Ylinopeussakotus

  • 197 555
  • 1 084

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Haluaisitko hieman avata tätä logiikkaa. Siis korkeammat nopeudet vähentävät ruuhkia?

Kyllä. Kun nopeudet nousevat niin tien välityskyky paranee. Vähän niinkuin vesihanassa kun vääntää hanaa isommalle. Jossakin kohtaa tulee sitten se piste kun tie ruuhkautuu ja nopeudet tippuvat mutta sekin on korkeammalla kun nopeus on suurempi. Nimim. Erlanginsa aikanaan tenttinyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites esim. ohitustilanteet. Jos haluan vaikka 90-alueella mun edessä 85:sta köröttelevän ohi (en halua ajaa koko matkaa tämän perässä vaikka Vaasasta Turkuun välillä). Oikein ja sujuvasti tehdyssä ohitustilanteessahan nopeudet nousevat hetkellisesti väkisinkin yli sallitun. Nollatoleranssi ja sattuu jeparit olemaan hyvässä paikalla tutkalla, niin sakot kun ajoin jotain 92 km/h. Ne ei kaikissa paikoissa voi nähdä/tietää, että on ollut juuri ohitustilanne kyseessä.
Se on sitten harkittu riski jolloin voi saada sakot. Niinhän se on nytkin kun ajaa ylinopeutta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ketjussa on kerrottu muutaman kanssakirjoittajan toimesta, että he "kouluttavat" kanssa-autoilijoita tuolla liikenteessä. Toiset siten, että roikkuvat tappituntumalla takapuskurissa ja käyttävät vielä koulutuksen apuvälineinä valojen väläyttelyä ja jopa äänimerkkejä. Toiset taas hitaampaa edessä ajamista, tässä apuvälineenä myös jarruttelua ja siten jarruvalojen vilkuttelua.

Kaikkien meidän olisi hirmuisen tärkeä muistaa, että tuolla liikenteessä ei toisissa ajoneuvoissa olevien koulutus kuulu kenellekään toiselle. Liikenteessä voi toki tapahtua myös kouluttamista, mutta tämän tulee rajoittua ajo-opetukseen, missä sekä kouluttaja että koulutettava ovat samassa ajoneuvossa sisällä ja koulutus tapahtuu pääasiassa suullisin ohjein. (Toki mp-opetuksessa tämä tapahtuu eri ajoneuvoista radioyhteyden avustuksella.) Mutta, toisten eli ei-ajo-opetuksessa olevien kouluttamiseen ei kenenkään muun valtuudet riitä ja sitä ei pidä suorittaman, vaikka kuinka se toisen autoilijan tötöily vituttaisi. Liikenteessä on noita riskitekijöitä jo ihan riittämiin ilmankin, joten mitään, mikä liikenteeseen ei kuulu, ei pidä siellä tekemän.

Kunkin meistä olisi hyvä hetkeksi pysähtyä miettimään sitä omaa asennoitumistaan liikenteeseen ja kanssa-autoilijoihin. Hyväksytään erilaisia ajotapoja ja ollaan valmiita joustamaan siinä omassakin tekemisessä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ketjussa on kerrottu muutaman kanssakirjoittajan toimesta, että he "kouluttavat" kanssa-autoilijoita tuolla liikenteessä. Toiset siten, että roikkuvat tappituntumalla takapuskurissa ja käyttävät vielä koulutuksen apuvälineinä valojen väläyttelyä ja jopa äänimerkkejä. Toiset taas hitaampaa edessä ajamista, tässä apuvälineenä myös jarruttelua ja siten jarruvalojen vilkuttelua.

Kaikkien meidän olisi hirmuisen tärkeä muistaa, että tuolla liikenteessä ei toisissa ajoneuvoissa olevien koulutus kuulu kenellekään toiselle. Liikenteessä voi toki tapahtua myös kouluttamista, mutta tämän tulee rajoittua ajo-opetukseen, missä sekä kouluttaja että koulutettava ovat samassa ajoneuvossa sisällä ja koulutus tapahtuu pääasiassa suullisin ohjein. (Toki mp-opetuksessa tämä tapahtuu eri ajoneuvoista radioyhteyden avustuksella.) Mutta, toisten eli ei-ajo-opetuksessa olevien kouluttamiseen ei kenenkään muun valtuudet riitä ja sitä ei pidä suorittaman, vaikka kuinka se toisen autoilijan tötöily vituttaisi. Liikenteessä on noita riskitekijöitä jo ihan riittämiin ilmankin, joten mitään, mikä liikenteeseen ei kuulu, ei pidä siellä tekemän.

Kunkin meistä olisi hyvä hetkeksi pysähtyä miettimään sitä omaa asennoitumistaan liikenteeseen ja kanssa-autoilijoihin. Hyväksytään erilaisia ajotapoja ja ollaan valmiita joustamaan siinä omassakin tekemisessä.

Erittäin hyvä viesti. Omasta mielestä oleellista on joustava ajotyyli, kuulut sitten siihen ali- tai ylinopeutta ajavaan ryhmään. Kaikenlainen "kouluttaminen" esim 100km/h nopeudessa on vaarallista ja idiootin hommaa.

Myönnän itse kuuluvani siihen porukkaan, joka 100/120km-rajoituksilla ajaa yleensä sen 15-20km/h mittarin mukaan ylinopeutta. En kuitenkaan "protestoi" millään tavoin jos 120-alueella joku lähtee 100km/h tai 110km/h nopeudella rekkaa ohittamaan, ei se oma matkanteko siitä kärsi. Ja kuten yllä on kirjoitettu niin täysin tiedostettu riski. En usko, että Poliisilla riittää mielenkiintoa alkaa rikesakon takia moottoritiellä sivuun vetämään. Ja kovempaa ylinopeutta ei oma lompakko kestä.

Oikeastaan ainoa mikä ärsyttää on ne ohituskaistasekoilijat, kun se edessä oleva 90km/h 100-alueella köröttelijä löytää sen 110-120km/h nopeuden aina ohituskaistan kohdalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä. Kun nopeudet nousevat niin tien välityskyky paranee. Vähän niinkuin vesihanassa kun vääntää hanaa isommalle. Jossakin kohtaa tulee sitten se piste kun tie ruuhkautuu ja nopeudet tippuvat mutta sekin on korkeammalla kun nopeus on suurempi. Nimim. Erlanginsa aikanaan tenttinyt.
ja nopeusrajoitusten nostaminenko ei nosta nopeuksia?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oikeastaan ainoa mikä ärsyttää on ne ohituskaistasekoilijat, kun se edessä oleva 90km/h 100-alueella köröttelijä löytää sen 110-120km/h nopeuden aina ohituskaistan kohdalla.

On kohdalle sattuessa äryttävää.
Mutta.. koitan paremmalla ajalla löytää yhden tilaston jossa oli juttua ohituskaistoista, jossa väitettiin että suuri osa valtateiden ohituskaistoista alkaa heti 80-alueen jälkeen.

Luonnollisesti moni köröttelijä joka on kerännyt jonoa taakseen ajamalla 79 km/h kasikympin alueella, nostaa siinä kohtaa vauhtia kun rajoitus vaihtuu sataseen.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On kohdalle sattuessa äryttävää.
Mutta.. koitan paremmalla ajalla löytää yhden tilaston jossa oli juttua ohituskaistoista, jossa väitettiin että suuri osa valtateiden ohituskaistoista alkaa heti 80-alueen jälkeen.

Luonnollisesti moni köröttelijä joka on kerännyt jonoa taakseen ajamalla 79 km/h kasikympin alueella, nostaa siinä kohtaa vauhtia kun rajoitus vaihtuu sataseen.

Melko iso osa kaistoista aloittaa sen 100km/h rajoituksen mutta oman empirian mukaan tuolla ei ole juurikaan merkitystä ohittamisen kannalta, jos kaista alkaa satasella nopeutta laitetaan semmonen kymppi ylimäärästä ja samoin tapahtuu jatkuvan nopeusrajoituksen kohdalla. Normaalilla vakkarilla ajettaessa hienosti tuon huomaa, tänä kesänä tapahtunut kymmeniä ellei satoja kertoja.

Joku perkele siinä pitää olla ettei normaalisti uskalleta ajaa yli 75km/h mutta ohituskaistalla siitä ritmosta otetaan viimesetkin tehot irti.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenkäs @Tadu kun oman autoni (vm 2015) vakionopeussäädin toimii kahden kilometrin välein? Viitaten keskusteluun ehdottomasta sakotuksesta heti nopeusrajoituksen ylityksestä.

Kun ajan vakionopeussäädin (VNS) 100 km/h, niin todellinen nopeus (TN) on 97 km/h ja jonoa kertyy perään. Jos ajan VNS 102 km/h, niin TN on 99 km/h ja silloinkin alinopeutta ajamalla kerään mahdollisesti jonoa perään niiltä jotka ajavat sen 100 km/h. Jos pistän nipsun päälle ja ajan VNS 104 km/h, niin silloin TN on 101 km/h ja siitä tulisikin jo sakko.

Tuntuu hieman kohtuuttomalta varsinkin kun muistan ajaneeni autoa analogisilla mittareilla ilman vakionopeussäädintä, jolloin nopeus vaihteli 10 km/h välillä vaikka kuinka yritti keskittyä nopeuden vakiona pitämiseen. Itse asiassa nopeus vaihtelee vakionopeussäätimelläkin vastaavalla tavalla (95-105) riippuen maastosta ja jarrun painaminen alamäessä on vihreänä aikana energian tuhlausta ennen seuraavaa ylämäkeä.

Vaikka tekniikka mahdollistaisi tarkkaakin tarkemman nopeusseurannan ja -valvonnan, niin jonkinlainen toleranssi pitää olla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkäs @Tadu kun oman autoni (vm 2015) vakionopeussäädin toimii kahden kilometrin välein? Viitaten keskusteluun ehdottomasta sakotuksesta heti nopeusrajoituksen ylityksestä.

Kun ajan vakionopeussäädin (VNS) 100 km/h, niin todellinen nopeus (TN) on 97 km/h ja jonoa kertyy perään. Jos ajan VNS 102 km/h, niin TN on 99 km/h ja silloinkin alinopeutta ajamalla kerään mahdollisesti jonoa perään niiltä jotka ajavat sen 100 km/h. Jos pistän nipsun päälle ja ajan VNS 104 km/h, niin silloin TN on 101 km/h ja siitä tulisikin jo sakko.

Tuntuu hieman kohtuuttomalta varsinkin kun muistan ajaneeni autoa analogisilla mittareilla ilman vakionopeussäädintä, jolloin nopeus vaihteli 10 km/h välillä vaikka kuinka yritti keskittyä nopeuden vakiona pitämiseen. Itse asiassa nopeus vaihtelee vakionopeussäätimelläkin vastaavalla tavalla (95-105) riippuen maastosta ja jarrun painaminen alamäessä on vihreänä aikana energian tuhlausta ennen seuraavaa ylämäkeä.

Vaikka tekniikka mahdollistaisi tarkkaakin tarkemman nopeusseurannan ja -valvonnan, niin jonkinlainen toleranssi pitää olla.
Mihin kysymykseen mun siis pitää vastata? Joo voi kerääntyä jonoa perään. Se voi kerääntyä, vaikka ajaisi ylinopeutta. Kai sitä nopeutta pystyy hallitsemaan niin ettei tule ajaneeksi ylinopeutta. Jos ei pysty, niin ehkä saa sakot, todennäköisesti ei kuitenkaan saa, koska ei kameroita tai poliiseja ole joka puolella. Jos kuitenkin saa sakot, niin ansaitut sakothan ne ovat kun kerran on tullut ylinopeutta ajettua. Eikö totta?
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mihin kysymykseen mun siis pitää vastata? Joo voi kerääntyä jonoa perään. Se voi kerääntyä, vaikka ajaisi ylinopeutta. Kai sitä nopeutta pystyy hallitsemaan niin ettei tule ajaneeksi ylinopeutta. Jos ei pysty, niin ehkä saa sakot, todennäköisesti ei kuitenkaan saa, koska ei kameroita tai poliiseja ole joka puolella. Jos kuitenkin saa sakot, niin ansaitut sakothan ne ovat kun kerran on tullut ylinopeutta ajettua. Eikö totta?
No siis kyllähän nopeus liikenteessä hiukan elää aina jalalla ajettaessa. Maaston jyrkkyyden ja kaarevuuden suunnat vaihtuu jne, jolloin pientä eloa on aina. Tässä mielessä mielestäni älytöntä jos sakotetaan siitä kilometrin ylityksestä. Vaikka pyrkisi ajamaan noin 95 km/h (todellinen nopeus) satasella niin kun mittaria ei koko ajan katso niin voi se hetkeksi pompata yli satasen.

Ei ihminen tunne itse eroa 99 km/h ja 101km/h välillä. Jos 99 kerää jonoa, todennäköisesti myös 101 koska ero 101 ja 99 ei vielä jonoutumiseen johda.

Jonoon syyllinen ei ole ensimmäinen auto vaan toinen ja kolmas auto. Jos he pitävät ensimmäiseen väliä niin että voi helposti ohittaa autot yksitellen, ei jonoa kerry. Mutta kun muutama auto ajaa sinne rekan perään kiinni niin ohituksen vaatima matka kasvaa ja se vaikeutuu.

Muutenkin täällä näkee ihmeellistä keskustelua. Siis jos motarilla aion ajaa 120 km/h, ja ohittaessani paria rekkaa taakseni ilmestyy auto joka haluaa ajaa 135 km/h niin pitäisi sitten kiihdytellä siihen nopeuteen. Entäs jos takana oleva haluaa ajaa 150-160 km/h? Kyllä se niin on että jos haluaa kovaa tykittää niin pitää itse olla valmis mukautumaan liikenteeseen eikä toisin päin. Muuten itseäni ei pahemmin kiinnosta mitä nopeuksia jengi haluaa motareilla ajaa. Ja kyllä siihen on syynsä miksi motareilla ei juurikaan olla sakottelemassa vaan kovempi nopeus siellä on ns. hiljaisesti hyväksytty asia.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Tuli otettua selfie tieliikenteen valvontakameralla. Pyrin noudattamaan nopeusrajoituksia sortumatta kuitenkaan alinopeuteen. Ajoin ehkä 84-86km/h alueella, jossa 100 rajoitus vaihtuu 80:een. Kirkas kesäyö eikä muita tielläliikkujia ollut oikeastaan ollenkaan. Olosuhteet huomioon ottaen ei mennyt ihan oikein. Suorastaan epäreilua. Poliisikin käyttää olosuhdeharkintaa sakotuskäytännöissä, miksei kameravalvonnassa ei simuloida laitteistoa toimimaan tarkoituksenmukaisesti. Vähän elättelen toiveita huomautuksesta mutta vituttaa.
 

molari

Jäsen
Tuli otettua selfie tieliikenteen valvontakameralla. Pyrin noudattamaan nopeusrajoituksia sortumatta kuitenkaan alinopeuteen. Ajoin ehkä 84-86km/h alueella, jossa 100 rajoitus vaihtuu 80:een. Kirkas kesäyö eikä muita tielläliikkujia ollut oikeastaan ollenkaan. Olosuhteet huomioon ottaen ei mennyt ihan oikein. Suorastaan epäreilua. Poliisikin käyttää olosuhdeharkintaa sakotuskäytännöissä, miksei kameravalvonnassa ei simuloida laitteistoa toimimaan tarkoituksenmukaisesti. Vähän elättelen toiveita huomautuksesta mutta vituttaa.

Kamerat on monesti asetettu herkälle eli ei tuosta rikesakkoa tule, ehkä huomautus, jos tuskin sitäkään. Räpsäyttelen kameroita tämän tästä kehillä nopeudella 86-89 km/h, yksi huomautus on tullut, ei muuta. Nopeus on navista otettu.

Off topic - ammattiautoilija tutut kertoneet, ettei maksamattajättämisestä seuraa mitään, kun poliisien ja syyttäjän resurssit ei näihin riitä eli sieltä tulee 1-2 kehotusta käydä kyttiksellä ja sen jälkeen ei mitään - joku itse krimilaintisuoja, tjsp.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Off topic - ammattiautoilija tutut kertoneet, ettei maksamattajättämisestä seuraa mitään, kun poliisien ja syyttäjän resurssit ei näihin riitä eli sieltä tulee 1-2 kehotusta käydä kyttiksellä ja sen jälkeen ei mitään - joku itse krimilaintisuoja, tjsp.
Tämä asia ei ihan näin ole. Jos jättää käymättä niin epäillylle laitetaan haku päälle eli mikä hänet tavataan vaikkapa ratsian yhteydessä niin lähte tulee laitokselle. Tästä aiheesta on erinomainen kirjoituskin tällä palstalla joltain espoolaisen kiekkoililun ystävältä.
 

molari

Jäsen
Tämä asia ei ihan näin ole. Jos jättää käymättä niin epäillylle laitetaan haku päälle eli mikä hänet tavataan vaikkapa ratsian yhteydessä niin lähte tulee laitokselle. Tästä aiheesta on erinomainen kirjoituskin tällä palstalla joltain espoolaisen kiekkoililun ystävältä.

Ehkä noin, olen tosiaan "toisen käden tiedon" varassa, mutta eikö hakupäätös vaadi aina syyttäjän tai ainakin poliisipäällikön päätöstä?? ja sakkoahan voi toki maksaa vaikka euron "osamaksulla"/kk :D
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ehkä noin, olen tosiaan "toisen käden tiedon" varassa, mutta eikö hakupäätös vaadi aina syyttäjän tai ainakin poliisipäällikön päätöstä?? ja sakkoahan voi toki maksaa vaikka euron "osamaksulla"/kk :D

Eikä voi, vaan menee ulosottoon (suoraan kelpoinen) varsin pian eräpäivän jälkeen. Maksuaikaa voi toki hakea, mutta se vaatii perusteet.
 

BaronFIN

Jäsen
Onhan näitä huvittavia räpsyjä tullut myös: alueella 60 km/h, jyrkkä alamäki (Kärpäsen mäki Lahdessa, missä se rikkihapporekka heitti itsensä nurin 2016 maaliskuussa) ja itse ajan alamäkeen moottorijarrutus + kevyt jarru päällä mittari 61 km/h (todellinen 58 km/h) ja RÄPS!

Nauroin ratin takana heti ääneen, että mikä järki tuossakin oli eikä mitään kuulunut perästä. Haettiinko siinä pelotevaikutusta vai oliko erehdyksessä asetettu väärä kuvausasetus? Tietääkö joku näiden sielunelämästä enemmän?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Autoja vilisti ohi tänään taas muutama kiireellä, ja useasti välittömästi sen jälkeen kun saavuttiin "pitkältä" 60-alueelta takaisin 80-alueelle. Kai se vain ihmisiä hermostuttaa kun pitää vaihdella nopeuksia eessuntaas. Tai sitten koko nopeuskeskustelu pohjaa vain korvien välistä löytyvään fiilikseen, että pitää oikeastikin ajaa vain sitä omaa nopeutta jotta kupongit pysyy läjässä. 10km päästä olinkin jo taas ohimenneen auton takaloosterissa kiinni, en tosin häiriköidäkseni, vaan siksi, että sen ohittaneen edessä oli uusi "hiljentelijä". Heh heh. Tämähän on kivaa hauskaa ajanvietettä ajomatkoille kun sen oikein oivaltaa, ja nimenomaan siinä mielessä, ettei sen ohittajan päässä liiku oikein mitään mitä voisi mitata hyödyllä. Samalla matkalla ajoin myös pätkän motaria, ja kovaa vauhtia tultiin takaa ohi ja sitten jäätiin eteen ajamaan 80km/h pitkäksi aikaa rekan perään. Mikäpä siinä, olinkin jo kohta seuraavasta liittymästä nousemassa ylös hänen perässään, joskin oli lievästi omituista kun tämä edellä oleva ajoi noin sata metriä reilusti siellä pölisevän pientareen puolella ennen liittymää. Tällä kertaa ihan rajoituksen mukaisesti. Notta joo.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eikä voi, vaan menee ulosottoon (suoraan kelpoinen) varsin pian eräpäivän jälkeen. Maksuaikaa voi toki hakea, mutta se vaatii perusteet.

Mikäli ehdollista rikesakkoa vastustetaan ei rikesakkoa voida vahvistaa, vaan silloin pitää suorittaa esitutkinta. @molari on siis oikeassa. Esitutkintaa varten auton omistaja/haltija kutsutaan laitokselle kuultavaksi. Jos sinne ei mene kehotuksista huolimatta, voidaan henkilö etsintäkuuluttaa. Tämä tapahtunee usean kuukauden kuluttua tapahtumasta. Mikäli henkilö ei tötöile tai joudu poliisin kanssa muuten tekemisiin, niin rikesakkoasia vanhenee vuoden kuluttua alkuperäisestä tapahtumasta ja tutkinta lopetetaan.

Riski joutua edesvastuuseen on siis varsin pieni ottaen huomioon, että pahimassakin tapauksessa poliisin tavoittaessa,kouraan isketään vain alkuperäistä summaa vastaava rikesakko.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Reilut pari viikkoa sitten välähti Turun motarilla, vaikka luulin hidastaneeni ajoissa tietyömaan 50 kmh kyltin kohdalla. Pikavilkaisulla mittari näytti 62.
Samaan aikaan viereistä vasenta kaistaa ajava auto ohitti minua, mutta oli välähdyshetkellä vielä puoli autonmittaa jäljessä. Elän toivossa, että kuitti meni sille kuskille.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jonoon syyllinen ei ole ensimmäinen auto vaan toinen ja kolmas auto. Jos he pitävät ensimmäiseen väliä niin että voi helposti ohittaa autot yksitellen, ei jonoa kerry. Mutta kun muutama auto ajaa sinne rekan perään kiinni niin ohituksen vaatima matka kasvaa ja se vaikeutuu.

Ne toinen ja kolmaskin auto todennäköisesti kyttää ohituspaikkaa siitä rekasta. Sitä ei vain aina heti tule, ja tietysti ajajien näkemykset siitä mikä on hyvä ohituspaikka vaihtelee. Toiset lähtee sumeilematta kokeilemaan onneaan ja toiset taas haluaa sen kilometrien pituisen tyhjän suoran.

Ei kai se niinkään voi olla, että jos et ole letkan agressiivisin ohittaja, niin jätä suosiolla 300m väliä, ja mene ohi vasta kaikkien muiden jälkeen.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ne toinen ja kolmaskin auto todennäköisesti kyttää ohituspaikkaa siitä rekasta. Sitä ei vain aina heti tule, ja tietysti ajajien näkemykset siitä mikä on hyvä ohituspaikka vaihtelee. Toiset lähtee sumeilematta kokeilemaan onneaan ja toiset taas haluaa sen kilometrien pituisen tyhjän suoran.

Ei kai se niinkään voi olla, että jos et ole letkan agressiivisin ohittaja, niin jätä suosiolla 300m väliä, ja mene ohi vasta kaikkien muiden jälkeen.
Noin 50 metriä riittää. Siittä on myös helpompi hakea sitä ohitusta kun on kiihdytysmatkaa ja näkee eteen pidemmälle.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ne toinen ja kolmaskin auto todennäköisesti kyttää ohituspaikkaa siitä rekasta.
Useimmiten ei. Ne odottaa ohituskaistaa.

Kun on liikenteessä suvipirsillä, jolla ehtii, niin ohittaminen tulee niille jonottajille vasta sitten mieleen, kun olen pyyhkäissyt ohi. Sitten ne ehtii vähän pienemmästäkin rakosesta, vaikka olisivat jättäneet väliin monta parempaa ohituspaikkaa aikaisemmin. Mutta niin tappituntumalla pitää ajaa, että pitää runtata pitkiä ohituksia kerralla. Lisäksi tuo tappituntuma on raskasta ajamista eikä jouduta matkaa lainkaan.

Väittäisin mutuna, että liikenteessä ½ kuskeista ei oikeasti ajattele miten olisi fiksua ajaa edes omalta kantiltaan ja näistä ajattelemattomista on 1/3 aggressiivisia idiootteja ratissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mikäli ehdollista rikesakkoa vastustetaan ei rikesakkoa voida vahvistaa, vaan silloin pitää suorittaa esitutkinta. @molari on siis oikeassa. Esitutkintaa varten auton omistaja/haltija kutsutaan laitokselle kuultavaksi. Jos sinne ei mene kehotuksista huolimatta, voidaan henkilö etsintäkuuluttaa. Tämä tapahtunee usean kuukauden kuluttua tapahtumasta. Mikäli henkilö ei tötöile tai joudu poliisin kanssa muuten tekemisiin, niin rikesakkoasia vanhenee vuoden kuluttua alkuperäisestä tapahtumasta ja tutkinta lopetetaan.

Riski joutua edesvastuuseen on siis varsin pieni ottaen huomioon, että pahimassakin tapauksessa poliisin tavoittaessa,kouraan isketään vain alkuperäistä summaa vastaava rikesakko.

Alkuperäinen kirjoittaja ei puhunut aktiivisesta vastustamisesta vaan maksamatta jättämisestä. Ovat eri asioita.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Useimmiten ei. Ne odottaa ohituskaistaa.

Kun on liikenteessä suvipirsillä, jolla ehtii, niin ohittaminen tulee niille jonottajille vasta sitten mieleen, kun olen pyyhkäissyt ohi. Sitten ne ehtii vähän pienemmästäkin rakosesta, vaikka olisivat jättäneet väliin monta parempaa ohituspaikkaa aikaisemmin. Mutta niin tappituntumalla pitää ajaa, että pitää runtata pitkiä ohituksia kerralla. Lisäksi tuo tappituntuma on raskasta ajamista eikä jouduta matkaa lainkaan.

Väittäisin mutuna, että liikenteessä ½ kuskeista ei oikeasti ajattele miten olisi fiksua ajaa edes omalta kantiltaan ja näistä ajattelemattomista on 1/3 aggressiivisia idiootteja ratissa.
Jos jättää normaalin välin edellä ajavaan, niin siihen on joku ohittaja tulossa puolen minuutin välein. Siksi kannattaa ajaa max viisi metriä edellä ajavasta autosta. Muuten eteesi tupsahtaa Olympia-volkkareita solkenaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös