Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 325
  • 1 084

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Työkaveri otti 4 huomautusta vuoden tai kahden sisällä ja pääsi puhutteluun eli on niillä merkitystä. Uhkana oli kortin pois ottaminen joksikin aikaa, toki puhui itsensä kuiville.

Ei nyt kannata uskoa kaikkea, mitä työkaverisi juttelee. Työkaverisi on ottanut vähintään rikesakkoja. Poliisi ei voi ottaa korttia pois huomautusten takia.

”Kirjallisen huomautuksen tiedot jäävät poliisin sakotusjärjestelmään, mutta ne eivät siirry sieltä mihinkään muuhun rekisteriin. Huomautuksia ei lasketa toistuviin liikennerikkomuksiin, eli ne eivät vaikuta ajo-oikeuteen tai aiheuta muita seuraamuksia.” -Poliisi
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Ei nyt kannata uskoa kaikkea, mitä työkaverisi juttelee. Työkaverisi on ottanut vähintään rikesakkoja. Poliisi ei voi ottaa korttia pois huomautusten takia.
Toisaalta onhan yksittäinen poliisikin voinut pelotella kansalaista. Jos nyt saisin kutsun laitokselle ja kaveri pöydän takana juttelee kortinpoisottamisesta, niin alkaisin perustelemaan miksi ei tietämättä alkuunkaan onko poliisilla oikeutta tai mahdollisuutta ottaa korttiani. Poliisi lähtökohtaisesti luotettava taho ja jos puheet ovat uskottavia, niin vahvoilla hän olisi.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Työkaveri otti 4 huomautusta vuoden tai kahden sisällä ja pääsi puhutteluun eli on niillä merkitystä. Uhkana oli kortin pois ottaminen joksikin aikaa, toki puhui itsensä kuiville.
Mulle on kolissu postissa noita huomautuksia noin 20 viime vuoden aikana, enkä oo saanu kutsua mihinkään puhutteluun.

Aivan turhaa resurssien tuhlausta nuo huomautuksien lähettelyt, kai noikin jonkun aikaa vie.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toisaalta onhan yksittäinen poliisikin voinut pelotella kansalaista...
Minulle sanoi kerran poliisi kun puhalsin 0,1 promilea sunnuntaiaamuna, että ajahan varovasti kun vakuutusyhtiö ei korvaa jos ajaa humalassa. Totesin, että saatkohan sinä korvausta kun kännisten juttuja huutelet täällä.
 

BaronFIN

Jäsen
Lahti-Kouvola valtatie Venäjälle ja Iitin kohdalla on jotenkin käsittämättömästi saatu laitettua alikulkutunnelin kohdalle 50 km/h alue kun omassa lähiössäni on kapeammalla tien pätkällä 60 km/h suojateineen päivineen.

No ihan en osannut alinopeutta ajaa, joten aamukuudelta tyhjällä tiellä ajoin kameraan 57 km/h ja 170€.

Kiitos ja hyvää päivänjatkoa Suomen valtio. Kyllä, katson peiliin ja totean ettei tuo nyt ihan putkeen mennyt, mutta paikka on yleisesti tiedostettu rysä. Opinpahan nyt itsekin sen kantapään kautta.
 

Undrafted

Jäsen
Mulle on kolissu postissa noita huomautuksia noin 20 viime vuoden aikana, enkä oo saanu kutsua mihinkään puhutteluun.

Aivan turhaa resurssien tuhlausta nuo huomautuksien lähettelyt, kai noikin jonkun aikaa vie.
IS: Peltipoliisien turhista räpsyistä miljoonien lasku veronmaksajille – IS selvitti 300 000 huomautuskirjeen kulut

Tavallinen reaktio tietysti on todeta, että valtion budjetissa 3 miljoonaa on pieni summa ja ei maksa vaivaa muuttaa tapoja. Turhaa kulutusta joskin työllistää Postia auttaen näin ongelmalaitosta. Omassa diktatuurissa määräisin kameran räpsymään vain jos oltaisiin lähettämässä sakkolappu.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tavallinen reaktio tietysti on todeta, että valtion budjetissa 3 miljoonaa on pieni summa ja ei maksa vaivaa muuttaa tapoja. Turhaa kulutusta joskin työllistää Postia auttaen näin ongelmalaitosta. Omassa diktatuurissa määräisin kameran räpsymään vain jos oltaisiin lähettämässä sakkolappu.
Kuinka monta poliisia saataisiin seulomaan känni- ja huumekuskeja sekä Juhani Tammisia pois tien päältä kolmella miljoonalla vuodessa?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
IS: Peltipoliisien turhista räpsyistä miljoonien lasku veronmaksajille – IS selvitti 300 000 huomautuskirjeen kulut

Tavallinen reaktio tietysti on todeta, että valtion budjetissa 3 miljoonaa on pieni summa ja ei maksa vaivaa muuttaa tapoja. Turhaa kulutusta joskin työllistää Postia auttaen näin ongelmalaitosta. Omassa diktatuurissa määräisin kameran räpsymään vain jos oltaisiin lähettämässä sakkolappu.
Älyttömän kallista kyllä on kirjeen lähetys nykypäivänä. Sinänsä kyllä hyvä, että huomautuksia kuitenkin lähetellään. Ehkä voitaisiin jatkossa siirtää automatisoiduksi ja tekstiviestipohjaiseksi? Tiputtaisi kulut varmasti murto-osaan.
 

Undrafted

Jäsen
Kuinka monta poliisia saataisiin seulomaan känni- ja huumekuskeja sekä Juhani Tammisia pois tien päältä kolmella miljoonalla vuodessa?
Netti kertoo vanhemman konstaapelin keskipalkaksi 3500 euroa kuussa, vuodessa siis 42 000 euroa. Kerrottuna 1.6 mikä antaa osviittaa työnantajan kustannuksista niin 67200 euroa vuodessa. Kolme miljoona tuolla jaettu antaa reilut 44 vanhempaa konstaapelia. Netin pikaisen googlaamisen mukaan Suomessa olisi 7000 poliisia, josta tuo 44 olisi 0,6%. Liikennevalvonnassa toki poliiseja on vähemmän mutta lisäpoliisit saattaisi tarvita lisää tilaa poliisilaitoksilla ja ajoneuvoissa, mikä voisi tuoda lisäkuluja. 2700 kuukaudessa tienaavia nuorempia konstaapeleita saisikin vajaan 58 ruotuun. Kaikkiaan poliisilla saattaisi olla parempaakin käyttöä tuollekin summalle.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Älyttömän kallista kyllä on kirjeen lähetys nykypäivänä. Sinänsä kyllä hyvä, että huomautuksia kuitenkin lähetellään. Ehkä voitaisiin jatkossa siirtää automatisoiduksi ja tekstiviestipohjaiseksi? Tiputtaisi kulut varmasti murto-osaan.
Tai sitten voitaisiin lätkäistä lapulle 10 egen huomautusmaksu, jolla noi kulut kattuu. Huomautuskin tuntuisi siten tehokkaammalta.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tai sitten voitaisiin lätkäistä lapulle 10 egen huomautusmaksu, jolla noi kulut kattuu. Huomautuskin tuntuisi siten tehokkaammalta.
Mulle sopisi kyllä tuokin ratkaisu. Joku muu saattaisi närkästyä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uusia tolppia asennellaan nelostielle: Ensimmäiset uudet peltipoliisit ilmestyivät tienvarteen: väistely ja äkkijarrutus eivät enää pelasta välähdykseltä

Nelostie on ollut hyvä reitti pohjoiseen etelästä kun ei ole ollut kuin ne kiintiötutkapartiot ohituskaistojen lopussa Hartolan ja Sysmän seudulla mutta pitänee siirtyä vitostielle kun siellä voi vielä perinteisesti varmistella tolpan kohdalla.

Mietin tuota uusien kameratolppien toimintaa kun ne jo kauempaa seuraa kohdetta ja sitten kuvaa, eli perinteinen jarrutus tolppaa ennen ei enää auta. Mutta jos sattuu tulemaan liian hätäiseen alueelle, näkee kameratolpan ajoissa niin jos vaan kääntyy pois ja ajelee toista reittiä. Jäänee kuva ottamatta? Vaivansa siinäkin ja pitää nopeasti tehdä päätökset ja toimet mutta mitäs ei suomalainen säästäisi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Netti kertoo vanhemman konstaapelin keskipalkaksi 3500 euroa kuussa, vuodessa siis 42 000 euroa. Kerrottuna 1.6 mikä antaa osviittaa työnantajan kustannuksista niin 67200 euroa vuodessa. Kolme miljoona tuolla jaettu antaa reilut 44 vanhempaa konstaapelia. Netin pikaisen googlaamisen mukaan Suomessa olisi 7000 poliisia, josta tuo 44 olisi 0,6%. Liikennevalvonnassa toki poliiseja on vähemmän mutta lisäpoliisit saattaisi tarvita lisää tilaa poliisilaitoksilla ja ajoneuvoissa, mikä voisi tuoda lisäkuluja. 2700 kuukaudessa tienaavia nuorempia konstaapeleita saisikin vajaan 58 ruotuun. Kaikkiaan poliisilla saattaisi olla parempaakin käyttöä tuollekin summalle.
Tai sitten lasket mukaan myös muut kulut, kuten vaatteet, aseet, koulutus, joiden arvaan olevan poliisissa keskivertotyöpaikkaa suurempia ja lasket normi arviosummalla 100k/htv ja saat vastaukseksi 30. Oikea vastaus lienee vähän vähemmän ja noistakin jonkun pitää hoitaa hallinnollisia esimiestehtäviä.
 

Undrafted

Jäsen
Mietin näitä uusia tolppakameroita taannoin kun ajelin pitkää pätkää maantiellä. Toki nuo voidaan sijoittaa fiksummin, kuin esimerkkitapaus mielestäni vitostieltä jostain Mikkelin pohjoispuolelta. Kamera oli sijoitettu noin 20 metriä nopeusrajoituskyltin jälkeen. Vaati todellisen jarrutuksen kyltillä että satasesta vauhti hiljeni rajoituksen mukaiseen kameralle. Ilman selvää ennakointia ei varmaan edes olisi onnistunut.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mietin näitä uusia tolppakameroita taannoin kun ajelin pitkää pätkää maantiellä. Toki nuo voidaan sijoittaa fiksummin, kuin esimerkkitapaus mielestäni vitostieltä jostain Mikkelin pohjoispuolelta. Kamera oli sijoitettu noin 20 metriä nopeusrajoituskyltin jälkeen. Vaati todellisen jarrutuksen kyltillä että satasesta vauhti hiljeni rajoituksen mukaiseen kameralle. Ilman selvää ennakointia ei varmaan edes olisi onnistunut.
Näkyikö kyseinen kyltti kauempaakin vai oliko ihan jonkun puskan takana? Jos näkyi, niin eihän tuo mitään äkkijarrutusta tarvitse. Tarkoitushan on ajaa sitä hitaampaa nopeutta siitä kyltiltä lähtien, eikä vasta siinä ruveta pikkuhiljaa himmailemaan.

Tasaosuuksilla harvemmin tarvii jarrua edes painaa, kun moottorijarrutuksella hyvin ehtii hidastaa kyltin havaittuaan. Jos on kova alamäki, niin kyltti voi tuntemattomalla tiellä tulla havaituksi niin myöhään, että pitää kevyesti jarruttaakin.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Mietin näitä uusia tolppakameroita taannoin kun ajelin pitkää pätkää maantiellä. Toki nuo voidaan sijoittaa fiksummin, kuin esimerkkitapaus mielestäni vitostieltä jostain Mikkelin pohjoispuolelta. Kamera oli sijoitettu noin 20 metriä nopeusrajoituskyltin jälkeen. Vaati todellisen jarrutuksen kyltillä että satasesta vauhti hiljeni rajoituksen mukaiseen kameralle. Ilman selvää ennakointia ei varmaan edes olisi onnistunut.
Kannattaa muutenkin ajella rajoitusten mukaan, niin ei tarvitse miettiä selfievälähdyksiä. Kunnon kansalaisten ei tarvitse moisia edes miettiä.
 

Undrafted

Jäsen
Kannattaa muutenkin ajella rajoitusten mukaan, niin ei tarvitse miettiä selfievälähdyksiä. Kunnon kansalaisten ei tarvitse moisia edes miettiä.
Esimerkissä ajettiin rajoitusten mukaan. Satasen alueelle satasta ja 80-alueella kahdeksaakymppiä. Tuntemattomalla tiellä sumuisella kelillä ennakointi jäi väliin. Toki periaatteellinen dilemma kuuluuko hidastaa ennen nopeusrajoituskylttiä sen osoittamaan nopeuteen kyltin kohdalla vai kyltiltä hidastaa kyseisen kyltin osoittamaan nopeuteen. Uusilla kameroilla olisi mielenkiintoista tietää peilaisiko kamera sinne satasen alueelle ja tietäisi millä nopeudella missäkin kohtaa skannattavaa aluetta saa ajaa, jos nopeusrajoitus muuttuu skannattavalla alueella.

Olen sen verran piihi, että ajan rajoitusten mukaan välittämättä mittarivirheestä, minkä todennut olevan 3 km/h kesärenkailla ja 5 km/h talvirenkailla jos tienvarren mittataulujen lukuihin on uskominen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Toki periaatteellinen dilemma kuuluuko hidastaa ennen nopeusrajoituskylttiä sen osoittamaan nopeuteen kyltin kohdalla vai kyltiltä hidastaa kyseisen kyltin osoittamaan nopeuteen. Uusilla kameroilla olisi mielenkiintoista tietää peilaisiko kamera sinne satasen alueelle ja tietäisi millä nopeudella missäkin kohtaa skannattavaa aluetta saa ajaa, jos nopeusrajoitus muuttuu skannattavalla alueella
Ei tuo mikään dilemma ole. Yksiselitteisesti nopeusrajoitus on voimassa sitä osoittavasta kyltistä lähtien. Jos nopeus muuttuu 100 -> 80, on nopeus oltava hidastettu kahdeksaankymppiin kyltin kohdalla. Jos rajoitus muuttuu 80 -> 100, on ajettava kahdeksaakymppiä kylttiin asti ja sitten kiihdytettävä.

Uusista kameroista en tiedä, mutta jotenkin en usko, että esim. satasen alueella 100 km/h ajaville sakkoja annettaisiin. Ei taitaisi mennä ihan lakipykälien mukaan sellainen homma.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin näitä uusia tolppakameroita taannoin kun ajelin pitkää pätkää maantiellä. Toki nuo voidaan sijoittaa fiksummin, kuin esimerkkitapaus mielestäni vitostieltä jostain Mikkelin pohjoispuolelta. Kamera oli sijoitettu noin 20 metriä nopeusrajoituskyltin jälkeen. Vaati todellisen jarrutuksen kyltillä että satasesta vauhti hiljeni rajoituksen mukaiseen kameralle. Ilman selvää ennakointia ei varmaan edes olisi onnistunut.

Uutisessa mainittiin, että valvontaa lisätään maanteiden risteysalueilla jossa siis rajoitus putoaa 100->80 tai jopa 60 asti. Eli mahdollisuus tuollaisiin suolauspaikkoihin on, jossa kamera katsoo heti nopeusrajoituskyltin kohdalta, että joko on vauhtia 80 vaiko vielä moottorijarrulla 86 ja lappua postiin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Taitaa tulla tänne suuntaan ensimmäistä kertaa postia poliisilta. Harmittaa kyllä, kun omaa laiskuutta en hidastanut muuten kuin nostin jalan pois kaasulta. 80 alue vaihtui 60 alueeksi. En tiedä paljon sellaisesta tulee, jos vetelee 70-80 kilometriä tunnissa 60 alueella. Varmaan lähempänä sitä 80 nopeutta. Sinänsä kai sitä on sakkonsa ansainnut, kunhan ihan sakoilla selviäisi. Harmittaa vaan, kun ei aiemmin elämässä ole ollut missään tekemisissä poliisin kanssa ja nyt sitten näinkin antikliimaksinen tapa. Tyhjällä tiellä ylinopeutta.

Itse olen jo pidempään ollut sitä mieltä, että peltipoliisit ovat enemmän haitaksi liikenteen normaalille "flow'lle" kuin että ne parantaisivat liikenneturvallisuutta. Tämän lisäksi ne usein tuntuvat enemmän rahantekokoneilta, vaikka olenkin sitä mieltä että rajoituksia tulee noudattaa. No se siitä katkerasta tilityksestä, harmittaa vain.
 

Undrafted

Jäsen
Nopeusrajoituskylttejä saisi olla tiheämmässä ja kamerat riittävän kaukana kyltistä, että ehtisi vauhti hiljentyä ilman voimakkaampaa jarrutusta. Nyt esimerkiksi Kouvolan eteläpuolella uudet kamerat oletettavasti peilaavat nopeusrajoituskyltille saakka nopeuksia. Suomessa vain sade, lumi ja pimeä vaikeuttavat nopeusrajoituskyltin lukemista. Ennemmin siellä ajelee sitten 80 km/h kuin yhtenään vaihtelee nopeutta muuttuvan rajoituksen mukaan ja kyttää kameroita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harmittaa vaan, kun ei aiemmin elämässä ole ollut missään tekemisissä poliisin kanssa ja nyt sitten näinkin antikliimaksinen tapa. Tyhjällä tiellä ylinopeutta.
Kieltämättä vittumaista, mutta monella tapaa mukavampi ensikohtaaminen kuitenkin kuin vaikkapa taposta kiinniotto.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun päivittäin joutuu ruuhkaisen valtatien risteyksessä odottelemaan sopivaa rakoa liikennevirrassa, voidakseen kääntyä vasemmalle, alkaa arvostaa peltipoliisejakin. Kyseisen risteyksen kohdalla on kyllä 60 km/h rajoitus, mutta eihän sitä kukaan noudata, kun kameratolppa ei ole juuri koskaan aktiivinen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kieltämättä vittumaista, mutta monella tapaa mukavampi ensikohtaaminen kuitenkin kuin vaikkapa taposta kiinniotto.
Hei se oli vaan epäily, ei kytillä näyttö riittäny.

Kamerateillä en suostu ilman Nopeuskamera-appia ajelemaan, esim kasitiellä ehdoton vaikka ne kameran paikat tietää, enkä tietenkään kaahaile. Turussa esim Satakunnantiellä on kyllä muutaman kerran ollut välähdys lähellä kun se 50km/h on aika hidas nopeus siihen kohtaan, ja yhden kameran takia ei tule appia avattua. Sitten on niitä Tammisenkin mainostamia piippareita, toimivat käsittääkseni ihan hyvin.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Taitaa tulla tänne suuntaan ensimmäistä kertaa postia poliisilta. Harmittaa kyllä, kun omaa laiskuutta en hidastanut muuten kuin nostin jalan pois kaasulta. 80 alue vaihtui 60 alueeksi. En tiedä paljon sellaisesta tulee, jos vetelee 70-80 kilometriä tunnissa 60 alueella. Varmaan lähempänä sitä 80 nopeutta. Sinänsä kai sitä on sakkonsa ansainnut, kunhan ihan sakoilla selviäisi. Harmittaa vaan, kun ei aiemmin elämässä ole ollut missään tekemisissä poliisin kanssa ja nyt sitten näinkin antikliimaksinen tapa. Tyhjällä tiellä ylinopeutta.

Itse olen jo pidempään ollut sitä mieltä, että peltipoliisit ovat enemmän haitaksi liikenteen normaalille "flow'lle" kuin että ne parantaisivat liikenneturvallisuutta. Tämän lisäksi ne usein tuntuvat enemmän rahantekokoneilta, vaikka olenkin sitä mieltä että rajoituksia tulee noudattaa. No se siitä katkerasta tilityksestä, harmittaa vain.

n. 3 vuotta sitten maksoi 200€ ajella 60 km/h alueella 80 km/h. Tuosta otettiin se 3km/h varmuusvähennys, niin lopullinen nopeus oli siis 77km/h.

Ette varmaan usko, mutta mulla oli kirkas kesäyö klo 3.30, aurinko paistoi sivulta eli ei häikäissyt, rajoitus muutettu 80km/h-->60km/h edellisestä kerrasta, ei yhtään autoa kilometrin suoralla edessä, eikä takana, risteyksen näkyvyys satoja metrejä molempiin suuntiin ja oma nopeus sovitettu siihen vanhaan 80km/h rajoitukseen. Harmittaa vähän kun en vaatinut kohtuullistamista kun mulle kerrottiin, että ei kannata. Eipä siinä olisi mitään menettänytkään.

Toisesta kappaleesta eri mieltä. Ihmiset ovat haitaksi normaalille liikenteen flowlle. Ei ennakoida tarpeeksi ja ajatellaan vain omaa flowta kun kritisoidaan liikenteen flowta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös