa aurinkolasit päässä, mutta muuten kaikki ok. Näkö parantuu pikkuhiljaa seuraavien viikkojen aikana, ja ensimmäinen kontrollikäynti ajoittuu elokuulle.