Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 242 589
  • 7 330

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Samat sanat. Ja loppu menisi Asia mikä avautui minulle-ketjuun. Nimittäin ensin mietin että 20 vuotta sitten jos oot lukiossa ollut niin oot jo vanha. Ja samalla tajusin että olin 20 vuotta sitten lukion toisella. Hitto mä oon jo vanha.

Mitäs mä sitten olen, kun lakituksesta tulee muutaman päivän kuluttua 40 vuotta?
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Reilu kuukausi takaperin (4.4.) tuli 20v täyteen tällä palstalla. Aina ei kyllä avaudu, että miksi vieläkin täällä. No mietitään sitä seuraavan kympin paukkuessa...
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Välillä sitä tuntee itsensä vanhaksi, vaan sitten voi vaan tulla lukemaan veteraanien viestejä. t: 25 vuotta kirjoituksista.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Nyt kun tässä koulutusteemassa ollaan, niin jotenkin se tuntuu niin erikoiselta ja vaikealta käsittää, että en ole yksin tässä koulupolussa vaan muutkin on ajansaatossa käynyt saman kliseisen koulun penkin ja kokenut aivan samoja tuntemuksia mitä minä, vaikka koulunkäynnistä on aikaa puolet vuosisadasta. Maailma on ajaton paikka, ja minä elän siellä.

T: Lakitukseen vielä 2 vuotta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nyt kun tässä koulutusteemassa ollaan, niin jotenkin se tuntuu niin erikoiselta ja vaikealta käsittää, että en ole yksin tässä koulupolussa vaan muutkin on ajansaatossa käynyt saman kliseisen koulun penkin ja kokenut aivan samoja tuntemuksia mitä minä, vaikka koulunkäynnistä on aikaa puolet vuosisadasta. Maailma on ajaton paikka, ja minä elän siellä.

T: Lakitukseen vielä 2 vuotta.

Oh, tuli ja tulvi muistoja vanhaan mieleeni. En kerro tarkemmin muistoista, mutta sen sanon, että olin jo kysyä, että ookko jo pillua saanut (käsiropelokin lasketaan), muttei, näin minulle on korostettu, nykynuorisolta voi tuollaisia kysyä, hermostuvat vielä ja sanovat kysyjää persuksi elleivät aivan natsiksi. En sentään painosta ollut udella, korostan silti.

Terv. setämiesselittäjä
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
EI avaudu, että miten joku voi unohtaa miten derivoidaan.

Joo joo en tarvitse kyseistä taitoa työssäni eikä sillä saa pillua, mutta ihmettelen silti.
Ei avaudu, että miten joku voi helposti unohtaa kerran opitun asian. Ei sitä polkupyörällä ajamistakaan unohda, vaikkei fillarilla vähään aikaan ajaisikaan,
Piti ihan googlata, että mitähän moinen mahtaa tarkoittaa.
Funktion muutosnopeutta kuvaa derivaatta, ja sen määrittämistä kutsutaan derivoinniksi.
Juu, eli en vieläkään tiedä mitä se tarkoittaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kuka katselee omaa kerrostaloasuntoaan ulkoapäin?
Mitä väliä sillä on, miltä rakennus ulkopuolisten silmin näyttää?
Luulisi tärkeintä olevan, että sisällä on viihtyisää, kodikasta ja käytännöllistä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kuka katselee omaa kerrostaloasuntoaan ulkoapäin?
Mitä väliä sillä on, miltä rakennus ulkopuolisten silmin näyttää?
Luulisi tärkeintä olevan, että sisällä on viihtyisää, kodikasta ja käytännöllistä.
Tämä. Mieluiten muutan seudun rumimoaan torppaan, että ei tarvitse sitä omasta ikkunasta mulkoilla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kuka katselee omaa kerrostaloasuntoaan ulkoapäin?
Mitä väliä sillä on, miltä rakennus ulkopuolisten silmin näyttää?
Luulisi tärkeintä olevan, että sisällä on viihtyisää, kodikasta ja käytännöllistä.

Sitten jos sen asunnon oikeasti omistaa, niin alkaa kummasti merkkaamaan miltä se näyttää ulkoapäin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No siis matikasta tarvitaan normielämässä plus-, miinus-, jako-,kerto- ja prosenttilaskut. Ja nuo menee päässä. Kaikki muu turhaa, saa tiedon täältä interwebin ihmemaasta
No ei tarvi oikeastaan kuin sen plus-laskun eli ynnäämisen. Kertolaskuhan on vain yhteenlaskun erikoistapaus, jossa yhteen laskettavat numerot ovat kaikki samoja.

Miinus- ja jakolasku taas periaatteessa on vastalukujen ja käänteislukujen yhteenlaskua/kertolaskua, joten periaatteessa matematiikassa ei tarvita muita laskutoimituksia kuin yhteenlaskua.
 

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Nuo käyvät vaihtoehtoisesti myös akkusatiivin kanssa. Tarkoittaa vaan eri asiaa riippuen onko akkusatiivi vai datiivi.

aus, bei, mit, nach, seit, von, zu on datiivin kanssa.

Mensch! Terveiset entisille saksan opettajille, jos ovat vielä elossa.

Durch, für, gegen, ohne, um, wieder

Nämä puolestaan toimii vain akkusatiivin kanssa. Ihan vaan btw, ts. "übrigens" :)
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Datiivia vaativat prepositiot: an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen
Nuo käyvät vaihtoehtoisesti myös akkusatiivin kanssa. Tarkoittaa vaan eri asiaa riippuen onko akkusatiivi vai datiivi.

aus, bei, mit, nach, seit, von, zu on datiivin kanssa.

Mensch! Terveiset entisille saksan opettajille, jos ovat vielä elossa.
Durch, für, gegen, ohne, um, wieder

Nämä puolestaan toimii vain akkusatiivin kanssa. Ihan vaan btw, ts. "übrigens" :)
Kuka sanoi, ettei somesta ole mitään hyötyä! Tässähän nuo saksankielen prepositiot tuli kerrattua kivasti - kiitos...

Sitten vielä muisto modaalisista apuverbeistä. Opettaja, hentoinen mutta tulisieluinen nainen, kysyi, kuka osaa luetella modaaliset apuverbit ja minäpä tietenkin:

Minä: "Dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen, Holmenkollen..."
Opettaja: "ULOS!"

Silloin oli vielä kuri luokassa...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei avaudu se, että ihmiset eivät pysty tulemaan toimen keskenään. Tai edes alkeellisesti käyttäytymään.

Tässä viikon-kahden sisään on ollut puhetta kahdesta (toisistaan riippumattomasta, eri ystäväpiirit jne) tilaisuudesta. Yhdet häät ja yhdet hautajaiset. Juttelin ensiksi mainitun sulhasen ja jälkimmäisen järjestäjän kanssa siitä ketä niihin tulee ym. Molemmista löytyi tapauksia jossa lähisukulaiset ovat niin riidoissa keskenään etteivät pysty oleman paikalla samaan aikaan.

"En tule jos toi tulee" / "noita kahta ei voi kutsua samaan tilaisuuteen, mutsi päättää kumpi tulee tällä kertaa" ym selityksiä.

Eikö ihmisiltä löydy mitään kunnioitusta juhlaparia/vainajaa kohtaan? Koko maailma ei pyöri juuri sinun nenäsi ympärillä.
Kyllä minäkin tunnen mulkkuja enkä pidä kaikista ihmisistä. En kuitenkaan voisi kuvitella tilannetta ettenkö mahtuisi samaan juhlasaliin sadan ihmisen keskellä jonkun toisen kanssa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Noita nimeltä mainitsemattomia ritvatätejä on ihan joka suvussa. Tuttu tilanne.

En ole koskaan ymmärtänyt koko tuota konseptia, että ihmisten kanssa ei pärjättäisi. Istuta minut samaan kahvipöytään ihan kenen tahansa kanssa, ja vannon että viiden minuutin päästä ollaan ylimmät ystävät. Oli sitten pultsari tai professori. Ihmissuhdetaidot. Siitä kaikki on kiinni. Ja siitä, että otat jokaisen ihmisen yksilönä eikä jonkun ryhmän edustajana. Jos et tule toimeen jonkun kanssa, syy löytyy luultavasti peilistä.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Jääkiekon MM-kisojen pitäminen kiistattomana huippu-urheilutapahtumana.

Latvian pronssi oli upea juttu. Ei sitä heiltä eikä keltään pois. Mutta eihän missään muussa lajissa Latvian tasoinen maa ja joukkue voisi voittaa mitalia. Ei mitenkään. Tässä lajissa voi, koska maailmanmestaruuskisat on tapahtuma, jonka kanssa samaan aikaan parhaat pelaa edelleen Nhl:ssä pelejään ja kasa muita tähtipelaajia kieltäytyy mm-kisoista mitä erilaisemmsita syistä. Turnaus ei missään määrin ole parhaiden pelaajien ja joukkueiden turnaus.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Jääkiekon MM-kisojen pitäminen kiistattomana huippu-urheilutapahtumana.
Pitääkö joku oikeasti vielä tänäkin päivänä? Niin pitkään kun parhaat eivät ole mukana olympialaisissa eikä World Cupia saada järjestettyä, näillä mennään.

MM-kisat ovat esimerkiksi itselleni muodostuneet jokakeväseksi karnevaaliksi, perinteeksi. Tämä ei todellakaan johdu kilpailullisista ansioista.

Latvian pronssi oli upea juttu. Ei sitä heiltä eikä keltään pois. Mutta eihän missään muussa lajissa Latvian tasoinen maa ja joukkue voisi voittaa mitalia. Ei mitenkään. Tässä lajissa voi, koska maailmanmestaruuskisat on tapahtuma, jonka kanssa samaan aikaan parhaat pelaa edelleen Nhl:ssä pelejään ja kasa muita tähtipelaajia kieltäytyy mm-kisoista mitä erilaisemmsita syistä. Turnaus ei missään määrin ole parhaiden pelaajien ja joukkueiden turnaus.
Latvian rankingsijoitus oli viime vuonna 11.

Otetaanpa muutama esimerkki jalkapallon puolelta "vastaavista":

Turkin sijoitus kolmanneksi vuoden 2002 MM-kisoissa oli melkoinen pommi. Nousua rankingin 22. sijalta melko korkealle. Turkki löi muuten pronssiottelussa vielä suuremman yllättäjän eli Etelä-Korean (joka oli rankingissa 40.). Neljän parhaan joukossa siis kaksi jättiyllätystä.

Tanskan jalkapallon EM-kisojen mestaruus 1992 oli myöskin melkoinen yllätys. Euroopan rankingsijoitus oli tuolloin 15. Kilpaillussa lajissa aikamoinen yllätysmestaruus. Joukkuehan pääsi ylipäätään villillä kortilla kisoihin mukaan.

Myös Kreikan EM-kultaa 2004 voinee pitää yllätyksenä, kuten myös Tshekin EM-finaalipaikkaa 1996.

Varmasti näitä olisi enemmänkin jos jaksaisi kaivaa. Ja löytynee muistakin lajeista.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Minulle ei avaudu miksi Jukka kertoo kokemuksestaan Iltalehdessä. Myöskään se ei avaudu miksi IL tällaista tauhkaa julkaisee.

Jukalla kävi huono tuuri ja sai paskaisen huoneen. Jukka meni respaan kertomaan asiasta ja Jukka sai toisen huoneen. Ongelma ratkaistu! Kerjääkö Jukka tällä jotain ilmaisia hotelliöitä vai miksi hän kommentoi asiaa julkisuudessa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös