Kokeumusasiantuntijan lausunto ylinopeudesta:
Tausta: Matka 52 km, n. 40 km moottoritietä, 9km 80/kmh, 3km 50/kmh, yhdet liikennevalot, normaali aamuliikenne, Porvoon väylä, kesä
Toteutus:
ajo mahdollisuuksien mukaan mittarinopeus 130 kmh (todellinen nopeus n. 122 kmh) =>matka-aika n. 32min
ajo mahd. mukaan mittarinopeus 130 kmh, mahdollisuuksien mukaan 140kmh (tod. nopeus max 130kmh) => matka-aika n. 32min
ajo mahd.mukaan mittarinopeus 120 kmh (tod. nopeus 113kmh) => matka-aika n. 33-34 min.
Melkolailla sama talvella talvirajoitusten mukaan suhteutettuna.
Kiireellä ei voi perustella ylinopeutta, koska saatava hyöty on minimaalinen. Kokemuksen mukaan hidas liikenne (rekat, erittäin hitaasti eli alinopeutta ohittavat) hidastavat joustavaa nopeutta huomattavasti. Toinen tekijä ovat liikennevalot, jotka ovat hyväksi, mutta merkittävästi vaikuttavat kokonaismatkanopeuteen sekä hyvässä että pahassa.
Suomessa yli 80% kuljettajista kokee olevansa "keskimääräistä" parempia kuljettajia. Jos tämä pitäisi paikkansa niin edellä kerrottu olisi turhaa kerrontaa.
Nopeusrajoitukset ovat lopulta poliittisia päätöksiä, joista virkamiehet päättävät.
Loppukaneetiksi tietyille "paremmille autoilijoille", että on aika tyhmää kritisoida samaan aikaan nopeusrajoituksia ja huonoja teitä kritisoiden nopeusrajoitusten alhaisuutta teiden hyvällä kunnolla.
Oma kanta:
Liikennesäännöt, hyvät tai huonot, on luotu tuottamaan ennakoitavuutta, mikä lisää liikenneturvallisuutta kun voimme luottavaisina olettaa miten liikenteessä käyttäydytään: mitä tapahtuu seuraavaksi.
Nopeusrajoitukset tuntuvat joskus turhauttavilta. Silloin muistan edellisen kohdan. Toivoisin, että muuttuvat nopeusrajoitukset olisivat laajemmin käytössä, mutta ymmärrän myös, että ne ovat kalliita ratkaisuja
Opetelkaa oman autonne ominaisuudet - muutkin kuin kiihtyvyys. Mikä on todellinen nopeus vs. mittarinopeus? Käsittääkseni poliisin varmuusvähennys on 3kmh, huomautus/virhemaksuraja 2-3kmh, mittarivirhe autosta/nopeudesta riippuen jotain 2-15kmh. Ajakaa mielellään suurinta lain ja säiden mahdollistamalla nopeudella.