Sanainen arkku
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Reilu peli ja Putinin vastaisuus
"Sujuvaa" omasta mielestä eli kuten sanoit, subjektiivinen kokemus. Kirjoitit "Mieluusti niin, että jossain 300-500 metriä edellä ajaa miinanraivaaja, joka väläyttää mahdollisen kamera-auton salamaa niin että itse ehtii hidastaa nopeutta oleellisesti."
Tuo on kai tulkittavissa tahallisena ylinopeuteen pyrkimisenä ja rangaistuksen välttelemisenä?
Kuinka ajattelit muiden sen kokevan, objektiivinen kokemus?
"Ihme tahallista väärinymmärtelyä", yritin ymmärtää, mutta sanainen arkkusi ei ehkä ole kuitenkaan niin selkeä kuin itse kuvittelet. Siksi asiaa myös kysyin selvittääkseni mitä tarkoitit.
Enkä rehellisyyden nimissä vieläkään ymmärrä "tyhjemmän kaistan strategia" -käsitettä. Mikä sen erinomaisuus ja eroavaisuus on tavanomaiselle, liikennesääntöjä noudattavalle, muiden huomioon ottavalle ja ennakoivalle liikennekäyttäytymiselle?
Se kaukana edellä etenevä on tehnyt oman arvionsa ja ratkaisunsa minusta riippumatta. En minä ketään painosta miinanraivaajaksi, mutta jos joku väläyttää salamaa niin tottakai hidastan vauhtia. Ei siinä mitään outoa pitäisi olla. Mieluummin pidän rahani itselläni.
Ja tietenkään en tiedä, miten käytökseni muissa autoissa koetaan, mutta jos minua lähestyy takaa auto silloin, kun (useimmiten) ajan rajoitusten puitteissa, niin toivon että se ohittaa ja menee pois minun tilaani käyttämästä.
En väitä tapojeni olevan erinomaisia tai että olisin keskimääräistä parempi kuljettaja. Voin kuitenkin todeta välttyneeni kolareilta ja tulleeni rangaistuksikin melko harvoin (2002 ja 2010) ylinopeudesta tai muusta liikennehaitasta. Olen myös pitänyt kunnia-asiana sitä, että autossani on renkaat kunnossa (tarkoittaa ihan muuta kuin "lailliset") ja palanut polttimo vaihdetaan aina asap. Nämä kun vaikuttavat välittömästi turvallisuuteen niin oman autoni sisällä kuin sen vaikutuspiirissä auton ulkopuolellakin.
Kuten totesin, en silti ole keskimääräistä parempi. Suurimmat moitteet itselleni annan liian usein liian väsyneenä ajamisesta. En voi luvata tapojen parantamista, koska vaihtoehtoja ei reaalielämässä usein ole. Töihin on mentävvä joskus väsyneenä ja varhaisimpiin vuoroihin julkinen ei ole vaihtoehto. Tällöin varsinkin kotimatka on yleensä hyvinkin koomainen.
Mutta se, että etsii itselleen tilan joka ei ole kenenkään muun tilasta pois, ei mitenkään haittaa liikennettä. Joskus siitä voi joutua maksamaan sakot kyllä. Ne maksetaan sitten ja mennään eteenpäin. Itseasiassa ottaisin maksettavakseni, jos mahdollista, vaimoni kameratolppasakot jos ne menisivät päiväsakoiksi (ei ole tapahtunut, mutta olen miettinyt asiaa).
Hyvää joulua sinulle. Valitettavasti en osaa varoittaa, milloin rikon nopeusrajoituksia, mutta mahdollisesti olosuhteiden salliessa niin tapahtuu aattona Keravan ja Lahden välillä.
Voin taata, etten kuitenkaan aiheuta vaaraa, ja jos lennätän tuulilasiisi nastan, se on irronnut jonkun muun renkaasta. Sori siitä silti.