Silmien laserleikkaus

  • 103 798
  • 241

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
pernaveikko kirjoitti:
Ei tule. Kaverini (tämä optikko) ja myös ihan rehellinen silmälääkäri on sanonut minulle, että näköni ei tule enää muuttumaan. Perusteluja en muista tai ymmärrä, mutta niin se kuitenkin on. Hyvä niin, melkein jo odotan sitä kun pappana näen ihan kunnolla lukea sanomalehteä.


Ja aikuisnäkö eli ikänäkö eli presbyopia tulee ihan kaikille. Se johtuu siitä että silmässä oleva mykiö laiskistuu, ja lähelle näkeminen vaikeutuu. tuolta voi lukea lisää.

http://www.kll.helsinki.fi/asp_source/osastot/siko/silkl/luentoja/tervo/taitto/refra5.html

Jos molemmat silmäsi korjataan leikkauksella nollaan( eli voimakkuude tarve on nolla), tulet joka tapauksessa tarvitsemaan ikänäköisenä(eli suurinpiirtein yli 45-vuotiaana) lukulaseja. Poikkeuksia on muutama tuhannesta, eli jos luet esim lehdestä vain isoimmat otsikot, et tarvitse välttämättä lukulaseja

JK
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
JTK kirjoitti:
Ja aikuisnäkö eli ikänäkö eli presbyopia tulee ihan kaikille. Se johtuu siitä että silmässä oleva mykiö laiskistuu, ja lähelle näkeminen vaikeutuu. tuolta voi lukea lisää.

Ja kolme sekuntia kesti löytää linkistäsi tämä: Perustaittovirheen merkitys: sopivasti likitaitteinen lukee vanhanakin laseitta.
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
pernaveikko kirjoitti:
Ja kolme sekuntia kesti löytää linkistäsi tämä: Perustaittovirheen merkitys: sopivasti likitaitteinen lukee vanhanakin laseitta.

Sopivasti likitaitteinen ei näe hyvin kauas joten tarvii laseja. Ja siltikin aikuisnäkö tulee kaikille, kuten varmaan linkistä ymmärsit.

Ja kirjoitinkin viestissäni, että jos näkö on leikkauksella korjattu nollaan(eli ei ole sopivasti likitaitteinen), niin tarvii lukulaseja.

JK
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Minä pääsin laser-operaatioiden avulla eroon pullonpohjalaseistani (-6) noin 8 vuotta sitten, enkä ole katunut. Hajataittoisuutta ei tosin pystytty korjamaan ja jonkin verran huononi hämäränäkö.

Lekuri ennakoi ikänäköilmiötä siten, että "sääti" leikkaustuloksen hieman miinuksen puolelle. Itse operaatio oli helppo, nopea ja kivuton - mitä nyt palaneen käry vähän pisti miettimään syntyjä syviä. Pahin vaihe oli se, kun puudutus kaikkosi. Polte ja kipu silmässä oli melkoinen, joten piti vaan syödä kipulääkkeitä ja levätä suosiolla punkassa. Kärsimys oli ohitse noin vuorokaudessa. Toki ikävältä tuntui myös ensi kertaa poistaa laput silmältä (heh) ja sivellä sinne hoitavaa voidetta.

Sairaslomaa tuli vain pari päivää. Monitorin tuijottaminen töissä tuntui aluksi vaikealta ja otinkin aurinkolasit käyttöön pariksi päiväksi. Kyllä siinä jotkut vierailijaseurueet ainakin katselivat ihmeissään, kun pongasivat elviksen helpdeskistä. Ainiin ja jälkihoitoon kuului myös se, että silmät piti suojata auringonpaisteelta vähintään puolen vuoden ajaksi. Kerran auringossa löhöillessäni en varonut riittävästi ja toinen silmä tuntui viikkokausia sumeammalta. Kannattaa siis alussa oikeasti varoa altistumista auringolle.

Vielä on laserleikkauksen tuoma näkökyky pysynyt ennallaan. Vasen silmä ei kuitenkaan ole ollut missään vaiheessa yhtä täydellinen kuin oikea. Lääkäri keksi kesken oikean silmän operoinnin (jälkimmäinen leikkaus) hieman paremman toteutustavan, mutta sen hyödyt jäivät siis kokematta vasemmassa silmässäni. Silmien epäbalanssi ei kuitenkaan häiritse mitenkään käytännössä. Eron huomaa vain silloin, kun peittää paremman silmän.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

No niin, olen tässä aikani pohdiskellut tuota silmäleikkausta (-2.00 ja -1.75) ja nyt näyttäisi tuo hoituvan PRK leikkauksella Medilaserissa ~500€/silmä + esitutkimus ja kontrollikäynnit (tarjous). Normaali hinta on 1160€/silmä, joten näkisin että nyt on oikea aika laittaa eurot pinoon ja mennä leikkaukseen. Tällä hetkellä piilareihin menee 200€/vuosi + aika-ajoin vaihtuvat sangat ja linssit, eli suunnilleen omalla vaihtoväliläni tuo maksaisi itsensä takaisin neljässä vuodessa. Ei tarvinne miettiä kahdesti, meen leikkaukseen!
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Borgie kirjoitti:
No niin, olen tässä aikani pohdiskellut tuota silmäleikkausta (-2.00 ja -1.75) ja nyt näyttäisi tuo hoituvan PRK leikkauksella Medilaserissa ~500€/silmä + esitutkimus ja kontrollikäynnit (tarjous). Normaali hinta on 1160€/silmä, joten näkisin että nyt on oikea aika laittaa eurot pinoon ja mennä leikkaukseen. Tällä hetkellä piilareihin menee 200€/vuosi + aika-ajoin vaihtuvat sangat ja linssit, eli suunnilleen omalla vaihtoväliläni tuo maksaisi itsensä takaisin neljässä vuodessa. Ei tarvinne miettiä kahdesti, meen leikkaukseen!

Jokos oot saanu informaatiota??
Itse laitoin sinne tänään viestiä, johon täytin omat tietoni, lähinnä silmälasien miinukset ja taittovirheen notulit. Itselläni on -3,00 ja -2,75, joten toi nyt ei kai mene enää kategoriaan "pieni likinäkö"? Oli miten oli, tuo PRK on huhtikuun ajan todella halpa!

Toisena vaihtoehtona olisi se Zyoptik-LASIK, joka maksaa 1330€/silmä, mutta taitaa olla viimeisen päälle nykyaikaisin ja hienoin menetelmä. Ja siinä saadaan myös taittovika korjattua. Lisäksi sillä menetelmällä laitetaan yleensä molemmat silmät samalla kertaa. Nyt odottelen vastausta jännityksellä, mikä menetelmä sopii itselle oletettavasti parhaiten. Tietysti varma tieto selviää vasta esitutkimuksessa. Aihe on kyllä äärimmäisen pelottava, vaikka operaatiot ovat ilmeisen "köykäisiä". Mutta kun jo hiekan muru silmässä on niin kauhiaa.. Silmät on kuitenkin se kohde, johon vähiten mieluusti päästää krapulaisen lääkärin operoimaan..
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Minä en ole koskaan käyttänyt silmälaseja enkä piilolaseja, näkökykyni on siis täysin tallella. Moni pitää silmäleikkausta kalliina, mutta minä ainakin maksaisin köyhänä opiskelijanakin tuon 3000 euroa, että saisin "näköni takaisin". Se olisi minun prioriteettilistalla melko kärjessä. Eikös silmälaseihin ja piilolinsseihinkin mene pitkällä aikavälillä melko paljon rahaa?

Vaimoni on käyttänyt laseja pikkutytöstä lähtien ja suunnittelee nyt menevänsä silmäleikkaukseen.
 

McCracken

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koiraporin Marsut
Mun molemmat silmät leikattiin LASIK-menetelmällä n. 1,5 vuotta sitten. Miinusta oli toisessa silmässä -4.5 ja toisessa -3.75, huonotuminen oli pysähtynyt aikoja sitten, viimeisimmät linssit vuodelta -98.

Kokemuksen perusteella suosittelen voimakkaasti leikkausta. PRK:hon verrattuna LASIK:n toipumisaika on nopeampi, itse näin hyvin jo seuraavana päivänä. Elämäni parhaiten sijoitetut 2500 e.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Crapbag kirjoitti:
Toisena vaihtoehtona olisi se Zyoptik-LASIK, joka maksaa 1330€/silmä, mutta taitaa olla viimeisen päälle nykyaikaisin ja hienoin menetelmä.

Normaali lasik riittää ihan hyvin melkein kaikille ja on n. tonni per silmä. Zyoptik-menetelmä on tarkka, mutta ei usein välttämätön, vähän tähän tapaan mulle kerrottiin.

Puoli vuotta nyt takana leikkauksesta ja ei ongelmia. Hyvältä sijoitukselta tuntuu!
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
zore kirjoitti:
Minä en ole koskaan käyttänyt silmälaseja enkä piilolaseja, näkökykyni on siis täysin tallella. Moni pitää silmäleikkausta kalliina, mutta minä ainakin maksaisin köyhänä opiskelijanakin tuon 3000 euroa, että saisin "näköni takaisin". Se olisi minun prioriteettilistalla melko kärjessä. Eikös silmälaseihin ja piilolinsseihinkin mene pitkällä aikavälillä melko paljon rahaa?
Ehkä tuossa ei ole pelkästä rahasta kysymys. Meneehän noihin piilareihin ja muihin vuodessa jo mukavia summia. Mutta kuten itse sanoit, näkökyky on prioriteettilistalla aika kärkipäässä. Entä jos on aivan pienen pieni mahdollisuus, että jotain menee pieleen. Oletko valmis ottamaan sen pienen riskin...? Itsellä tuo on ollut suunniteilla jo monta vuotta, mutta ratkaiseva askel puuttuu. Kymmenessä vuodessa on menty noissa leikkauksissa huimasti eteenpäin, mutta silti se hieman mietityttää, kun noita simmuja ei ole kuin kaks tsipaletta. Eikä taida olla tutkimustietoa monen kymmenen vuoden ajalta, että onko vaikutuksia myöhempään elämään jne. Mutta silti jossain vaiheessa varmaan mennään leikkaukseen, ehkä.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Fosse kirjoitti:
Ehkä tuossa ei ole pelkästä rahasta kysymys. Meneehän noihin piilareihin ja muihin vuodessa jo mukavia summia. Mutta kuten itse sanoit, näkökyky on prioriteettilistalla aika kärkipäässä. Entä jos on aivan pienen pieni mahdollisuus, että jotain menee pieleen. Oletko valmis ottamaan sen pienen riskin...? Itsellä tuo on ollut suunniteilla jo monta vuotta, mutta ratkaiseva askel puuttuu. Kymmenessä vuodessa on menty noissa leikkauksissa huimasti eteenpäin, mutta silti se hieman mietityttää, kun noita simmuja ei ole kuin kaks tsipaletta. Eikä taida olla tutkimustietoa monen kymmenen vuoden ajalta, että onko vaikutuksia myöhempään elämään jne. Mutta silti jossain vaiheessa varmaan mennään leikkaukseen, ehkä.

Siinäpä se, fiilikset mitkä täälläkin päässä pyörii. Raha ei ole kynnys, rahat revitään vaikka selkänahasta, ei siinä mitään. Mutta kun pelottaa, ei voi mitään. Olen ollut kolme kertaa isossa polvioperaatiossa, on laitettu selkäydinpuudutusta jne., mutta ne on vaan jalat! Silmät on kuitenkin ihmisen varjelluin paikka, parin pussukan lisäksi;) Toisaalta, kyllä nykyinen lääketiede on sen verran huippua, että riskit on minimaalisia, ja ainakin suurempi katastrofi on lähes mahdoton. Mutta jos..

Noh, odotan silmälääkärin vastausta ja perkeles, suuntaan Tampereelle! Esitutkimus ilmeisesti kertoo lopullisesti kaiken oleellisen, todennäköisyydet täydelliseen silmälasittomuuteen jne. Ja mä kyllä valitsen sen kalliin, Zyoptik-LASIK:n. Sillä menetelmällä luvataan "supernäkö" ja tekniikka tietokoneanalyyseineen ottaa silmästä kaiken tehon irti. Sitten voin alkaa erotuomariksi;)
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olenko ymmärtänyt oikein, että näön huononemisen on täytynyt loppua, ennen kuin niitä voi ryhtyä leikkauttamaan? Itsellä alkaisi pikkuhiljaa olla aikaa ja motivaatiota tarpeeksi silmiä leikkauttamaan, mutta näkö tosiaan vieläkin heikkenee pikkuhiljaa ja tekee sitä vielä varmaan muutaman vuoden. Joten pitääkö tässä nyt odotella vielä muutama vuosi vai voiko jo nyt lähteä leikkaukseen?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vteich kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt oikein, että näön huononemisen on täytynyt loppua, ennen kuin niitä voi ryhtyä leikkauttamaan?
Näin on. Laserleikkaus ei pysäytä näön heikkenemistä, vaan korjaa vain nykytilanteen. Jos siis haluat pitkäkestoisen ratkaisun niin odottelet rauhassa kunnes näkökykysi on pysynyt samana pari-kolme vuotta.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Crapbag kirjoitti:
Ja mä kyllä valitsen sen kalliin, Zyoptik-LASIK:n. Sillä menetelmällä luvataan "supernäkö" ja tekniikka tietokoneanalyyseineen ottaa silmästä kaiken tehon irti.
No juu, ei kannata pihtailla tässä kohdin. Mutta ei kai kukaan lupaa supernäköä? Sellaisen saaminen on mahdollista, mutta kuitenkin aika harvinaista. Itselleni kävi sen verran hyvin, että näkökykyni tuli paremmaksi kuin tavallinen normaalinäkö, mutta supernäköä en silti saavuttanut.

Ainoa, mitä leikkaavat sairaalat voivat luvata, on että näkökykysi paranee nykytilaan nähden suurella todennäköisyydellä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Joo näissä silmäasioissa ei todellakaan kannata pihtailla jos homman haluaa kunnolla hoidattaa. Avovaimo kävi tasan vuosi sitten Lauttasaaressa leikkauttamassa molemmat silmänsä. Toisen leikkaus onnistui heti kertalaakista loistavasti mutta toiseen silmään tehtiin puolivuotiskontrollin jälkeen korjausleikkaus kun hämäränäkö oli luokattoman huono. Tuo korjausleikkaus onnistui taasen erinomaisesti. Pointti oli se että venyttäkää kukkaronne nyörejä kunnolla kun menette leikkaukseen, avoivaimoni sen teki ja otti sen vakuutuksen omaisen turvan (en nyt muista olisiko se nostanut kokonaissummaa n.200Eur) ja tuo korjausleikkaus kuului tällöin myös alkuperäiseen hintaan. Muutoin siitä olisi joutunut pulittamaan täyden hinnan. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin ei meidän perheessä ole kuin positiivista sanottavaa tuosta laserleikkauksesta.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Tykki kirjoitti:
No juu, ei kannata pihtailla tässä kohdin. Mutta ei kai kukaan lupaa supernäköä? Sellaisen saaminen on mahdollista, mutta kuitenkin aika harvinaista. Itselleni kävi sen verran hyvin, että näkökykyni tuli paremmaksi kuin tavallinen normaalinäkö, mutta supernäköä en silti saavuttanut.

Ainoa, mitä leikkaavat sairaalat voivat luvata, on että näkökykysi paranee nykytilaan nähden suurella todennäköisyydellä.

Noh, kai tämä on eräänlainen "mainospuhe", mutta tuskin näissä asioissa on varaa TV-Shop tyyliseen paskanjauhamiseen...:

"Zyoptix-LASIK

Mitä Zyoptix on?
Zyoptix on maailman ensimmäinen integroitu yksilöllinen taittovirheenkorjausmenetelmä jossa silmästä mitataan sarveiskalvon rakenteen lisäksi silmän jokaisen pisteen taittovoima ja vääristymät. Tästä informaatiosta luodaan tietokoneella yksilöllinen näöntarkkuuden, näön laadun, laajan hoitoalueen ja turvallisuuden maksimoiva laserhoito-ohjelma. Ohjelma syötetään uusimmalla robottitekniikalla ja silmänvalvojalla varustettuun 4.polven täsmä- eli spotlaseriin. Laitteisto mahdollistaa näöntarkkuuden paranemisen paremmaksi kuin silmälaseilla eli ns. supernäön. Käytössämme on siis johtava kansainvälinen huipputekniikka joka kokeneiden silmäkirurgiemme käsissä on mullistanut potilaiden elämänlaadun."

- http://www.medilaser.fi/tampere/laserleikkaus.shtml -


Mun näköni tavallaan kai heikkenee kokoajan, pikkuhiljaa, mutta ei se vauhti kovin suurta ole. Olisiko n. -1 tullut lisää viimeisen 8 vuoden aikana, joihin sijoittuu kahdet tuoreimmat silmälasini. No, P. Oksman tutkii silmäni 18.5 Tampereen Medilaserissa, kai siellä sitten selviää nämä kaikki "sivuseikat".
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

Crapbag kirjoitti:
N No, P. Oksman tutkii silmäni 18.5 Tampereen Medilaserissa, kai siellä sitten selviää nämä kaikki "sivuseikat".

Kerrohan sitten miten kävi.

Itse olin viime maanantaina PRK leikkauksessa, joka on siis tämä pienemmälle taittovialle tarkoitettu leikkaus, jossa myös silmää rikotaan hieman enemmän ja toipumisaika on pidempi.

Itse leikkaus ei kestänyt kauan, ja oli kivuton, mutta leikkausta edeltänyt silmän uusituvan pinnan harjaaminen oli suorastaan vittumaisen tuntuista. Koko homma oli kuitenkin nopeasti ohi, ja jotenkin tuli sellainen asiakas-sisään-toinen-ulos olo tuosta meinigistä. Silmälääkäri kyseli paljon vähemmän kuin odotin, ja näön viimeaikaista huonontamista sivuttiin vain kysymällä, että kuinka kauan lasit ovat minulla olleet ja näöntarkastuksen jälkeen kerrottiin että näkö on edelleen sama, että hieno homma. Jäin miettimään olisivatko leikanneet ja rahastaneet vaikka näkö olisi huonontunutkin, olisin veikannut että kyllä... Enivei, "tehokkaan" lääkärin vastapainoksi hoitsut olivat sekä erittäin ystävällisiä ja hymyileväisiä että kohtuullisen hyvännäköisiä.

Leikkauksen jälkeen ensimmäiset kolme vuorokautta kului juuri niin kuin joku täällä aikaisemmin mainitsi, eli kotona pimeässä verhot kiinni arskat päässä. Silmät aristivat valoa ja vuosivat aika paljon. "Sokeana" tulee äkkiä aika pitkäksi, joten kannattaa ostaa/lainata vaikkapa äänikirja tai pari ajankuluksi. Ennen leikkausta kannattaa myös panostaa hyviin isoihin ja tummin aurinkolaseihin. Isot kehykset ja linssit ovat nyt vieläpä muotia, ettei tarvitse edes hävetä kun kulkee isommat aukkunat päässä, päin vastoin. Tummien lasien takaa on myös hyvä arvioida chiksien geeniperimää jäämättä kiinni "itse teosta".

Neljäntenä päivänä sain poistaa suojaavat piilolinssit, ja linssien poiston jälkeen silmät olivat hetken aikaa todella kipeät. Seuraavana aamuna kipu oli kuitenkin jo kadonnut, ja hyvä niin, koska suuntana oli Tampere ja Sauna Open.

Nyt on tasan viikko mennyt leikkauksesta, ja näkö alkaa olla sen verran kuosissa, että autolla uskaltaa ajaa. Lähinäkö on vielä vähän sumeaa ja monitoriakin saa tuijottaa aurinkolasit päässä, mutta muuten kaikki ok. Näkö parantuu pikkuhiljaa seuraavien viikkojen aikana, ja ensimmäinen kontrollikäynti ajoittuu elokuulle.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Borgie kirjoitti:
- - -
Lähinäkö on vielä vähän sumeaa ja monitoriakin saa tuijottaa aurinkolasit päässä, mutta muuten kaikki ok.
- - -
Et ole harkinnut pokerin pelaamista?

Kovat jätkäthän pelaavat live-turnauksissa aurinkolasit päässä, mutta überkovat sällit pelaavat jopa nettiturnauksissa arskat silmillä...

Oli mulla hieman silmistäkin asiaa. Laitoin Sekalaisten kysymysten ketjuun kysymyksen kertakäyttöisistä piilolinsseistä. Täältähän voisikin löytyä joku, joka tietää jotain asiasta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mr.Fox kirjoitti:
Täältähän voisikin löytyä joku, jolle tietää jotain asiasta.

Hanki day/night -linssit. Sen jälkeen ei tarvitse miettiä koko asiaa, kunhan nyt noin kuuden viikon välein muistaa vaihtaa ne. Ostin monen sadan euron lasitkin talvella, mutta yhteensä olen pitänyt niitä puolisen tuntia.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
pernaveikko kirjoitti:
Hanki day/night -linssit. Sen jälkeen ei tarvitse miettiä koko asiaa, kunhan nyt noin kuuden viikon välein muistaa vaihtaa ne. Ostin monen sadan euron lasitkin talvella, mutta yhteensä olen pitänyt niitä puolisen tuntia.

Mr. Foxille vastasinkin jo Sekalaisten kymysyten puolella, mutta lisätän nyt vielä pernaveikon jatkeeksi, että sitten on vielä välimallin kk linssit, joita voi pitää ~6 yötä kuukaudessa päässä, mutta pääsääntöisesti tulisi ottaa yöksi pois. Nämä hengittävät paremmin, ja itse vaihdoin noihin malleihin jokin aika sitten, siis ennen leikkausta, koska sopivat muutenkin silmilleni paremmin. Nämä taisivat olla merkiltään jotain O2 tjsp ja hengittävät 5x paremmin kuin "normaalit" kk linssit.

Mr.Fox kirjoitti:
Kovat jätkäthän pelaavat live-turnauksissa aurinkolasit päässä, mutta überkovat sällit pelaavat jopa nettiturnauksissa arskat silmillä...

Perskeles, en ole vielä nettipokerin saloihin tutustunut, mutta pitänee kokeilla nyt kun ohjesäännönmukainen rekvisiitta on kunnossa :)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
pernaveikko kirjoitti:
Hanki day/night -linssit. Sen jälkeen ei tarvitse miettiä koko asiaa, kunhan nyt noin kuuden viikon välein muistaa vaihtaa ne.
Näistä mulla oli jo optikon kanssa puhettakin eikä silmistäni pitäisi löytyä mitään estettä day/night -linssien käytölle. Päädyin kuitenkin ihan kertakäyttöisiin, kun käytän piilareita lähes ainoastaan kesäisin. Lisäksi linssien käyttö on sellaista, että noin viikko-pari viikkoa linssejä tulee käytettyä päivittäin (jopa 15-16h) ja sitten voin taas olla pari viikkoa täysin ilman riippuen töistä. Mulla piilarit kuivuvat pahiten päähän juuri monitoria tuijotellessa tai Pleikkaria pelatessa. On outoa, että esim. elokuvia katsellessa ei ole mitään ongelmia, mutta Pleikkaria/Nintendoa samasta televisiosta pelaillen pystyn olemaan max.15min piilarit päässä.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Borgie kirjoitti:
Kerrohan sitten miten kävi.

Itse olin viime maanantaina PRK leikkauksessa, joka on siis tämä pienemmälle taittovialle tarkoitettu leikkaus, jossa myös silmää rikotaan hieman enemmän ja toipumisaika on pidempi...

Olinkin jo unohtanut koko aiheen, niin ne viikot vaan vierii! Kiitos kysymästä btw.

No, palataan siihen tutkimukseen. Ihan ok meni, Oksman sanoi silmäni olevan erittäin sopivat operoitavaksi, taittovikakin on melko pieni, eikä näkö kuuulemma enää ole juurikaan huononemaan päin. Ja laseista eroon pääseminen on varma juttu, niin varma siis kuin yleensä nyt voi luvata. Kaikesta kyllä huomasi, että todellinen ammattimies on asialla. Kun linsseillä haettiin sitä parasta mahdollista näköä, löytyi se melko helposti vähän linssejä vaihtelemalla ja kääntämällä. Viimeksi kun ostin silmälasit, ei lääkärin kanssa hankittu löytää millään sopivia vaihtoehtoja, joihin pystyin varmaksi vastaamaan vaihtoehto 1 tai 2 parempi.

Reissu kesti kyllä melko pitkään, koska "pääsin" koekaniiniksi niiden uuden Zyoptix(?) laitteen sisäänajoon. Joku engelsmanni opetti niille laitteen juttuja ja mun laajennetuilla pupilleilla pääsi leikkimään useampikin henkilö...

Nyt leikkaukseen on enää hiukan yli 2 viikkoa, hiukan toisaalta mietityttää. Mutta, hyöty tulee onnistuneesta leikkauksesta olemaan suunnaton, elämä todellakin muuttuu sen myötä! Vaikka miinukset mulla onkin "vain" n. 3:n luokkaa. Valitsin kalliin Zyoptix-LASIK:n sen tähden, että se on kevyempi silmille jne. Kaikki tehdään tarkkojen tutkimusten jälkeen, silmän henk.koht. arvojen perusteella. Parantuminen pitäisi olla todella nopeaa. Noh, toivotaan että uudet arskani on riittävät, ne kun ovat vaaleat...
Mä ainakin aion hyödyntää pakollisen sisällä olemisen täysillä ja veivata pokeria 24/7... ja juoda kylmää olutta, ettei hiki pääse yllättämään, sitä kun ei saa tapahtua viikkoon leikkauksesta;)
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
Mr.Fox kirjoitti:
Mulla piilarit kuivuvat pahiten päähän juuri monitoria tuijotellessa tai Pleikkaria pelatessa. On outoa, että esim. elokuvia katsellessa ei ole mitään ongelmia, mutta Pleikkaria/Nintendoa samasta televisiosta pelaillen pystyn olemaan max.15min piilarit päässä.

Tiedätkös miksi silmäsi kuivuvat näyttöä tuijotellessa ja pleikkaa pelatessa. Unohdat räpytellä. Siinä se syy yksinkertaisuudessaan on. Et ole ainoa tuon ongelman kanssa.
Tiedä mistä sitten johtuu, liikaa keskittymistä yhteen asiaan tai jotain...

JK
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Crapbag kirjoitti:
Laitteisto mahdollistaa näöntarkkuuden paranemisen paremmaksi kuin silmälaseilla eli ns. supernäön.
Hmmm. Kerrohan sitten jonkin ajan päästä, mitkä olivat näkymät rantsulla bikinien läpi tiiraillessa.

Laserleikkaus on alkanut kiinnostaa allekirjoittanutta, kiitos kaikille tässä ketjussa kokemuksiaan jakaneille. Hinta laskee ja tekniikka paranee koko ajan, eikä oma näkökään ole enää muutamaan vuoteen muuttunut (miinusta jotakin 4 ja 6). Alan siis olla kypsää kauraa laserkatseen suhteen.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Mr.Fox kirjoitti:
Näistä mulla oli jo optikon kanssa puhettakin eikä silmistäni pitäisi löytyä mitään estettä day/night -linssien käytölle. Päädyin kuitenkin ihan kertakäyttöisiin, kun käytän piilareita lähes ainoastaan kesäisin. Lisäksi linssien käyttö on sellaista, että noin viikko-pari viikkoa linssejä tulee käytettyä päivittäin (jopa 15-16h) ja sitten voin taas olla pari viikkoa täysin ilman riippuen töistä. Mulla piilarit kuivuvat pahiten päähän juuri monitoria tuijotellessa tai Pleikkaria pelatessa. On outoa, että esim. elokuvia katsellessa ei ole mitään ongelmia, mutta Pleikkaria/Nintendoa samasta televisiosta pelaillen pystyn olemaan max.15min piilarit päässä.

Mä testasin yhtä paria näitä night/day -linssejä. En muista valmistajan nimeä. Anyway, tuntuivat silmissä paljon pahemmilta kuin Focus Dailiesit, kertakäyttöpiilarit.

Kyllä sitä itsekin pitää joskus nuo tomaattinsa päivittää taas näkemään jotain tällaisella laserleikkauksella. Frendini kävi noin viitisen vuotta sitten - ei ole ainakaan tähän päivään mennessä tullut ongelmia. Saas nähdä sitten kun ikänäkö alkaa puskea päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös