Jouluruuanjälkeisessä pöhnätilassa ei tuollaisia laitteita osaisi edes koota, saati käyttää.Sarkasmitutkanpaljastin on valitettavasti kielletty laite.
Jouluruuanjälkeisessä pöhnätilassa ei tuollaisia laitteita osaisi edes koota, saati käyttää.Sarkasmitutkanpaljastin on valitettavasti kielletty laite.
Niin, eli sakkoa ei tuosta sinulle tule. Kysely tulee hänelle, jos auto hänen nimissään on, eikä ole velvollisuutta "ilmiantaa" perheenjäsentään.
Jos ja kun kehä3:llakin ovat ylinopeudet vähentyneet kameratolppien myötä, niin kyllä silläkin kameratolpalla on ollut jotain tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa.Kehä kolmosella alkaa Turun moottoritieltä vajaan kilsan päässä itään päin 100km/h rajoitus, joka jatkuu aina Juvanmalmille saakka. Tuolla osuudella on ollut äärimmäisen vähän onnettomuuksia liikennemääriin nähden, tämä n.30v liikkumisen kokemuksilla. Tuolla osuudella ei myöskään ole vaaratilanteita kohdalle osunut poikkeuksellisen liukkaiden olosuhteiden ulkopuolella, poislukien 1 kohta kumpaankin suuntaan. Tämä kohta on se ainoa kamerapaikka, jossa joustava ja ripeä liikennevirta tekee tuota pumppausta. Se jaksaa aina hämmästyttää, että tuolla kohdalla letkan ajaessa 95-100 km/h nopeutta pitää jonkun jonossa hypätä siihen jarrulle. Sen jälkeen alkaa poukkoilu vasemmalle kaistalle ja jonon häntä ajeleekin seuraavan kilometrin kahdeksaakymppiä. Vika ei tietysti ole kameratolpan, mutta mitään tekemistä tuolla liikenneturvallisuuden kanssa.
Vastaus löytynee edeltävästä viestistäni.Kerro miten se liikenneturvallisuus on mainitsemallani pätkällä parantunut noiden kahden kameran takia?
Suomessakin on oltava kiinteille valvontapisteille niistä ilmoittava liikennemerkki.Ruotsissa kamerasta on kyltti jo etukäteen nopeuden kera, eli tolpalle tullessa (=risteysalueella) nopeus on todennäköisesti sakkorajan alapuolella, kun Suomessa taas ei ole kylttiä, eli on todenköisempää, että siinä risteysalueella ajetaan ylinopeutta. Käytännössä siis maksimoidaan noissakin tilanteissa sakot liikenneturvallisuuden kustannuksella.
Eli oletko nyt sitä mieltä, että liikennemerkin lisääminen ennen tolppaa ei paranna liikenneturvallisuutta?Suomessakin on oltava kiinteille valvontapisteille niistä ilmoittava liikennemerkki.
Myös nopeusrajoituksesta kertoo liikennemerkki ja siitä piittamaton nuija se liikenteen vaarantaa, ei varoittamatta välähtävä kameratolppa.
Kehä1:llä onnettomuuksia oli vuonna 2018 kolmannes vähemmän kuin vuosina 2012-2014 keskimäärin, vaikka kameran takia joutuu jatkuvasti tekemään hengenvaarallisia äkkijarrutuksia.
Otetaanpa hypoteettinen esimerkki. Paikassa X ei ole koskaan sattunut onnettomuutta, mutta paikka on sellainen missä yleisesti tiedetään ihmisten ajavan ylinopeutta. Tähän paikkaan päätetään pistää kameratolppa. Tolpan asentamisen jälkeen alkaa tulla onnettomuuksia. Parantaako kameratolppa tällöin liikenneturvallisuutta?
Kysymys on sinänsä vähän erinomainen, koska kiinteistä valvontapisteistä on Suomessakin aina oltava niistä ilmoittava liikennemerkki. Muuten se on laiton valvontapiste.Eli oletko nyt sitä mieltä, että liikennemerkin lisääminen ennen tolppaa ei paranna liikenneturvallisuutta?
Sulla taas on varmaan näyttää kohta, missä @Linnankundi väittää, että niitä onnettomuuksia sattuu? Ainakin tuossa lainauksessasi hän puhuu vaaranpaikoista eikä onnettomuuksista.
Tosiaan et ole tainnut koskaan ajaa esimerkiksi Ruotsissa, joten liikennemerkki ennen tolppaa merkitys ei välttämättä sen takia aukea sillä tavalla kuin muille. Tarkoittaa kirjaimellisesti liikennemerkkiä ennen kameravalvontatolppaa, eikä liikennemerkkiä, joka ilmoittaa tieosuuden olevan kameravalvottu. Toki todennäköisemmin kyse on tahallisesta väärinymmärtämisestä, mutta ihan en ymmärrä mitä sillä tavoitellaan.Kysymys on sinänsä vähän erinomainen, koska kiinteistä valvontapisteistä on Suomessakin aina oltava niistä ilmoittava liikennemerkki. Muuten se on laiton valvontapiste.
Tilastojen perusteella Ruotsi on kuitenkin huomattavasti Suomea edellä liikenneturvallisuudessa, vaikka sakkomäärissä ei, eli näiden pohjalta toivoisin jotain vahvempaa perustetta väitteellesi kuin musta tuntuu.Saattaahan kamerasta varoittava merkki parantaa liikenneturvallisuutta kyseisen risteyksen osalta, mutta toisaalta voisi olla kokonaisuudessaan liikenneturvallisuuden kannalta ehkä jopa parempi, jos mistään valvontapisteestä ei varotettaisi. Kun kaaharit eivät tietäisi etukäteen, missä on kameratolppa ja missä ei, joutuisivat raukat kenties ajeleen nopeusrajoitusten mukaan vähän muulloinkin kuin valvonnasta varoittavan liikennemerkin jälkeen.
En ole ajanut autoa Ruotsissa, enkä ymmärtänyt tahallani väärin. Totesin vain, että Suomessakin pitää ilmoittaa kameravalvonnasta liikennemerkein. Ei tästä sen kummempaa vastakkainasettelua ole tarpeen rakentaa.Tosiaan et ole tainnut koskaan ajaa esimerkiksi Ruotsissa, joten liikennemerkki ennen tolppaa merkitys ei välttämättä sen takia aukea sillä tavalla kuin muille. Tarkoittaa kirjaimellisesti liikennemerkkiä ennen kameravalvontatolppaa, eikä liikennemerkkiä, joka ilmoittaa tieosuuden olevan kameravalvottu. Toki todennäköisemmin kyse on tahallisesta väärinymmärtämisestä, mutta ihan en ymmärrä mitä sillä tavoitellaan.
Ei se ollut mikään väite, vaan pelkästään spekuleeraava mutu. Ei siitä sen kummempaa vastakkainasettelua kannata rakentaa.Tilastojen perusteella Ruotsi on kuitenkin huomattavasti Suomea edellä liikenneturvallisuudessa, vaikka sakkomäärissä ei, eli näiden pohjalta toivoisin jotain vahvempaa perustetta väitteellesi kuin musta tuntuu.
Miten välähtävä kameratolppa risteyksen jälkeen parantaa turvallisuutta paremmin kuin ennakkoon varoitettu kameratolppa joka ei välähdä? Miksi ylinopeus kameratolpan alueella (=välähtävä tolppa) olisi parempi asia kuin rajoituksen mukaan ajaminen (=tolppa ei välähdä), kun näitä tolppia on nimenomaan tarkoitus sijoittaa niille riskialueille, joissa nopeuksia halutaan hillitä.
Olet toki epäilemättä oikeassa, mutta hieman noista spoilereista ehkä jäi maku, että niissä verrataan keskenään muttereita ja jakoavaimia. Toisessa on listataan keinoja ja toisessa periaatteita. Huomioitavia ja hyviä pointteja toki, ei siinä mitään.Siinä missä turvallisuutta luodaan meillä viranomaisvalvonnalla, luodaan sitä Ruotsissa yhteistyöllä.
Pari kertaa olen nähnyt (samassa kohtaa) jonkun suunnilleen samalla nopeudella saavan sivarin peräänsä. Eli kyllä ne joskus ainakin tuollaiset nappaa.Vaimon autolla perjantaina Turun motarilla Lohjan ensimmäisen ja toisen tunnelin välissä siviilipoliisi. Nopeusrajoitus 100 km/h ja vakkarilla painoin menenään 125 km/h.
Oletan, että tällaisiin ylinopeuksiin eivät puutu tai eivät ainakaan tehneet mitään.
Riippuu tietysti täysin, että mikä on se nopeus jolla sakon tuossa saa. Eli jospa poliisi on laittanut kameran tuohon ja välähdysrajaksi vaikkapa 85km/h. Saadaan oikeasti nopeusrajoituksista piittaamatonta ylinopeutta ajavat kiinni ja vielä päiväsakoille. En kuitenkaan löisi vetoa että poliisi näin toimisi.Taas on kyllä yksi niin selkeä/puhdas rahastusmeininki tossa sakotuksessa, kun Turun motarin lopussa eilen ennen Munkkiniemen risteystä laittoivat kamerat heti 60km/h merkin kohtaan. Siinä on ennen ollut kohtuullisuutta, kun ovat mitanneet nopeutta pienen matkan päässä 60km/h aluetta, eli ettei kuskien tarvitse vetää äkkijarrutusta 80>>>60. Tolla ei ole turvallisuuden kanssa taas yhtään mitään tekemistä, päinvastoin. Kuinkakohan monta peräänajoa siinä kohdassa tullaan näkemään tuon takia. Ja tietysti järjetön määrä ylinoppeussakkoja vtr edellinen mittaustapa. Täysin älyvapaata toimintaa liikenteenvalvonnalta (tai tietysti fiksu, jos/kun tavoite on kerätä mahdollisimman paljon rahaa noista sakoista).
Riippuu tietysti täysin, että mikä on se nopeus jolla sakon tuossa saa. Eli jospa poliisi on laittanut kameran tuohon ja välähdysrajaksi vaikkapa 85km/h. Saadaan oikeasti nopeusrajoituksista piittaamatonta ylinopeutta ajavat kiinni ja vielä päiväsakoille. En kuitenkaan löisi vetoa että poliisi näin toimisi.
Äkkijarrutusta tuo nyt ei kuitenkaan vaadi, kyllähän kaikki tietävät että rajoitus alkaa siitä merkin kohdalta, ts jalka on nostettu kaasulta jo heti kun merkki luettavissa on. Hehee.
Joo, mutta jospa välähdysraja on sama kuin siellä ylempänä. Ts ottavat vain ne päiväsakolliset (jotka ajavat vielä 60-merkin jälkeenkin yli 80km/h) pois.Se oli ymmärrettävää, että ylempänä otetaan nopeuksia, mutta tuo heti merkistä on ihan ilmiselvää rahastusta, eikä mitään muuta.
Joo, mutta jospa välähdysraja on sama kuin siellä ylempänä. Ts ottavat vain ne päiväsakolliset (jotka ajavat vielä 60-merkin jälkeenkin yli 80km/h) pois.
Unohda se mitä sanoin äkkijarrutuksista, se oli viisastelua/hassuttelua, eikä tuo viimeinen viesti liittynyt siihen enää mitenkään.:) Heh, nyt en ihan ymmärrä logiikkaa. Vaatihan se nyt nopean jarrutuksen 80 >>> 60 tiellä, jossa näet nopeuden lähellä merkkiä. Sama homma vaikkapa Hanko-Hyvinkää tiellä. Siellä nopeus laskee monesti 60 niin, ettet näe merkkiä paljoa aikaisemmin, välillä et ollenkaan, kun vasta vaihduttua. Sitten kuskit (yleensä ja onneksi) hidastavat vauhdin 60:een kun nopesrajotus muuttuu, ja se on min mielestä tarkoituskin, eikä mikään ns. sakkorysien kehittäminen.
Unohda se mitä sanoin äkkijarrutuksista, se oli viisastelua/hassuttelua, eikä tuo viimeinen viesti liittynyt siihen enää mitenkään.
Vaan pointti oli, että onhan se ohuesti mahdollista, että poliisi sakottaa 60-merkin jälkeisessä rysässä vain heitä jotka ajavat 60-merkin jälkeenkin yli 80km/h. Ts tutkan asetukset olisi ihan samat kuin ylempänä aiemmin, mutta (päivä)sakon saavat vain he jotka ajoivat pientä ylinopeutta jo 80km/h alueella eivätkä hidasta ollenkaan, ja tietysti myös he jotka ajoivat 80km/h alueella vaikka satasta ja ovat sitten hidastavinaan ~kahdeksaankymppiin, kuten usein tehdään. Sakko eivät saa he jotka heti merkin kohdalla tai tietysti mielellään jo ennen sitä alkavat laskemaan jo ennestään laillista (<80km/h) nopeuttaan uuden rajoituksen mukaiseksi.
@douppi Oliko siellä munkassa siis kamera-auto vai jokin muu ratkaisu? Eivät kai skoudet ole sinne ihan pysyvää kameraa laittaneet?